[DIY] lastige kwestie met subwoofer speakerbouw?

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-02 22:40
Wat ben ik precies van plan?

Ik ben van plan om een bestaande speakerset een nieuwe behuizing te geven.

Maar waarom dan?

Mijn huidige speakerset is de Cambride SoundWorks FPS1000, beter bekend als de witte 4.1 set van Creative. Na jaren trouwe dienst, en veel plezier ervan gehad te hebben, wordt ik het setje zat. Het geluid is toch niet helemaal geweldig (oke wat wil je met 4.5 watt speakertjes), en die pootjes die erbij zitten zijn ook al aan het aftakelen.

Nu is het zo dat ik de afgelopen maanden hier op GoT veel, maar dan ook véél gelezen heb over speakerbouw. Ik ben zelf op zoek gegaan naar websites over speakerbouw, en ik moet zeggen, dat het me zeer leuk lijkt om te doen. Helaas heb ik er niet veel geld voor over (immers, mijn ervaring is nog 0,0). Nu had ik dus in gedachte om mijn huidige speakerset in een nieuwe behuizing te plaatsen. Zo kan ik toch zelf designen, en er plezier van hebben, zonder dat het mee (veel) geld kost.

Maar kun je dan niet beter en nieuwe speakerset aanschaffen?

Ja en nee. Maar, ik wil eerst zelf gaan bouwen. Puur vanwege het feit dat het me niet veel geld kost, en ik een ontzettende knutselaar ben. Mocht het fout gaan, kan ik altijd nog een nieuwe set aanschaffen.

Oke, we begrijpen je nu, maar waar moeten we je mee gaan helpen dan?

Zoals ik al vertelde, ik heb veel gelezen, en ik heb dus wat plannetjes in mijn hoofd zitten. Mijn uitgangspunt is een Bose systeem, de Acoustimass series. Je weet wel, die kleine zwarte kubusjes, met die grote rechthoekige subwoofer.

Waarom ik voor dit ontwerp ga is heel simpel, ten eerste vind ik de Bose set er niet slecht uit zien, en ten tweede, de boxjes die ik nu heb zijn net zo groot. Ik weet dat Bose vaak wordt afgekraakt, en daar kan ik me ook prima in plaatsen, maar daar gaat het hier dus _niet_ om!

En wat is je plan dan?

Het is de bedoeling dat ik 4 kleine behuizingen ga maken, van 80x80x80mm. Dit wordt de behuizing voor de 4 satteliet speakers. Het materiaal weet ik nog niet. De boxen zitten nu in een hard plastic behuizing, maar ik denk dat hout beter zal klinken. Is dat een goed idee? En wat voor hout is dan het meeste geschikt?

Tot slot moet de subwoofer in een kast. Hiervoor wil ik ook weer hout gaan gebruiken, de subwooferafmeting weet ik (nog) niet. Iets in de richting van 300mm hoog, 150mm breed, en 350mm diep. Daarbij komt kijken, dat ik ook de Bose techniek na wil bouwen. De subwoofer van de Acoustimass bestaat uit 3 kamers.

Om alles duidelijker te maken, hier de bouwtekening:

Afbeeldingslocatie: http://www.fileforum.org/speakerset2.gif

Nu zit ik dus met het probleem, dat ik niet weet wat voor materiaal ik het beste kan pakken voor de kleine speakers. En wat voor materiaal voor de subwoofer. natuurlijk heb ik al gezocht, maar dit is te specifiek om een globaal antwoord te krijgen.

ook zit ik met het probleem dat ik weet dat een subwoofer en een behuizing bepaalde afmetingen moeten hebben, om zo goed mogelijk te klinken. Ik ben al met WinISD aan de slag gegaan, maar het volume van deze subwoofer is wat lastig te bepalen. Let ook op de basrefex buizen die erin komen, deze zouden ook een bepaalde afmeting moeten hebben, en zelfs een bepaalde lengte zodat de bas goed tot zijn recht kan komen.

Kan iemand me op weg helpen? Ik kan namelijk wel wat gaan proberen, maar het zou leuk zijn als ik er het maximale uit kan halen.

En dan nog een kleine opmerking, kom niet met ingewikkelde formules of gewoon een kaal antwoord zoals "je sub moet 20 liter inhoud hebben" of wat dan ook. Liever een duidelijk antwoord, en onderbouwen hoe jij de berekening uitgevoerd hebt, want zo kan ik ook meedenken en er van leren. Jullie zijn geen helpdesk, en ik geen domme klant.

Ik hoop op veel positieve reacties...

Verwijderd

Wat die subwoofer betreft; ik denk niet dat er een freeware programmaatje bestaat waarmee je zo een ontwerp kast kunt berekenen.
Als je perse een soortgelijk ontwerp wilt zou ik voor een bandpass gaan met 2 kamers (4e orde).
Die ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.audiovideo101.com/graphics/bandpass.gif
Ook heb je de parameters van je basluidspreker nodig, ik denk niet dat je die weet dus ben je genoodzaakt een andere woofer te kopen :) .

Die sattelietjes kun je van MDF maken.
Dat wordt het meeste gebruikt voor DIY boxen. :)

Eigenlijk is het een betje 'blind ontwerpen', dit soort ideën.

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
Kwa hout: Standaard is meestal MDF. Voor de satjes moet je een heel eind komen met 6 of liever 9 mm, voor een sub zou ik gewoon 18 mm gebruiken. Als je het bij een bouwmarkt wil gaan halen kun je misschien beter gewoon overal 18 mm voor gebruiken, anders moet je twee platen op (laten) zagen ipv 1. Nadeel is dan wel dat je satjes iets groter (bijna twee centimeter) uitvallen bij een gelijk volume. Voordeel is dat de kasten wel beter zijn.

Om de subwoofer goed te maken kun je twee dingen doen IMHO: of je gebruikt de huidige driver en je meet de Thiele/Small waardes daarvan op (dit is een middelmatig complexe operatie als je eenmaal de goeie software hebt), of je koopt een nieuw drivertje waarvan de T/S waardes bekend zijn (in ieder geval de waardes die het zou moeten hebben). Vooral als je een 6e orde bandpass wilt ontwerpen ala bose (de bose AM subs hebben overigens meestal 2 of 3 woofers, zie ook de recente lange bose sucks thread (okee, hij heet "de waarheid over bose" ofzo :) ).

Ik zou het houden op ofwel een basreflex met de huidige driver, waarbij je dan experimenteel de benodigde lengte BR pijp bepaald waarbij hij het beste klinkt met evt een (iets) grotere behuizing, of een ietsje duurdere driver (dat hoeft maar een tientje of maximaal twee te kosten) waarmee je leuk kunt simuleren wat je wilt doen. 6e orde bp lijkt me erg ambitieus, misschien moet je zelfs dan beginnen met 4e orde?

Je kunt natuurlijk ook beginnen met alleen de satellieten onder handen te nemen en voorlopig de sub nog ff met rust laten. Denk ik sowieso wel een goed idee, want kleine rechthoekige doosjes in elkaar lijmen is echt stukken makkelijker dan bandpass kabinetten voor subs.

• Nik
Alvast bedankt voor alle info en de _zeer_ snelle reacties! _/-\o_ :>

Over het materiaal, dat is nu heel duidelijk, dus ik ga van de week eens even langs de DIY store hier.

Over die subwoofer, tja, kun je de T/S waardes niet aflezen van de woofer zelf? Misschien even Googelen en een type nummer opzoeken, kijken of ik daar iets mee kan. Ik heb de subkast (nog) niet opengehaald.

Wat betreft die kleine speakers, ik denk dat ik hetzelfde volume wil houden zoals de boxen nu dus al zijn, dus ik ga voor een appart stukje MDF zorgen.

En over die subwoofer, ik weet dat het best een ingewikkelde constructie is, maar het is wel het proberen waard lijkt me. Klinkt het slecht, dan kan ik altijd nog de oude behuizing er om heen doen, óf een nieuwe kast maken met 2 kamers. Ik wilde eerst juist voor die 3 kamers kijken om te zien of dat nu echt zo lekker klinkt of niet. Maar dat berekenen lukt dus gewoon niet, dat is wel jammer.

Toch ga ik dan maar op "gevoel" af, en gewoon gokken en schuiven met de kamers. Ik zet de tussenschotten voor de kamers dus niet vast, zodat ik kan testen wat de beste positie is. Eigenlijk maakt Bose dus gebruik van 2 kamers, maar één kamer waar al het geluid verzameld wordt van de 2 kamers, waarin dus één gat (output) is voor het geluid. Of zie ik dat verkeerd? En kan het kwaad dat ik de constuctie zo maak? Of krijgt die speaker zo niet genoeg lucht om te verplaatsen? Moet er nog een gat bij? Of heb ik gewoon héél goed gekeken naar de originele baskast?

Eigenlijk is de Bose kast dus hetzelfde als de kast die triple_A liet zien, met het verschil dat de tweede kamer dus ook open is, en dat er nog een kast om die kast heen zit. (zie http://www.audiovideo101.com/graphics/bandpass.gif)

[ Voor 10% gewijzigd door Nik op 07-09-2004 16:30 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

proller schreef op 07 september 2004 @ 16:25:
Over die subwoofer, tja, kun je de T/S waardes niet aflezen van de woofer zelf? Misschien even Googelen en een type nummer opzoeken, kijken of ik daar iets mee kan. Ik heb de subkast (nog) niet opengehaald.
Ik denk niet dat je veel zult vinden. Enigste manier is dan om ze te (laten) meten.
En over die subwoofer, ik weet dat het best een ingewikkelde constructie is, maar het is wel het proberen waard lijkt me. Klinkt het slecht, dan kan ik altijd nog de oude behuizing er om heen doen, óf een nieuwe kast maken met 2 kamers. Ik wilde eerst juist voor die 3 kamers kijken om te zien of dat nu echt zo lekker klinkt of niet. Maar dat berekenen lukt dus gewoon niet, dat is wel jammer.

Toch ga ik dan maar op "gevoel" af, en gewoon gokken en schuiven met de kamers. Ik zet de tussenschotten voor de kamers dus niet vast, zodat ik kan testen wat de beste positie is. Eigenlijk maakt Bose dus gebruik van 2 kamers, maar één kamer waar al het geluid verzameld wordt van de 2 kamers, waarin dus één gat (output) is voor het geluid. Of zie ik dat verkeerd? En kan het kwaad dat ik de constuctie zo maak? Of krijgt die speaker zo niet genoeg lucht om te verplaatsen? Moet er nog een gat bij? Of heb ik gewoon héél goed gekeken naar de originele baskast?

Eigenlijk is de Bose kast dus hetzelfde als de kast die triple_A liet zien, met het verschil dat de tweede kamer dus ook open is, en dat er nog een kast om die kast heen zit. (zie http://www.audiovideo101.com/graphics/bandpass.gif)
Vergeet die subconstuctie gewoon... Dat gaat nooit werken, en zeker niet met gokken. Zeker bandpasscontructies zijn zeer kritisch en zijn exteem afhankelijk van de gebruite unit. Ik kan je bijna al garanderen dat het niets gaat worden. Bespaar je gewoon de moeite. Wat betereft je theorie... ik vrees dat je daar ook verkeerd zit... Waarom wil je zo graag de Bose subwoofer namaken, omdat die zo goed is? hint: [rml][ Bose] Alle harde feiten op een rijtje![/rml] :+

Zet het ding gewoon in een BR behuizing met de zelfde afmetingen/afstemming als het orgineel, of in een gesloten kast (denk niet dat ie dan nog diep zal gaan).

En verder: denk niet dat het met de nieuwe kastjes veel beter zal gaan klinken!

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 07-09-2004 17:41 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Nik
Het gaat mij er ook niet zo zeer om of het beter gaat klinken, maar gewoon dat ik eens bezig kan zijn met speakerbouw, zodat ik in de toekomst misschien eens wat meer geld uit ga geven voor een set. Ik heb op mijn kamertje een leuk systeem staan, maar die vind ik te duur om uit elkaar te halen, vandaar dit goedkope setje. En waarom die Bose subwoofer? Geen flauw idee, maar het ontwerp ervan spreekt me aan (3 kamers, leuke uitdaging toch?).

Natuurlijk kan ik zeggen "goh laat ik een simpel design nemen", maar het is ook om er wat van te leren. Gaat het mis? Jammer dan, maar dan weet ik dat ik het de volgende keer anders aan moet pakken.

Het is meer een bezigheid dan dat ik er prosessioneel mee aan de slag wil gaan. En wat betreft de kwalitiet van de FPS1000, ik vind ze zeker _niet_ slecht klinken, het is al stukken beter dan die gare boxen die ik een paar jaeren terug had (van die nep multimedia dingen). Het is maar voor een PC hoor...

Dus, bedankt voor je (fijne... ahum) informatie (zie TS)...

Iemand die wel een leuke suggestie kan doen? :) (nofi)

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Dat het antwoord je niet aanstaat is natuurlijk je eige schuld, jij zegt immers dat je alles uit het project wilt halen, voor zover mogelijk. Dan moet je dus gewoon je orginele kast nabouwen. Ik kan je wel aanraden een andere woofer te nemen (met T/S parameters), dit zal al een hele voordelige aanvulling zijn, die de rest van je zet laat schitteren! Het zal je misschien maar €30 kosten omdat het geen speaker hoeft te zijn met enorme SPL oid.

Edit:

Kijk hier eens naar: http://www.visaton.com/english/artikel/art_457_1_19.html

Voor een 17cm woofer is het een beste driver! Het kost overgins ook geen drol. En je zal er meer plezier hebben dan aan dat standaard woofertje.

[ Voor 27% gewijzigd door Barry|IA op 07-09-2004 18:50 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Nik
Je zegt het zelf ook al "alles uit het project wilt halen, voor zover mogelijk! Dus vandaar even mijn reactie... En over die subwoofer, ik ga er over denken om een leuke woofer dan zelf te bouwen.

(en nog even over deepspace, ik snap je antwoord wel, alleen ben ik geen pro, en dat hoeft voor mij ook niet, gewoon wat knutselen, maar ik dacht, misschien helpen ze me hier eenbeetje, zodat het niet _persee_ mislukt. Als ik het antwoord al geweten had, dan had ik hier niets gepost :)

Dan nog even wat doelstellingen op een rij:

* tijdverdrijf
* plezier
* opstap naar zelf speakerset bouwen / samenstellen
* leuker uiterlijk voor mijn speakers (worden meteen mooi zwart gespoten)
* wellicht een iets betere geluidskwaliteit, door een betere kast te maken _indien mogelijk_
* en nogmaals tijdverdrijf en plezier
* last but not least, mijn huidige set opknappen, maar niet vern*uken, en mocht het fout gaan, koop ik wel een nieuwe geluidsset

Ik hoop dat het nu duidelijk is wat ik bedoel :) Ik zoek meer richtlijnen waar ik op moet letten, dan dat ik een antwoord krijg "dat het me niet gaat lukken". Als het niet lukt heb ik pech, maar heb ik er wel weer een paar leuke weken opzitten :7

En dan toch nog even naar deepspace hieronder :*) :

Ik weet het dat die Bose kast niet zo goed is, maar het gaat me meer om de techniek die erachter hangt. Waarom heeft Bose dat zo gedaan? En wie weet kom ik inderdaad op een geweldig nieuw idee door wat te prutsen, waardoor die sub ineens extreem goed klinkt! Je weet maar nooit :9

Even serieus, ik ga wel heel erg veel rekenen en dat soort dingen, als ik speakers van honderden euro's gekocht heb, maar voor een setje van een paar Euro's. Als het te berekenen is, oké fijn, maar dat is het dus niet (of moielijk). En daar kan ik mee leven. Lees nog eens voor de grap mijn TS, even een quote:
Waarom ik voor dit ontwerp ga is heel simpel, ten eerste vind ik de Bose set er niet slecht uit zien, en ten tweede, de boxjes die ik nu heb zijn net zo groot. Ik weet dat Bose vaak wordt afgekraakt, en daar kan ik me ook prima in plaatsen, maar daar gaat het hier dus _niet_ om!
Dus maak hier geen 'Bose is slecht topic' van, daar is al een topic voor :P

A Tweaker just wants to have fun...

[ Voor 75% gewijzigd door Nik op 07-09-2004 18:58 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik kan idd met Barry megaan dat je eventueel een nieuwe subdriver moet nemen voor enkele euro's. Je kunt er alleen maar op vooruit gaan lijkt me zo. De driver die Barry gaaf is zeker niet verkeerd voor dit soort setjes. Tip voor vervangende satjes: Visaton FRS 8, kost ook niet veel :)

Als je echt wat wil leren, dan ga je niet zomaal in de wilde weg een bose kast namaken, maar ga je voor een bekend ontwerp waar je aan kunt rekenen. Leren doe je daar 100x meer van en je heb 1000x meer kans op succes en 10000x meer plezier!

Beledigt voel ik me zeker niet, aangezien ik denk dat de meeste mensen het wel met mee eens zullen zijn. Maar goed, als jij denkt dat je een Bose kast goed kan laten klinken, laat dat dan ook even aan Bose weten, hebben ze er misschien nog wat aan :+ (dat is bedoeld als een Bose afkraker, en niet om de TS af te kraken!! ) Succes in iedergeval.
proller schreef op 07 september 2004 @ 18:49:
Ik hoop dat het nu duidelijk is wat ik bedoel :) Ik zoek meer richtlijnen waar ik op moet letten, dan dat ik een antwoord krijg "dat het me niet gaat lukken". Als het niet lukt heb ik pech, maar heb ik er wel weer een paar leuke weken opzitten :7
Ik wil je ook alleen maar voor je eigen entousiasme bewaren :+ Download maar eens winISD, en probeer eens te simuleren met de Visaton W170S. Misschien zou je daar een mooie bandpass subwoofer mee kunnen maken. Probeer er wel even achter te komen tot hoeveel Hz de sats gaan, dan kun je daar rekening mee houden.

[ Voor 42% gewijzigd door voodooless op 07-09-2004 18:58 ]

• Barry|IA
proller schreef op 07 september 2004 @ 15:16:

Maar waarom dan?

Mijn huidige speakerset is de Cambride SoundWorks FPS1000, beter bekend als de witte 4.1 set van Creative. Na jaren trouwe dienst, en veel plezier ervan gehad te hebben, wordt ik het setje zat. Het geluid is toch niet helemaal geweldig (oke wat wil je met 4.5 watt speakertjes), en die pootjes die erbij zitten zijn ook al aan het aftakelen.
Zoals jij zelf zegt, ben je ook niet meer tevreden met de huidige speakers, als je deze simpelweg in een andere kast bouwt: zal het nog minder worden aangezien je geen idee hebt van de benodigde simulatie.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Nik
Maar dan koop ik toch gewoon een nieuwe speakerset? Mensen wat zijn we weer moeilijk aan het denken? :D

En deepspace, volgens mij begrijpen we elkaar nu wel _/-\o_

(volgens mij gaat dit topic zo op slot omdat er meer een discussie gaat over wat voor n00b ik ben in de speakerbouw maargoed)

Ik wil alvast iedereen bedanken voor de hulp bij mijn speakerbouw, :>

Als ik dit plan doorzet (80% kans), dan post ik het resultaat wel hier :)

[ Voor 63% gewijzigd door Nik op 07-09-2004 19:04 ]

• Barry|IA
Huh, moeilijk :? Wij :? Als jij een nieuwe set koopt waneer het project sterk mislukt; doe het dan in één keer goed! Een goede set bouwen ;) , je kan die speaker van jou niet zomaar in een gesloten behuizing proppen, niet in een BR behuizing, laat staan ''bandpass 4e order Bose behuizing'' :X .

[ Voor 6% gewijzigd door Barry|IA op 07-09-2004 19:09 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

proller schreef op 07 september 2004 @ 18:59:
Maar dan koop ik toch gewoon een nieuwe speakerset? Mensen wat zijn we weer moeilijk aan het denken? :D

En deepspace, volgens mij begrijpen we elkaar nu wel _/-\o_

(volgens mij gaat dit topic zo op slot omdat er meer een discussie gaat over wat voor n00b ik ben in de speakerbouw maargoed)

Ik wil alvast iedereen bedanken voor de hulp bij mijn speakerbouw, :>

Als ik dit plan doorzet (80% kans), dan post ik het resultaat wel hier :)
In ieder geval zal het je niet veel geld kosten :) Maar een andere sub driver zou wel aan te raden zijn.

Zie hier een plot van winISD met de W170S4. Effectief is het niet, maar wel redelijk klein en komt verrassen diep:

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/w170.png

• Nik
Ik kan het niet in één keer goed doen, de FPS1000 speakerset steld niet veel voor. Het is ook alleen maar voor wat spelletjes op de PC hoor. Ik heb hier een leuke home cinema set staan waar heel wat meer geld in zit, dus als ik herrie wil schoopen, dan doe ik dat wel daarmee. het gaat mij meer om het idee, en een bezigheid. Maargoed, dit topic loopt uit op niets zo te zien. Sorry dat ik jullie tijd verspild heb...

Edit: Deepspace... hoe kom jij bij de W170S4 is winISD? Waar haal je die info vandaan? Ben ook al met winISO bezig geweest namelijk :*)

En ja deepspace, ik heb zeker wel interesse! En ik pas het design heus wel aan door bijvoorbeeld een 6th order bandpass subwoofer te maken hoor! Alleen, ik ga gewoon 2 subwoofers bouwen, en dan ga ik vergelijken. het is niet dat ik geen interesse heb, dat heb ik zeker wel, alleen, ik ga er van uit dat ik wat materiaal heb, en de speakers zoals ze nu zijn. Dus geen poespas kopen voor dure bedragen, en er dan wat leuks van zien te fabriceren. En jij bent nu degene die me de weg door het bos leidt, dus ik volg wel. Alleen, ik moet het doen met wat ik heb :) (ben 17 en heb geen hoog inkomen, ik werk parrtime, en studeer nog volop. Daarbij komt kijken, dat ik binnenkort een auto aan ga schaffen, en dan steek ik liever daar 300 euro in, dan dat ik een mega goeie speakerset het op mijn PC, die ik weinig gebruik (zo nu en dan een spelletje, muziekje enzo). O-)

[ Voor 59% gewijzigd door Nik op 07-09-2004 19:23 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tijd verspild? Zeker niet. Als ik iemand lekker kan maken voor een goede speaker, zal ik dat zeker proberen :D

Maarja, als jij alleen maar tijdverdrijf wil en niet wil luisteren naar de tips en adviezen die we geven, dan weet ik het ook niet meer. Had je net zogoed niets kunnen vragen, aangezien je blijkbaar toch al je plannen vast hebt staan...

In de oude winISD zit de W170s gewoon in. In de nieuwe moet je die zelf invoeren. Parameters vind je op www.visaton.de :)

ahah, ik proef toch een beetje interesse in het echte werk :+

[ Voor 26% gewijzigd door voodooless op 07-09-2004 19:18 ]

• Barry|IA
@TS:

Oke, je wilt dus echt alleen maar fun!

Tip:

Print je topicstart uit, loop de eerste de beste bouwmarkt binnen, en vraag hoe je de sub moet maken ;) .

Edit:

Vraag of je het hout zelf mag zagen met een figuurzaag (nog meer tijdverdrijf).

[ Voor 23% gewijzigd door Barry|IA op 07-09-2004 19:27 ]

• Nik
Tuurlijk ga ik het hout zelf zagen! Wat dacht jij dan? Haha!

Nee oke het moet wel iets worden, er moet wel geluid uit komen, dat dat weer net wel. Maar het is voor 50% fun, 25% "een leuk resultaat krijgen", en voor 10% leerzaamheid (leuk progje dat winISD).

Zelfs de beste timmerman heeft moeten leren omgaan met een hamer ;)

(Ow nog even over dan winISD, zit een leuk iets bij waar je frequenties mee kan genereren, eens even gekeken wat die van mij nu precies deed, geluid was hoorbaar vanaf 20 Hz, in de subwoofer. Dit geluid blijft in de subwoofer tot zo'n 130 Hz. Vanaf 120 Hz gaan de sepakertjes meezingen, tot op 18000 Hz. Dan is er geen geluid meer te horen. Best grappig of niet? (oke ik heb er niets aan maar vond het wel leuk om te doen, weer tijdverdrijf).

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
Voor een ander topic heb ik eigenlijk wat goeie gedetaillerde fotos nodig van hoe de volumeregeling van zo'n 5.1 setje werkt.. zou je de versterkermodule van jouw setje eens los kunnen halen en wat fotos nemen? :)

• Nik
Zal van de week even alles open schroeven, en dan zal ik _veel_ foto's maken. Sub haal ik zo uit elkaar, alleen, de cubes zijn wat lastig van die FPS1000 set.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

nogmaals; begin met het maken van een gewone gepoorte sub.
Jouw idee van een zoveelste orde bandpass is al moeilijk genoeg als je wél de gegevens hebt van het chassis; laat staan als je op de gok bouwt.

Zit je er een litertje naast, of is de doorsnee of lengte van de poort niet goed, dan kan je nl net zo goed géén subje hebben. Bouw de oude kast na, vergroot die een paar liter en stop er fiberfill spul in.

Wil je per sé zo'n acoustimass sub, klungel dan een testkistje in elkaar met spaanplaat, kit en plakband.

De satjes maak je van 12m mdf en de sub van 18 of 22mm.

Verder heb je nodig:
lijm,
klemmen,
frees (verzinken en afronden),
soldeerbout + soldeer,
imbus parkers
boor.
aansluit dingetjes.
schuurpapier (80 - 120 - 280 - 400)
mdf grondverf
lak.

succes

Wise enough to play the fool

• Nik
Bedankt teacher! Ik ga dus gewoon voor 2 kasten, één subkast met de oude woofer (van de 4.1 set) om zo de Bose kast na te bouwen, én een kast met een nieuwe speakers (waar ik dus alle gegevens van heb, en dus lekker kan gaan rekenen). Dan kijk ik naar wat beter klinkt, en kies ik de leukste speaker. Het design wordt voor beide kasten hetzelfde. Ik ga zo schroevendraaiers pakken om eens die sub kast open te maken. Kijken hoe alles nu in elkaar steekt.

• rutgerdrum123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:38
hallo,

ik zit zelf te denken aan een subwoofer te bouwen, het lijkt mij net als de topic starter gewoon een leuk proces om te doen. Een speaker heb ik al, en MDF hout is ook zeker geen probleem.
de speaker kan ik weinig over vertellen, omdat er maar weinig over te vinden is (is een vrij goedkope)
http://www.skytronic.nl/product/product.php?s=902.351

een 200 watt bass speaker model nummer: 902.354
8 ohm

wat voor afmetingen en opbouw van een kast is aan te raden? (kan veel links niet meer openen, dus mss dat ik wat info over het hoofd gezien heb.)

g.,

rutger

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Mijn tips: meer searchen hier, en niet deze PA-achtige woofer gebruiken...

Wise enough to play the fool

Pagina: 1