Toon posts:

Overheat AMD64 na terugdraaien OC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi *.*,

Ik heb laatst mijn eerste overklok actie uitgevoerd en mijn AMD64 3000 op 2200Mhz gezet door de FSB op 220 te zetten.

Waarschijnlijk door mijn cheapie cheapie RAM knalde dat , voltages opkrikken etc hielp niet. Toen de FSB op 210 (2100Mhz) gezet en dat ging wel goed , ik had wat benchmarks gedraaid en pakte wat puntje meer op deze stand. Temperatuur onder de meeste omstandigheden rond de 50 graden. De apparatuur heeft maximaal 8 uur op deze stand gedraaid.

Omdat ik er verder niet warm of koud van werd en een standaard koeler gebruik heb ik de default settings weer toegepast in de BIOS.

Mijn CPU klimt nu echter heel snel in temperatuur, booten en en daarna rebooten geeft direct een CPU overheat waarschuwing dik boven de 60 graden.

Ik gebruik :

- ASUS K8V Mobo Socket 754
- AMD64 3000+ met standaard koeler.
- 512 Mb Kingston RAM
- Een SATA schijfje
- ASUS v9570 g-force fx5600
- Toetsenbord muis enzo ;)

Geconstateerd :

- Koelerblok en warmte uit kast neemt echt toe.
- Kast op en en dicht geprobeerd , geen sjoege.
- BIOS naar default settings gezet.
- Ik bouw altijd zelf mijn PC en heb nooit pasta gebruikt, machine werkte voorheen ook goed zonder pasta.

Heb ik mijn proc nu gesloopt ? Zou ik hem nog kunnen redden door een dikke koeler en een kledder koelpasta ? Kent iemand dit verschijnsel mogelijk ?

Bij voorbaat dank,

Vingertop.

• willy83
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06-2024
Bouw ze voortaan maar met koelpasta.
Doe eens wat van die prut er tussen en kijk eens of het wat beter werkt nu.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:15

sapphire

Die-hard pruts0r

inderdaad ik ga met Willy mee !!
Zelfs AMD adviseert het gebruik van pasta, dus lijkt me een beetje dom omdat te negeren 'omdat je dat nooit hebt gedaan'

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
Ja is allemaal prima, snap ik ook wel , maar de bak draaide perfect , en dan bedoel ik geen centje pijn voor mijn OC acties, ik heb hem al een paar maanden en dacht probeer het eens een keertje , kijken of het nu echt scheelt al dat OC'en. Maar kortom , pasta zou mijn huidige probleem alsnog moeten oplossen ?

• Flippie Flink
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-02 20:16
Op de standaard koeler van Amd zit al koelpasta. Heb je dit eraf gehaald dan? Leest hij hem wel goed uit? Update anders je bios of uitlees programma.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 september 2004 @ 23:50:
Ja is allemaal prima, snap ik ook wel , maar de bak draaide perfect , en dan bedoel ik geen centje pijn voor mijn OC acties, ik heb hem al een paar maanden en dacht probeer het eens een keertje , kijken of het nu echt scheelt al dat OC'en. Maar kortom , pasta zou mijn huidige probleem alsnog moeten oplossen ?
Doe toch eens een bios reset en ik zou snel wat pasta er tussen doen. Kijk ook goed naar je voltages. ;)

Verwijderd

Topicstarter
GNIFFEL schreef op 06 september 2004 @ 23:52:
Op de standaard koeler van Amd zit al koelpasta. Heb je dit eraf gehaald dan? Leest hij hem wel goed uit? Update anders je bios of uitlees programma.
Ja dat klopt er zat inderdaad zo'n wit vlakje op die koeler, dat moet de pasta voorstellen als ik het zo logisch benader, daar heb ik niets mee gedaan en dat zit er gewoon op.

Ik heb alle BIOS instellingen default gezet voltages etc etc staat allemaal op default of AUTO.

De BIOS versies voor mijn MOBO ondersteunen alleen de nieuwe AMD64 (754) CPU's, dat zal weinig uithalen denk ik , maar ik gooi hem er even op zo.

Ik durf hem bijna niet meer aan te zetten joh dat ding , hij staat nu al 2 dagen uit, doodzonde natuurlijk.

PS> Topforum hier trouwens, ik krijg 2 minuutjes na mijn post reactie _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2004 00:03 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 september 2004 @ 00:03:
[...]

Ja dat klopt er zat inderdaad zo'n wit vlakje op die koeler, dat moet de pasta voorstellen als ik het zo logisch benader, daar heb ik niets mee gedaan en dat zit er gewoon op.

Ik heb alle BIOS instellingen default gezet voltages etc etc staat allemaal op default of AUTO.

De BIOS versies voor mijn MOBO ondersteunen alleen de nieuwe AMD64 (754) CPU's, dat zal weinig uithalen denk ik , maar ik gooi hem er even op zo.

Ik durf hem bijna niet meer aan te zetten joh dat ding , hij staat nu al 2 dagen uit, doodzonde natuurlijk.

Tip: Haal de cooler eraf, maak de cpu schoon (van die troep van die pasta) daarna de heatsink. Koop een tube artic silver en smeer dit op de cpu (je weet hoe lijkt me, niet te dik etc.) en daarna zet je de heatsink erop.

Misschien zit de heatsink niet emer lekker erop. Voel ook eens met je hand aan de heatsink, misschien liegt je sensor. ;)

By the way: neit altijd reageren we snel hoor, maar dit is een leuk topic en vele weten hier meer van ;)

Verwijderd

Zo te lezen heb je zelf de koeler er af gehaald, weet je zeker dat de boel wel weer goed gemonteerd zit? Haal hem er voor de zekerheid nog eens af.. goed schoonmaken, pasta erop (dun!) en weer monteren..

Zou moeten werken.

Zet voor de grap in je bios de fsb eens op 200 MHz in plaats van `default`, misschien wil je pc wel om wat voor reden dan ook op niet default-instellingen opstarten.

(mn broertjes pc: 2800+ 166 fsb startte op met 133 fsb i.p.v. 166, misschien wil de jouwe wel harder?)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 september 2004 @ 00:03:

Owjah, als je zelf ook gaat posten en in pc meuk gaat verdiepen dan hoef je neit alleen te lurken en kan je andere ook helpen, waardoor het forum blijft leven en ook snel kan blijven reageren! ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet natuurlijk eigenlijk morgen werken en mijn mandje in , maar na zoveel replys kan ik niet anders dan hem nu nog even openschroeven en de boel kritisch bekijken.

Het rare is dat ik in tegenstelling tot de vorige reply niets met de cooler heb gedaan sinds ik de machine gebouwd heb, deze is er altijd gewoon op blijven zitten.

Maar het is duidelijk :

Ik klik hem er nu even op en af, maar die moet goed zitten.
Ik flash mijn BIOS naar de nieuwste versie.
Ik haal morgen een tube artic silver à 7 euro bij mijn favoriete shop.
Ik sop de boel goed uit 8)7 , bij wijze van ;) en zet hem er opnieuw op.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 september 2004 @ 00:17:
Ik moet natuurlijk eigenlijk morgen werken en mijn mandje in , maar na zoveel replys kan ik niet anders dan hem nu nog even openschroeven en de boel kritisch bekijken.

Het rare is dat ik in tegenstelling tot de vorige reply niets met de cooler heb gedaan sinds ik de machine gebouwd heb, deze is er altijd gewoon op blijven zitten.

Maar het is duidelijk :

Ik klik hem er nu even op en af, maar die moet goed zitten.
Ik flash mijn BIOS naar de nieuwste versie.
Ik haal morgen een tube artic silver à 7 euro bij mijn favoriete shop.
Ik sop de boel goed uit 8)7 , bij wijze van ;) en zet hem er opnieuw op.
Die standaard cool plakkers zijn niet top op de heatsink en je krijgt er nog wel een klusje aan om het er helemaal af te halen. Gebruik terpetine ;) dat gaat dan nog redelijk snel.

Verwijderd

Topicstarter
Nou deze reply vanaf de bewuste machine.

Alle onderdelen zaten goed , vast , ik heb het toch even niet aangedurft de koeler eraf te halen zonder dat ik de pasta in huis heb.

Tevens heb ik Cool 'n Quiet maar weer geinstalleerd zodat de CPU automatisch blablabla kennen jullie vast wel.

Dit zorgt ervoor dat de temperatuur rond de 45 graden blijft op kloksnelheden varierend van 1200 tot 1600 Mhz , nog steeds absurd hoog als je het mij vraagt.

Als de processor dan bij tijd en wijlen voluit gaat nog steeds die vreselijke piek vet boven de 60 graden.

Met mijn BIOS lijk ik ook mooi gefucked. De ASUS update schotelt me netjes allemaal nieuwe versies voor , maar flashen ho maar, daar krijg ik foutmelding op met incompatibiliteit, dat zoek ik later wel uit ....

Waarom moest ik nou early adapten en een of ander K8V(Basic) mobo kopen :-(
Morgen de pasta erbij ! En toch ook die koeler ?

Bedankt tot zover,

Vingertop.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2004 01:26 ]

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

Doe nu eens rustig.. Je trekt allerlei conclusies uit helemaal niks.

En ja koelpasta is wel nuttig en nee je bios is vast niet verneukt en ja je kan het vast wel flashen ( ff goed lezen, neem er even de tijd voor ).

Doe er dadelijk nu niet een dikke laag pasta op want dat werkt weer negatief. Een heel dun laagje waar je gedeeltelijk doorheen kijkt is voldoende, smeer het dus niet helemaal vol.

Verwijderd

Topicstarter
OK, je hebt gelijk , ik doe rustig aan.
Ik ga zo rustig de pasta halen (en toch ook een zalman 7000 cooler, nog even verder lezen)

Maar wat me niet zint is dat ie mijn BIOS met de standaard tool niet wil upgraden.
Ik zal die procedure inderdaad even rustig doorlezen en verder buiten de scope van deze thread houden.

Ik zal er vanavond gelijk even werk van maken.
Vanacht de machine dus met CnQ aan laten staan , en vanochtend dus weer 62 graden, maar goed , vanavond zal ik de boel opvolgen.

Adem in , adem uit....

___

De cooler en de pasta zijn binnen :)
Zal vanavond even zoeken hoe en waar het erop te smeren en koppel even de temperatuur terug.
__

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2004 13:38 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 september 2004 @ 11:44:
OK, je hebt gelijk , ik doe rustig aan.
Ik ga zo rustig de pasta halen (en toch ook een zalman 7000 cooler, nog even verder lezen)

Maar wat me niet zint is dat ie mijn BIOS met de standaard tool niet wil upgraden.
Ik zal die procedure inderdaad even rustig doorlezen en verder buiten de scope van deze thread houden.

Ik zal er vanavond gelijk even werk van maken.
Vanacht de machine dus met CnQ aan laten staan , en vanochtend dus weer 62 graden, maar goed , vanavond zal ik de boel opvolgen.

Adem in , adem uit....

___

De cooler en de pasta zijn binnen :)
Zal vanavond even zoeken hoe en waar het erop te smeren en koppel even de temperatuur terug.
__
Zoals ik al eerder zei: voel zelf aan de heatsink of hij wel echt warm is en daarna of hij wel goed op de cpu zit! :o

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
Zou die thermal paste niet gewoon verrot zijn geworden door de hogere temps?
Meegeleverd spul is meestal vrij brak, en kan hoge temperaturen niet aan.
(Moet mijn tube as5ook nog binnen krijgen, kan ik eindelijk cpukoeler deftig plaatsen, nu met akasaprul)
Grtz, ~MYST~

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Als je CPU 60 graden wordt, en je koelblok goed gemonteerd zit, dan zou deze flink warm moeten aanvoelen. Als dat niet zo is, weet je zeker dat het blok geen geod contact maakt. Is je koelblok wel goed warm, dan is het ontbreken van koelpasta hier niet het probleem.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• archetta
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-05-2022
ik heb hier een Zalman 7000b al/cu en ook koelprut ertussen,
maar bios geeft 70graden aan stessed, maar ik heb me laten vertellen dat dat aan de temp sensor ligt?

Verwijderd

Topicstarter
Luxx schreef op 07 september 2004 @ 18:08:
Als je CPU 60 graden wordt, en je koelblok goed gemonteerd zit, dan zou deze flink warm moeten aanvoelen. Als dat niet zo is, weet je zeker dat het blok geen geod contact maakt. Is je koelblok wel goed warm, dan is het ontbreken van koelpasta hier niet het probleem.
Check mijn constateringen bij het starten van deze post , ik heb me zo netjes mogelijk aan de regels gehouden en eerst alles zelf geprobeerd en zo duidelijk mogelijk uitgelegd wat ik allemaal heb gedaan (zo goed als nix dus ;))

Voorheen waren de temperaturen normaal zonder ook maar enige fysieke aanpassing zijn deze gestegen , machine is niet verplaats etc etc, temp sensor kan het opeens begeven hebben , maar goed.

Ik heb toch lekker die zalman gekocht en een tube Arctic Silver, heb een mooi prijsje kunnen regelen dus was onder de 50,- klaar. Kan alleen maar beter zijn voor het beesje.

Alleen zie ik dat ik een plaat achter mijn MOBO moet zetten om die zalman op een AMD64 te zetten , dat was even niet ingeplanned, maar ik ga er zo aan beginnen. Ik moet dus echt even heel dat ding uit mekaar halen.

Ik heb voor de zekerheid maar even de websites van zowel zalman als arctic nagekeken, dus het moet helemaal lukken. Ik ben straks volleerd zalman en arctic certified engineer in the first degree :*)

Ik zal straks ff posten wat mijn temp is met de zalman en de arctic, het kan haast niet anders dan flink dalen.

Vingertop.

Verwijderd

Topicstarter
De kooler en de pasta zijn toegepast.
Temperatuur nu eigenlijk constant rond de 40 a 43 graden.

Nix geen kapotte sensors dus, het ding werd echt voelbaar heet.

Ik geloof het meest in het verhaal van de bagger pasta op de standaard AMD koeler die door het OC`en niet meer goed functioneert op een of andere manier.

Ik zal die koeler eens schoonmaken en het voor mezelf uitsluiten.
Maar verder niets mis mee , normaal zat ie rond de 50 graden , kan nu met geruster hart eens een OC`tje wagen.

Oja ASUS K8V mensen die die zalman 7000 kopen , zorg voor wat standaard moederbord opbouw busjes, de montage gaten steken een paar mm uit.

De achterbouwplaat die je bij de koeler krijgt kun je niet gebruiken op dit board en je moet dus improviseren, met de geleverde zalman busjes komt de koeler nooit en te nimmer op de CPU.

En ik zou zeggen niet eens een paar uur een systeem met een standaard koeler overklokken, maar in dit forum denken mensen dan denk ik al snel dat je onder een steen vandaan komt ;)

Nogmaals bedankt.

Vingertop.

___

Jaaa heerlijk, ik kan het niet laten en te posten. Hij blijft nu onder de 50 graden met 100% CPU gebruik. Ben echt wel blij met mijn nieuwe koeler en pasta.

Vingertop.

___

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2004 01:28 ]

Verwijderd

Ik heb mijn eerste overclocking gedaan met een XP2500+ op een MSI delta bordje met standaard koeler.
met 30% overclock werd de cpu zo'n 63 graden onder stress en 49 graden idle. Valt prima onder de max van 75 graden. Hoewel het vrij heet lijkt ,was hij volledig stabiel onder 3DMark. Erg netjes voor stock onderdelen lijkt me zo.

Je kunt dus prima overclocken met standaard spul, als de marges maar groot genoeg zijn. ik kan me voorstellen dat dat bij de nieuwere processoren steeds moeilijker wordt.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2004 02:11 ]

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

Hmm dan ben je wel goed stom als je geen koelpasta gebruikt..... ik heb de andere post niet gelezen, maar zag dat staan :| helemaal met de nieuwe systemen heb je dat gewoon nodig.

Blaad

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
Koelpasta zit vaak al op de cpukoeler op, onder zo'n plastic folietje, dus volgens mij was het gewoon brakke koelpasta :d

Verwijderd

Check trouwens voor de grap of dat folie-tje er wel af is gehaald.... het zou niet de eerste keer zijn dat dat vergeten wordt namelijk :Z 8)7 :X
Pagina: 1