Toon posts:

AMD Cool'n'Quiet onder Windows 2003 Server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo ik heb laatst een amd64 2800+ gekocht en heb er vervolgens windows2003 server opgezet. nu las ik dat er op deze processor + mobo combinatie de optie cool`n`quick opzat dus ik dit installeren. Nu loopt mijn pc normaal 1.80 Ghz netjes op 800 ghz alleen de fan blijft netjes op volle toeren lopen. Nu moet je om deze feature te kunnen gebruiken bij Power On op minimal power management zetten. maar nog steeds loopt mijn fan op 100% te blazen.

Op google gezocht hoe dit kan etc.
maar kan niks vinden over cool`n`quick en win2k3 server

Ook hier naar gekeken http://www.amd.com/us-en/...t_Installation_Guide3.pdf maar die drivers zeggen dat het os niet overeen komt.

Toch wil ik mijn fan zachter laten draaien.

Wie weet een oplossing

Verwijderd

he tis cool and quiet ;)

wat voor moederboard heb je?
vaak zit er wel een smart fan functie op, probeer deze is... en als je een msi k8n neo platinum hebt: bij mij moet ik de corecenter programmatje aan hebben, anders gaat de fan niet zachter draaien...

Verwijderd

Topicstarter
kheb een Asrock k8s8x kheb in de bios cool and quiet aangezet. en processor draaid op 800 Mhz

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:22

Thandor

SilverStreak

800MHz, dan is C'nQ (Cool 'n Quiet) waarschijnlijk wel geactiveerd :)

Misschien een titelfix doorvoeren :?, zodat het via de search ook beter gevonden wordt ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Thandor op 06-09-2004 21:18 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 06 september 2004 @ 21:15:
kheb een Asrock k8s8x kheb in de bios cool and quiet aangezet. en processor draaid op 800 ghz
Je bedoelt denk ik 800MHz...

Maar ff vraagje: Heb je je CPU fan dan wel goed (als in: op de aansluiting waar die moet, kan me namelijk voorstellen, dat dat niet bij elke fan-aansluiting zit...)aangesloten? :?
Thandor schreef op 06 september 2004 @ 21:17:
800MHz, dan is C'nQ (Cool 'n Quiet) waarschijnlijk wel geactiveerd :)
Ja als je even leest, zie je dat hij dat ook bevestigd... (Dat CnQ werkt...) Hij zegt er ook bij, dat zijn fan desondanks 100% blijft draaien... ;) En kan het (volgens mij) niets anders zijn, dan dat de fan niet goed aangesloten zit...

Of hij wordt niet goed aangestuurd, dan zou je denk ik even een BIOS-update moeten doen... :)
Misschien een titelfix doorvoeren :?, zodat het via de search ook beter gevonden wordt ;)
De search wordt niet alleen op titels geïndexeerd hoor... ;)

[ Voor 51% gewijzigd door CH4OS op 06-09-2004 21:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
fan is aangesloten op de CPU_Fan1 aansluiting op het mobo.
En de biosversie is de laatste

Verwijderd

Topicstarter
Heb het proggie Speedfan 4.15 gedownload en die geeft aan
Fan01: 3309 RPM kan dit lager of is dit normaal
Temp1 = 35 graden celsius
Temp2 = 33 ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,,
HD0 = 51 ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

En als die 3309rpm hoog is hoe kan ik dat lager krijgen

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:50
Het kan heel goed dat zo'n budget mobo enkel Cool support maar niet de fan speed terug schroeft en dus niet aan quiet doet. Ik zou zeggen zoek het eens op in de manual of op de asrock website.

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Verwijderd schreef op 06 september 2004 @ 21:38:
Heb het proggie Speedfan 4.15 gedownload en die geeft aan
Fan01: 3309 RPM kan dit lager of is dit normaal
Temp1 = 35 graden celsius
Temp2 = 33 ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,,
HD0 = 51 ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

En als die 3309rpm hoog is hoe kan ik dat lager krijgen
Met speedfan kan je je fans ook langzamer zetten :) Alleen het hoort eigenlijk via je bios te gaan, raar dat ie dat niet doet.

Overigens is je harde schijf 51 graden, ik zou die maar eens gaan koelen, als je gegevens je lief zijn O+

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:40
Race Eend schreef op 07 september 2004 @ 00:04:
[...]

Met speedfan kan je je fans ook langzamer zetten :) Alleen het hoort eigenlijk via je bios te gaan, raar dat ie dat niet doet.

Overigens is je harde schijf 51 graden, ik zou die maar eens gaan koelen, als je gegevens je lief zijn O+
Bios wordt na het booten uitgeschakeld, en zou je in feiten kunnen verwijderen :P. Deze optie zit eerder in de southbridge gebakken of op de I2C-bus monitor :).

Verwijderd

Topicstarter
Hdisk is gezakt naar 48 graden.

Vraag is 3300 rpm netjes of kan dit lager?
Volgens de boekjes moet de asrock k8s8x gewoon alles wat betreft Cool 'n' Quiet het doen.

Iemand ervaring met windows2003 een AMD 2800+ en een asrock k8s8x die een lagere rpm waarde heeft?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel gecorrigeerd :)

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:17

nwagenaar

God, root. What's the differen

Verwijderd schreef op 07 september 2004 @ 19:54:
Hdisk is gezakt naar 48 graden.

Vraag is 3300 rpm netjes of kan dit lager?
Volgens de boekjes moet de asrock k8s8x gewoon alles wat betreft Cool 'n' Quiet het doen.

Iemand ervaring met windows2003 een AMD 2800+ en een asrock k8s8x die een lagere rpm waarde heeft?
Aangezien dat AMD geen officiele drivers heeft voor Windows 20003, dan kun je in ieder geval al nagaan dat C&Q nooit zal werken. Om C&Q te gebruiken dient je systeem over de volgende zaken te beschikken :

1. Moederbord met C&Q ondersteuning (De AsRock heeft dit en jij hebt het aangezet);
2. Installatie van de AMD C&Q driver voor het desbetreffende OS (Jij hebt dit dus niet aangezien de CPU driver niet wil installeren op je Win2k3 systeem);
3. Je energiebeheer configuratie ingesteld op minimaal energieverbruik (Ik kan niet nagaan of je dit inderdaad had ingesteld);

In geval van de combinatie van de drie bovenstaande stappen heb je C&Q gerealiseerd en zal de automatische terugstap meganisme van he HTT speed gaan functioneren. Aangezien dat je stap 2 niet hebt kunnen doen (ivm het ontbreken van AMD CPU/C&Q driver) zal C&Q niet functioneren. In jou geval blijft hij steken op 800Mhz en komt zelfs met volle load nooit op de originele snelheid van je CPU (bijvoorbeeld 2Ghz).

Ik heb zelf dus ook een AsRock S754 mobo gehad en het is nagenoeg onmogelijk om je fan te minderen qua RPM door middel van bijvoorbeeld speedfan. Op een 1 of andere manier heb ik het nooit werkend gekregen. Bij mijn K8NNXP (nForc3-150) werkte dit wel naar behoren (aangezien deze mobo geen ondersteuning heeft voor C&Q).

Je zou wellicht AMD kunnen mailen met de vraag of zij wellicht een BETA driver hebben voor Windows 2003. In ieder geval veel succes gewenst met je jacht om C&Q werkend te krijgen onder Windows 2003 ;)

[ Voor 8% gewijzigd door nwagenaar op 07-09-2004 21:38 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

Verwijderd

Topicstarter
Met amd geprobeerd contact op te nemen maar die sturen je van het kastje naar de muur en op internet is er ook niks te vinden.

Ik heb ook nog ergens de officiele windows2000 server liggen. Als ik deze nou installeer heb ik dan hetzelfde probleem of gaat mijn fan in windows2000 wel langzamer draaien????

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Nu loopt mijn pc normaal 1.80 Ghz netjes op 800 ghz alleen de fan blijft netjes op volle toeren lopen.
Verwijderd schreef op 06 september 2004 @ 21:15:
kheb een Asrock k8s8x kheb in de bios cool and quiet aangezet. en processor draaid op 800 ghz
je hebt je processor overgeclocked naar 800ghz (hoe doe je dat :?) en nu wil je ook nog minder koelen :?

:+

:7

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Verwijderd

Topicstarter
Maestro.mosjuh schreef op 09 september 2004 @ 09:42:
[...]

[...]

je hebt je processor overgeclocked naar 800ghz (hoe doe je dat :?) en nu wil je ook nog minder koelen :?

:+

:7
Speciaal voor jou heb ik de G veranderd in een M.

Verwijderd

Topicstarter
Heeft er iemand ervaring met Cool 'n Quiet onder Windows2000 Server?

Gaat de fan hierin wel minder snel draaien?

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:17

nwagenaar

God, root. What's the differen

Dat werkt zonder problemen. De drivers voor Windows 2000 zijn gewoon verkrijgbaar via de AMD website. Gewoon de stappen die eerder door mij zijn neergezet opvolgen. Volgens mij heb je C&Q dan werkend :)

edit:
Dit had je overigens ook zelf kunnen zien door te kijken op de AMD website. Overigens, zelf proberen kan ook geen kwaad ;)

[ Voor 27% gewijzigd door nwagenaar op 09-09-2004 16:35 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

• Dyxtra
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Dyxtra

curb surfer

Die K8S8X ondersteunt de fan regeling niet is mijn ervaring. Had er zelf ook 1 met Windows XP en net zoals jij geen fan throttling. Nu een Abit KV8 Pro 1.1 waar het wel werkt.

f.k.a D³
"that dude can really drive!!"
COH Replay Analyzer | Filmpjes

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:10
Het automatisch regelen van de cpu-fan snelheid is geen onderdeel van Cool 'n' Quiet ! Dit kan optioneel wel door de bios geregeld worden, zoals smart-fan van Asus. Echter is dit hetzelfde principe als de smart-fan op P4 bordjes. Op moederbordjes zonder bios-ondersteuning kan het misschien middels software geregeld worden vanuit Windows, of je neemt een koeler met ingebouwde temperatuur gestuurde snelheidsregeling.

[ Voor 5% gewijzigd door Nielson op 09-09-2004 21:28 ]

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zet er gewoon een Zalman fanmate tussen. 3300 toeren is voor p4 koelers ook een toerental waar ze veel lawaai maken, en beneden 2500 toeren wordt het een stuk minder, zonder dat de temps veel schelen.
Pagina: 1