Toon posts:

[Java] Eclipse en HSQLDB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In Eclipse wil ik een standalone Java-applicatie ontwikkelen met daarin een embedded database.

Mijn oog is nu gevallen op HSQLDB, maar ik snap er echt de ballen van. Ik heb HSQLDB 1.7.2 gedownload van SourceForge alsmede de HSQLDB-plugin voor Eclipse: http://sourceforge.net/projects/hsqldb-plugin.

De 'installatie-instructies' voor de plugin heb ik opgevolgd, dus inhoud van de zip-file gekopieerd naar mijn eclipse/plugin directory en in de hsqldb.ui dir het volgende uitgevoerd: jar cvf ui.jar -C bin .

Tot zover gaat alles prima, maar dan staat er dat wanneer ik daarna Eclipse zou starten alles prima zou moeten werken, maar ik kan in Eclipse helemaal niks vinden wat met de plugin te maken heeft :?

Heeft iemand ervaring met het embedden van HSQL in een Eclipse project en kan die persoon mij uitleggen wat ik allemaal verkeerd doe?

Verwijderd

even kristalle bol kijken... humh nee werkt niet

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Tip: hou het probleemgebied zo klein mogelijk.

Dus: laat eclipse even voor wat het is, en maak even een supereenvoudige applicatie waarin je die database opstart, een query uitvoert en weer afsluiten. Dus niet prutsen met extra complexiteit.

De handleidingen van HSQLDB zijn meer dan goeg genoeg om dit voor elkaar te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Alarmnummer schreef op 07 september 2004 @ 17:43:
Dus: laat eclipse even voor wat het is, en maak even een supereenvoudige applicatie waarin je die database opstart, een query uitvoert en weer afsluiten. Dus niet prutsen met extra complexiteit.
Denk dat ik dat maar ga doen inderdaad.

Blijft toch dat een plug-in wel heel mooi zou zijn :P Maar ja, dat is natuurlijk een beetje het verhaal van die vinger en dan de hele hand enzo, kan niet alles hebben natuurlijk ;)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Mijn ervaring met java en dit soort zaken is dat je het stap voor stap moet doen. Je krijgt altijd een hele rits met config bestanden voor de kiezen en dan is het altijd maar afvragen wat er nou weer is fout gegaan, of waarom het nog steeds niet draait. Zeker opensource projecten hebben daar nogal een handje van. Na een tijdje dan ken je het product een beetje, maar in het begin is het vaak afzien.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm. De HSQL server werkt prima, de DataManager client ook.

Tot zover geen problemen dus.

Nu wil ik uiteraard via JDBC vanuit mijn eigen applicatie de database aanspreken. Dit wil maar niet werken om een reden die ik niet snap. Mijn applicatie maak ik dus in Eclipse en zit in zijn eigen package, laat ik die 'mypackage' noemen. In Eclipse geef ik aan dat ik de hsqldb.jar file in mijn project wil importeren. Na dit gedaan te hebben heb ik in de mypackage-dir in mijn workspace netjes de directory org staan met daaronder hsqldb en daaronder alle classes die bij hsqldb horen.

Volgens de manual van hsqldb kan ik nu een connectie maken met de hsql-server door:

Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
try {
    Class.forName("org.hsqldb.jdbcDriver" );
} catch (Exception e) {
    System.out.println("ERROR: failed to load HSQLDB JDBC driver.");
    e.printStackTrace();
    return;
}

Connection c = DriverManager.getConnection("jdbc:hsqldb:hsql://localhost/xdb", "sa", "");

Bij het Try/Catch-statement gaat het al mis. Hij kan namelijk de class niet vinden (ClassNotFoundException), terwijl het pad ./org/hsqldb/jdbcDriver toch echt bestaat :?

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Schijnbaar zit het niet in je project. Verder moet je projecten ook niet opstarten van eclipse, maar altijd vanuit een ant file. Dan ben je tenminste niet afhankelijk van een of andere rare ide.

Verwijderd

Topicstarter
Alarmnummer schreef op 10 september 2004 @ 15:22:
Schijnbaar zit het niet in je project. Verder moet je projecten ook niet opstarten van eclipse, maar altijd vanuit een ant file. Dan ben je tenminste niet afhankelijk van een of andere rare ide.
Ik vind Eclipse zelf heel prettig werken en graag zou ik mijn project daar in willen voortzetten. Van Ant heb ik nog niet zoveel kaas gegeten.

Misschien dat dit het een beetje verduidelijkt, mijn package explorer ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/r.verhage/hsql.gif

Vanuit de package 'prosom' wil ik dus met de code die in de openingspost staat de driver uit org.hsqldb laden. Gebruik ik nu het verkeerde path?

In dit plaatje lijkt het hele hsqldb gebeuren buiten mijn package te vallen, maar in mijn project staat alles netjes in dezelfde directory...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2004 15:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Pfff, het is inmiddels opgelost.

Ik had een fout gemaakt met het importeren van de JAR. Ik importeerde de contents gewoon vanuit het package explorer window, maar wat ik had moeten doen was dus de hsqldb.jar toevoegen aan het build path in de project properties :P

Oplossingen zijn vaak zo makkelijk...
Pagina: 1