Kaj. schreef op 11 september 2004 @ 00:13:
Waar staat dat?
Ik weet niet precies hoe het nu zit, maar de eerste speler die ik kocht drie jaar geleden kon alleen PAL weergeven. Ook kon de speler in kwestie alleen op 230 volt werken, en niet op 100 volt (de spanning die in Japan gebruikelijk is). De reden dat nu zo'n beetje elke speler standaard NTSC ondersteunt zal meer in het feit zitten dat een NTSC-PAL converter geen drol meer kost/dat ie standaard in de decoderproc zit, dan dat het verplicht is om je speler geschikt te maken voor beide standaarden.
offtopic:
Jasper: ja, ik heb een Japans mobieltje gekocht, en nee, helaas werkt ie alleen in Japan. Het is ook nog eens een prepaid geval, dus als ik voor eind januari 2005 het ding niet gebruik, moet ik bij een volgende reis weer een nieuwe kopen, of hier in Nederland een geschikt toestel kopen.
Er bestaan regio 2 NTSC DVDs, trouwens. In de regio van de anime (hoe heten die gasten ook weer.. MVM? De UK versies van Animeigo releases.) zijn een aantal ongeconverteerde UK releases, en ook The 10th Kingdom oa was IIRC in de UK uitgekomen als NTSC R2 DVD. Of die dingen gewoon een gok zijn of dat ze verwachten dat ieder systeem NTSC kan afspelen weet ik niet, maar ik weet wel dat NTSC-PAL daadwerkelijk converteren (met conversie van 525/60 naar 625/50) helemaal zo makkelijk niet is. Mijn Cyberhome AD-M212 van, euh, jezus, HCC beurs '98 moet dat alweer geweest zijn? kon dat, en dat was toen nog heel bijzonder (en een artifact van het gebruiken van een MPEG decoder chip uit de PCI-insteekkaart hoek - Creative DXR-2 gebruikt 'm ook).
Outputten in PAL60, of zelfs pure NTSC, is wel triviaal en is dat volgens mij altijd geweest (wat nog niet wil zeggen dat ze het altijd gehad hebben -- het is ook redelijk triviaal (iets minder) om een VHS deck NTSC tapes te laten *afspelen* (niet opnemen)), en zelfs oudere TVs die geen NTSC slikken pakken vaak wel PAL60 als ze het gevoerd krijgen. Ik heb met mijn Philips geprobeerd, die wilde syncen op alles wat maar ongeveer hetzelfde totaal als 625*60 was, van 40-80 Hz minstens
offtopic:
Ohja, dat heb ik toen ook wel een keer opgevangen. Maar wees blij: een VS prepay phone zou je om de drie maanden of vaak zelfs iedere maand moeten opladen. Kun je hem trouwens niet opladen door zo af en toe een telefoonkaartje uit japan te laten overkomen? is nog verzamelbaar ook