Ik heb meerdere problemen mijn moederbord van asus)a7v400/mx herkent maar de helft van het geheugen dat draait op 266 mhz 128 ipc 256 en mijn processor die draait op 1916 ipv 1917. En mijn temperaturen zijn dei neit aan de ongewoon hoge kant 58 graden processor bij normaal egbruik en moederbord is 37 graden.
Je geeft veel te weinig informatie. Hiermee kunnen wij dus niks. Lees ook even het beleid door van dit forum, zodat je kunt zien wat wij van een TS verwachten.
Ik mis niks volgens mij hioor... Besturingsysteem is winxp pro en ik heb memtest gedaan en daar kwamen geen errors in naarvoren.
Wat voor geheugen (dus exact wat voor merk e.d.)? Snelheid van het geheugen? Wat voor CPU? OC van geheugen? Indien ja, timings? Wat heb je zelf gedaan om de temps te verlagen? Hoe zit het met je airflow? Eventueel google results?
[ Voor 11% gewijzigd door silentsnake op 06-09-2004 21:20 ]
dat verschil van 1 MHZ bij je processor is niet adnormaal ofzo...voorbeeldje mijn p4 3 GHZ loopt ook niet op 3000 maar 3040mhz dus daar moet je je niet druk om maken.
Over het geheugen, kijk eens op de website van asus en zoek je moederbord op.
Kijk dan eens bij de geheugen compatiblity lijst of jouw geheugen erbij staat.
Zoniet zit je probleem waarschijnlijk daar.
Over het geheugen, kijk eens op de website van asus en zoek je moederbord op.
Kijk dan eens bij de geheugen compatiblity lijst of jouw geheugen erbij staat.
Zoniet zit je probleem waarschijnlijk daar.
Nee, vertel eens wat voor DIMM of zijn het meerdere DIMM's? Heb je de DIMM al in een ander geheugenslot geprobeerd of in een andere PC? Geeft het BIOS, alleen Windows of beide aan dat er maar 128MB in zit?almar schreef op 06 september 2004 @ 21:15:
Ik mis niks volgens mij hioor... Besturingsysteem is winxp pro en ik heb memtest gedaan en daar kwamen geen errors in naarvoren.
En die 1916 vs. 1917 is totaal _onbelangrijk_, dit is doodnormaal
Temperatuur? Wat voor koeler heb je, hoe is de airflow en wat heb je hieraan veranderd/mee geprobeerd etc.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Lijkt me de barton 2600+, ben hier zelf in bezit van en zijn echte heethoofden. Met de boxed koeler was ie bijna nie te koelen bij mij.
Heb dan maar thermaltake volcano 12+ gekocht...
Verwijderd
almar schreef op 06 september 2004 @ 20:02:
en mijn processor die draait op 1916 ipv 1917.
dat boeit dus helemaal niets he zulke afwijkingen zijn normaal, mijn 2500+ @ 3200+ loopt ook niet op 2.2 ghz maar op 2.205ghz
o ja weet je hoe het komt omdat de eerste keer had ik hier een lisjtje van gemaakt maar toen was het in een keer weg
en 2e keer vergeten.
Een siemens 266 mhz 256 mb ddr reepje
een kinston 333 mhz 256 mb ddr reepje
athlon 2600+ 512 cache 1906 mhz
timings allebei 2.5
een spire whisper rock IV gloof ik
en ik wou wat advies of het echt te warm was en of het in zon mini atx kastje iets aan de airflow te doen want wil der eigenlijk geen geld meer aan uitgeven het vorige systeem was namelijk doorgebrand en heeft me zon 300 euro gekost.
Als ik nog iet smis ben ik het vergeten
Een siemens 266 mhz 256 mb ddr reepje
een kinston 333 mhz 256 mb ddr reepje
athlon 2600+ 512 cache 1906 mhz
timings allebei 2.5
een spire whisper rock IV gloof ik
en ik wou wat advies of het echt te warm was en of het in zon mini atx kastje iets aan de airflow te doen want wil der eigenlijk geen geld meer aan uitgeven het vorige systeem was namelijk doorgebrand en heeft me zon 300 euro gekost.
Als ik nog iet smis ben ik het vergeten
Je hebt het NU over 2 verschillende reepjes van 256MB geheugen maar in je startpost zag hij slechts 128MB van een 256MB?? verwarrend
Welnu, je processor is een Barton 2600+ met een FSB van 166Mhz (333DDR). Je Siemens reepje is slechts geratificeerd voor 133Mhz (266DDR) en haalt waarschijnlijk de 166Mhz (333DDR) niet. Met je Kingston 166Mhz (333DDR) geheugen zou het goed moeten werken.
Je temps zijn wat aan de hoge kant, maar wel acceptabel en voor een Spire Whisperrock vrij normaal. Het is ook maar net hoe de thermometer van je mobo gekalibreerd staat (bij Asus meestal vrij hoog)
Welnu, je processor is een Barton 2600+ met een FSB van 166Mhz (333DDR). Je Siemens reepje is slechts geratificeerd voor 133Mhz (266DDR) en haalt waarschijnlijk de 166Mhz (333DDR) niet. Met je Kingston 166Mhz (333DDR) geheugen zou het goed moeten werken.
Je temps zijn wat aan de hoge kant, maar wel acceptabel en voor een Spire Whisperrock vrij normaal. Het is ook maar net hoe de thermometer van je mobo gekalibreerd staat (bij Asus meestal vrij hoog)
[ Voor 6% gewijzigd door makje op 06-09-2004 22:52 ]
Wat adviseer je me dan dat slome geheugen er uit te gooien? En moet ik er een case fan bijzette of heeft dat niet zo veel zin?
2x correct.
Ofwel je processor loopt op 166Mhz FSB en je gooit het langzame Siemens geheugen eruit, ofwel je laat de processor of 133Mhz FSB lopen (dan loopt je processor op slechts 1529Mhz = ongeveer een AMD XP 1800) en gebruikt beide reepjes van 256MB. Ikzelf zou het eerste doen, maar als je echt 512MB geheugen nodig hebt (Technische PMG FAQ - Hoeveel geheugen heb ik nodig?) en je wilt er niet een nieuw reepje bij kopen dan zou je dus ook je processor kunnen onderklokken...
De lucht in je computerkast wordt gebruikt om de procesor te koelen, dus hoe koeler de lucht in je kast hoe koeler de processor kan worden. Verwacht geen spectaculaire resultaten van 1 casefan extra, maar een 5-tal graden lager zou moeten kunnen zonder al teveel extra lawaai van zo'n casefan en 50 graden is voor een processor heel acceptabel, zeker op een Asus moederbord. Maar het is een kwestie van proberen (en inlezen: Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03)), een andere cpu koeler gaat misschien wel betere resultaten bieden...
Ofwel je processor loopt op 166Mhz FSB en je gooit het langzame Siemens geheugen eruit, ofwel je laat de processor of 133Mhz FSB lopen (dan loopt je processor op slechts 1529Mhz = ongeveer een AMD XP 1800) en gebruikt beide reepjes van 256MB. Ikzelf zou het eerste doen, maar als je echt 512MB geheugen nodig hebt (Technische PMG FAQ - Hoeveel geheugen heb ik nodig?) en je wilt er niet een nieuw reepje bij kopen dan zou je dus ook je processor kunnen onderklokken...
De lucht in je computerkast wordt gebruikt om de procesor te koelen, dus hoe koeler de lucht in je kast hoe koeler de processor kan worden. Verwacht geen spectaculaire resultaten van 1 casefan extra, maar een 5-tal graden lager zou moeten kunnen zonder al teveel extra lawaai van zo'n casefan en 50 graden is voor een processor heel acceptabel, zeker op een Asus moederbord. Maar het is een kwestie van proberen (en inlezen: Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03)), een andere cpu koeler gaat misschien wel betere resultaten bieden...
Hij loopt nou op 166 mhz met beide reepjes alleen die van siemens herkent hij maar de helft van o maar kan dus het beste wel er een casefan bijzetten.hijs inmiddeld 60 grade normaal gebruik msichien door het hete weer. Maar mischien heb ik een idee door onderin de kast een gat te make met een koelertje erzin die zuigt en dan een casefan erin die de warme lucjt er uit te blazen is dat een goed idee het is wel veel werk namelijk denk ik.
Verwijderd
Een gat in de kast maken? Ik neem aan dat je niet bedoelt dat je een gat in de computerkast wil maken. Of zit je PC in een kast, waardoor de PC zijn warmte niet kwijt kan?
Wat het geheugen betreft: als je alleen het Siemens geheugenm plaatst en het Kingston geheugen eruit haalt zie je dan nog alleen maar de helft? Anders zou je eens moeten kijken of je iemand kent bij wie je dat geheugen kan plaatsen en kijken of deze daar ook de helft weergeeft. Als het geheugen defect is waardoor maar de helft herkend wordt zou een goede memory test toch fouten moeten vinden. Wellicht is de DIMM verkeerd gelabeled, dat wil wel eens voorkomen.
En geheugen met 2 verschillende snelheden is zonde: de snelheid van al het geheugen wordt afgestemd op degene met de laagste snelheid.
Wat het geheugen betreft: als je alleen het Siemens geheugenm plaatst en het Kingston geheugen eruit haalt zie je dan nog alleen maar de helft? Anders zou je eens moeten kijken of je iemand kent bij wie je dat geheugen kan plaatsen en kijken of deze daar ook de helft weergeeft. Als het geheugen defect is waardoor maar de helft herkend wordt zou een goede memory test toch fouten moeten vinden. Wellicht is de DIMM verkeerd gelabeled, dat wil wel eens voorkomen.
En geheugen met 2 verschillende snelheden is zonde: de snelheid van al het geheugen wordt afgestemd op degene met de laagste snelheid.
ja een gat in de computer kast onder daar een fannetje in bouwe en dan casefan bove aan voor de warme lucht en hij staat onder inde hoek du s die kan id zijn warmte neit kwijt maar het geheugen ik heb liever +- 350 mb dan wa sneller 256 want alles loopt nu veel soepeler en wil de r eigluk niet veel geld meer aan uitgeven.
Kijk eens op de Asus site of je je bios niet kan updaten, misschien geeft die dan ook lagere temps weer. Kijk verder of hij vast loopt bij hoge belasting, is dat niet zo dan zou ik me niet te druk maken over die temperaturen, is echt niet al te hoog. Wel even de FSB op 133 zetten en kijken of die Siemens naar 256 MB gaat, zoniet dan gewoon maar draaien met die 384 MB als je verder geen klachten hebt.
Heb al een biosupdate gedaan maaar ik wil niet weer risico lopen want vorige keer ook doorgebrand.
Als je al het geheugen erin laat zitten, dan moet je FSB van je CPU lager zetten.
Zoals hierboven al eens een keer is gezegd.
Dan is het maar de vraag of je meer of minder snelheid van je cpu wilt hebben.
Van de 2600+ maar 1800+ is een grote stap.
Naar mijn idee kun je beter het langzame geheugen eruit gooien (tijdelijk).
Het kan zijn dat het geheugen niet goed is, of dat je moederbord niet de volledige RAM kan vinden. Dit kun je uitzoeken door de losse reepjes in verschillende geheugenbanken te proberen en kijken of hij dan meer aan geeft.
Zo ja, probeer dan het andere geheugen erbij te plaatsen.
Zo nee, dan zou ik het er toch uit laten.
Trouwens, is één van dat geheugen toevallig met chips aan beide kanten?
Daar kan het probleem ook in zitten. Het gebeurt nog weleens dat je moederbord ze niet beide aan kan dan.
Ik zou zeker geen gat in de onderkant van je kast maken (neem aan dat je de bodem bedoeld).
Lijkt mij dat de meeste kasten (geef een naam op zodat we verder kunnen helpen) 2 plaatsen hebben om een fan kwijt te kunnen.
eentje voorin en eentje achterin.
Voorin zuigt de fan lucht naar binnen, achterin blaast deze de lucht naar buiten.
Andersom werkt meestal niet zo best.
Je moederbord zou niet ineens kapot moeten gaan omdat jij een update doet van je BIOS. Lijkt me eerder dat je misschien per ongeluk de verkeerde update hebt gepakt, of dat ie al brak was. Bij Asus is het meestal wel zo dat na een update de waardes beter worden gelezen, maar die keus is geheel bij jou.
Zoals hierboven al eens een keer is gezegd.
Dan is het maar de vraag of je meer of minder snelheid van je cpu wilt hebben.
Van de 2600+ maar 1800+ is een grote stap.
Naar mijn idee kun je beter het langzame geheugen eruit gooien (tijdelijk).
Het kan zijn dat het geheugen niet goed is, of dat je moederbord niet de volledige RAM kan vinden. Dit kun je uitzoeken door de losse reepjes in verschillende geheugenbanken te proberen en kijken of hij dan meer aan geeft.
Zo ja, probeer dan het andere geheugen erbij te plaatsen.
Zo nee, dan zou ik het er toch uit laten.
Trouwens, is één van dat geheugen toevallig met chips aan beide kanten?
Daar kan het probleem ook in zitten. Het gebeurt nog weleens dat je moederbord ze niet beide aan kan dan.
Ik zou zeker geen gat in de onderkant van je kast maken (neem aan dat je de bodem bedoeld).
Lijkt mij dat de meeste kasten (geef een naam op zodat we verder kunnen helpen) 2 plaatsen hebben om een fan kwijt te kunnen.
eentje voorin en eentje achterin.
Voorin zuigt de fan lucht naar binnen, achterin blaast deze de lucht naar buiten.
Andersom werkt meestal niet zo best.
Je moederbord zou niet ineens kapot moeten gaan omdat jij een update doet van je BIOS. Lijkt me eerder dat je misschien per ongeluk de verkeerde update hebt gepakt, of dat ie al brak was. Bij Asus is het meestal wel zo dat na een update de waardes beter worden gelezen, maar die keus is geheel bij jou.
Met onderin bedoelde ik aan de zijkant onderin het is een medion kast van 3 jaar geleden en maar hij draait nou toch op de goede fsb waarom zou ik dan er een kaartje uit moeten gooie en idd het is dubbelzijdig ram het kaartje wat hij niet pakt. Want ik heb 1916 mhz.
edit: Ja ik zie het het ddr draait op 133 mhz en als ik em op 166 doe dan werkt hij maar niet stabiel. Ik kan het voltage aanpassen als ik dat doe kan ik em dan mischienw el op 166 mhz stabiel laten lopen. En als je doom wilt spelen kun je dan beter 300zoveel geheugen ehbben op 133 of 256 op 166??
edit: Ja ik zie het het ddr draait op 133 mhz en als ik em op 166 doe dan werkt hij maar niet stabiel. Ik kan het voltage aanpassen als ik dat doe kan ik em dan mischienw el op 166 mhz stabiel laten lopen. En als je doom wilt spelen kun je dan beter 300zoveel geheugen ehbben op 133 of 256 op 166??
[ Voor 37% gewijzigd door almar op 11-09-2004 23:15 ]
Pagina: 1