Toon posts:

Samsung SpinPoint SP1614N vs Maxtor DiamondMax Plus 9 200GB

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

In de Best Buy guide van september 2004 las ik dat de Samsung Spinpont SP0812, 80 GB, werd aangeraden. Deze schijf kost ongeveer 70 euro. Ik ben echter op zoek naar een 'iets' grotere harde schijf, rond de 100 euro, met een GBtje of 200 als dat zou kunnen.

Mijn oog viel op de Maxtor DiamondMax Plus 9 (200 GB) die maar rond de 100 euro kost. Maar ik vond ook de SpinPoint SP1614N (160 GB) die ook zo'n 100 euro kost! Wegen de voordelen van de relatief nieuwe SpinPoint SP1614N op tegen het voordeel van 40 GB van de Maxtor DiamondMax Plus 9, uit 2002? Wat kunnen jullie mij aanraden? Of is er nog een betere schijf te koop die ongeveer hieraan voldoet?

Ik heb een AMD 1.4 processor.

Alvast bedankt, met vriendelijke groeten,

Caspar van Wijk (onder naam stace175 dat klopt dus niet |:( )

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

De Samsung is als het goed is stiller, wat betreft snelheid: ga ff reviews lezen :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-01 10:59

Blauw

De Schreeuw

Eigenlijk worden er nauwelijks echt hele slechte harde schijven verkocht. Dus kan je rustig afgaan op de grote merken die je zelf noemt. Dan kies je dus gewoon voor: meer gigs voor een gunstige prijs. De onderlinge verschillen zijn namelijk redelijk klein te noemen :)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Jozzz schreef op 07 september 2004 @ 15:14:
Eigenlijk worden er nauwelijks echt hele slechte harde schijven verkocht. Dus kan je rustig afgaan op de grote merken die je zelf noemt. Dan kies je dus gewoon voor: meer gigs voor een gunstige prijs. De onderlinge verschillen zijn namelijk redelijk klein te noemen :)
Dat valt echt wel mee, snelheid en herrie verschillen vaak aanzienlijk :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:34

makje

Professioneel prutser

Beide schijven zijn S-ata P-ata, hebben 8MB cache en hebben 3 jaar garantie. De garantieafhandeling van Maxtor is erg goed, van de Samsung procedure heb ik nog niet veel gehoord, maar dus ook niets negatiefs!

Als je deze review eens leest dan zie je dat de schijven qua prestaties allemaal dicht bij elkaar zitten. Maxtor wint de Winbench schijf, maar Samsung is een allround 'degelijke' schijf. Wel is de Samsung relatief erg stil, naar mijn mening stiller nog dan een Seagate S-ata schijf (die meer lawaai maakt dan zijn p-ata broer welke accoustic management heeft ingeschakeld, maar dus ook trager is)

De 40GB extra van de Maxtor is echter van een compleet andere orde. Net zoals de mensen die hierboven al reageerden zou dat mijn keuze heel erg veel beinvloeden: Heb je daar ook maar een klein beetje voordeel aan dan zou ik daarvoor kiezen, maakt die 40GB je niet zoveel uit dan gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar de Samsung daar hij stiller en over het algemeen ietsje sneller is.

offtopic:
Trouwens, wat maakt het uit wat voor processor je hebt voor de keuze van harde schijf? het belangrijkste aan een HD is (veel) opslagruimte. Daarnaast, een AMD 1.4? wat is dat :? 1.4 cm/Watt/Mhz/Ghz?

[ Voor 6% gewijzigd door makje op 07-09-2004 15:33 . Reden: ach pruts0r, het is helemaal geen s-ata schijf... ]

9800x3d

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:41
Ik heb zelf de (ata) SpinPoint SP1614N (160 GB) twee keer en zelfs met m'n oren er naast hoor ik ze niet opspinnen. Zijn dus heel erg stil.

Verwijderd

Ook ik heb deze Samsung schijf en ben er erg tevreden over. Over de snelheid kan ik niet oordelen omdat het mijn enige schijf is.

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 13:02
zetje01 schreef op 07 september 2004 @ 15:29:
Ik heb zelf de (ata) SpinPoint SP1614N (160 GB) twee keer en zelfs met m'n oren er naast hoor ik ze niet opspinnen. Zijn dus heel erg stil.
Dat is niet STIL dat heet DOA ;)

Ik sta zelf op het punt 2 x Maxtor DiamondMax Plus 9 160 8MB SATA te kopen voor een RAID0 configuratie, maar zit mezelf af te vragen wat ik met 320 Gigabyte en een verhoogd risico op dataverlies moet. Krijg m'n 40 Gb niet eens vol :D

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Mickman schreef op 07 september 2004 @ 16:51:
[...]

Dat is niet STIL dat heet DOA ;)

Ik sta zelf op het punt 2 x Maxtor DiamondMax Plus 9 160 8MB SATA te kopen voor een RAID0 configuratie, maar zit mezelf af te vragen wat ik met 320 Gigabyte en een verhoogd risico op dataverlies moet. Krijg m'n 40 Gb niet eens vol :D
Dat risico blijft ook al krijg je er wat prestatiewinst voor terug, kwestie van consequent backups maken :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Mickman schreef op 07 september 2004 @ 16:51:
[...]
...maar zit mezelf af te vragen wat ik met 320 Gigabyte en een verhoogd risico op dataverlies moet. Krijg m'n 40 Gb niet eens vol :D
Sorry? Verhoogd risico op dataverlies? Is dat een speciale eigenschap van Maxtor ofzo?

Iedereen bedankt voor de tips, maar is er nog iemand die een schijf kan noemen die *nog* iets beter is dan bovengenoemde 2?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-02 17:39

heuveltje

KoelkastFilosoof

raid0 = verhoogd risico

jep maxtor 15k3 maar dat zijn allemaal scsi schijven
in ide wereld zijn muv de raptors geen echt goede of slechte schijven gemaakt

[ Voor 10% gewijzigd door heuveltje op 07-09-2004 20:01 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de FAQ van dit subforum onder het "Welke moet ik nemen?" gedeelte en de daaropvolgende hoofdstuk over de betrouwbaarheid van de harddisk :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.