Toon posts:

Nieuwe laptop: Welke processor??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als je moet kiezen tussen een intel celeron 2.6ghz en een amd xp 2600+. Welke kan ik dan het beste kiezen. Welke is het meest waard voor zijn geld en het meest zuinig ??

Het is iig voor een nieuwe laptop. Prijsverschil is nihil.
Ik moet vandaag kiezen en heb geen idee.

Tia

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-12-2025
Hmm, welke overige hardware zit erin??

Hoeveelheid geheugen, type video controller, grootte harddisk, dat soort dingen..

En niet geheel onbelangrijk, wat wil je er mee gaan doen?

[ Voor 20% gewijzigd door Bart© op 06-09-2004 14:46 ]

Verwijderd

ten eerste wat ga je doen met je laptop? surfen/text verwerken/dvd koop de goedkoopste;) wat heb je aan zware programma's op een laptop daar heb je toch een desktop voor:P

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik zou persoonlijk iets kiezen wat niet al te warm word en lang mee gaat zonder netstroom. Ik heb een fout gemaakt door een 3,2ghz 800fsb met alles er op en er aan te kopen voor school. Dat ding is zo leeg namelijk. Dus tis verstandig om daar beetje rekening mee te houden.

Verwijderd

De TS zegt net dat het prijs verschil minimaal is dus daar hoeft hij niet naar te kijken.

@ TS is de overige configuratie van de 2 laptop gelijk ? en wat wil je er mee gaan doen. :)

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-01 23:29
Prestatie: schiet de Athlon XP echt enorm veel verder dan de Celeron. Celeron is budget, Athlon XP is voor dat segment vergelijkbaar met Pentium 4.
Enige verschil zal zijn: accu tijd (in voordeel van de trageren Celeron, gaat langer mee) en warmteproductie (ook in voordeel van de Celeron, die wordt minder warm)

Celeron is echt een keuze als je puur gaat voor wat meer stilte (koeler) en langere accutijd.
Brute kracht is echt voor de XP2600+.
Voor gamen is de XP2600+ ook erg geschikt, afhankelijk van welke grafische processor in de laptop aanwezig is.. :)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vriendin wil hem gaan gebruiken voor school. Veel thuis typen, meenemen naar school etc. Surfen e.d.

De beide systemen zijn van acer: De Aspire 2001LCe notebook en de Aspire 1355ALC

beide systemen hebben 256mb RAM en 30 gb hd. De 2001 heeft een ATI Mobility Radeon 9000 IGP VGA en de 1355 heeft een S3 Graphics ProSavage 64MB shared

Verwijderd

Nooit gedacht aan een Pentium -M?

• SoundWave729
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-11-2025
pentium -m is ook duurder he. Hij wilt een goedkope maar goede proccesor

Verwijderd

Topicstarter
Celeron is echt een keuze als je puur gaat voor wat meer stilte (koeler) en langere accutijd.
Brute kracht is echt voor de XP2600+.
Voor gamen is de XP2600+ ook erg geschikt, afhankelijk van welke grafische processor in de laptop aanwezig is.. :)
Mijn vriendin moet er mee in de bibliotheek kunnen zitten zonder dat mensen zich storen. De laptop die ze nu heeft (ook een celeron 1,2 ghz) , daarvan maakt de blower een t***ng-herrie, dat wil je niet weten :(

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Voor gamen: De XP2600+
Waarom :?
- hij is veel krachtiger dan de Celeron 2.6 (gecastereerde P4)

Voor office-werk: De celeron.
Waarom :?
- hij verbruikt minder stroom
- hij blijft koeler
- hij is stiller, dankzij vorig genoemde voordeel.

persoonlijk zou ik voor de Cellie gaan. Een laptop om te gamen vind ik beetje bullshit eigenlijk. En op die cellie 2.6 kan je net zo goed wel spelletjes spelen, alleen niet de zware moderne games. Zowiezo vanwege de videokaart moet je daar niet op rekenen.

Genoeg informatie gehad? :)
Verwijderd schreef op 06 september 2004 @ 14:57:
[...]

Mijn vriendin moet er mee in de bibliotheek kunnen zitten zonder dat mensen zich storen. De laptop die ze nu heeft (ook een celeron 1,2 ghz) , daarvan maakt de blower een t***ng-herrie, dat wil je niet weten :(
Al eens aan gedacht om de fan schoon te maken? ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Fludizz op 06-09-2004 15:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Al eens aan gedacht om de fan schoon te maken? ;)
Yup onlangs weer eens gedaan, maar biedt geen oplossing :( Misschien andere blower, maar ja ping ping :)

Of zou ik die via Packard Bell na kunnen bestellen ??

Modbreak:Het is Packard Bell, wees zo volwassen om merken gewoon bij hun naam te noemen, en niet te flamen.

[ Voor 21% gewijzigd door Laurent op 06-09-2004 18:30 ]

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
haha ik denk dat een nieuwe fan goedkoper is dan een hele laptop hoor :P. Maar goed dat moet je natuurlijk zelf weten. Maar voor de dingen die je vriendin gaat doen zou ik de celeron nemen. Die AMD moet beter gekoeld worden. Vreet meer stroom.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 06 september 2004 @ 14:54:
Mijn vriendin wil hem gaan gebruiken voor school. Veel thuis typen, meenemen naar school etc. Surfen e.d.

De beide systemen zijn van acer: De Aspire 2001LCe notebook en de Aspire 1355ALC

beide systemen hebben 256mb RAM en 30 gb hd. De 2001 heeft een ATI Mobility Radeon 9000 IGP VGA en de 1355 heeft een S3 Graphics ProSavage 64MB shared
Bah, beiden desknotes met integrated VGA chipsests :r

Beide systemen zijn dus gecastreerd. Voor/nadelen even op rijtje:

1355ALC

Voor:
- VEEL sterkere CPU
- geheugenbandbreedte wordt weliswaar geknepen door integrated VGA, maar er blijft voor CPU genoeg over

Tegen:
- mogelijk kortere batterijleven (maar scheelt allicht weinig)
- in 3D is de S3 zwakker dan de R9000IGP (maar de sterkere FPU compeneert allicht aardig)

2001LCe

Voor:
- mogelijk langere batterijleven
- mogelijk iets betere VGA core

Tegen:
- Celeron-C presteert brak, op niveau van Duron 1400...
- een P4-based CPU heeft veel bandbreedte en veel cache nodig. 128KB cache is weinig en de IGP snoept de helft van je toch al te beperkte bandbreedte af.

Kortom de Celeron is überbrak, de AXP iets beter, maar je bent veel beter af met een significant tragere CPU die WEL een losse VGA chip heeft. Dat is niet alleen voor 3D beter, maar ook gewoon voor normale CPU prestatie omdat dan de volle geheugenbandbreedte beschikbaar is. Bovendien zou ik aanraden te gaan voor een laptop met een echte mobile CPU, dat scheelt namelijk stukken in batterijtijd...

Verder is dit een laptopvraag en hoort hij dus in Complete Systemen en Laptops.

Move PMG -> CSL

Oslik blyat! Oslik!

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 september 2004 @ 15:08:
[...]

Yup onlangs weer eens gedaan, maar biedt geen oplossing :( Misschien andere blower, maar ja ping ping :)

Of zou ik die via Packard from Hell na kunnen bestellen ??
Je kan ook kijken wat voor fan erin zit, de specs ervan nameten/zoeken (welke voltages die allemaal dient te werken, luchtverplaatsing, etc.) en dan een compatible fannetje zoeken die stiller is. Moet volgens mij niet zo moeilijk zijn :P en ben je nou tweaker of niet ;) Stil computeren is altijd een uitdaging :)

En ja, je kan bij PB wel nieuwe onderdelen krijgen, maar de vraag is of die voor een acceptabele prijs geleverd worden, of dat ze veel te duur gemaakt zijn door het PB merk-logootje...

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-01 07:02

FongWan

The Stormrider ...

euhhh ik weet niet wat je budget is maar neem hier eens een kijkje,

[rml][ Notebook Best Buy Guide] juli 2004 - Inleiding[/rml]

Dan weet je wat er allemaal op de markt is.

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

Pagina: 1