een server vol met ghost images, weg performance

Pagina: 1
Acties:

• mornstar160
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-04 16:29
Hallo daar,

Ik zit met een probleempje wat betreft ghost images.
Ik zit in de situatie dat ik 2 hardware aparaten heb (in de toekomst meer) die ik heel veel moet inspoelen met een nieuwe image vanwege een gegeven les.

Ik heb (momenteel nog een normale desktop) pc aangesteld als fileserver met allemaal ghost images en ik laat ghost op de client opstarten en dan een ghost file openen op de share (dus niet via multicast want dat is niet mogelijk)

Nu moet ik elke dag zsm 30 laptops inspoelen (2x15) met de juiste image. Dit kost een hoop tijd en ik heb nu ook een ruimteprobleem op mijn hd.

Ik heb een server kunnen regelen (redelijk nieuwe dell poweredge p4 server) die ik wil gaan inrichten hiervoor.

De manier is niet echt moeilijk maar ik wil graag weten hoe ik de performance omhoog kan krijgen. Ik werk met 100 Mbit full duplex switches (2).

Is het mogelijk om de data via meerdere netwerkkaarten uit de server te laten komen (load balancing op 1 server tussen 2 (of meer) netwerkkaarten). Nu is de zwakste schakel volgens mij het netwerk dus van high performance hd's is nog geen sprake van. Kan iemand mij daar in helpen ?

Dus even kort: Hoe krijg ik meer performance uit mijn fileserver tbv ghost ? bijv. met behulp van meerdere netwerkkaarten (er zitten er al meer in)

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-05 06:08
Load balancing is één optie, maar dan kan je beter voor gigabit opteren.

Je kan een 100 mbit switch met gigabit uplink aanschaffen. Server (mèt gigabit ethernet) sluit je aan op de gigabit uplink van de switch.

Als die server degelijke voorziening heeft (SCSI of Raptor hd's, liefst in raid, 64 bit pci slot voor netwerkkaart)) en je dus ook het maximum uit je gigabit lijn kunt halen, is het in principe mogelijk om 10 clients tegelijkertijd de volle 100 mbit te geven.

Maar je schijven moeten in dat geval echt wel snel genoeg zijn (liefst raid opstellingen).

[ Voor 4% gewijzigd door Tom_G op 06-09-2004 21:00 ]

• Paul
  • Laatst online: 19:20
Zijn het 2x15 dezelfde laptops? Ik had namelijk altijd begrepen dat ghost kon multicasten, zodat je ipv 30, maar 2 images over het nertwerk hoeft te pompen.

Lukt dan niet dan moet je inderdaad aan de gigabit fileserver met een voldoende zwaar storage subsystem en een switch met minimaal 1 gigabit poort.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-04 12:22
Paul Nieuwkamp schreef op 06 september 2004 @ 21:18:
Zijn het 2x15 dezelfde laptops? Ik had namelijk altijd begrepen dat ghost kon multicasten, zodat je ipv 30, maar 2 images over het nertwerk hoeft te pompen.

Lukt dan niet dan moet je inderdaad aan de gigabit fileserver met een voldoende zwaar storage subsystem en een switch met minimaal 1 gigabit poort.
Hebben ze dan niet 15 dezelfde computernamen en ipinstellingen :?

301SQN

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-05 06:08
geforceddq schreef op 06 september 2004 @ 21:20:
[...]

Daar dacht ik ook aan...

Als je dhcp gebruikt, is het niet erg dat ze allemaal op automatisch ip verkrijgen staan. Manuele ip's is andere koek...

En dan heb je nog die netwerknamen per pc. Heeft één of andere ghost enterprise edition daar geen oplossing voor?

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-04 00:27

wvdburgt

MacOS all the way baby!

kun je selecteren met task. daar moet je dan aangeven of je de computer naam wil geven , gewoon uitvinken en toevoegen aan et domein. ook geen login. zo doe ik et op mijn stage plaats. kun je em meteen limiten zodat je niet je hele netwerk leeg zuigt;)

[ Voor 16% gewijzigd door wvdburgt op 06-09-2004 21:24 ]

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-05 10:44
[...]

Nope. Iedere pc heeft een eigen Ip door DHCP of voorgeconfigde diskette.
Zodra een pc een data probleem krijgt, mist een stuk door foute zending van packet, dan wordt deze packet opnieuw over het netwerk verzonden als muticast. Nadeel hier van is dat als je een pc met een probleem hebt, alle andere machienes daar op moeten wachten.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:54
voor het computer name instellingen probleem heeft norton het progje ghostwalker meegeleverd met ghost als ik me niet vergis

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[...]

Of je nou 1 keer multicast, of 15 keer los ghost .. het blijft dezelfde image ;)
Kwestie van een degelijke image met SysPrep aanmaken.

* Koffie is heel benieuwd waarom een multicast niet zou kunnen, dat is juist voor deze situtatie bedoeld 8)7

Tijd voor een nieuwe sig..

• mornstar160
  • Laatst online: 20-04 16:29
Nou, multicast is geen oplossing aangezien ik op elke image unieke instellingen heb staan (niet alleen de naam maar ook een child domain en dat soort dingetjes, het is voor microsoft cursussen)

Maar ik wil met een zo laag mogelijk budget iets hebben, kan ik eigenlijk 2 netwerkkaarten op 1 pc laten load balancen ??? Ik dacht dat het tussen 2 aparte servers was.

Ik roep de share aan via pc naam dus dan maakt hij een verbinding direct naar de ip adres van die pc dus over maar 1 netwerkkaart toch ?

Hopelijk weet iemand hoe ik dit moet balancen.

Info over booten...

Omgebouwd ghost (pc-dos) bootdisk, maakt verbinding naar share, start daar een paar scripts op en vervolgens op de client een ghost op. (partition to local disc from file (share)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Als het specifieke images per PC zijn, zou ik lekker de images op een (hidden) partitie van die PC plaatsen (en alleen als backup op de server laten staan).
Loadbalancen c.q. trunken is leuk .. komt je image fijn met 200Mb die switch binnen om alsnog naar een 100Mb lijntje naar je desktop te moeten.

Tijd voor een nieuwe sig..

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Dan ben je het nadeel van imagen tegengekomen.
Of zijn je image's niet goed.

Wil je per laptop een eigen image, dan is je huidige werkwijze op zich niet verkeerd. Duurt alleen wat langer allemaal.

Of je maakt per cursus een fatsoenlijk sysprepped image wat je wel kunt multicasten.

Abort, Retry, Quake ???

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:55

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Koffie schreef op 09 september 2004 @ 13:08:
Als het specifieke images per PC zijn, zou ik lekker de images op een (hidden) partitie van die PC plaatsen (en alleen als backup op de server laten staan).
Loadbalancen c.q. trunken is leuk .. komt je image fijn met 200Mb die switch binnen om alsnog naar een 100Mb lijntje naar je desktop te moeten.
En zorg voor een boot menu waar je kunt kiezen welke image er terug gezet moet worden. Zo kun je het eventueel ook nog verder uit besteden naar de docenten van deze cursussen toe.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Pagina: 1