In deze draad wil ik een discussie op gang brengen over het gevaar van foto's in de krant en filmpjes op tv en internet. Mijn stelling is dat ze de objectiviteit in gevaar brengen.
Een goed voorbeeld van hoe misleidend foto's kunnen zijn is de "dunne man achter prikkeldraad"-foto uit Bosnië-Herzegovina die de meesten zich wel zullen herinneren. Deze bron zegt daar hetvolgende over:
Dit bewust erger laten lijken van rampen heeft een heel simpel doel. Hoe erger de ramp, hoe groter het verhaal en jorunalisten zijn altijd op zoek naar de ergste rampen en de smeuigste verhalen. Vooral de slechtere journalisten en daar zijn er helaas veel teveel van.
Tot slot wil ik nog even opmerken dat ik vind dat het nieuws veel meer een vorm van entertainment is geworden dan vroeger. We komen moe van ons werk 's avonds thuis en denken: even lekker tv kijken en we zappen naar een journaal omdat we denken dat dat ons iets over de wereld verteld. 's Ochtends een ochtendkrantje, heerlijk toch? Liefst met lekker veel foto's en grote koppen dan hoef je niet zoveel te lezen en krijg je lekker snel een idee van wat er aan de hand is in de wereld.
Een goed voorbeeld van hoe misleidend foto's kunnen zijn is de "dunne man achter prikkeldraad"-foto uit Bosnië-Herzegovina die de meesten zich wel zullen herinneren. Deze bron zegt daar hetvolgende over:
Het probleem is dat foto's altijd het lokale, het plaatselijke, het persoonlijke in beeld brengen en nooit de structurele problemen waar het eigenlijk om gaat. Foto's hebben enorm veel impact, maar naar mijn mening veel teveel. Ze laten zich enorm goed gebruiken voor propaganda. Zeg of schrijf dat Amerikanen martelingen uitvoeren in gevangenissen en niemand schenkt er enige waarde aan, maar laat een paar foto's de wereld over gaan en het wordt een politieke rel van formaat. Een journalist kan in feite elk verhaal dat hij wil verkopen met de juiste foto's. Laat één hongerende man zien en je wekt de indruk dat het hele land hongert. Laat één ondergelopen straat zien en je wekt de indruk dat de overstromingen er overal zo erg uitzien. Vooral van rampen worden vooral de ergste en de schokkendste beelden steeds maar weer herhaald.It is now well established as truth, if not permitted to surface in the mainstream media, that: (1) the thin man was not behind barbed wire--the barbed wire was around a small unused compound from which the photographers from Britain's Independent Television Network took their pictures; (2) he was not even in a prison camp, let alone a death camp, but was in transit through a refugee center, on his way to exile in Scandinavia; (3) the thinness of Fikret Alic was not typical of people in the camp, but was highlighted to fit the "Auschwitz" image.
Dit bewust erger laten lijken van rampen heeft een heel simpel doel. Hoe erger de ramp, hoe groter het verhaal en jorunalisten zijn altijd op zoek naar de ergste rampen en de smeuigste verhalen. Vooral de slechtere journalisten en daar zijn er helaas veel teveel van.
Tot slot wil ik nog even opmerken dat ik vind dat het nieuws veel meer een vorm van entertainment is geworden dan vroeger. We komen moe van ons werk 's avonds thuis en denken: even lekker tv kijken en we zappen naar een journaal omdat we denken dat dat ons iets over de wereld verteld. 's Ochtends een ochtendkrantje, heerlijk toch? Liefst met lekker veel foto's en grote koppen dan hoef je niet zoveel te lezen en krijg je lekker snel een idee van wat er aan de hand is in de wereld.