Toon posts:

Speedtouch 510i laat sommige ''kamers'' het internet niet op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat we meerdere pc's in huis hebben en maar 1 internet verbinding, besloten ik en m'n vader enkele weken geleden een netwerk te maken om internet te delen.

Toen heb ik een beetje rondgekeken naar een goede router, en heb uiteindelijk de Speedtouch 510i gekocht. Nadat ik deze geconfigureerd hadden met 1 van de pc's (de laptop) kon ik via de Speedtouch 510i zonder problemen het internet op. Na veel uitstel hebben ik en m'n pa gisteren een paar gaten geboord door de muren zodat we ook pc's in andere kamers konden aansluiten op dit netwerk en deze dus internet konden geven.

Situatie:
De router kwam in een kamer te staan waar 2 pc's (1 is bijna af) komen te staan. Deze zullen worden verbonden met de router door een 2,5 meter Cat 5 kabel (kreeg ik bij de router) en een 2,5 meter Cat 5E kabel.
Vanuit die kamer gaat een 5 meter Cat 5E kabel naar de pc van m'n zusje; dit is een oude Dell pc en hiervoor heb ik een Edimax netwerkkaart gekocht:
http://silverapp1.mycom.n...ductID=2583&productType=1
Vanuit de eerste kamer gaat ook een 15 meter Cat 5E kabel naar de Dell laptop van m'n vader; deze gebruikt een Onboard LAN-chip.

Probleem:
Beide pc's kunnen het internet niet op.
Ik heb de laatste firmware voor de router en drivers voor de netwerkkaart van m'n zusje, beide helpen niets.
Als ik de laptop aansluit, gaat het lampje bij de ingebouwde switch branden dus heeft de laptop verbinding met de router. Echter kan deze niet op internet. :?
Bij de pc van m'n zusje gebeurt absoluut niets, het lampje van de router gaat niet branden en het lampje van de netwerkkaart ook niet.
Als ik echter de laptop aansluit op de verbinding van m'n zusje, gaat het lampje van de router wel branden maar kan ik nog niet op internet.
De meegeleverde software kan de Speedtouch niet eens vinden vanuit deze kamers, wat ik helemaal vreemd vind omdat de router zelf aangeeft dat er een verbinding aangebracht is.
Maar als ik de laptop aansluit op 1 van de 2,5 meter kabels in dezelfde kamer waar de router staat, kan ik wel op internet. :?

Verder heeft de laptop 2 lampjes bij zijn Ethernetpoort: 1 die rood brand als hij aangesloten is op een netwerk en een andere die geel licht geeft als de laptop gegevens haalt van het internet.
Als ik de laptop aansluit op 1 van de kabels waarmee ik niet op internet kan, staat het gele lampje constant te knipperen. :?

Ik heb veel gezocht op GoT en Google, ik heb alle netwerkFAQ's van GoT gelezen, maar niemand kunnen vinden die ene soortgelijk probleem had.

Ben ik iets vergeten?
Is er iets kapot? :X

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Zelfgeknepen kabels? (Die 15 meter Cat5E ?)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Verwijderd

Als het wel werkt met die twee andere kabels dan zou ik als eerste de kabels verdenken. Heb je die kabels naar die andere kamers zelf geknepen? Zo ja, nog ene keer controleren en als je zeker weet dat het goed is, connectors eraf knippen en nog eens proberen (of de kabel even doormeten).

Succes.

Verwijderd

Topicstarter
Nope, gewoon gekocht (bij Euromaxi). :/

Edit:
Voor de duidelijkheid:
De 2,5m Cat 5 kwam bij de router.
De 2,5m en 5m en 15m Cat 5E heb ik gekocht bij Euromaxi.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2004 19:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Schopje...

Morgen is een pc af die in dezelfde kamer staat als de router dus kan ik die 2 kabels nog een keer testen; ik verwacht niet dat het iets uit maakt omdat die 2 kabels ook met de laptop werken.

Verwijderd

Probeer die laptop en die pc van je zusje eens aan die kabel die het wel doet, dan weet je snel genoeg of het aan de pc ligt. Doen de systemen het daar wel dan prik je diezelfde kabel op een andere poort van je router, als alles het blijft doen dan weet je dus dat het aan de kabel moet liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 11:15:
Probeer die laptop en die pc van je zusje eens aan die kabel die het wel doet, dan weet je snel genoeg of het aan de pc ligt. Doen de systemen het daar wel dan prik je diezelfde kabel op een andere poort van je router, als alles het blijft doen dan weet je dus dat het aan de kabel moet liggen.
Ik had de 2,5 meter kabels al getest met de laptop, staat in de TS:
Verwijderd schreef op 06 september 2004 @ 18:26:
Maar als ik de laptop aansluit op 1 van de 2,5 meter kabels in dezelfde kamer waar de router staat, kan ik wel op internet. :?
Ook heb ik alle kabels geprobeerd in andere poorten: geen verschil.

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Definier "het internet niet opkunnen"??
Jij start internet explorer opent en als het niet werkt dan heb je geen internet?? })
Om wat duidelijkheid te krijgen in postings is er een FAQ waarin staat wat je allemaal moet posten. Misschien is dat wel handig voor de volgende keer :)

Ik vermoed dat je je modem in de bridge stand hebt staan. Download uit de FAQ de kpn_nat.ini (ofzo) en upload die in je modem via het webbeheer: http://10.0.0.138
(misschien moet je daarna wel even opnieuw password en gebruikersnaam via webbeheer ingeven)

-succes

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

ping (router, pc's) en ipconfig ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Ik vermoed ook dat deze router in de bridge stand staat. Je moet je router latten NAT(ten) om met meerdere pc's direct via de router het internet op te komen.

Dit is natuurlijk alleen als je de kabels gecontroleerd hebt en je 100% zeker weet dat de kabels goed zijn...

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-12 23:35
Die kabels die je bij modem's krijgt willen vaak wel cross ipv straight zijn. Ik kan niet echt duidelijk er uit opmaken hoe je je netwerk nou in elkaar geknoopt heb, maar let er in iedergeval wel eventjes op.

Mischien kun je ook de IP settings e.d. posten zodat het wat duidelijker wordt want nu is het nogal vaag.

• ritsjoena
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06-2024
Kan je wel van de ene PC op de andere komen? Of is het probleem alleen internet.

Maakt cross/straight op de 510 iets uit? (mijn Edimax switch detecteert het en kan dus beide gebruiken)

Mijn eigen configuratie is speedtouch 510-modem/router (1-poorts) en een Edimax 8-poorts switch. Dat werkt goed. Waarom wilde je per se een ingebouwde switch?

Verwijderd

Topicstarter
SSH schreef op 08 september 2004 @ 15:28:
Definier "het internet niet opkunnen"??
Jij start internet explorer opent en als het niet werkt dan heb je geen internet?? })
Zoiets ja. ;)

Ik kan vanaf de 5m en 15m kabels ook de router niet vinden en sinds kort (sinds de installatie van SP2 volgens mij) verschijnt er bij de laptop deze boodschap:
''Beperkte of geen verbindingsmogelijkheden.''
Als ik op de ballon klik, staat er dit bij verdere uitleg:
''U hebt mogelijk geen toegang tot het Internet of tot sommige netwerkbronnen. Dit probleem is opgetreden omdat het netwerk geen netwerkadres aan de computer heeft toegewezen.''
Hierop kan op op herstellen klikken waardoor de pc ''opnieuw een IP-adres aanvraagt'', echter is er na 5 minuten nog niets gebeurt en kan ik het niet afsluiten (loopt dus vast).
SSH schreef op 08 september 2004 @ 15:28:
Ik vermoed dat je je modem in de bridge stand hebt staan.
Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 15:44:
Ik vermoed ook dat deze router in de bridge stand staat. Je moet je router latten NAT(ten) om met meerdere pc's direct via de router het internet op te komen.
Nope, Service Discription zegt ''PPoA NAT-Router & DHCP''; zo heb ik het ook ingesteld. :)
Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 15:44:
Dit is natuurlijk alleen als je de kabels gecontroleerd hebt en je 100% zeker weet dat de kabels goed zijn...
m33p schreef op 08 september 2004 @ 15:46:
Die kabels die je bij modem's krijgt willen vaak wel cross ipv straight zijn. Ik kan niet echt duidelijk er uit opmaken hoe je je netwerk nou in elkaar geknoopt heb, maar let er in iedergeval wel eventjes op.
Zoals eerder gezegd komen de kabels uit de winkel en ik weet verder niets over dit soort kabels dus kan ik niet controleren of de kabels goed zijn of dat ze cross/straight zijn... :/

M'n netwerk is vrij simpel ''opgeknoopt'', hier de versimpelde versie:
Uit de ingebouwde switch komen 2 2,5m kabels waarvan de 1 Cat 5 is en de ander Cat 5E, een 5m Cat 5E en een 15m Cat 5E.
Met de 2,5m kabels werkt alles prima, met de andere 2 doet niets het (zie TS).
ritsjoena schreef op 08 september 2004 @ 15:56:
Kan je wel van de ene PC op de andere komen? Of is het probleem alleen internet.

Maakt cross/straight op de 510 iets uit? (mijn Edimax switch detecteert het en kan dus beide gebruiken)

Mijn eigen configuratie is speedtouch 510-modem/router (1-poorts) en een Edimax 8-poorts switch. Dat werkt goed. Waarom wilde je per se een ingebouwde switch?
Zoals in de TS staat kan ik alleen met de laptop het netwerk op vanaf de 2,5m kabels dus kan ik zeker niet met ''de ene PC op de andere komen''.

Waarom ik een ingebouwde switch heb doet er volgens mij niet toe; ik heb dit gekozen om compatibiliteitsproblemen te voorkomen. Hoe meer in 1, hoe eenvoudiger en beter IMHO.

Ik weet niet zoveel van netwerken, als iemand me kan uitleggen hoe ik IP-settings kan ophalen en de andere pc's of de router kan pingen, dan hoor ik het graag. :)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-12 00:43

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je kunt in de " router " de switch regelen. je kunt hierin bepaalde poorten aan en uitzetten. (ik neem aan dat het de 510i4 is met een ingbouwde switch voor 4 netwerkaansluitingen)

Wellicht dat hij uitstaat. Dus een eerste idee is de (werkende) laptop rond gaan dragen. We moeten namelijk weten of de router of de pc's of de kables het probleem zijn. Als de laptpo waarop het wel werkt op de aansluitingen van de niet werkende pc's wel werkt weten we waar we het moeten zoeken. (dan zijn de pc's in de andere kamer niet goed geconfigureerd.) Anders moeten we het in de kabels , ook gekochte kables kunnen rot zijn, of de router zoeken.

commando's die handig zijn om te weten:

code:
1
ipconfig

tik dit in van de command prompt van xp/ win2000 ( start->run-> "cmd")

geeft typisch
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Windows IP Configuration

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix  . : lan
        IP Address. . . . . . . . . . . . : 10.0.0.150
        Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
        Default Gateway . . . . . . . . . : 10.0.0.138

op de 1e pc.

op de volgende pc's hoort dit "150" nummer automatisch hoger te zijn.

na het aansluiten van het netwerk kun je
code:
1
ipconfig /renew

intikken. Die ververst het ip adres bij de router.

Om te kijken of het netwerk ook werkt kun je "ping" gebruiken

tip op de 2e pc in
code:
1
ping 10.0.0.150

om te zien of er verbinding is tunnsen de pc's.

PS, uiteraard heb je op de PC's de firewall uitgeschakeld om uit te vinden waar het probleem is.

(en een langer verhaal staat in de faq van NT)

[ Voor 5% gewijzigd door leuk_he op 08-09-2004 22:01 . Reden: spelfaut. 1 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Zoals eerder gezegd komen de kabels uit de winkel en ik weet verder niets over dit soort kabels dus kan ik niet controleren of de kabels goed zijn of dat ze cross/straight zijn...
Beschrijf eens hoe de lange kabels zijn aangesloten, en dan bedoel ik de volgorde van kleuren van de aders in de stekker, aan beide kanten. Dit moet toch gewoon een kabelprobleem zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt. :)
Bij de niet werkende kabels krijg ik met de laptop dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Windows IP-configuratie

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
    Autoconfiguratie IP-adres . . . . : 169.254.23.18
    Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
    Standaardgateway. . . . . . . . . :

Ook kan ik de router niet pingen.
Bij de pc van m'n zusje staat er alleen ''medium ontkoppeld'', die detecteert zoals bij alle andere keren helemaal niets en kan ik ook niet mee pingen.
Bij de wel werkende kabels met de laptop krijg ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Windows IP-Configuratie

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: lan
             IP-adres. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . : 10.0.0.1
             Subnetmasker. . . . . . . . . . . . . . . . .  : 255.255.255.0
             Standaardgateway. . . . . . . . . . . . .  : 10.0.0.138

Pingen gaat vanaf deze kabels ook prima.
Het lijkt mij niet dat het aan de switch ligt, als ik de wel werkende kabels verplaats naar een andere poort werkt de verbinding nog steeds prima.
Tot nu toe lijkt het dus nog steeds aan de kabels te liggen. :/

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

aah we vallen terug op regel 1 (8> (deze heeft een baard)

1. Controleer de kabels.

code:
1
Autoconfiguratie IP-adres . . . . : 169.254.23.18

betekent dat er eigenlijk helemaal geen verbinding / dhcp server is.

[ Voor 46% gewijzigd door leuk_he op 08-09-2004 23:13 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Verwijderd

Topicstarter
Kleur 5m Cat 5E kabel:

Aan de ene kant: Rood, wit, blauw, wit, groen, wit, oranje, wit.
Aan de andere kant: Rood, wit, groen, wit, blauw, wit, oranje, wit.

Kleur 15m Cat 5E kabel:

Aan de ene kant: Rood, wit, blauw, wit, groen, wit, oranje, wit.
Aan de andere kant: Rood, wit, blauw, wit, groen, wit, oranje, wit.

Overigens zie ik bij de wel werkende kabels weer heel andere kleurvolgordes.

Dit zijn de kleuren die ik zie bij de uiteindes van de kabel, aangezien die doorzichtig is maar de rest van de kabel grijs.

Rood = eigenlijk een donkere versie van oranje.
Oranje = een lichte kleur oranje die een beetje lijkt op goudkleurig.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2004 12:42 ]

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

voor kabels zie ook de faq. (of google http://www.tomax7.com/aplus/cat5.htm )
faq:
FAQ Network Troubleshooting

Kan in orde zijn, maar kan ook niet zo zijn. aangezien je er problemen mee hebt en kabels geen drol kosten (in verhouding) zou ik deze vervangen.

Eventueel zelf maken (met krimptang , is wel wat duurder voor eenmalig gebruik)

ennen, Dat wit, is wit met een streepje.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn excuses voor de late reactie, ik ben de laatste weken zo druk bezig geweest dat ik hier helemaal geen aandacht aan had geschonken.

De PC die in dezelfde kamer staat als de router is inmiddels af, ik heb de Cat 5 kabel erin gestoken en het internet deed het prima. Deze PC maakt verbinding door middel van onboard LAN op een MSI K8N Neo Platinum.
Echter deed ik er eergisteren de 2,5m Cat 5E kabel in, en de verbinding ging aan en viel weer weg, ging aan en viel evenlater weer weg, enz. :?
Tot op dat moment dacht ik dat die kabel ook prima werkte, dus heb ik voor de zekerheid de laptop weer tevoorschijn gehaald en daarmee is het probleem zelfs erger: de verbinding werkt even, maar nadat hij is weggevallen krijg ik dezelfde boodschap als met de andere Cat 5E kabels (''Beperkte of geen verbindingsmogelijkheden'', enz) en daarna gaat de verbinding helemaal niet meer aan. Blijkbaar had ik deze kabel de vorige keren te haastig getest. :/
Toen besloot ik voor de zekerheid de kabels bij een vriend te testen, bij hem deden alle Cat 5E kabels het helemaal niet. Hij heeft dezelfde router en gebruikt onboard LAN van een Dell moederbord.

Zelf kabels maken zit er voor mij niet in, ben ik veel te onhandig voor en heb ook het gereedschap er niet voor.
Ik woon hier in Amsterdam, kabels kopen bij de lokale PC boer is hier 2x zo duur en bovendien heb ik het geld ervoor op het moment niet (ik ben helaas een arme middelbare scholier :'( ).

Ik ga vanavond of morgen RMA aanvragen, als iemand nog een idee heeft hoor ik het graag.

• osx
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-02 12:29

osx

De kabels die je hebt zijn absoluut ongeschikt. lees de verschillende faq's nog eens door over hoe utp kabels precies 'geknepen' moeten worden. Het adres waar jij ze vandaan hebt prutst maar wat raak als de volgorde van kleuren die jij genoemd hebt, klopt. Prefab utp kabels zijn helemaal niet zo duur, misschien wil je vader meesponsoren, want hij wil ook internet op neem ik aan. Wellicht is er een tweaker in de buurt met een tang en wil hij voor een quarterpounder of zo even de kabeltjes op de juiste manier knijpen. Het stelt echt geen drol voor, maar je moet inderdaad wel het gereedschap er voor hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Het spijt me voor de erg late reactie... ik was dit topic helemaal vergeten. |:(
Ik heb de kabels teruggestuurd naar Euromaxi, geld teruggekregen, en nieuwe kabels gekocht.
Plotseling werkte alles weer prima. ;)

Hier kan een slotje op... :)
Pagina: 1