CPU upgrade van DEC server mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-07 18:57
Beetje mega nOOB-ie vraag misschien, maar ik wil geen rookwolkjes uit mijn server zien opstijgen :)
De situatie: Ik heb een DEC 5200 server met daarin een VRM bord met daarop 2 vrm modules, 2 PII 233 procs en een reepje geheugen.

Nu wil ik dus 2 nieuwe procs gaan installeren, te weten 2 PIII 450's, gaat dat werken?

In de handleiding staat dat deze cpu's ondersteunt worden, maar mijn vraag is eigenlijk of ik de VRM modules moet wijzigen? Lijkt me dat nieuwe procs ook andere voltages hebben, dus dat zo'n VRM ook aangepast moet worden, of gaat dat automatisch?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Controleer je toch gewoon bij Intel... :z

Intel maakt de standaard voor VRM modules. Een P2-233 draait op 2.8V, een P3-450 op 2.2V, dus de VRM heeft zeker meer te doen. Kijk aan welke VRM standaard de huidigen voldoen (8.1 of 8.2 allicht) en welke je nodig hebt voor een P3-450

Oslik blyat! Oslik!

• -krekel-
OK, ik snap er nu al bijna niets meer van.
Ik heb even google nagekeken op het partnummer van mijn VRM module, en deze site leek mij wel interresant:

http://www.vrmsales.com/Pent-II-Specs.html

Hier staat dat de output voltage loopt van 2,1 tot 3,5 volt. Dus een PIII gaat dan wel / niet werken?

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat gaat dus niet zonder meer lukken- lees maar achter die link:
Meets VRM 8.0 and 8.1 Specifications
En dan bij Intel:
As processor frequencies rose above 350 MHz, VRM 8.2 solutions were required.
http://www.intel.com/labs/platcomp/sdt/sdt4.htm

Kortom, om in-spec te draaien moet je VRM 8.2 regelen. VRM 8.1 werkt misschien, maar je zit die VRM te overbelasten, wat de lange-termijn stabiliteit allerminst ten goede zal komen :o

Oslik blyat! Oslik!

• -krekel-
tja, dat is niet echt gunstig, maar ik ga het proberen. Er zit op m'n huidige module 'Overvoltage- and overcurrentprotection' dus het zal in ieder geval de gevreesde rookwolkjes niet opleveren (hoop ik dan :))

• -krekel-
Zucht, het werkt dus niet. Maar ja, dat was al zo ongeveer voorspelt. Ik ben er in ieder geval weer een lesje wijzer van geworden B)

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

-krekel- schreef op 12 september 2004 @ 15:29:
Zucht, het werkt dus niet. Maar ja, dat was al zo ongeveer voorspelt. Ik ben er in ieder geval weer een lesje wijzer van geworden B)
Hoe werkt het niet :?

Wil hij niet POSTen? Of POST hij wel maar niet op de juiste snelheid?

Misschien valt er nog iets te doen namelijk :o

Oslik blyat! Oslik!

• -krekel-
ok, hij POST wel, maar komt er niet doorheen. Bovendien heeft de Bios er moeite mee dat het een Pentium 3 is en niet een Pentium 2, waar het systeem op gebaseerd is. Hij zeurt dat er eerst een bios upgrade moet komen, maja, DEC failliet, dus dat wordt moeilijk upgraden lijkt me :) En ik heb de laatste bios, dus hij moet niet zeuren :)
En inderdaad, de POST geeft aan dat het om 300 Mhz proc's gaat, terwijl het toch echt om 450 Mhz proc's gaat. Het is wel een beetje tricky, 450 Mhz wordt officeel niet door het moederbord ondersteunt, er is alleen de optie om de proc's op 433 of op 466 Mhz te laten draaien. Alle twee mogelijkheden heb ik al uitgeprobeerd, dus ik zou het eigenlijk niet meer weten.
Trouwens, met de instelling dat hij op 466 Mhz moet draaien krijg ik de melding dat de VRM's op 2,0 volt draaien (opzich niets vreemds, maar die VRM's ondersteunen het niet, vandaar dat ie begint te piepen) en krijg ik de melding dat processor 2 niet aanwezig is. Vaag, maar waar. Als ik hem op 433 zet, dan krijg ik dus de foutmelding van de bios, zoals ik dat hierboven vermeld heb. En ik ga verder niet alle mogelijkheden van die dipswitches uit proberen, ik heb geen zin in rookwolkjes :)

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Hij zeurt dat er eerst een bios upgrade moet komen, maja, DEC failliet, dus dat wordt moeilijk upgraden lijkt me :) En ik heb de laatste bios, dus hij moet niet zeuren :)
BIOS upgrades zijn gewoon nog te downloaden via www.hp.com.

[ Voor 6% gewijzigd door Chemist op 12-09-2004 19:25 ]

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

SpamLame

niks

-krekel- schreef op 12 september 2004 @ 18:42:
En inderdaad, de POST geeft aan dat het om 300 Mhz proc's gaat, terwijl het toch echt om 450 Mhz proc's gaat. Het is wel een beetje tricky, 450 Mhz wordt officeel niet door het moederbord ondersteunt, er is alleen de optie om de proc's op 433 of op 466 Mhz te laten draaien. Alle twee mogelijkheden heb ik al uitgeprobeerd, dus ik zou het eigenlijk niet meer weten.
:)
Wat inhoud dat de chipset geen 100Mhz FSB ondersteunt.
zie http://h18000.www1.hp.com...gital/svr_5100_specs.html voor de specs (staat het in).
En zie http://h18000.www1.hp.com/legacySUPPORT/digital/ds5100.html voor verdere docs over de 5200

[ Voor 21% gewijzigd door SpamLame op 12-09-2004 19:40 ]

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Canon Digital Ixus V3

• -krekel-
Ik heb de meest recente bios al, dus tja..... leuk dat die nog te downloaden valt, maja :)

Ik had sowieso de handleiding even wat beter door moeten kijken, want ik geef toe dat ik dat over het hoofd heb gezien over de 66 MHz fsb van de chipset. Stom... |:(

Die site met de links was ik al een keer eerder tegen gekomen, maar bedankt anyway :)

PS: ik heb hier nog 2 x Pentium 3 450 Mhz procs liggen, wie wil ze ruilen voor 2 x P2-333 Mhz :) ;)
Pagina: 1