Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Q-tech PSU spanning

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zonder resultaat het forum afgezocht naar mijn volgende vraag.
Omdat mijn pc af en toe uit zichzelf restart, ben ik gaan kijken naar de spanningen die de PSU afgeeft. Ik schrok van de 12V. Hier zijn de gegevens

Q-tech LPK2-30 400W
3,3+5V totaal 180W
5+12V totaal 355W (175+180)
5V geeft 5,04V
12V geeft 13,02V !!!

Volgens mij mag die 12V niet meer zijn dan +/- 5%, dat wordt dan 12,6 V ?!!
Kunnen jullie mij vertellen of deze hoge spanning uit de PSU verantwoordelijk is voor de troubles die ik met mn pc heb?

Asus a7n8x deluxe
amd 2600+
512Mb@400MHz dual channel
2x 80Gb Maxtor SATA

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Hoe heb je die spanningen gemeten??? Want een moederbord of bios kan de spanningen nogal eens verkeerd uitlezen. Ik zou zeggen: Pak er een multimeter bij en meet alles na, als de spanningen dan hetzelfde zijn is er inderdaad iets niet in orde. Overigens is de spanning van een Qtec op mijn systeem meestal eerder 11.6 dan 12.6 >:)

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Addict
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-11 01:00

Addict

Het leven is een plak kaas.

Mijn Q-tec is net doorgebrand :)
Heb nu een een THERMALTAKE XASER 420W DUALFAN besteld.

Ik denk idd dat jouw spanningen verkeerd worden uitgelezen,
aangezien mijn spanningen meestal ook niet zo goed waren ik had zelfs 11.4v en 4.7 volt.
Ik zou niet uitgaan van programma's die het vanuit windhoos lezen, ik zou even in je bios kijken (als je dat nog niet hebt gedaan)

Addict

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:08
het zou heel goed kunnen dat die problemen door je voeding komen

als het echt 13V is ( multimeter !! ) dan is dat VEEL te hoog ..

Repareren doe je zo.

Verwijderd

idd check even met een multimeter

Verwijderd

DUS rood pinnetje in de gele stekker en zwart pinnetje in EEN zwarte :)

Verwijderd

Check gelijk de +5V (rode draad op molex) aangezien deze bij Qtec's samen met de +12V geregeld worden (vandaar dat de 5V meestal gaat instorten terwijl de 12V piekt onder hogere belastingen).

De herstarts zouden kunnen komen doordat de voeding het allemaal niet meer trekt bij piekbelasting. 13V is in ieder geval te hoog en op de lange duur funest voor je hardware. Als die waarde klopt (multimeter!) dan raad ik je aan om een voeding te zoeken met een stevige 5V lijn (ivm je mobo, de A7N8X die zijn meeste voeding uit deze lijn trekt).

Zie ook: Welke voeding heb ik nodig? Deel 6

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2004 23:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik had deze spanningen dus inderdaad met een gewone digitale multimeter gemeten op een voedingsstekker van een 2e CD-speler. Gezien de reacties kan het dus alles of niets uitmaken... Ik vond het trouwens opmerkelijk dat van alle PSU's die ik ooit had, deze geen zware trafo's bezat, maar gewoon wat lichtgewicht thyristors ofzo.
Kan het nut hebben om met een A-meter het vermogen op de uitgang (stekker) van een draaiende pc te meten of zegt dat niks? Ik vraag me af aan welke grenzen t.o.v. spannings-specificatie PSU bouwers zich moeten houden als ze die dingen maken, want er is vast #!@*^ op de markt die blokkige gelijkspanning leveren.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:04

breinonline

Are you afraid to be known?

Het zegt wel wat, maar als alles draait mag je ervanuit gaan dat de pc voldoende vermogen levert. Het is belangrijker om de voltages te meten zoals hierboven ookal werd aangegeven. Te weinig vermogen kan instabiliteit veroorzaken, maar verkeerde voltages ook. Het is handig om dat na te meten, dan weet je of het daar aan ligt. Als je het vermogen meet en vervolgens de voeding door een zwaarder exemplaar vervangt dan kan je alsnog een voltageprobleem krijgen. Meten = weten :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Kan het nut hebben om met een A-meter het vermogen op de uitgang (stekker) van een draaiende pc te meten of zegt dat niks?
Makkelijker is het wellicht om een zwaardere voeding te pakken en te kijken of de spanningen dan wel stabiel blijven binnen de marges.
Ik vond het trouwens opmerkelijk dat van alle PSU's die ik ooit had, deze geen zware trafo's bezat, maar gewoon wat lichtgewicht thyristors ofzo.
Het is een geschakelde voeding, dus dat zegt een boel minder als bij lineaire voedingen. Vergis je je niet met de PFC trafo?
Ik vraag me af aan welke grenzen t.o.v. spannings-specificatie PSU bouwers zich moeten houden als ze die dingen maken, want er is vast #!@*^ op de markt die blokkige gelijkspanning leveren.
Voedingen moeten voldoen aan de ATX specificaties, zowel wat betreft kortsluitvastheid, overbelastingsbeveiliging, uitgangsrimpel en minimale airflow. ;)
http://www.formfactors.or...ecs/ATX_ATX12V_PS_1_1.pdf

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2004 13:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
De waarden die ik het eerst heb genoemd zijn gewoon de "werkelijke" waarden. Als ik dan lees in de -overigens handige ATX-pdf dat een voeding niet meer dan 12,6V op de 12V mag geven, dan valt mijn 13,04V er wat hoog boven uit nietwaar? Ik denk dat ik niet eens een zwaardere voeding nodig heb; ik moet er gewoon een hebben die zich aan de spanningsspecificaties houdt.

(En dan ga ik er natuurlijk van uit dat het hebben van een niet-zwaar-genoege-PSU niet leidt tot onvoorspelbare HOGERE spanningen op de 12V, want dan is het helemaal makkelijk zat om ewwn nieuwe te kopen!)

Verwijderd

dan valt mijn 13,04V er wat hoog boven uit nietwaar?
Yup, gevaarlijk hoog zelfs.
Ik denk dat ik niet eens een zwaardere voeding nodig heb; ik moet er gewoon een hebben die zich aan de spanningsspecificaties houdt.
Of je moet weer een budgetvoeding nemen die gaat pieken onder zware belasting - dan ben je weer even ver van huis ;)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:03

Thandor

SilverStreak

samaarst schreef op 06 september 2004 @ 19:54:
Mijn Q-tec is net doorgebrand :)
Heb nu een een THERMALTAKE XASER 420W DUALFAN besteld.

Ik denk idd dat jouw spanningen verkeerd worden uitgelezen,
aangezien mijn spanningen meestal ook niet zo goed waren ik had zelfs 11.4v en 4.7 volt.
Ik zou niet uitgaan van programma's die het vanuit windhoos lezen, ik zou even in je bios kijken (als je dat nog niet hebt gedaan)
Q-Tec doorgebrand en een :) erbij, zo mag ik het zien _/-\o_
Mijn Q-Tec 420 gaf 13,2 op de -12V lijn. Er is niets ernstigs aan de hardware gebeurt, 1 keer een trafo van de CCFL kapot gegaan. Ik heb nu inmiddels een Antec Truepower 480, een hele verademing.
WD Hardeschijven lijken gevoeliger te zijn tegen verkeerde voltages dan Seagate hardeschijven (WD 80BB's en 1 Seagate 120Gb getest, 2 WD's zijn dus overleden en de Seagate werkt nog steeds, maar die krijgt nu wel sap uit mijn Antec PSU)

P.s. Waardes in het BIOS uitgelezen op een EPoX 8RDA

[ Voor 5% gewijzigd door Thandor op 08-09-2004 22:37 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1