Ruis op elektrische gitaar na verhuizing - aarding?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Ik ben sinds een paar weken verhuisd van kot.
Op mijn nieuwe kot heb ik heel wat problemen ivm ruis als ik elektrische gitaar speel.
Concreet: als ik de snaren van m'n gitaar aanraak, dan is er bijna geen ruis meer.
Vanals ik geen contact meer maak met iets wat geleidt op m'n gitaar, dan zit er een mega ruis op het signaal.
Als ik de volumeknop van mijn gitaar dichtdraai dan is de ruis ook weg (samen met de rest van het geluid dus :) ).

Ik heb het al aan wat mensen gevraagd, en die zeiden mij dat het waarschijnlijk lag aan een slecht (ontbrekende?) aarding ...
Kan iemand dat bevestigen/tegenspreken?

En nu de hoofdvraag:
Wat kan ik er in godsnaam aan doen?
Want het is echt extreem irritant en het verkloot mijn geluid helemaal!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Deze vraag is misschien beter voor het http://www.gitaarnet.nl/forummaar het kan inderdaad aan je aarding liggen sluit daarom je versterker aan op een geaard stopcontact. (meestal in de keuken aanwezig) Kijk ook even in jegitaar of het draadje van de brug wel aan je body verbonden is. ( aardings draadje)

[ Voor 6% gewijzigd door Satch op 07-09-2004 17:43 ]

Verwijderd

Aarding kun je makkelijk controleren met een verlenghaspeltje.

Voor PC's is het sowieso aan te raden om geaarde stopcontacten te hebben (zie ook: [rml][ EL/CM] Aarden van case noodzakelijk? > JA![/rml]) - in hoeverre dat ook voor gitaarversterkers geldt zullen ze bij Audio, Video & HiFi Forum wellicht beter weten (meestal zijn AV componenten zwevend geaard nl.) :)

move CME > AV

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2004 19:21 ]

• DieterVDW
Haha vroeg mij al af of de nederlanders dat wel gingen begrijpen :) .
Ik geloof dat jullie dat een 'kamer' noemen.
Het klopt eigenlijk niet eens, wat ik zit nu in een studio.

• DieterVDW
Verwijderd schreef op 07 september 2004 @ 18:48:
Aarding kun je makkelijk controleren met een verlenghaspeltje.
Hmm ik snap toch nog niet helemaal hoe je dmv een verlenghaspeltje kunt controleren of een stopcontact geaard is..?
Heeft een verlenghaspeltje verborgen kwaliteiten..?

@metal14: stopcontact in de keuken maakt geen verschil...
Brug is zeker geaard. Ik heb trouwens alleen maar op mijn studio en in het repetitiekot van ons bandje problemen met ruis, thuis alles perfect!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

DieterVDW schreef op 07 september 2004 @ 19:17:
[...]

Haha vroeg mij al af of de nederlanders dat wel gingen begrijpen :) .
Ik geloof dat jullie dat een 'kamer' noemen.
Het klopt eigenlijk niet eens, wat ik zit nu in een studio.
Ik zat al te twijfelen, dacht eerst dat het een huis was oid, maar bleek dus een kamer te zijn, euss wat zo aardig me een pushmessage te sturen met verhelderende tekst :)

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Is dat stopcontact in de keuken dan wel geaard? (zou wel moeten, maar je weet nooit) Dat kun je vrij moeilijk controleren volgens mij, maar er moet tenminste een geaard stopcontact aanwezig zijn (herkenbaar aan de extra uitstekende koperen lipjes) en in de stoppenkast kun je misschien wat wijzer worden. Er zal een aardlekschakelaar zitten en misschien zijn de geaarde groepen met een andere kleur aangegeven.

Ik had het hier ook dat er geen enkel geaard stopcontact in de 'muziek'-kamer zat, maar dat heb ik opgelost door een aardedraad te trekken vanuit de badkamer.

edit: Overigens is het geen ruis dat je hoort, maar brom. Dit lijkt flauwekul, maar het is wezenlijk verschillend, ook van oorzaak. Brom in je gitaar kan ook komen door bijv. licht-dimmers, crt-schermen in de buurt of op dezelfde stroomgroep.
Probeer dat allemaal eens uit te zetten.

[ Voor 21% gewijzigd door TheLemon op 07-09-2004 23:24 ]

• DieterVDW
TheLemon schreef op 07 september 2004 @ 23:22:
Is dat stopcontact in de keuken dan wel geaard? (zou wel moeten, maar je weet nooit)
Geen idee :s .
... in de stoppenkast kun je misschien wat wijzer worden. Er zal een aardlekschakelaar zitten en misschien zijn de geaarde groepen met een andere kleur aangegeven.
Hmm 'k heb wel de indruk dat de elektriciteit hier niet echt netjes aangelegd is...
In m'n stoppenkast zitten er 4 zo'n gewone 'hefboompjes', en twee zo'n grotere met een schuine pal en een testknop ... (ken er niet veel van, en duidelijk ben ik ook al niet vrees ik :))
Maar ik dacht wel dat die zekering moest uitslaan als je op die testknop duwde?
Dat gebeurt dus niet ... :s
Zal eens een fotootje posten van de stoppenkast als ik m'n digitale camera hier heb.
edit: Overigens is het geen ruis dat je hoort, maar brom. Dit lijkt flauwekul, maar het is wezenlijk verschillend, ook van oorzaak. Brom in je gitaar kan ook komen door bijv. licht-dimmers, crt-schermen in de buurt of op dezelfde stroomgroep.
Probeer dat allemaal eens uit te zetten.
Inderdaad :) De beruchte 50Hz brom...
Aan m'n scherm ligt het niet hoor, maar ik weet dat dat ook zo'n brom veroorzaakt.
Heb daar al veel op zitten vloeken als ik een liedje probeer te leren van een tablatuur op de pc :) .
Pagina: 1