[auto sub]12" of 15" JBL ?

Pagina: 1
Acties:
  • 931 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Ik ben van plan om de lowcost JBL speaker aan te schaffen, een 1000 watt peak, 250 watt RMS speaker (GT4) voor in de auto. Daarachter komt een Lanzer 400 watt versterker monoblock, maar dat terzake.

Afbeeldingslocatie: http://www.rondevries.nl/catalog/images/gt4-15.jpg

Alleen nu zit ik sterk te twijfelen of ik een 12inch of 15inch moet nemen. Ik luister veel naar drum&bass en house muziek dus ik denk dat die 15" te traag wordt, maar of het té traag wordt weet ik niet! Liever natuurlijk 15" voor de diepere bass maar toch, wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:29
Mijn neef heeft een Sony 15" achterin zijn kofferbak liggen , dat ding beukt dus echt vreselijk hard , zo hard dat je de nummerbord van je voorganger ziet trillen en je Druk voelt op je borst en het ademen moeilijker gaat.

Dus ja , als je echt wil rammen en beuken dan zou ik voor de 15" gaan.
Wil je het iets beschaafder houden , neem dan een 12" . Deze zal iets minder luchtverplaatsng hebben maar zal vrijwel even hard gaan.

hier een pic .

Afbeeldingslocatie: http://innovatix.its.tudelft.nl/~galaxis/itc2004/IMG_0088.JPG

En nog wat meer voor de nieuwsgierige mensen :P
Afbeeldingslocatie: http://innovatix.its.tudelft.nl/~galaxis/itc2004/IMG_0089.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/janwillem2000/GoT/285983_5_full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/janwillem2000/GoT/285983_14_full.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door Galaxis op 07-09-2004 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 18:09
Dat ziet er ziek uit... :P maar als je het geld hebt voor een 15 inch, zeker doen :P

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Even 1 advies:

Als je de sub hard hebt staan dan hoor je meestal niet veel maar voel je het wel, als je hem goed hebt staan tenminste. Veel mensen hebben de neiging om het ding in verhouding te hard te zetten en zo kun je ongemerkt grote schade aan je gehoor oplopen.

Ik hoop dat je dit wel serieus neemt.

Ik heb zelf ook een sub, ook een vrij dure (400 euro) hoe groot het ding is weet ik zo niet maar het ding kan VEEL harder dan ik zelf aankan en dat is gewoon gevaarlijk. Zonder sub klinkt het niet, maar de sub moet een AANVULLING zijn in het geheel, alles wat voller maken. Als er een auto voorbij komt en je dus gewoon "BOOM BOOM BOOM" hoort weet je dat het niet iemand is die van de muziek houd maar gewoon stoer denkt te zijn en zijn eigen oren gewoon sloopt.

Daarnaast zou ik je de 12" adviseren. Ik heb zelf gemerkt dat je toch redelijk veel kofferbakruimte kwijt bent, mijn versterker is ook al iets van 60 of 80 cm (Infinity reference 6000 meen ik, iig 6 kanaals).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:15

JdM

Humbled

wat denk je van 2 keer 10" ?
Maat van me heeft ooit een kist gehad van caliber met 3x10" , die ging echt vet harder dan zijn 15" Cerwin Vega (!) die hij daarvoor had, in zijn toenmalige auto (BMW 5-serie type E34 _/-\o_ ) hoorde je die 15" nauwelijks, ja inderdaad zijn kentekenplaat trilde en BUITEN hoorde je de bass wel |:( , maar binnen bijna niks alleen maar "gerommel". Toen heeft hij die 3x10" geplaatst en dat was meteen feest :9~ , terwijl IMHO die Cerwin Vega echt vet veel beter van kwaliteit was dan die Caliber kist, tóch ging deze dus harder, waarom weet ik nog steeds niet B) .
Nu zou je kunnen zeggen "ja, maar dat is 3x10" dus dat zal altijd harder gaan" nou, ik kan je zeggen dat verschil was niet 3 keer zo groot maar 10 keer zo groot, dus met 2x10" denk ik dat je toch een leuker geluid krijgt, ik heb het helaas zelf nooit meer ten uitvoer gebracht in mijn eigen auto, ik wilde daarna eigenlijk ook meteen 2 subs gaan plaatsen, maar ach " I need the money O-) "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Simon schreef op 07 september 2004 @ 17:34:
Dat ziet er ziek uit... :P maar als je het geld hebt voor een 15 inch, zeker doen :P
Ze verschillen maar 30 euro in prijsverschil maar het gaat mij er ff om dat de box het wel bij kan houden, ik heb wel eens een 21" (?) gezien maar die was zo traag dat het vaag klonk en niet echt mooi was meer:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~cpvers/caraudio.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
OKe , een 15" is niet trager ofzow dan een 12" , alleen die verplaatst meer druk. En aangezien je auto een kleine ruimte is , kan de druk niet weg , en krijg je een lange dreun op je oren waardoor het lijkt dat een 15" trager is. Toch :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Megamind schreef op 07 september 2004 @ 17:43:
[...]

Ze verschillen maar 30 euro in prijsverschil maar het gaat mij er ff om dat de box het wel bij kan houden, ik heb wel eens een 21" (?) gezien maar die was zo traag dat het vaag klonk en niet echt mooi was meer:
[afbeelding]
Kun je daarmee vliegen ofzo :? :D

Dat is geen luistergenot meer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-08 11:29
ff voor de duidelijkheid, maar het geluid van de sub wordt toch ook bepaald door de uitslag?

een 12" kan zo volgens mij meer lucht verplaatsen dan een 15" :)

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Galaxis schreef op 07 september 2004 @ 17:44:
OKe , een 15" is niet trager ofzow dan een 12" , alleen die verplaatst meer druk. En aangezien je auto een kleine ruimte is , kan de druk niet weg , en krijg je een lange dreun op je oren waardoor het lijkt dat een 15" trager is. Toch :?
Ja :)
JdM schreef op 07 september 2004 @ 17:42:
wat denk je van 2 keer 10" ?
Maat van me heeft ooit een kist gehad van caliber met 3x10" , die ging echt vet harder dan zijn 15" Cerwin Vega (!) die hij daarvoor had, in zijn toenmalige auto (BMW 5-serie type E34 _/-\o_ ) hoorde je die 15" nauwelijks, ja inderdaad zijn kentekenplaat trilde en BUITEN hoorde je de bass wel |:( , maar binnen bijna niks alleen maar "gerommel". Toen heeft hij die 3x10" geplaatst en dat was meteen feest :9~ , terwijl IMHO die Cerwin Vega echt vet veel beter van kwaliteit was dan die Caliber kist, tóch ging deze dus harder, waarom weet ik nog steeds niet B) .
Nu zou je kunnen zeggen "ja, maar dat is 3x10" dus dat zal altijd harder gaan" nou, ik kan je zeggen dat verschil was niet 3 keer zo groot maar 10 keer zo groot, dus met 2x10" denk ik dat je toch een leuker geluid krijgt, ik heb het helaas zelf nooit meer ten uitvoer gebracht in mijn eigen auto, ik wilde daarna eigenlijk ook meteen 2 subs gaan plaatsen, maar ach " I need the money O-) "
Maar het probleem is een beetje ik heb al een monoblock lanzer versterker (400watt op 4ohm) maar weet niet zeker of ik er dan wel 2x10" aan kan hangen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Megamind schreef op 07 september 2004 @ 17:48:
[...]

Ja :)

[...]

Maar het probleem is een beetje ik heb al een monoblock lanzer versterker (400watt op 4ohm) maar weet niet zeker of ik er dan wel 2x10" aan kan hangen :?
Als je versterker 2 ohm stabiel is kan het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Ik heb me laten vertellen dat de snelheid voornamelijk met de versterker te maken heeft.
Verder lijkt me de keuze 12"/15" vooral afhangen van de hoeveelheid kofferbakruimte die je kwijt wilt zijn.

Who is John Galt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:15

JdM

Humbled

Megamind schreef op 07 september 2004 @ 17:48:

[...]

ehmm, dat weet ik dus ook niet...... misschien de preciese specs ff doorgeven, waarschijnlijk staat er wel op hoeveel Ohm hij kan hebben, vaak is dat iets als 4-8 Ohm ofzo, kenners hier weten dan wel of je er twee speakers op kan hangen (ik denk het haast wel, gewoon parallel hangen denk ik dan) :)
Galaxis schreef op 07 september 2004 @ 17:49:
[...]

dat bedoel ik dus ;)

[ Voor 15% gewijzigd door JdM op 07-09-2004 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-08 13:18

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarom wil je een 400W amp op een 250W woofer aansluiten? Lijkt me volkomen onzin...

Tja, en 12" of 15"... ligt er maar net aan hoeveel mensen je wil laten meegenieten :+ Ligt natuurlijk ook aan de parameters van de drivers (wat je ermee kunt) enz.. enz...
_Brake_ schreef op 07 september 2004 @ 17:47:
ff voor de duidelijkheid, maar het geluid van de sub wordt toch ook bepaald door de uitslag?

een 12" kan zo volgens mij meer lucht verplaatsen dan een 15" :)
Bijna... om het maar een heel grof te zeggen:

gevoeligheid + uitslag * oppervlak (niet letterlijk, maar daar komt het wel op neer)
justmental schreef op 07 september 2004 @ 17:49:
Ik heb me laten vertellen dat de snelheid voornamelijk met de versterker te maken heeft.
Verder lijkt me de keuze 12"/15" vooral afhangen van de hoeveelheid kofferbakruimte die je kwijt wilt zijn.
Dan zal ik je vertellen dat dat onzin is ;) langzaam of snell... waar heb je het over... Meestal praat je over de group-delay, en die wordt bepaalt door de kast + unit parameters.

Kortom: je kunt niet zeggen dat een 12" minder druk maakt dan een 15", en je kunt ook niet zeggen dat de ene per definitie "sneller" is dan de andere!

[ Voor 83% gewijzigd door voodooless op 07-09-2004 17:59 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Galaxis schreef op 07 september 2004 @ 17:49:
[...]

1.3 ohm stable :? (specs)
justmental schreef op 07 september 2004 @ 17:49:
dat is geen probleem, de 12" is 32 liter en de 15" 42 liter (geen JBL behuizing). Is het dan wel verstandig er luchtgaten in te maken op 15"?
deepspace schreef op 07 september 2004 @ 17:51:
Waarom wil je een 400W amp op een 250W woofer aansluiten? Lijkt me volkomen onzin...
aanbieding :)

Specs:
1 x 400 Watts RMS at 4 Ohms
1 x 800 Watts RMS at 2 Ohms
1 x 1200 Watts RMS at 1.3 Ohms Bridged
Class-D Design
Remote Subwoofer Bass Control
Mono Block Subwoofer Amplifier
1,3 Ohm mono stable.
MOSFET Power Supply
PMW (Pulse-Width-Modulation) System
Glass Epoxy PCB w/SMD Technology
Gold RCA Inputs
Custom Terminal Block for Speaker Connection
Thermal, Overload & Short Protection
Variable Subsonic Filter (15Hz-40Hz, 24dB/Octave)
Variable Lowpass Filter (20Hz-250Hz, 24dB/Octave)
Phase Control 0~180°
Remote Bass Control
Input Impedance: 10k Ohms
Soft Turn On/Off
Heavy Duty Power Coated Heatsink
Frequency Response: 15 Hz-35 kHz
S/N Ratio: 90 dB

[ Voor 45% gewijzigd door Megamind op 07-09-2004 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Megamind schreef op 07 september 2004 @ 17:51:
[...]

800 watt op 2ohm dus dan zou het wel kunnen

[...]

dat is geen probleem, de 12" is 32 liter en de 15" 42 liter (geen JBL behuizing). Is het dan wel verstandig er luchtgaten in te maken op 15"?
Relfex ? moet je kijken naar de specs van de woofer. De 15" sony van mijn neef mag NIET in een reflex kast , die MOET in een gesloten kist , is dus afhankelijk van het type woofer.

Welke type Lanzar versterker heb je trouwens ? <<- laat maar :P

edit -->

www.rondevries.nl

die mijn neef heeft is nu nog maar 99E , hij heeft er toen 600 GULDEN voor betaald :/

Afbeeldingslocatie: http://www.rondevries.nl/catalog/images/xs-l151p5_l.jpg
38 cm / 15", Enclosure Type Subwoofer
Pentagon structure to offer high strength and rigidity
Rubber surround with Stroke Stabilizer
Peak Input Power : 1400 W
Rated Input Power : 400 W
Frequency response 15 - 2000 Hz
Sensitivity 89 dB/W/m

En ik weet hoe hij klinkt en dat is hard en laag.

[ Voor 37% gewijzigd door Galaxis op 07-09-2004 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Laatst online: 18-04 16:59
My god, wat een rice komt hier opeens langs.. maar enfin. Je moet wel ook de doos goed ontwerpen, anders komt zo'n sub nooit goed tot z'n recht. Als je dat niet doet kun je er net zo goed een (12") Raveland SW3000 van 40 joero inprikken, wat overigens voor het geld helemaal geen slechte is.

[ Voor 4% gewijzigd door Jasper Janssen op 07-09-2004 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-08 20:45
Waarom eigelijk JBL? Ik zou je even willen adviseren om naar de Ciare 12.00SW (Is een PDFje) te kijken. De bass word namelijk niet alleen bepaald door de omvang (in inches), maar vooral door de X-max. De meeste bassdrivers komen niet boven de 5mm. De Caire 12.00SW komt tot ongeveer 11mm.

De speaker is 1000W RMS en leverbaar in een 4 of 8 ohm uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-08 13:18

voodooless

Sound is no voodoo!

Jasper Janssen schreef op 07 september 2004 @ 17:58:
My god, wat een rice komt hier opeens langs.. maar enfin. Je moet wel ook de doos goed ontwerpen, anders komt zo'n sub nooit goed tot z'n recht. Als je dat niet doet kun je er net zo goed een Raveland SW3000 van 40 joero inprikken, wat overigens voor het geld helemaal geen slechte is.
Kijk, eindelijk iemand die het snapt ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-08 20:45
deepspace schreef op 07 september 2004 @ 18:00:
[...]

Kijk, eindelijk iemand die het snapt ;)
Dat is inderdaad waar. Je moet wel een goede kast berekenen. En wil je een kast kunnen berekenen, dan moet je voldoende weten van je speakers. Veel goedkope speakers leveren geen of weinig specificaties mee. Kijk dus of deze erbij zitten, als je een speaker koopt.

Daarnaast kan ik je WinISD aanraden om je kasten mee te ontwerpen. Dit programma is freeware en gemaakt door Lineair Team. Het is hier te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-04 16:22

BruT@LysT

Fear and Loathing

Wat moet je zoiezo met zulk enorme troep in je auto... Heb je em eindelijk sneller gekregen, lever je alle performance weer in door een aantal kilo's in je achterbak te gooien :D

Magoed, let er natuurlijk wel op dat de grootte van de conus niet alles zegt.
Hoe groter betekent meestal ook dat er meer energie nodig is om het geheel in beweging te krijgen (zie maar de grotere magneet). Er is ook meer moeite nodig om het geheel stabiel te houden.
Een zeer strakke 'punchy' bas komt dan ook vooral van de wat kleinere woofers. Gasten die een 21" in hun kofferbak gooien verklaar ik dan ook echt voor gek.
Dat begint meer op een soort van enorme PA woofer te lijken die vooral bedoelt is voor enorm veel 'geluid' in zeer grote ruimtes en niet zo zeer voor het produceren van een lage bas.
Daarnaast hoort het ding in een zeer dikke 200 liter MDF kast te hangen van minstens 4cm dik. Onhandelbaar als je het mij vraagt.
Ik zou het persoonlijk bij een 4 tal 8" jes houden van goeie zeer goeie kwaliteit.
Maar dubbel 10" of 12" is ook een leuke optie.
Hang ze zoiezo niet in je hoedenplank (jank) want dan krijg je nooit fatsoenlijk geluid.
Daarnaast mag je je auto wel aan elke kant verstevingen en zo trillingsvrij mogelijk maken, want neem maar van mij aan dat de helft van die patsers eigenlijk naar een hele hoop vervorming en resonantie zitten te luisteren inplaats van de SUB zelf. Dat klinkt in eerste instantie misschien bruut en heftig, maar 'goed' is heel wat anders.
En let wel, de kast die je er omheen bouwt zorgt voor de klank van het geluid, niet de woofer zelf, die zet alleen maar wat lucht in beweging :)
Nou kan een kast van een paar cm dik al voor vervorming zorgen met dat soort redicale luchtverplaatsingen. Laat staan wat er met je auto gebeurt die in zekere zin ook weer een kast is. Jahaa, dat klinkt lekker slecht man, heerlijk :Y)

:Z

[ Voor 17% gewijzigd door BruT@LysT op 07-09-2004 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Dit wordt lastiger dan ik dacht :P Ik ben een beetje aan het rommelen en wil het liefst een behuizing kopen uit de winkel zo ipv 1 zelf maken (sorry, bij mij lopen deze projecten vaak scheef af (letterlijk) :P ). Daarom ben ik opzoek naar gebruikerservaringen. Ik heb bij correct de JBL gehoord maar in vergelijking met zijn 1600watt broertje klonk het toch wel erg verschillend. Omdat ik het zaakje maar een paar maandjes kan houden hoeft het van mij niet echt superduur daarom kwam ik op JBL, heb er al hoedeplankspeakers voor (ovaal) en het zijn toch mooie woefertjes voor relatief weinig geld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03 09:14
Megamind schreef op 07 september 2004 @ 18:42:
Dit wordt lastiger dan ik dacht :P Ik ben een beetje aan het rommelen en wil het liefst een behuizing kopen uit de winkel zo ipv 1 zelf maken (sorry, bij mij lopen deze projecten vaak scheef af (letterlijk) :P ). Daarom ben ik opzoek naar gebruikerservaringen. Ik heb bij correct de JBL gehoord maar in vergelijking met zijn 1600watt broertje klonk het toch wel erg verschillend. Omdat ik het zaakje maar een paar maandjes kan houden hoeft het van mij niet echt superduur daarom kwam ik op JBL, heb er al hoedeplankspeakers voor (ovaal) en het zijn toch mooie woefertjes voor relatief weinig geld..
welke vond jij beter? de 1000 of 1600, ik kom er niet uit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Galaxis schreef op 07 september 2004 @ 17:53:
[...]

Relfex ? moet je kijken naar de specs van de woofer. De 15" sony van mijn neef mag NIET in een reflex kast , die MOET in een gesloten kist , is dus afhankelijk van het type woofer.

edit -->

www.rondevries.nl

die mijn neef heeft is nu nog maar 99E , hij heeft er toen 600 GULDEN voor betaald :/

[afbeelding]
Sensitivity 89 dB/W/m

Ik snap niet dat mensen voor zoveel geld, zo veel prut kopen :X

Ga ik weer: koop een Ground Zero.

2x 10" (GZRW 10S-AL) en je speelt die 15" er, mits voldoende vermogen, zeker uit!
Ten 2e is het nog een stuk strakker ook.

picje:
Afbeeldingslocatie: http://www.magma-audio.nl/gz/radioactive/img_klein/GZRW12BA.jpg

Een versterker met meer vermogen dan je sub "aan kan" is helemaal niet erg. Je kunt beter wat extra over hebben. Zo zorg je dat je meer controle over je sub hebt. Wat de kwaliteit ook tengoed komt.

Of kijk naar een 10" MTX thunder 5500 series dacht ik

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2004 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

Ik zou idd gaan voor de kleinere maten, zelf zou ik kijken naar 2x 10"of 2x 12"

Liever een goede woofer dan een grote ook, wil je alles eruit spelen, moet je een adire audio brahma kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

15" natuurlijk :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bierkameel/Woofer/woofer1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bierkameel/Woofer/woofer2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bierkameel/Woofer/woofer3.jpg

Deze staat achterin mijn caddy en blaast super, hij gaat laag en is toch erg strak en snel.
De kist is 114liter en zelfgebouwd 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:26

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 10 september 2004 @ 14:30:
[...]

Ik snap niet dat mensen voor zoveel geld, zo veel prut kopen :X

Ga ik weer: koop een Ground Zero.

2x 10" (GZRW 10S-AL) en je speelt die 15" er, mits voldoende vermogen, zeker uit!
Ten 2e is het nog een stuk strakker ook.

picje:
[afbeelding]

Een versterker met meer vermogen dan je sub "aan kan" is helemaal niet erg. Je kunt beter wat extra over hebben. Zo zorg je dat je meer controle over je sub hebt. Wat de kwaliteit ook tengoed komt.

Of kijk naar een 10" MTX thunder 5500 series dacht ik
2x die GZ kost 360e...

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:56

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bierkameel schreef op 10 september 2004 @ 15:23:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Deze staat achterin mijn caddy en blaast super, hij gaat laag en is toch erg strak en snel.
Storend... Merken die het wattage op de woofer zetten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Bierkameel schreef op 10 september 2004 @ 15:23:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ziet er goed uit :) Maar wel een reflex erin gebouwd?

Kan iemand me vertellen of ik 2x10" uit deze versterker netjes kan krijgen?

1.3 Ohm stable staat er maar is dat voldoende voor laten we zeggen 2x10" JBL O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Als je 2 4 ohm woofers neemt en je schakelt ze parallel dan is dat 2 ohm :) Dan heb je genoeg, zo een 400w per woofer. Nou ja, 400 Lanzar watts, zal ergens tussen de 300 en 350w echte watts per woofer liggen, oftewel 600-700w :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wil je beuken, koop dan een 15".
Wel ben je dan meer kofferbakruimte kwijt dan bij een 12".

Enneh, praat niet over "luchtgaten" maar over poorten; er moeten nl buizen in van een bepaalde doorsnee en lengte. Gesloten is ook een optie (klinkt strakker en de kist kan kleiner), voor het diepe blaaswerk neem je gepoort.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

MikeyMan schreef op 10 september 2004 @ 15:37:
[...]

Zeker deze, praat over gegevens die verre van het realistische zitten.

Maar om toch m'n post nog zinnig te maken, hoe groot mag de kist zijn?
Ik ben niet thuis in het lanzar spul, maar of iets strak klinkt hangt ook af wat voor amp je er voor hangt, bijvoorbeeld de GTI serie's met een mickey mouse amp dan heb je nog nix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Hoe groot ? Hangt af van de woofer zelf. Ik heb hier Alpine woofers liggen die in een gewone kamer in 30l nog redelijk goed zouden werken en in een auto dus helemaal. Andere woofers hebben gesloten al 50l nodig.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Grootte maakt niks uit, ik ga denk ik gewoon om te proberen de JBL 10" 2x halen ipv 15". Ik wil graag wat showsound ook in de auto goed kunnen dreuenen ;) Alleen op woofer die ik bekijk hebben impedanties van 4ohm, ik zou er dan 1 die 2 ohm aankan, of denk ik nu verkeerd? Kan ik wel gewoon een 4 ohm woofer aansluiten op een 2ohm uitgang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Laatst online: 18-04 16:59
MikeyMan schreef op 10 september 2004 @ 15:37:
[...]
Vooral bij deze, want de daadwerkelijke belastbaarheid is veel lager dan 1000 W. IIRC is deze woofer belastbaar tot ergens tussen de 200 en 400 Wrms, en het lage eind daarvan volgens mij. Die 1000W is impulsbelastbaarheid volgens een soort meting die zelfs nog dichter komt bij "PMPO" ala computerspeakertjes dan bij muziek-watts die in de audio gebruikelijk zijn. Aan de andere kant worden auto-amps meestal ook in dat soort idiote getallen uitgedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-08 13:08
Galaxis schreef op 07 september 2004 @ 17:53:
[...]

edit -->

www.rondevries.nl

[afbeelding]
Sensitivity 89 dB/W/m

Xplod bestond nog niet eens in de gulden tijd perk ;)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Megamind schreef op 10 september 2004 @ 18:15:
Grootte maakt niks uit, ik ga denk ik gewoon om te proberen de JBL 10" 2x halen ipv 15". Ik wil graag wat showsound ook in de auto goed kunnen dreuenen ;) Alleen op woofer die ik bekijk hebben impedanties van 4ohm, ik zou er dan 1 die 2 ohm aankan, of denk ik nu verkeerd? Kan ik wel gewoon een 4 ohm woofer aansluiten op een 2ohm uitgang?
Voor de show ? Klik

En wat bedoel je ? Het is heel simpel: als je 2 woofers hebt dan kan je op de dubbele weerstand spelen (dus 2 4 ohm woofers wordt dan 8 ohm) of op de helft (2 ohm dus). Op je versterker staat over het algemeen wat die aankan.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Megamind schreef op 07 september 2004 @ 18:42:
Dat is geen slecht idee zo'n voorbehuisde woofer en dan het liefst in in zo'n getunede baspijp . Ze behalen met die dingen een geluidsniveau waar je onder indruk van zult zijn. Met een goede versterker natuurlijk .

[ Voor 13% gewijzigd door Haeg op 22-09-2004 22:20 ]

Verwijderd

@ BruT@LysT
een 21inch driver zal nooit en te nimmer door een goede geluidsman in een pa gebruikt worden want een 21inch heeft geen voordelen boven een 15 of 18 inch driver.
omdat er bij een 21inch veeeeeel te veel massa (gewicht van het membraan) verplaatst moet worden en dan word een driver ineffichent.
en efficientie (veel vollume) is waar het om draait in de pa ;)

@ts
ik zou een leuke 10 of 12 inch langeslag driver uitzoeken en die in een leuk kistje zetten zodat je als je klaar bent met je auto (je had hem maar kort nodig toch :? )
je de sub voor thuis je stereo oid kunt gebruiken.

• Dennisch
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-01-2022
Ik hoor iedereen al weer over wattages en dat 15" lekker beukt ... pff hou op!
15" is naar mijn inzien te groot en reageerd te traag (je group delay zal zeker trager zijn tegenover 10"/12") en zal alleen maar bonkend klinken. |:(

Neem 10" of hooguit 12" (liefst in een gesloten behuizing) je krijgt dan echt een strakker geluid en geloof me, dat wordt veel meer geaccepteerd. En dat blaast zeker genoeg (zeker met de cabin gain van je auto)! De bas moet een aanvulling zijn op je geluid. Je luisterd naar muziek (en toch niet naar bas! Alleen bas gaat echt zeer zeer snel vervelen B) ).

Een lange slag driver in een gesloten behuizing komt laag en is toch strak! en in je auto krijg je met de cabin gain er toch een aantal db bij, dus daar hoef je je ook niet druk om te maken. O-)

Mijn stelling is: Met een strakke uitgemeten bas klinkt alles (maar dan ook echt ALLES) wat je speelt lekker. :Y)

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny 001
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-03-2022
Neem een 12inch solo baric 750 rms met kist . Aan 2ohm . Een versterker van rockford forsgate 5 kanaal 1600 watt . Ik bedoel hiermee de enige echte pure rms maker
1000 w aan 2 ohm met die versterker en woofer en je weet niet wat er gebeurd in de auto . 1 tip neem een extra batterij voor je alles naar de klote helpt . Heb ik meegemaakt dus ik zeg dit niet zonder reden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Zullen we topics uit 2004 samen met de oude koeien in de sloot laten?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.