[Mandrake] Hoe start ik Firefox?

Pagina: 1
Acties:

• Viper2k1
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-04-2025
Ik heb mandrake 10.1 rc1 reinstalleerd op mijn systeem (nadat ik er achter kwam dat 10.0 gewoon niet wil werken op een nForce2 bord :Y) ) en nu wil ik vrolijk firefox als standaard browser installeren.

Dus ik denk "ik ga naar de folder waar ik firefox gedownload heb en installeer het". Dat werkt dus niet. Installer verschijnt netjes en ik mag een install directory maken, maar tijdens het installeren zegt hij op een gegeven moment dat hij 'langnlnl.xpi' en 'regnl.xpi' niet kan vinden en dan kapt hij er mee. Dus ik probeer de installatie met de command met "./firefox-installer' begint dezelfde installatie procedure, maar weer diezelfde error. De installatie lukt wel als superuser in de command en daarna kan ik als superuser ook firefox starten door './firefox' in te typen.

Ik heb nu een icoon gemaakt, maar die geeft een klein windowtje met bovenin 'gecko' en verder start hij niks. Het programma zelf geeft na rechtsklikken-eigenschappen aan dat de eigenaar 'root' is.

Maar hoe krijg ik nu een icoontje in linux en als gewone user die firefox start? Zal ik toch een andere install procedure moeten doen? En waar begin ik dan?

"And folks, if you don't like a little pain once in a while, poker is probably not your game. 'Cause as you can see, you're gonna get it!" (Mike Sexton)

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Is firefox wel uitvoerbaar / leesbaar door gewone gebruikers?
Misschien is het even handig om een directory listing of iets dergelijks hier te posten tussen [code] tags.
De output van "ls -l `readlink /usr/bin/firefox`" is bij mij (onder gentoo) wat we nodig hebben voor de firefox executable zelf (hoewel het daarme wel ok zal zijn).
Verder kan de output van "ls -l /usr/lib/MozillaFirefox/" ook van belang zijn (mischien is het pad bij jouw installatie anders).

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Viper2k1
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-04-2025
Is dat misschien waar het bij mij fout gaat? Ik heb namelijk helemaal geen firefox entry in de /usr map staan. Ik zit hier nog helemaal op zijn 'Windows' te denken :+ . Moet bij Linux een programma in de /usr directory worden geinstalleerd zodat deze meegeladen wordt bij de start van linux en zodat het programma automatisch in de shell geintegreerd word? Of zit ik er nu helemaal naast?

"And folks, if you don't like a little pain once in a while, poker is probably not your game. 'Cause as you can see, you're gonna get it!" (Mike Sexton)

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023
In mandrake bestaat er een tooltje urpmi om software te installeren. Bereikbaar via de commandline, of via software installeren. Gewoon bladeren door de software, aanklikken en alles wordt voor jou gedownloaded.

urpmi firefox

zou moeten werken

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Viper2k1 schreef op 06 september 2004 @ 22:57:
Is dat misschien waar het bij mij fout gaat? Ik heb namelijk helemaal geen firefox entry in de /usr map staan. Ik zit hier nog helemaal op zijn 'Windows' te denken :+ . Moet bij Linux een programma in de /usr directory worden geinstalleerd zodat deze meegeladen wordt bij de start van linux en zodat het programma automatisch in de shell geintegreerd word? Of zit ik er nu helemaal naast?
Het hoort een beetje bij de unix filosofie, dat alle user binaries zich in /usr/bin parkeren, en hun bijbehorende libraries in /usr/lib plaatsen. /usr/bin staat meestal dan ook in je PATH variabele (doe maar eens echo $PATH op de commandline).
Voor zo ver ik weet hoort de firefox installer ook dat effect te hebben. Ik heb 'm zelf nog nooit nodig gehad, omdat ik alles vanuit source compile, maar je zou eens kunnen kijken waar je firefox binaries gebleven zijn, of even zelf het initiatief nemen om de firefox installer manual grondig door te nemen.
Succes!

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:43
Lees dit eens door: Hoe installeer ik software onder Linux?

Ik denk dat daar veel staat uitgelegd wat handig is om te weten als je net begint met Linux en probeert zelf software te installeren. Dit is inderdaad niet altijd even makkelijk.

Maar eigenlijk is dit wel iets waarvan we verwachten dat je het zelf door proberen en zoeken kunt uitvinden (het staat niet voor niets in de FAQ!). Uiteraard moet je superuser zijn, net zoals je onder Windows alleen software kunt installeren als je geen 'restricted' gebruiker bent. Dat had je inderdaad zelf ook al uitgevonden. Als het goed is installeert Firefox zichzelf dan op de locatie die jij opgeeft. Als je met de hand installeert zou /opt/firefox-0.9.3 (of wat het versienummer ook is) daarvoor dus een goede keuze zijn. Dan moet vervolgens de directory waar het uitvoerbare bestand 'firefox' staat toegevoegd worden aan je PATH.

Juist omdat je je als gebruiker niet wilt vervelen met dit soort nutteloze weetjes, zijn er dus package managers uitgevonden die dit allemaal voor je regelen. Dus wat je beter kunt doen is gewoon zoeken naar 'officiele' RPM's voor jouw Mandrake versie, en die installeren. Het verbaast me trouwens sowieso een beetje dat 'ie er niet standaard bij zit bij installatie...of heb je een vrij minimale installatie gedaan?

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-02 21:10

SandStar

DPC-Crew

Zandster

koentje115 schreef op 06 september 2004 @ 22:59:
In mandrake bestaat er een tooltje urpmi om software te installeren. Bereikbaar via de commandline, of via software installeren. Gewoon bladeren door de software, aanklikken en alles wordt voor jou gedownloaded.

urpmi firefox

zou moeten werken
Met eigen ervaring kan ik melden dat dat niet werkt voor Mandrake 10.
Je moet echt gaan kloten met dat install script wat de makers van firefox zelf aanbieden.

Ik heb ook 3rd party rpm's geprobeerd maar dat resulteerde zelfs in een gebroken Mozilla. Firefox deed zowieso niks.

Met dat script is het wel redelijk te doen.

Edit:
of wat de vorige poster net post natuurlijk...
dammit ;)

[ Voor 6% gewijzigd door SandStar op 07-09-2004 09:32 ]

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 20:35
SandStar schreef op 07 september 2004 @ 09:31:
Met eigen ervaring kan ik melden dat dat niet werkt voor Mandrake 10.
Je moet echt gaan kloten met dat install script wat de makers van firefox zelf aanbieden.
Wat werkt er niet dan? Als je urpmi sources goed geconfigureerd zijn zou het gewoon goed moeten gaan. Overigens ging de vraag over Mandrake 10.1rc1, en als ik daarin urpmi mozilla-firefox geef, installeert 'ie hem netjes voor me.
Pagina: 1