Hardware kopen in de US - douane

Pagina: 1
Acties:
  • 229 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik ga in de US een digitale camera en wsl ook een PDA kopen.
Moet ik daar normaal invoerrechten op betalen, of btw voor belgie ?

Indien ja, wat kan ik best doen om ongemerkt voorbij de douane te geraken ?
- Toestellen op zak, of bij de bagage?
- garantiebewijzen via post naar huis sturen
- geen dozen meenemen
- ...

iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vernie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-02-2022
Ik heb het ff voor je nagevraagd.

Als je ze gewoon nieuw in doos meeneemt en ze controleren je dan moet je idd invoer belasting betalen. Maar als je ze daar uit de doos haalt en gewoon een paar foto's meemaakt (geld voor je digi camera) dan zouden ze moeilijk kunnen zeggen van HEY die heb je daar gekocht. Omdat je hem daar gegebruikt hebt.

Ik zou ze gewoon in me handbagage meenemen want wie neemt nou een foto camare mee in zijn koffer terwijl je zo'n ding hebt om fotos te maken. toch....

Free your mind and your OS will follow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:50
Precies garantiepaperen en bonnetjes en evt. doosjes naar huis sturen.

Voor de rest lekker in je handbagage doen NO problem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
[b]Maar als je ze daar uit de doos haalt en gewoon een paar foto's meemaakt (geld voor je digi camera) dan zouden ze moeilijk kunnen zeggen van HEY die heb je daar gekocht. Omdat je hem daar gegebruikt hebt.
Alleen jammer van die Amerikaanse adapters, en die Amerikaanse serienummers (vb: Digital Rebel).

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Een ding moet je wel onthouden; je garantie is hoogstwaarschijnlijk alleen voor de VS, en de producent (in Nederland) zou kunnen weigeren om deze to honoreren.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:52
Je moet over je producten invoerrechten betalen.

Naar mijn weten is het zo, in NL, dat jij moet aantonen(met een aankoopbewijs) dat jij jouw product, camera of pda, in Nederland/België hebt gekocht, mochten ze je pakken en denken/zeggen dat jij je camera en pda in amerika hebt gekocht.

Er is natuurlijk een risico dat je betrapt wordt op het invoeren van dingen zonder belasting er over te betalen en dan moet je als nog belasting en een boete moeten betalen. Maar wat is de kans??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 11:09

Neus

www.zenaconsult.com

Een vriend van mij heeft zo een destijds nieuwe Apple G3 Tower gekocht in de US en deze zonder doos, in een tas, als handbagage meegenomen. Geen controle, geen gezeur, niets. Wellicht mazzel.

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
Het enige wat je zou moeten betalen is de BTW. Op bijv. Belastingdienst - Goederen kopen via internet staat dat op digitale camera's uit non-EU landen geen douanerechten hoeven worden betaald. Je koop het weliswaar niet via Internet, maar dezelfde regels bijven gelden.
Dan kom je dus ongeveer uit op dollarprijs = prijs in euro's. Dit is dus alleen als ze je pakken. Succes! ;)

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vernie schreef op 07 september 2004 @ 15:10:
Als je ze gewoon nieuw in doos meeneemt en ze controleren je dan moet je idd invoer belasting betalen. Maar als je ze daar uit de doos haalt en gewoon een paar foto's meemaakt (geld voor je digi camera) dan zouden ze moeilijk kunnen zeggen van HEY die heb je daar gekocht. Omdat je hem daar gegebruikt hebt.
Mja.. dat is gedeeltelijk waar, maar vergeet niet dat de verantwoording om aan te tonen dat je ze al in bezit had vóór je op vakantie ging, bij jou ligt.
Dus als je geen bonnen/garantiebewijzen whatever kunt overleggen geldt: (dus zelfs voor in NL gekochte producten) invoerrechten betalen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 12:12
idee je maakt een paar foto's in NL en mailk die naar jezelf, gaat naar de vs koopt de cam, sluit hem aan op een pc met internet en pleur de foto's van nederland er op en voila het LIJKT al van voor je vakantie te zijn

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Electronical schreef op 07 september 2004 @ 17:40:
Dan kom je dus ongeveer uit op dollarprijs = prijs in euro's. Dit is dus alleen als ze je pakken. Succes! ;)
nope, dat is alleen als je netjes aangifte doet. als ze je pakken komt er nog een vette boete overheen voor smokkel/belastingontduiking :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
Verwijderd schreef op 07 september 2004 @ 18:10:
[...]

nope, dat is alleen als je netjes aangifte doet. als ze je pakken komt er nog een vette boete overheen voor smokkel/belastingontduiking :)
Ow dat wist ik niet, goed dat je het zegt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 07:52
je mag volgens mij een bepaald bedrag invoeren zonder daarover nog te moeten betalen (500?) daarboven moet je betalen, zorg anders dat het er goed gebruikt uitziet (neem geen camera mee, zorg voor foto's uit nederland (leuke foto van vriendin of zo), misschien wat lichte beschadigingen aan de buitenkant (leuk voor je nieuwe camera) en anders geef het gewoon aan en betaal netjes :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
drfrisbee schreef op 07 september 2004 @ 19:33:
je mag volgens mij een bepaald bedrag invoeren zonder daarover nog te moeten betalen (500?) daarboven moet je betalen, zorg anders dat het er goed gebruikt uitziet (neem geen camera mee, zorg voor foto's uit nederland (leuke foto van vriendin of zo), misschien wat lichte beschadigingen aan de buitenkant (leuk voor je nieuwe camera) en anders geef het gewoon aan en betaal netjes :D
€500,- is wel erg veel:
Neemt u meer mee dan de maximaal toegestane hoeveelheden, dan betaalt u hierover belasting. Voor alle andere goederen geldt dat u deze tot een maximumwaarde van in totaal € 175 per persoon belastingvrij mag invoeren. Het maakt niet uit of u de goederen heeft aangeschaft in een belastingvrije winkel of niet. Dit betekent dat u, wanneer u goederen koopt met een waarde van meer dan € 175, bij terugkomst in Nederland over het gehele aankoopbedrag belasting moet betalen. Reist u met meerdere personen, dan mag u het aankoopbedrag niet splitsen. Voorbeeld: als een echtpaar een camera koopt van € 300, dan moeten zij over het gehele bedrag belasting betalen. Koopt u meerdere artikelen die samen boven de € 175 uitkomen, dan betaalt u alleen belasting over het goedkoopste artikel. Voorbeeld: u koopt een horloge van € 125 en een vulpen van € 55 (totaal € 180), dan betaalt u alleen belasting over de vulpen.

bron: Belastingdienst- Op reis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 september 2004 @ 11:01:
Hallo, ik ga in de US een digitale camera en wsl ook een PDA kopen.
Moet ik daar normaal invoerrechten op betalen, of btw voor belgie ?

Indien ja, wat kan ik best doen om ongemerkt voorbij de douane te geraken ?
- Toestellen op zak, of bij de bagage?
- garantiebewijzen via post naar huis sturen
- geen dozen meenemen
- ...

iemand tips?
ligt eraan waar je land:..

- turkije paar jaar geleden -> MAA zeer strenge controle
- Mexico, USA, Tunisie, Turkije -> Brussel helemaal geen controle :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2004 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vernie
Ik heb een hele goede kennis die werkt bij de douane op schiphol. Ik zal eens aan hem vragen hoe het precies zit als ik bijvoorbeeld. in november op vakantie ga naar US en daar een pdatje koop. en/of ze daar streng controleren. want hij weet dat ik graag zo'n dingetje zou willen hebben ;) (wie niet).

hij neemt zelf ook wel eens wat mee als ie ergens naar toe gaat dus hij is te vertrouwen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

te vertrouwen? bedoel je niet corrupt...? })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Kwestie van mazzel hebben is het denk ik.
5x naar Amerika geweest, 1x de koffer open moeten maken.

Bende kleren en wat memorysticks gekocht, maar het interesseerde ze niet zo schijnbaar. Sterker: digitale foto en videocamera lieten ze links liggen :)
(Had ik ook al in NL gekocht, maar ze vroegen er verder niet eens naar)

[ Voor 13% gewijzigd door matthijst op 08-09-2004 08:49 ]

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie het al,

je moet een Digitale camera kopen, een PDA en een vulpen van $ 55,00!!! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

matthijst schreef op 08 september 2004 @ 08:48:
Bende kleren en wat memorysticks gekocht, maar het interesseerde ze niet zo schijnbaar. Sterker: digitale foto en videocamera lieten ze links liggen :)
(Had ik ook al in NL gekocht, maar ze vroegen er verder niet eens naar)
die jongens kunnen echt aan het kleinste detail zien dat jouw digicam enzo gewoon uit nederland kwamen. zijn ze op getraind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vernie
Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 01:08:
te vertrouwen? bedoel je niet corrupt...? })
Het is maar net hoe je het ziet >:)
Ik vind hem niet corrupt. Je kan alleen alles aan hem vragen en hij zal het niet doorgaan geven dat jij rond die tijd al die spullen mee nemen. dus volgens mij is dat neit echt corrupt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 06:16
je kunt in je pda ook bv afspraken maken van een paar maanden geleden zgn. in NL .. misschien dat ze er in trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 16:39
Alles in mate :

Ik denk dat er weinige controleurs zijn die zullen moeilijk doen over een PDA en een FOTO toestel.

Heb je er daarentegen een stuk of 4 mee dan is het anders!!!

Gewoon een beetje gezond verstand doet wonderen, maar wettelijk is het inderdaad niet ( max 175€ ).

Vergelijk het met naar frankrijk rijden voor de wijn ( voor de invoering van de euro zone ). Dan was er ook een limiet waar niemand zich aan houd maar uiteindelijk werd voor persoonlijk gebruik veel door de vingers gezien!

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon handbagage. De douane in nederland controleert nederlanders die niet uit drugslanden komen niet echt vaak volgens mij.

En anders moet je gewoon achter wat mensen uit Aruba aanlopen. De douane ziet een neger en vraagt of die even wil meelopen, dan is de douane bezig en kun jij doorlopen. Dat heet discriminatie en dat hoort de douane niet te doen maar ze doen het wel.
Maar ik ben nog nooit aangehouden en heb toch al een verzameling zwaarden uit thailand, egypte, china en nepal meegenomen.
Zolang je dingen niet commercieel wil doorverkopen is het niet zo erg volgens mij.
En kun je anders niet zeggen dat je der helemaal niet aan gedacht had dat je daarover belasting moet betalen en het moet aangeven ? Tenslotte ben jij maar een particulier en is het bestemd voor eigen gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
als je de doos enzo niet meehebt maar ze zijn er niet zeker van waar je 't gekocht heb, moet je de bon laten zien of later faxen/langsbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 10:04:
[...]

die jongens kunnen echt aan het kleinste detail zien dat jouw digicam enzo gewoon uit nederland kwamen. zijn ze op getraind.
net alsof de PDA's die ze in NL verkopen er anders uitzien...
je krijgt hier in de winkel _exact_ dezelfde als er in amerika in de winkel liggen.
En je maakt mij niet wijs dat ze lijsten hebben met serienummers van PDA's die naar nederland zijn geexporteerd...

• Vernie
Zoals ik al zei ik had het even na gevraagd... ik kwam er vanaaf weer ff op terug met die gast.. ennu hij zei als hij niet in de doos zit dus gewoon in je handbagage en je hebt ook de doos enzow niet bij je dan is er 99% niks aan de hand. want als jij zegt dat je hem al had en hun zeggen dat je de bonnetje moet faxen of langs brengen. dat dat weer voor hun extra papier werk is dus dan laten ze het 99% gaan. tenzij je naartuurlijk er 6 stuks van opzak hebt })

Dus ik zou hem gewoon daar halen en ALS je gecontroleerd wordt had je hem al. of je bent pas geleden al een keer geweest. dan is er niks aan de hand scheelt hun papier werk zoals ik al zei.

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-08 14:58
Die rectie van de douane is best grappig van dat je het bonnetje moet laten zien.
Want ikm bewaar dat soort bonnetje nooit (ja garantie boeit me niet te veel) of je kan altijd zeggen dat je het kwijt bent. Maar ik verwacht weinig problemen er mee. Zeker als je het uit de doos haalt.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Verwijderd

bigfoot1942 schreef op 08 september 2004 @ 17:13:
[...]

je krijgt hier in de winkel _exact_ dezelfde als er in amerika in de winkel liggen.
misschien bij jouw PDA, maar bij bijna alle elektronica zijn de modellen gewoon iets anders.
En je maakt mij niet wijs dat ze lijsten hebben met serienummers van PDA's die naar nederland zijn geexporteerd...
dat weet ik toevallig wel zeker. hele catalogussen en computers enzo. echt waar.
Casejunkie schreef op 09 september 2004 @ 12:14:
Die rectie van de douane is best grappig van dat je het bonnetje moet laten zien.
Want ikm bewaar dat soort bonnetje nooit (ja garantie boeit me niet te veel) of je kan altijd zeggen dat je het kwijt bent. Maar ik verwacht weinig problemen er mee. Zeker als je het uit de doos haalt.
hoe het in de praktijk uitpakt is nogal afhankelijk van de situatie, maar in theorie is er niets grappigs aan. op zo ongeveer het hele fiscale gebeuren geldt een omgekeerde bewijslast, en da's eigenlijk maar goed ook, anders was nederland morgen faillliet.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Gelukkig hebben HP pda's worldwide warranty. :)
bigfoot1942 schreef op 08 september 2004 @ 17:13:
[...]

Whehehe >:)

Aan het serienummer is te zien voor welk land/regio het HP product is gemaakt. In VS hebben ze zelfs andere typenummers om ze te onderscheiden, ook al zijn ze qua specs exact hetzelfde.

Let ook op draadloze verbindingen die een andere frequentie hier hebben dan in de VS. Keer meegemaakt dat iemand een VS laptop had met VS WiFi. Toch een probleem dan...

[ Voor 130% gewijzigd door PcDealer op 09-09-2004 12:44 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Laat ik ff logisch beredeneren, zonder enig juridische geouwehoer. Wie neemt er een fotocamera mee op vakantie? Juist, iedereen. Waar is een PDA voor? Om m mee te nemen, PORTABLE heet dat 8)7 Lijkt me sterk dat de douane je om een rekening vraagt van je PDA en van je camera al helemaal niet. De dozen, dat is een lastigere zaak. Gooi die dingen gewoon weg, zou je anders thuis ook doen om ruimte te besparen neem ik aan. Ik heb iig nog nooit de doos v.e. product meegegeven aan de fabrikant voor garantie. Dat was in mijn geval 1xgf2 kaart 2xradeon8500 en 1xliteon monitor (kwamen ze zelfs ophalen). In winkels moet dat wel, maar je gaat vast niet terug naar de USA om je product daar ff om te ruilen of terug te brengen. Gewoon de toestellen op zak nemen :P

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 12:49:
Lijkt me sterk dat de douane je om een rekening vraagt van je PDA en van je camera al helemaal niet.
Toch is het zo, dat je minder problemen hebt als je bewijzen meeneemt van aankoop.

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1