Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Laag voltage schadelijk voor CCFL?

Pagina: 1
Acties:

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Topicstarter
Op dit moment ben ik met een schakeling bezig die als 'aan/uit' respectievelijk voltages van 12,5 en 0,5 volt hanteert. Bij 12,5 volt gaat een CCFL aan, omdat deze dan simpelweg 12 volt krijgt die de inverter maar al te graag lust. Daar zit dan mijn probleem ook niet.

Waar ik mee zit is wat de inverter doet met de 0.5V die hij in de 'idle' stand krijgt.
Laadt de elco in de inverter dan op tot een bepaald punt en doet daarna niets meer, of 'brand' de ccfl wel steeds (niet zichtbaar vanwege te laag voltage, de cathode gaat niet geleiden)?

[ Voor 5% gewijzigd door Scyth op 07-09-2004 15:35 ]

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Verwijderd

Met 0,5V krijg je nog geen tor in geleiding, dus er gebeurt niks.

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

Topicstarter
Dus ook al is de schakeling gevoedt door een 12V batterijpack, dan stroomt die niet langzaam leeg?

Dell Studio XPS 16

Verwijderd

Dat ligt er maar aan hoeveel de standby van je aan/uit schakeling zelf nodig heeft :)

Wat voor schakeling ben je trouwens aan het maken? Schema?

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:56

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

als ik met mijn zelfgesoldeerd-software-matig-geregeld-printplaatje mijn fans wil dimmen, beginnen ze heel er snel achter elkaar te knipperen, is dat schadelijk?

Hij werkt via de lpt1 poort, hij geeft kleine stroomstootjes,... normaal voor fans te bedienen, cclfs kan je er ook aan en uit mee zetten, en ook "dimmen" maar dan knipperen ze...

De Nederbelg !

Verwijderd

Scyth schreef op 07 september 2004 @ 17:10:
Dus ook al is de schakeling gevoedt door een 12V batterijpack, dan stroomt die niet langzaam leeg?
Zet je een diode (of 2) in serie, dan gebeurt er net niks.

• apollovenlo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11 10:35
jellabie schreef op 07 september 2004 @ 18:51:
als ik met mijn zelfgesoldeerd-software-matig-geregeld-printplaatje mijn fans wil dimmen, beginnen ze heel er snel achter elkaar te knipperen, is dat schadelijk?

Hij werkt via de lpt1 poort, hij geeft kleine stroomstootjes,... normaal voor fans te bedienen, cclfs kan je er ook aan en uit mee zetten, en ook "dimmen" maar dan knipperen ze...
pleur dr een elco tussen (redelijk dikke) dan kan je de ccfl denk ik wel dimmen eminste een klein beetje en knipperen zal i dan ook niet meer

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

Topicstarter
Nou; ik zal 't verklappen... Het is eigenlijk de lamp van mijn kofferbak van me auto... maar zo leek 't meer op kleine elektronica.. :P

Ik heb dus nu een tweetal CCFLS in mijn kofferbak hangen, en ik was benieuwd of de 0.5V lekspanning van die kofferbaklamp ook mijn accu leeg kon trekken als ik d'r een inverter op zou zetten.

Dell Studio XPS 16

Pagina: 1