Toon posts:

A7N8X-E Deluxe geheugen probleem.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Al vaker heb ik stukken gelezen dat de asus a7n8x-e deluxe kieskeurig is met zijn geheugen.
Ik gebruik 2x 512mb twinmos type twinmos.
laat ik het geheugen lopen op 166mhz gelijk aan de fsb zijn er geen problemen.
zet ik het geheugen op 200mhz en de fsb ook, loopt de pc erg instabiel, reboots enz.
zet ik het geheugen op 400mhz, fsb 200 dan boot de pc niet eens op.

de processor die gebruikt is moet 200fsb aan kunnen , xp-m 2500 en de temps blijven ook redelijk.

verhoog ik het voltage naar de geheugen reepjes maakt dit niks uit.

Een ander opvallend iets is, als ik fsb 200 wil gebruiken moet ik de MP flink omlaag zetten anders start de pc ook niet op.

Dus heb ik memtest86 laten lopen en deze gaf erg veel fouten op 200mhz, op 166 liep het uren prima.

Ik denk nu dat er iets kapot is alleen wat dit is weet ik niet.
Of het moederbord werkt niet goed of het geheugen of beide.

Hier is een korte lijst van de spullen
asus a7n8x-e deluxe bios 1012 (delaatste)
amd xp-m 2500
2x 512mb twinmos DDR400
1x maxtor SATA hdd
zalman apf 400w voeding
gf4ti4200 vga kaart
en nog een cdrom + brander

heeft iemand een sugestie wat ik kan proberen om dit wel goed en stabiel aan het lopen te krijgen ?
of moet ik helaas een RMA aanvraag indienen.

Alvast bedankt :)

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Controleer het geheugen eens op fouten in een andere pc. Overigens kan het ook je cpu zijn die die FSB niet liev vindt. Je zegt wel dat die de 200 MHz moet kunnen halen, maar dat is na oc'en natuurlijk (dus dat is niet gegarandeerd zo ;) )

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-08 19:17

Sosabowski

nerd

Verwijderd schreef op 06 september 2004 @ 20:40:
zet ik het geheugen op 400mhz, fsb 200 dan boot de pc niet eens op.
ik hoop dat je 200MHz DDR bedoelt :X
400 MHz is toch een beetje hoog gegrepen.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Topicstarter
Turkish schreef op 06 september 2004 @ 20:44:
Controleer het geheugen eens op fouten in een andere pc. Overigens kan het ook je cpu zijn die die FSB niet liev vindt. Je zegt wel dat die de 200 MHz moet kunnen halen, maar dat is na oc'en natuurlijk (dus dat is niet gegarandeerd zo ;) )
dat testen in een andere pc zal lastig worden, ik heb er geen die ddr geheugen slikt.
Ook in mijn directe vriendenkring zit geen DDR400 bordje.
Met het overclocken heb je gelijk, maar andere mensen, en dat zijn er veel, met de zelfde stepping komen aanzienlijk hoger dan 8x200 fsb omdat deze cpu stock dik 2000mhz zou moeten draaien.
lijkt het me stug dat de mijne niet meer wil doen dan 1600 mhz.
En dan zijn nog niet de tig 1000 fouten die memtest86 kan vinden verklaard :(

@IorGie

Als ik in de bios kijk kan ik het geheugen op 200% zetten van de fsb dus dan zou je denken 200 x 2 is 400mhz :)
maar als ik het geheugen op 200% zet start de pc niet meer op.

• Mgear
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-07 18:27
Aangezien ik grotendeels dezelfde problemen had qua memory zou je eens kunnen proberen om de 2 geheugen modules in slot 2 en 3 te steken. Bij mij waren alle problemen toen ineens over!! Bovendien gaven memorytesters aan ook geen fouten meer te vinden. Wellicht dat dit bij jou ook de oplossing is

succes!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 september 2004 @ 20:56:
[...]
Blablabla...

Als ik in de bios kijk kan ik het geheugen op 200% zetten van de fsb dus dan zou je denken 200 x 2 is 400mhz :)
maar als ik het geheugen op 200% zet start de pc niet meer op.
Je geheugen op 200% gaat natuurlijk niet werken. Je geheugen is DDR, wat zoiets wil zeggen als DualDataRate. Als je FSB 200MHz is, werkt je geheugen op dual=400MHz. Als je je geheugen op 200% zet, krijgt die een fsb van 400MHz, wat dual dus 800MHz is. Volgens mij staat er in de specs van je TwinMos dat het gemaakt is voor 400MHz. Ik zou, als ik jou was, ff kijken welke chips er op je geheugenbankjes zit. Niet alle bankjes Twinmos werken even goed op je bord.

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag ben ik weer bezig geweest.
De chips die op het geheugen zitten zijn "twinmos" chips, deze staan niet in de lijst van asus.
Wat me opviel was, als ik 1 reep geheugen gebruik werkt het prima, geen fout gevonden op fsb 200.
Druk ik er een 2e bij komen meteen veel fouten.

Dus ik denk dat het geheugen niet goed is.
Het probleem is dat toen ik mijn bestelling geplaatst heb ik een set geheugen besteld heb.
Dit was niet leverbaar en na lange tijd, 8 weken ofzo, werd me door de winkel geadviseerd de set te wissellen voor 2 losse modules.
Dit heb ik gedaan maar nu blijkt dit toch niet te werken.

Nu zou ik een RMA aanvraag kunnen indienen, maar ik kan alleen niet zeggen wat er nu kapot is, dus dat is een beetje lastig

Verwijderd

Topicstarter
kan dicht, ik heb het moederbord verkocht.
Pagina: 1