Guardian Angel schreef op 07 september 2004 @ 09:48:
[...]
Dat weet ik evenals jij ook niet. Ik heb toch sterk de
indruk dat er mensen zijn die daar geen prijs op stellen hoewel humor, op zijn juiste waarde geschat, een goede manier kan zijn iemand het net iets duidelijker te maken.
Ik heb het idee dat deze discussie meer de richting ingaat van wat nu de rol van humor is op het forum...
Wat dat betreft denk ik wel dat jouw opmerking hier een zeker gevaar inhoudt:
zodra iemand zijn standpunt gaat proberen te maken door middel van 'humor', zijn eigen mening/visie uitdraagt door dit punt zelf tot een grapje te vormen,
heb je een zeker risico dat dat een grapje is dat ten kostte van iemand anders (de gespreksgenoot) gaat en kan werken als een 'flamebait', terwijl de persoon die dat grapje maakt dat misschien niet bedoeld:
Een hypothetisch voorbeeld;
een topicstarter stelt een vraag en in zijn beginpost maakt hij gebruik van alles behalve de spellingsregels der Nederlandsche Taal, iets als:
Hey peeplz, keb hierun mammaplankie XSRT-115 en een 40W Scoobydoo Fan, kannik die op mekaar plakkuh?.
Je kunt daar als vervolgposter een opmerking plaatsen als:
Zo, weer een bewijs dat de kennis der Nederlandsche Taal bij de hedendaagse jeugd steeds minder wordt.
In zo'n geval zal en moddereter beide posts niet graag zien, sowieso niet de eerste post, die zo snel mogelijk op slot gezet wordt en de topicstarter krijgt een mailtje met het verzoek betere startposts neer te zetten en deze toch minimaal leesbaar te maken.
Maar ook de tweede poster kan misschien een vraag krijgen ook die 'grappige opmerking' niet te posten:
niet omdat die opmerking wel of niet grappig zou zijn, maar omdat zulk een opmerking kan functioneren als een flamebait, en de topicstarter kan provoceren om juist daarop te gaan schelden.
Verder bestaat er best begrip voor zulk een poster van die tweede post, die ergernis over onzorgvuldige beginposts bestaat ook bij moderatoren; maar dat is niet iets dat 'uitgevochten' moet worden via het forum en daarom verzoeken zij die vormen van 'humor' achterwege te laten...
Verder is het zeker niet zo dat humor zelf in een post niet mag, eerder omgekeerd, graag zelfs (dat maakt de sfeer vaak beter

); maar niet die humor die ten kostte van een andere poster gaat.
Misschien kun je beargumenteren dat een naam als
'Videoplanken en Beeldkanonnen' weer een mogelijke rechtvaardiging kan zijn voor mensen om dan ook in beginposts 'popi-jopi' taal te gebruiken;
echter dat vind ik weinig geloofwaardig, en zelfs al is het zo, iemand die dat doet krijgt een net mailtje waarin wordt uitgelegd dat dat niet zo is, en het verzoek toch vooral de beleidsregels door te lezen die beter duidelijk maken hoe het eraan toegaat op GoT:
Zo iemand zal snel genoeg kunnen uitvinden hoe het wél werkt op GoT.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen