Toon posts:

SATA - IDE - NTLDR missing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn probleem:

Na vier keer installeren en veel gezoek in topics hier zonder oplossing voor mijn (specifieke) probleempje.

KWil windows draaien vanaf SATA schijf, installeer windows op die schijf,
bij herstart vanuit windows setup --> ntldr is missing, ctrl+alt+del to restart.

Loskoppelen van mijn IDE schijf heeft tot gevolg: het oplossen van de problemen.
Bij vastkoppelen...zelfde verhaal--> ntldr is missing.

Tijdens een van de installaties werd windows geinstalleerd op een partitie op mijn SATA (boot-files) EN op partitie op IDE schijf (system). Hierna IDE schijf geformateerd en nieuwe instal op SATA gemaakt. Weer ntldr missing probleem.

Mijn vraag: waar kan dit aan liggen? kan iemand me eventueel helpen met een mogelijke oplossing, of iets dat ik nog kan proberen?

alvast bedankt.

Systeem:
A7n8x-e deluxe
512 mb
160 gb SATA
160 gb ATA

Bios:
Boot from: 1 - cdrom 2 - scsi 3 - non

(tijdens de windows install heb ik ook SATA drivers geinstallerd)

• tweakraiser
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-03 12:45

tweakraiser

I have such sites to show you

Kennelijk is je IDE schijf als master ingesteld?
Probeer deze als slave en je sata schijf als master.
Je kunt ook proberen om in je bios de boot volgorde te veranderen dmv sata schijf op 1 cdrom op 2 en floppy op 3.

Strava | Webdesign

Verwijderd

Topicstarter
Mijn IDE is Slave.
Als ik het goed heb is mijn SATA automatisch master? in principe?

de bootvolgorde helpt niet....

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:39

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Verwijderd schreef op 07 september 2004 @ 11:24:
Mijn IDE is Slave.
Als ik het goed heb is mijn SATA automatisch master? in principe?

de bootvolgorde helpt niet....
Jumper settings veranderen, dus die blokjes op je hd veranderen :?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• MortalPiso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-03 23:27
tweakraiser schreef op 07 september 2004 @ 11:20:
Je kunt ook proberen om in je bios de boot volgorde te veranderen dmv sata schijf op 1 cdrom op 2 en floppy op 3.
Euhm? Sata en Pata (ide) hangen niet aan dezelfde kabel of controller. Dus Slave/Master heeft dus geen betekenis in deze situatie.

Kun je niet in de Sata controller iets instellen dat ie daar van af moet booten? Of welke boot opties heb je nog meer in de bios?

Misschien ook wel handig: Welk moederbord heb je?

[ Voor 5% gewijzigd door MortalPiso op 07-09-2004 11:27 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Heb je windows ook al geïnstalleerd met de IDE schijf niet aangesloten, dat wil ook wel eens helpen

Ik zou het overigens ook in de opstartvolgorde zoeken voor de rest ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:41
Sata is automatisch master. Hij heeft ook maar een aansluiting op een poort. ;)
Ik had hier ook in het begin een probleem mee. Ik moest uiteindelijk wel de bootvolgorde veranderen volgens mij. Maar de sata controller en bios zit volgens mij pas na je moederbord bios check, kan je daarin niets veranderen?

Verwijderd

Topicstarter
MOBO = afn8x-e deluxe.. stond er al ;-)

Bootopties die ik niet snap: Boot from HARDDISK or SCSI

Als ik naar mijn raid- bios (?) ga..staat daar alleen mijn sata.
(ik denk dat dit betrekking heeft op SATA?

ook geprobeerd te installeren zonder ide. no help.

hopeloos?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry..er staat RAID of SCSI bij opstarten...
maar daar heb ik ook alle combinaties al wel mee gehad.

• tweakraiser
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-03 12:45

tweakraiser

I have such sites to show you

tweakraiser schreef op 07 september 2004 @ 11:20:
quote:
Door MortalPiso - Tuesday 07 September 2004 11:26
Euhm? Sata en Pata (ide) hangen niet aan dezelfde kabel of controller. Dus Slave/Master heeft dus geen betekenis in deze situatie.

Sorry dude je hebt gelijk. O-)

Strava | Webdesign

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Daarnaast heeft een Master/Slave instelling bij een goed geconfigureerd schijfconfiguratie totaal geen invloed op de bootvolgorde. Een PC boot van de eerste geactiveerde primaire partitie dat de BIOS in de bootvolgorde tegenkomt. Zolang je maar één geactiveerde primaire partitie in je schijfconfiguratie hebt zitten, dan mogen er geen problemen zijn. Wellicht is de IDE schijf voorzien van een geactiveerde primaire partitie, maar dan nog had dit niks moeten uitmaken aangezien de bootvolgorde correct staat ingesteld.

Maar probeer eens de nieuwste BIOS. Als ik het goed heb staat daarin een nieuwe bootvolgorde optie naast SCSI, genaamd "SATA". Specifiek voor de SATA controller :)

Verwijderd

Om welke windows versie gaat het?

Waarschijnlijk verwijst je boot.ini naar de verkeerde schijf, zodra je de ide schijf erbij hangt. Zorg dat alleen de SATA schijf een active partition heeft, dus bijv. de ide niet formateren met /s optie.

Oplossing voor Windows 2000
http://support.microsoft....us;318728&Product=win2000

Oplossing voor Windows XP
http://support.microsoft....n-us;330184&Product=winxp

Verwijderd

Topicstarter
Hij doet het inmiddels:
Boot volgorde:
1 scsi
2 cdrom

jammer dat ie het niet andersom wil doen
wel vreemd moet ik eerlijk zeggen....

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 07 september 2004 @ 12:00:
Waarschijnlijk verwijst je boot.ini naar de verkeerde schijf
Lijkt me niet, temeer omdat Windows uitstekend opstart wanneer de IDE schijf is afgekoppeld :) Boot.ini gaat niet eerst over fysieke schijven, maar over fysieke controllers en dan pas de schijven die daaraan hangen.

Maargoed, het probleem is dus kennelijk opgelost. Ik zou me toch nog een BIOS update aan wagen, indien je liever CDROM voorop hebt zitten.

Verwijderd

BalusC schreef op 07 september 2004 @ 12:18:
[...]
Lijkt me niet, temeer omdat Windows uitstekend opstart wanneer de IDE schijf is afgekoppeld :) Boot.ini gaat niet eerst over fysieke schijven, maar over fysieke controllers en dan pas de schijven die daaraan hangen.

Maargoed, het probleem is dus kennelijk opgelost. Ik zou me toch nog een BIOS update aan wagen, indien je liever CDROM voorop hebt zitten.
Precies, maar sommige oudere bios versies hebben de neiging zodra de ide controller gebruikt wordt, deze device 0 te maken. Waardoor je SCSI controller (in dit geval SATA) niet meer device 0 is.

Je kan het ook zien als alles is aangesloten en zodra de cd-rom (wat waarschijnlijk een IDE versie is) eerst moet opstarten, de SATA niet meer normaal boot en zijn NTLDR op de IDE schijf probeert te vinden.

Maar een bios update kan vaak het probleem verhelpen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 07 september 2004 @ 12:13:
Hij doet het inmiddels:
Boot volgorde:
1 scsi
2 cdrom

jammer dat ie het niet andersom wil doen
wel vreemd moet ik eerlijk zeggen....
Bedankt dat je dit hebt willen laten weten. Ik liep tegen hetzelfde probleem aan, nu gebruik ik powerquest drive image om mijn systeem te backuppen. Enige lastige is dat ik als ik de image terug wil zetten ik de cdrom weer voor scsi moet veranderen.

Moet me toch maar eens verdiepen in het updaten van men bios :9
Pagina: 1