Toon posts:

statische electriciteit op pc-kast? kan dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb iets raars opgemerkt wat ik niet snap.

Ik was een stopcontact aan het controleren met zo'n schroevendraaier waarin een lampje gaat branden als er spanning op komt te staan.

Mijn aluminium pc staat bij dit contact en ik rustte met mijn schroevendraaier tegen de kast aan en ....het lampje begint te branden!

Mijn andere PC (stalenkast) die er naast staat laat het lampje niet branden.

Ik kan de aluminiumkast gewoon aanraken.

Wie kan mij uitleg geven?

• drienties
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:52
als je de alluminium kast met 1 hand aanraakt en de verwarming of andere kast met je andere hand, dan voel je als het goed(eigenlijk niet goed) is wel iets.

Die aluminium kast, is die toevallig niet geaard?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 22:27

FastBunny

Give it the Works !

Is je pc geaard? Zonee, dan is het vrij normaal namelijk

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
op een ongeaarde kast staat een spanning van 110V tussen kast en aarde (verwarming oid)

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

offtopic:
Hoe zit dat eigenlijk met de statische electiciteit met een laptop als je op batterij werkt. Ik bedoel dan is hij toch ook niet geaard?

Be Stronger Than Your Excuses

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:09

WouterG

Dit is geen ondertitel

Komt door een onstoringsfilter in je pc-voeding. Het word altijd aangeraden om je pc kast te aarden, de voorkeur heeft een geaard stopcontact.

Verwijderd

KimSaRo schreef op 06 september 2004 @ 18:01:
offtopic:
Hoe zit dat eigenlijk met de statische electiciteit met een laptop als je op batterij werkt. Ik bedoel dan is hij toch ook niet geaard?
maar wel geisoleerd :)

Verwijderd

Topicstarter
maar hoe weet ik of mijn stopcontact geaard is? Ik heb er dus echt niet zoveel verstand van.

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:52

MJV

Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 08:28:
maar hoe weet ik of mijn stopcontact geaard is? Ik heb er dus echt niet zoveel verstand van.
Als je stopcontact geaard is zitten er aan de boven en onder kant twwee metalen contactjes. Zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.dongelmanselektro.nl/Jung_edelstaal.jpg

Anders ontbreken deze.
Dan ziet ie er ws. zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.kluskrant.nl/Images/Materials/M154.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door MJV op 08-09-2004 08:33 ]

• Shedman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-07-2025

Shedman

Met het hart op de goede plek

Maar wat nou als je geen geaarde stopcontacten in de buurt hebt, maar wel een radiator? Kun je dan op een of andere manier je PC aarden aan de radiator?

Hier stonden al heel lang linkjes naar sites die het allang niet meer deden ...

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

Twisted

Mogli <3

Shedman schreef op 08 september 2004 @ 09:09:
Maar wat nou als je geen geaarde stopcontacten in de buurt hebt, maar wel een radiator? Kun je dan op een of andere manier je PC aarden aan de radiator?
Het is niet verstandig om aan een radiator te aarden omdat je niet weet waar die naartoe leidt. het kan bijvoorbeeld zijn dat ergens anders in het huis al een apparaat (bijvoorbeeld de ketel) aan de radiator geaard is. Er zijn nog steeds installateurs die het doen.

Als je tijd en zin genoeg hebt kan je altijd de derde kabel (aarde) door je huis trekken, meestal is dat niet gedaan door kostenbesparing :(

Trouwens, ook al heb je een stop contact met een extra pinnetje wil dat niet per se zeggen dat je een geaard stopcontact hebt. Ik heb die stopcontacten namelijk ook maar helaas geen aarde.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Verwijderd

dus je pc is ook niet geaard als je 'verlengsnoerstopcontactdoos' wel pinnetjes heeft, maar je stopcontact in de muur niet? Zou t daardoor ook kunnen komen dat, wanneer ik mn volume flink opendraai, ik allemaal ruis/piepgeluiden hoor?

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 09:21:
dus je pc is ook niet geaard als je 'verlengsnoerstopcontactdoos' wel pinnetjes heeft, maar je stopcontact in de muur niet?
Inderdaad. Die pinnetjes moeten namelijk verbonden zijn met een pin in je huis die een stuk de grond in steekt.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 13:41
Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 09:21:
Zou t daardoor ook kunnen komen dat, wanneer ik mn volume flink opendraai, ik allemaal ruis/piepgeluiden hoor?
Nee, die piepgeluiden hebben weer een andere oorzaak. Dit komt door slechte kwaliteit geluidskaart of slechte voeding waardoor signalen van je pc zelf storen op het geluid. Onboard geluid is meestal het ergst.

Overigens moet je erg oppassen met het aansluiten van pc geluid op je stereo installatie. Ik heb daar zelf ooit mijn geluidskaart mee opgeblazen.
Het probleem was dat de stereo installatie geaard was aan de verwarming en de pc was niet geaard. Zolang de massa over het kabeltje goed kontakt maakt werkt alles gewoon, maar als je het audio stekertje eruit in/uit plugt en de massa maakt even geen contact, dan loopt alle stroom over het signaal draadje. Gevolg is oorverdovende herrie uit de luidsprekers en mogelijk overlijden van apparatuur. Advies is dus je stereo niet te aarden aan de verwarming en de steker uit je pc voeding te halen wanneer je het audiokabeltje in of uit plugt.

[ Voor 46% gewijzigd door Ploink op 08-09-2004 09:38 ]

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:20
Maar heeft ook te maken met of je je pc hebt geaard of niet.. was iets in de trend van een aardlus ofzo , toen ik mijn pc een keer aan een geaardstopcontact hing hadik geen last van een brom die ik normaal wel heb / had maar ja aangezien dat dat stopcontact aan de andere kant van het huis zit zo ongeveer was dat geen optie.

Strava | AP | IP | AW

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 13:41
Een 50 of 100Hz bromtoon heeft inderdaad met aardingsproblemen te maken, maar die ruis en piepgeluiden niet.

Verwijderd

ik heb idd meer ruis/piepgeluiden, dan een brom. Het is de ene keer ook erger dan de andere keer. Dit komt dus door doordat t geluid gestoord wordt...ik heb idd onboard-sound (weliswaar soundstorm), maar zou een fatsoenlijke soundcard dit probleem op kunnen lossen? Vind t namelijk wel een beetje zonde als ik een goed kaartje koop en t dan even brak blijft...

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Twisted schreef op 08 september 2004 @ 09:14:
[...]

Het is niet verstandig om aan een radiator te aarden omdat je niet weet waar die naartoe leidt. het kan bijvoorbeeld zijn dat ergens anders in het huis al een apparaat (bijvoorbeeld de ketel) aan de radiator geaard is. Er zijn nog steeds installateurs die het doen.

Als je tijd en zin genoeg hebt kan je altijd de derde kabel (aarde) door je huis trekken, meestal is dat niet gedaan door kostenbesparing :(

Trouwens, ook al heb je een stop contact met een extra pinnetje wil dat niet per se zeggen dat je een geaard stopcontact hebt. Ik heb die stopcontacten namelijk ook maar helaas geen aarde.
Waarom is het niet verstandig? Je radiator is altijd geaard, en het alle aardes hangen in de meterkast aan elkaar, het maakt dus niet uit of je de radiator pakt of een extra draad trekt, het resultaat is hetzelfde.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

Twisted

Mogli <3

FastBunny schreef op 08 september 2004 @ 11:15:
[...]

Waarom is het niet verstandig? Je radiator is altijd geaard, en het alle aardes hangen in de meterkast aan elkaar, het maakt dus niet uit of je de radiator pakt of een extra draad trekt, het resultaat is hetzelfde.
Aarden op de gasleiding of TV-kabelinstallatie (CAI) is volstrekt uit den boze.

Aarden op de cv-, water-, CAI- of gasleiding is terecht verboden, omdat het tot zeer gevaarlijke situaties kan leiden.
De kwaliteit van niet-voor-aarding-bedoelde leidingen:

* Centrale verwarmingsleidingen kunnen door werkzaamheden worden onderbroken, of door oxidatie minder gaan geleiden.
* Waterleidingen worden meer en meer vervangen door kunststofleidingen die geen elektrische stroom doorlaten.
* Kabel-TV- of CAI-leidingen zijn te dun om als aardleiding te gebruiken. En worden door derden op onbekende plaatsen en tijdstippen onderhouden, hierdoor is geen controle mogelijk over de kwaliteit van de aarding van de CAI-aansluiting.
* Gasleidingen als aardleiding zijn zonder meer uit den boze. Voor koppelingen van gasleidingen wordt gebruik gemaakt van teflontape. Dit is een zó goede isolator dat geen sprake kan zijn van een galvanische verbinding met de aarde.

De gevaren:

* Centrale verwarmingsleidingen
Onbetrouwbaar door oxidatie of werkzaamheden.
Gevaarlijk voor een onderhoudstechnicus die een koppeling losmaakt en in zijn ene hand een geaarde verwarmingsbuis vasthoudt en in de andere een buis waarop in een ondoordacht moment een "aarding" van een elektrisch apparaat is aangesloten.
De centrale verwarmingsleiding is -in de badkamer- geaard, maar is geen aarde.
* Waterleiding
Inpandig zijn de meeste waterleidingen van koper. Deze kunnen zijn gesoldeerd of afgemonteerd met knelkoppelingen. Een gesoldeerde koppeling geleidt elektriciteit beter dan een knelkoppeling, maar ook hiervoor geldt het voorbeeld van de onderhoudstechnicus in de vorige alinea.
Een knelkoppeling is elektrisch onbetrouwbaar.
De ijzeren toevoerleiding van het water wordt door de waterleidingmaatschappijen meer en meer vervangen door kunststofleidingen. En kunststof is een uitstekende isolator.
Weliswaar geleidt (niet gedestilleerd) water elektriciteit, maar niet zodanig goed dat het waterleidingnet als aardleiding mag worden beschouwd.
De waterleiding is geaard, maar is geen aarde.
* Kabel-TV aansluiting (Centraal Antenne Systeem [CAI])
Over het algemeen is het kabel-tv-net opgebouwd als ster-netwerk. Alle huisaansluitingen komen op één gezamenlijk punt samen in de verdeelkast. De verdeelkast staat "ergens" centraal in de wijk opgesteld.
Hoe lang de weg is naar de verdeelkast is voor de gebruikers van de CAI onbekend. Dit kan oplopen van enkele tientallen meters tot wel honderd meter. De afschermmantel van de coaxkabel is volstrekt onvoldoende dik om als aardleiding te dienen: enkele tienden van millimeters. In vergelijking met de 2,5 mm2 die vereist is voor de aardleiding in een huisinstallatie valt dit volkomen in het niet. De weerstand zal dus altijd te hoog zijn.
In de verdeelkast van het kabelnet is een gemeenschappelijke aarding aanwezig, maar tijdens werkzaamheden of door een storing kan die worden onderbroken.
De onderhoudstechnicus loopt hierbij hetzelfde risico als zijn collega's van de centrale verwarming en de waterleiding.
Er is geen zicht op de betrouwbaarheid van de aarding van het kabel-tv-net, maar er zijn veel -voornamelijk oude- TV's die nog veel onbetrouwbaarder zijn. En hoe "betrouwbaar" zijn de buren? Wat heeft het handige neefje van de buurman allemaal aangesloten op de coaxkabel? De (a-technische) buurman weet het waarschijnlijk niet, en jij -als niets vermoedend kabelgebruiker- al helemaal niet.
Vertrouw dus niet op de aarding van het kabel-tv-net.
De kabel-tv is geaard, maar is geen aarde.
* Gasleiding
De ijzeren gasleiding heeft als enige met aarde dit gemeen dat hij vanuit het woonhuis onder de grond verdwijnt. In onze verstedelijkte gebieden is die grond voornamelijk droog zand. En droog zand geleidt elektriciteit bijzonder slecht.
De schroefkoppelingen van de gasleiding worden gasdicht gemaakt met teflontape (vroeger met hennep). Een uitstekende elektrische isolator.
Wat gebeurt er als een elektrisch toestel stroom afleidt naar een min of meer geleidende ijzeren buis en die ene buis komt in aanraking met iets dat een ander elektrisch potentiaal heeft? Er ontstaat een vonk.
Wat er zal gebeuren als juist in de buurt van die vonk een héél klein lekje in de gasleiding zit? Dat laat ik aan ieders verbeelding over.
De gasleiding is niet geaard.

bron: http://www.trinitycomputers.nl/n%20aarde.htm

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Verwijderd

Een verwarming ís misschien geaard, maar is geen aardingspunt!. Dat zijn 2 verschillende dingen ;)

Zie ook: [rml][ EL/CM] Aarden van case noodzakelijk? > JA![/rml] voor meer technische info en naslag :)

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2004 11:49 ]

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Oke zit iets in maar... in de meterkast hangen alle aardraden aan dezelfde aardstrip. Dan maakt het toch niet uit of ik de spanning via de radiator laat wegvloeien of via een apart draaidje? De stroom trekt meteen weg, en op dat moment staat op alle aardpunten hetzelfde potientiaal of denk ik fout?
Heb het wel eens gemeten met een multimeter en die gaat piepen als ik het stopcontactrandaardepinnetje (3x woordwaarde) en de verwarming aanraak.

Overigens heb ik bij mij thuis ervoor gezorgt dat alle aardpunten op mijn kamer hetzelfde potentiaal hebben. Heb de buitenkant van mijn pc kast, de antenne aansluiting, de verwarming en het stopcontact waar een verlengsnoer naar mijn server zit allemaal aan elkaar verbonden, en daarbij ligt een aarddraad :) Dan krijg je nooit spanningsverschillen meer :Y)

Verwijderd

Nogmaals: er is een verschil tussen een officieel aardingspunt en een object wat geaard wordt > zie: NEN3544 + NEN1010

Het aarden van de antenneaansluiting zal je CAI leverancier niet in dank afnemen en het gebruiken van leidingen/radiatoren als aardingsdraad zal je monteur aan huis ook niet fijn vinden. Los daarvan: het aan elkaar knopen van diverse aardes (CAI / meterkast / leidingen etc) zorgt juist voor aardlussen en meer storing ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2004 12:57 ]

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 12:50:
Nogmaals: er is een verschil tussen een officieel aardingspunt en een object wat geaard wordt > zie: NEN3544 + NEN1010

Het aarden van de antenneaansluiting zal je CAI leverancier niet in dank afnemen en het gebruiken van leidingen/radiatoren als aardingsdraad zal je monteur aan huis ook niet fijn vinden. Los daarvan: het aan elkaar knopen van diverse aardes zorgt juist voor aardlussen en meer storing ;)
Ik zal eens kijken naar die NEN documenten, Heb het bij mij gedaan omdat mijn pc een tv kaart heeft en daardoor zichzelf opladen. Trok ik de tvkabel los kreeg ik nog een optater vandaar :) En aangezien mijn pc eerst bij een radiator stond en ik dan met mijn voet de radiator en de kast tegelijk aanraakte ik weer een optater kreeg... Maar het is inderdaad officieel iets anders daar heb je gelijk in :)

Verwijderd

Heb het bij mij gedaan omdat mijn pc een tv kaart heeft en daardoor zichzelf opladen. Trok ik de tvkabel los kreeg ik nog een optater vandaar
Klopt, dat komt nl. omdat er een potentiaal verschil is tussen de CAI-coax aarde en de meterkast-aarde (wat overigens 100% normaal is). Dan is het plaatsen van een scheidingsfilter bij de CAI/coax de beste oplossing. Check ook de link uit mijn vorige reply voor meer info :)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2004 13:18 ]

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-02 23:54
Ik neem betrekking in een flatje waar niet alle stopcontacten geaard zijn. Ik zou deze graag geaard willen hebben, aangezien er veel elektrische apparatuur komt aan te hangen. Wie doet dit dan? Moet ik Eneco daar voor hebben, of een elektricien (en is dat duur) ?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Shadow_Zero schreef op 03 oktober 2004 @ 23:40:
Ik neem betrekking in een flatje waar niet alle stopcontacten geaard zijn. Ik zou deze graag geaard willen hebben, aangezien er veel elektrische apparatuur komt aan te hangen. Wie doet dit dan? Moet ik Eneco daar voor hebben, of een elektricien (en is dat duur) ?
Stel je wilt al je browsers van een custom skin voorzien. Moet je daar je ISP voor hebben :?

Tuurlijk niet, evenmin is je energieleverancier (geliberaliseerde markt!) verantwoordelijk voorbij de stoppenkast, daarna is de eigenaar verantwoordelijk.

Huur je? Bel de verhuurder :o
Koop je? Doe het zelf als je deskundig bent, zo niet, bel de elektricien :z

(zo moeilijk is dat toch niet te bedenken :? )

Oslik blyat! Oslik!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-02 23:54
Uhm... dude! Relax!
Ik ga (voor het eerst) op mezelf wonen, denk je dat ik er enig verstand van heb???
*sheesh*

EDIT:
En je vergelijking met een internetbrowser slaat ook een beetje als een tiet op een drumstel...
(maar goed, als je alwetend bent kijk je er vast heel anders tegenaan)

[ Voor 45% gewijzigd door Shadow_Zero op 04-10-2004 09:54 ]

Pagina: 1