Wat moet je zoiezo met zulk enorme troep in je auto... Heb je em eindelijk sneller gekregen, lever je alle performance weer in door een aantal kilo's in je achterbak te gooien
Magoed, let er natuurlijk wel op dat de grootte van de conus niet alles zegt.
Hoe groter betekent meestal ook dat er meer energie nodig is om het geheel in beweging te krijgen (zie maar de grotere magneet). Er is ook meer moeite nodig om het geheel stabiel te houden.
Een zeer strakke 'punchy' bas komt dan ook vooral van de wat kleinere woofers. Gasten die een 21" in hun kofferbak gooien verklaar ik dan ook echt voor gek.
Dat begint meer op een soort van enorme PA woofer te lijken die vooral bedoelt is voor enorm veel 'geluid' in zeer grote ruimtes en niet zo zeer voor het produceren van een lage bas.
Daarnaast hoort het ding in een zeer dikke 200 liter MDF kast te hangen van minstens 4cm dik. Onhandelbaar als je het mij vraagt.
Ik zou het persoonlijk bij een 4 tal 8" jes houden van goeie zeer goeie kwaliteit.
Maar dubbel 10" of 12" is ook een leuke optie.
Hang ze zoiezo niet in je hoedenplank (jank) want dan krijg je nooit fatsoenlijk geluid.
Daarnaast mag je je auto wel aan elke kant verstevingen en zo trillingsvrij mogelijk maken, want neem maar van mij aan dat de helft van die patsers eigenlijk naar een hele hoop vervorming en resonantie zitten te luisteren inplaats van de SUB zelf. Dat klinkt in eerste instantie misschien bruut en heftig, maar 'goed' is heel wat anders.
En let wel, de kast die je er omheen bouwt zorgt voor de klank van het geluid, niet de woofer zelf, die zet alleen maar wat lucht in beweging

Nou kan een kast van een paar cm dik al voor vervorming zorgen met dat soort redicale luchtverplaatsingen. Laat staan wat er met je auto gebeurt die in zekere zin ook weer een kast is. Jahaa, dat klinkt lekker slecht man, heerlijk
[
Voor 17% gewijzigd door
BruT@LysT op 07-09-2004 18:28
]