[SENDMAIL] Smart host probleem

Pagina: 1
Acties:

• Mbyte
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Hoi,

Ik ben nu al een hele tijd op zoek, alleen ik heb nog nergens iemand gevonden met hetzelfde probleem:

Ik kan gewoon mailen met sendmail, alleen zijn er jammer genoeg blacklists (Sorbs) waar mijn adsl-ip op staan. Dus iemand gaf de tip de smart host in te stellen op de ISP zijn smtp server via de smart host optie. Alleen als ik dit dus doe, blijven alle mailtjes in de queue hangen, met de melding: deferred, can't connect to mijndomein.com.

Iemand een idee?

Greetz Viperoni

iRacing Profiel

Verwijderd

Ok,

ben je in staat om vanaf je machine direct SMTP te babbelen met de SMTP-server van je provider? Dus iets als "telnet smtpserver.provider.nl 25". krijg je dan een HELO oid van je provider?

Als dit werkt moet je Sendmail vertellen wat de smarthost wordt. Dit stel je in de volgende regel in je sendmail.cf:
code:
1
DSsmtpserver.provider.nl

(geen spatie tussen DS en servernaam dus, deze optie is reeds aanwezig en is naar ik verwacht leeg)

Geef sendmail een HUP en het zou moeten werken.

Op deze manier drop je al je mail bij je provider (net zoals een mailprogramma dat doet), die het op zijn beurt netjes zal doorsturen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2004 15:53 ]

• Mbyte
Dat heb ik dus gedaan, en dan geeft hij die fout. Ik zal vast iets fout hebben gedaan, maar ik weet echt niet waar ik nu moet zoeken.

In ieder geval bedankt.

iRacing Profiel

Verwijderd

Je smarthost wijst toch wel naar de SMTP server van je eigen provider mag ik hopen? In je verhaal lees ik een beetje dat je de smarthost laat wijzen naar iemand anders zijn provider's SMTP server (maar ik kan niet zo goed lezen misschien).

• Mbyte
smtp.tiscali.nl, is ook mijn provider, telnet verbinding heb ik ook getest en dat werkt ook.

Dus ik snap niet dat als ik hem instel hij weer naar zichzelf wijst? In ieder geval begrijp ik dat uit het bericht wat sendmail geeft.

iRacing Profiel

Verwijderd

Ik weet niet uit mijn hoofd hoe je dat doet (ik gok gewoon in de syslog configuratie, heb effe geen Linux machine bij de hand), maar als je het loglevel van sendmail op notice zet, wat voor en hoeveel info krijg je dan?

Ik krijg sterk de indruk dat sendmail die melding "deferred, can't connect to mijndomein.com." geeft omdat de SMTP server niet wil aanpakken, maar welke smtp server hebben we het dan over? Weet je 100% zeker dat jouw sendmail-server de mail ook daadwerkelijk bij jouw eigen ISP's smtp server probeert te droppen?

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is het niet zo dat de mailservers van providers ivm spampraktijken geen niet bestaande domeinen aanpakken? Want in principe wil je nu vanaf een sendmailconfiguratie mail versturen naar een smtp-server en die zegt nu: Heeej, jij bestaat niet/ik ken jou niet dus ik relay niet voor je.

Ws dus een checkje bovenop de standaard controle op ip basis.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Ach, ik heb een idee.
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~habee/Smilies_files/bulb2.gif

Kijk eens in je /etc/hosts file. Waarschijnlijk zie je daar bij 127.0.0.1 niet alleen localhost staan, maar ook de naam van je machine. Maak nu een nieuwe regel aan met daarop het IP-adres dat je netwerkinterface heeft (mag als je achter een router zit gewoon 192.168.x.y zijn), en daarachter je hostname viperoni1 oid. En haal deze viperoni1 weg bij 127.0.0.1.

Snap je het nog?

Hierna networking herstarten en mailtjes versturen.
Als het goed is...

@zwerver

Ja mailservers doen vaak deze check, maar bij providers meestal niet bij "afzenders" die binnen de IP-reeks van de provider vallen. Als je echter als afzender de naam "localhost" meegeeft verslikt menig mailserver zich en weigert de mail aan te pakken. Ik heb op mijn werk een Exim-server draaien en die vertikte het om als smarthost mail aan te pakken van een standaard RedHat servertje. Totdat ik bovenstaande in de hosts-file had aangepast.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2004 20:48 ]

• Mbyte
Het was het hosts bestand, stond een verkeerde naam bij. In ieder geval iedereen bedankt voor de hulp!

iRacing Profiel

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
ff een sidenote, direct je sendmail.cf editten is nogal smerig. daarvoor kan je beter het .mc bestand van je configuratie editten en daarna een nieuwe sendmail.cf en submit.cf
genereren.

[ Voor 5% gewijzigd door Hans op 07-09-2004 22:36 ]

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:00

TGEN

Hmmmx_

Het feit dat je op die manier configfiles moet genereren is ook smerig anders :).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Pagina: 1