[MS Word 2002] Foute woorden toevoegen aan spellingscontrole

Pagina: 1
Acties:

• RdamRobin
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05-2025
In sommige gevallen ziet de spellingscontrole woorden aan als zijnde goed, terwijl ze dat niet zijn. Vaak zie je dat bij samengestelde woorden zoals bijvoorbeeld:

perse (moet zijn per se)

Toch rekent Word dat goed. Is het niet mogelijk om de woordenlijst aan te passen zodat deze woorden als fout worden gemarkeerd. Goede woorden kan je wel makkelijk toevoegen aan je woordenlijst. Maar hoe doe ik dit voor foute woorden?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-08 11:33

Maasluip

Kabbelend watertje

Ik weet niet hoe slim de spellingscontrole is, maar perse kan ook een correct woord zijn. 'Ter perse gaan' is bijvoorbeeld volkomen correct. Of perse kan of niet moet dan uit de context blijken, ik weet niet of daar naar gekeken wordt.

[edit]Dit beantwoordt de vraag natuurlijk niet. Er zit iets als een 'exclude dictionary' in Word. In de help van mijn Engelse Word zit dat onder het kopje 'Specify a preferred spelling for a word'. Daarmee kun je dus een voorkeursspelling aangeven.

[ Voor 42% gewijzigd door Maasluip op 07-09-2004 10:29 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Batsies
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

Batsies

E-Developing

mm, dat is lastig. Wel kan je als autochange perse --> per se zetten, dat stel je in bij het autotekst scherm ergens bovenin bij edit

E-Developing

• RdamRobin
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05-2025
Maasluip schreef op 07 september 2004 @ 10:16:
Ik weet niet hoe slim de spellingscontrole is, maar perse kan ook een correct woord zijn. 'Ter perse gaan' is bijvoorbeeld volkomen correct. Of perse kan of niet moet dan uit de context blijken, ik weet niet of daar naar gekeken wordt.

[edit]Dit beantwoordt de vraag natuurlijk niet. Er zit iets als een 'exclude dictionary' in Word. In de help van mijn Engelse Word zit dat onder het kopje 'Specify a preferred spelling for a word'. Daarmee kun je dus een voorkeursspelling aangeven.
Deze functie heb ik gevonden in Word en ben hem nu aan het proberen.

(help tekst van Word)
Voorkeurspelling voor een woord opgeven
Als u een voorkeursspelling voor een woord wilt opgeven, voegt u de verschillende schrijfwijzen van het woord toe aan de uitzonderingenlijst (uitzonderingenlijst: een lijst met woorden die volgens de hoofdwoordenlijst correct zijn gespeld, maar waarvan u de spelling toch tijdens de spellingcontrole wilt controleren. Als u bijvoorbeeld 'locatie' verkiest boven de officiële spelling 'locatie', voegt u 'locatie' toe aan de uitzonderingenlijst.).

Klik op Nieuw leeg document op de werkbalk Standaard.
Typ de woorden die u in de uitzonderingenlijst wilt opnemen. Druk na elk woord op ENTER.
Klik op Opslaan als in het menu Bestand.
Selecteer de map waarin u de uitzonderingenlijst wilt opslaan. Dit is dezelfde locatie als de hoofdwoordenlijst. De locatie verschilt per versie van Microsoft Windows:
Microsoft Windows 2000 of later

Sla de uitzonderingenlijst op in de map C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Proof.

Microsoft Windows Millennium Edition of Microsoft Windows NT 4.0

Sla de uitzonderingelijst op in de map C:\Windows_map\Profiles\Gebruikersnaam\Application Data\Microsoft\Proof.

Microsoft Windows 98

Sla de uitzonderingenlijst op in de map C:\Windows_map\Application Data\Microsoft\Proof of in de map C:\Windows_map\Profiles\Gebruikersnaam\Application Data\Microsoft\Proof.

Klik in het vak Bestand opslaan als op Tekst zonder opmaak.
Typ in het vak Bestandsnaam een naam voor de uitzonderingenlijst.
De uitzonderingenlijst moet dezelfde naam hebben als de bijbehorende hoofdwoordenlijst, maar dan met de extensie .exc. De Nederlandse woordenlijst heet bijvoorbeeld Mssp3nl.lex, dus de bijbehorende lijst met uitzonderingen moet de naam Mssp3nl.exc krijgen.

Controleer of de bestandsextensie juist is en dat .txt niet wordt toegevoegd achter de bestandsextensie.

Klik op Opslaan.
Selecteer de gewenste opties in het dialoogvenster Bestandsconversie en klik op OK.
Als u Help-informatie wilt over een bepaalde optie, klikt u op het vraagteken en vervolgens op de optie.

Klik in het menu Bestand op Sluiten.
U moet Microsoft Word opnieuw starten om de uitzonderingenlijst te activeren.