[fedora] mysql geeft rare foutmelding

Pagina: 1
Acties:

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
Ik heb fedora geinstalleerd in server mode en nu geeft mysqld een foutmelding tijdens het opstarten.

Tijdens het opstarten wordt er een timeout gegeven en komt er [failed] te staan, terwijl de mysql server gewoon werkt.

Als ik hem met de hand opstart:
/usr/libexec/mysqld --defaults-file=/etc/my.cnf --basedir=/usr --datadir=/var/lib/mysql --user=mysql --pid-file=/var/run/mysqld/mysqld.pid --skip-locking

krijg ik als antwoord:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Cannot initialize InnoDB as 'innodb_data_file_path' is not set.
If you do not want to use transactional InnoDB tables, add a line
skip-innodb
to the [mysqld] section of init parameters in your my.cnf
or my.ini. If you want to use InnoDB tables, add to the [mysqld]
section, for example,
innodb_data_file_path = ibdata1:10M:autoextend
But to get good performance you should adjust for your hardware
the InnoDB startup options listed in section 2 at
http://www.innodb.com/ibman.html
/usr/libexec/mysqld: ready for connections

Nu weet ik niet wat ik met die innodb aanmoet; en waarom ik die time-out krijg.

Kan ieman me op weg helpen?

if broken it is, fix it you should

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Wat is d'r onduidelijk aan de melding ? Die geeft aan wat d'r is, en hoe je het moet oplossen. Betreft de timeout : Die wordt over het algemeen veroorzaakt omdat mysql z'n pidfile op een andere plaats wegschrijft als het init script 'm verwacht.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Ik vind het ook een zeer duidelijke foutmelding :?
En over [google=innodb] is volgens mij genoeg te vinden op het internet :?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• elgringo
igmar schreef op 07 september 2004 @ 17:53:
Wat is d'r onduidelijk aan de melding ? Die geeft aan wat d'r is, en hoe je het moet oplossen. Betreft de timeout : Die wordt over het algemeen veroorzaakt omdat mysql z'n pidfile op een andere plaats wegschrijft als het init script 'm verwacht.
Hij zal best duidelijk zijn; maar ik begrijp hem niet.

1: waarom wil die innodb initailiseren?
2: waarom werkt het uberhaupt niet na een verse installatie, normaliter doet redhat dit wel correct en hoef ik allen mijn data terug te zetten.
3: stel ik zet innodb_data_file_path = ibdata1:10M:autoextend in my.cnf; is dan alles opgelost?
4: hoe los ik die time-out of; dus waarom staat zijn pidfile niet op de correcte plaats?

Edit: na het toevoegen van de desbetreffende regel krijg ik nog steeds dezelfde foutmelding.

[ Voor 8% gewijzigd door elgringo op 07-09-2004 18:35 ]

• elgringo
shop

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:43
Je weet 't nooit, maar ik betwijfel of je veel meer feedback zult krijgen, aangezien de foutmelding volgens veel mensen weinig aan duidelijkheid te wensen overlaat.

1. Omdat je blijkbaar InnoDB tables gebruikt; of omdat dat in het algemeen standaard aan staat - in de foutmelding staat zelfs hoe je het uit kunt zetten.
2. Misschien omdat je een andere versie hebt dan vroeger?
3. Probeer het uit en je weet het,
4. De timeout in het opstartscript komt vast door die error waardoor de InnoDB tables niet werken? Maar MySQL blijft blijkbaar wel draaien: "/usr/libexec/mysqld: ready for connections". Daarom dus, lijkt me.

Als (3) niet werkt, vraag ik me af of je wel de juiste file en sectie aan het wijzigen bent.

• elgringo
Wilke schreef op 10 september 2004 @ 15:21:
Je weet 't nooit, maar ik betwijfel of je veel meer feedback zult krijgen, aangezien de foutmelding volgens veel mensen weinig aan duidelijkheid te wensen overlaat.

1. Omdat je blijkbaar InnoDB tables gebruikt; of omdat dat in het algemeen standaard aan staat - in de foutmelding staat zelfs hoe je het uit kunt zetten.
2. Misschien omdat je een andere versie hebt dan vroeger?
3. Probeer het uit en je weet het,
4. De timeout in het opstartscript komt vast door die error waardoor de InnoDB tables niet werken? Maar MySQL blijft blijkbaar wel draaien: "/usr/libexec/mysqld: ready for connections". Daarom dus, lijkt me.

Als (3) niet werkt, vraag ik me af of je wel de juiste file en sectie aan het wijzigen bent.
De file dit ik stond dat ik moest editten; althans ik ga er van uit dat de foutmelding die ik krijg verwijst naar de correcte my.cnf

en puntje 2: Ik gebruik idd een andere versie; maar als ik linux installeer ga ik er toch vanuit dat alles standaard goed staat, dus dat het werkt. Als ik een auto koop verwacht ik ook dat ik er meteen mee weg kan rijden en niet dat ie eerst naar de garage moet waar alles afgesteld moet worden

edit:
mijn aangepaste my.cnf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
[mysqld]
datadir=/var/lib/mysql
socket=/var/lib/mysql/mysql.sock

[mysql.server]
user=mysql
basedir=/var/lib
innodb_data_file_path = ibdata1:10M:autoextend

[safe_mysqld]
err-log=/var/log/mysqld.log
pid-file=/var/run/mysqld/mysqld.pid

(staat in /etc/my.cnf )

[ Voor 28% gewijzigd door elgringo op 10-09-2004 17:19 ]

• Wilke
elgringo schreef op 10 september 2004 @ 17:13:
en puntje 2: Ik gebruik idd een andere versie; maar als ik linux installeer ga ik er toch vanuit dat alles standaard goed staat, dus dat het werkt. Als ik een auto koop verwacht ik ook dat ik er meteen mee weg kan rijden en niet dat ie eerst naar de garage moet waar alles afgesteld moet worden
Jij verwacht dus ook dat dezelfde soort olie die je in je Opel Kadet 1984 gooit ook wel prima in je pas aangeschafte Formule 1 wagen gaat werken?

Dat is een betere vergelijking, want jij probeert als ik het goed heb bestanden (databases) van de oude versie over te zetten naar een nieuwere - correct me if I'm wrong (ik leid dit af uit "waarom werkt het uberhaupt niet na een verse installatie, normaliter doet redhat dit wel correct en hoef ik allen mijn data terug te zetten.").

Ik denk niet dat Fedora Core (welke versie overigens?) een MySQL zou shippen die by default niet opstart, nog voordat je er ook nog maar met een vinger naar hebt gewezen. Sorry, maar als zoiets als dit gebeurt denk ik in eerste instantie toch echt dat het probleem bij jou ligt, en pas als ik 10 mensen met hetzelfde probleem hoor denk ik 'ow, misschien hebben ze dan toch iets stoms gedaan bij Red Hat'.

• Wilke
Lees nog eens goed:

"If you want to use InnoDB tables, add to the [mysqld] section, for example, innodb_data_file_path = ibdata1:10M:autoextend"

En kijk nou nog eens goed naar jouw configfile, en ontdek wat er niet aan klopt.

Ik bedoel, het is al door anderen gezegd, maar die foutmelding is toch echt niet zo onduidelijk als je hem uberhaupt even goed probeert te lezen?

[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 10-09-2004 18:15 ]

• elgringo
* elgringo Pakt een plank en slaat deze op zijn hoofd naar de klote

Acht ja, soms maken je fouten....

En over die foutmelding:
Als windows zegt: doe dit om je systeem het repareren doe ik dat niet voordat ik het weet wat het doet, hetzelfde voor andere programma's.

edit: Die time-out foutmelding krijg ik nog steeds; waar ligt dat dan aan?

[ Voor 99% gewijzigd door elgringo op 14-09-2004 11:49 ]

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
*hier stond iets wat de TS al zelf heeft uitgevonden*

[ Voor 96% gewijzigd door lordgandalf op 14-09-2004 11:49 ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• elgringo
schop

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tja ik zou het niet weten, want die time-out melding heb je hier niet weergegeven. Wordt je Mysql misschien in het init script anders opgestart dan wat jij met de hand doet?

En daarbij denk ik dat je nu zelf wel verder kan vinden waar dit eigenlijk mee te maken heeft? Check je init script, post die hier desnoods, geef extra logs waaraan we zien waar het fout gaat, want alleen maar schoppen zonder extra info heeft bar weinig nut.

[ Voor 44% gewijzigd door Zwerver op 30-09-2004 10:51 ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• elgringo
Zwerver schreef op 30 september 2004 @ 10:50:
Tja ik zou het niet weten, want die time-out melding heb je hier niet weergegeven. Wordt je Mysql misschien in het init script anders opgestart dan wat jij met de hand doet?

En daarbij denk ik dat je nu zelf wel verder kan vinden waar dit eigenlijk mee te maken heeft? Check je init script, post die hier desnoods, geef extra logs waaraan we zien waar het fout gaat, want alleen maar schoppen zonder extra info heeft bar weinig nut.
Ik heb hem met ntsysv aangezet, en weet neit waar deze opgeslagen wordt. Als ik het proces zoek wordt ie gestart zoals in de startpost staat.

Waarom zou ik die fout moeten kunnen vinden? Ik weet niet wat het probleem is en dus ook niet waar ik moet zoeken.

Pagina: 1