Hulp bij OC'en P4 Prescott 3.2 @ 3.6 (gaat niet hoger?!)

Pagina: 1
Acties:

• snek_one
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-05-2025
Ok hierbij mijn dilema, ik heb al een aantal weken bij iemand een systeem zitten oc'en maar we krijgen zijn prescott 3.2 niet hoger als 3.6..

Systeem:
Intel P4 3.2Ghz (Prescott met 1MB cache)
Asus P4P800-E Deluxe
Sapphire Ati 9800Pro 128MB
2x512MB Corsair TWINX1024-3200C2PRO (2-3-3-6 *)
2x80GB Maxtor 8MB Cache 7200rpm UDMA133 Raid0
1x160GB Maxtor 8MB Cache 7200rpm UDMA133
Soundblaster Audigy 2 OEM
Zalman ZM80C-HP (vga koeler, grijs)
Zalman ZM400A-APF (400w voeding)
Zalman CNPS7000B-Cu (die mooie grote kopere cpu koeler)

Dat alles in een ThermalTake kast met 5 fans..

Heeft iemand misschien een idee over hoe we dit ding nog sneller kunnen krijgen?
Ik heb veel gelezen hier over mensen die gewoon tot de 900Mhz sneller komen, maar met dit systeem lukt ons dus maar 400Mhz..

Niet echt denderend al zeg ik het zelf..

[ Voor 10% gewijzigd door snek_one op 06-09-2004 12:43 ]

..::[ Bass for Breakfast ]::..

Verwijderd

Vertel eens wat je hebt gedaan? Memory timings losser? Memory divider anders gezet (bijv. 5:4 ipv 1:1), zo veel mogelijk PCI e.d eruit omdat er geen PCI-Lock is? PAT uit?

Verwijderd

Lezen dat mensen 900Mhz overclocken wil natuurlijk niet zeggen dat jouw core ook 900MHz overclockt. Wat heb je allemaal al gedaan? En wat zijn je voltages/temps? Welke mem-timings heb je al geprobeerd? Eerst meer info, dan kunnen we wat meer zeggen!

• snek_one
ja ik zit nu niet achter die pc, en beheer voor meer dan 5 man pc's, dus wat ook alweer wat was weet ik nu niet..

het vreemde met dit bord is dat ik niet heb kunnen vinden waar ik de memory timings kan aanpassen... divider zat er volgens mij wel in, maar voor zover ik me kan herinneren kon ik ook instellen op welke snelheid ze draaien en dat heb ik dus gewoon op 400mhz staan..

voor de rest zit er alleen die audigy in, geen andere pci kaarten.

PAT ken ik overigens niet, uitleg?

en ik begrijp dat deze core misschien niet veel hoger kan, maar we hebben voor de rest nog maar weinig met voltage zitten klooien, dat is de volgende stap.. eergisteren wel ff voltage tot 1.4v verhoogt en 1 stapje hoger geprobeerd op de fsb, maar dat trok ie ook niet...

wat voor voltages zou zo'n ding aan moeten kunnen?

en hij draait overigens rond de 42 ~ 44 graden gemiddeld.. max. 52..

• snek_one
heeft het eigenlijk veel nut om die memory timings te verslappen? zou dat niet averechtse gevolgen hebben bij spellen? daar is toch altijd de cas het meest belangrijkst?

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-01 19:44
3.6 - 3.7 is ongeveer de max met luchtkoeling.....dat haalde ik ook ''maar'' met m'n 3.4...(zelfde koeler)

nou heb ik waterkoeling, en gaat ie tot 3.8-3.9

900mhz overklok is dus 4.1 gig....neem maar van mij aan dat dat niet met luchtkoeling is gehaald....niet stabiel in ieder geval

[ Voor 36% gewijzigd door Mr. Detonator op 06-09-2004 13:46 ]

• Odessa
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Zou kunnen dat je geheugen het niet trekt.
probeer eens wat met je divider te spelen

• Tedman111
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-07-2023

Tedman111

-=ProzaC=-

ik heb bij het overclocken van de P4P800 Non Deluxe op een gegeven moment gehad dat memmory op 400MHz "locken" niet meer werkte, je moet hem dus naar 320MHz zetten (dit geeft het board namelijk aan dan) en dan werkt dit als een 5 : 4 divider waardoor je dus verder kunt overclocken :)

bij 250MHz FSB draait je geheugen dan dus weer op DDR400

[ Voor 12% gewijzigd door Tedman111 op 06-09-2004 19:14 ]

Early to rise misses the prize, because sleeping-in late just feels great!

• Gipsy King
  • Laatst online: 27-01 09:55
je zal waarschijnlijk inderdaad op 1:1 draaien en dan moet je je mem voltage verhogen , als je op 5:4 gaat draaien kun je wel tot 270fsb komen met 3.2v op het mem en 1.5v op die prescot.

• Dethroned
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

Dethroned

Liev

Tedman111 schreef op 06 september 2004 @ 18:31:
ik heb bij het overclocken van de P4P800 Non Deluxe op een gegeven moment gehad dat memmory op 400MHz "locken" niet meer werkte, je moet hem dus naar 320MHz zetten (dit geeft het board namelijk aan dan) en dan werkt dit als een 5 : 4 divider waardoor je dus verder kunt overclocken :)

Eh als ik jou sig lees dan heb jij wel bijna 800 MHz op luchtkoeling draaien en wat zijn 950 MEM stock dingen ? Sorry dat zegt me echt helemaal niks
Gipsy King schreef op 07 september 2004 @ 05:47:
je zal waarschijnlijk inderdaad op 1:1 draaien en dan moet je je mem voltage verhogen , als je op 5:4 gaat draaien kun je wel tot 270fsb komen met 3.2v op het mem en 1.5v op die prescot.
Is het niet gevaarlijk, zegge tegen het absolute max aan om je mem een voltage van 3.2v te geven ?

I got a problem-solver and its name is revolver

Verwijderd

Deth; 950mhz op een 'stock cooling' staat daar, dat houdt dus in dat 't de standaard-koeling is............ misschien moet je nog even een beetje 'acclimatiseren' in de DOC wereld...

Enne, 'gevaarlijk'.... Het is hier DIE-HARD.... wat had je dan verwacht? Dat we veilige marges gingen aanhouden? ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2004 09:10 ]

• snek_one
Tedman111 schreef op 06 september 2004 @ 18:31:

hmmm dit zou best eens kunnen ja.. ik had al eens iets gelezen over die divider die niet helemaal in orde was idd.. was ik helemaal vergeten..

ik zal het eens gaan proberen!

• Dethroned
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

Dethroned

Liev

Verwijderd schreef op 07 september 2004 @ 09:08:
Deth; 950mhz op een 'stock cooling' staat daar, dat houdt dus in dat 't de standaard-koeling is............ misschien moet je nog even een beetje 'acclimatiseren' in de DOC wereld...

Enne, 'gevaarlijk'.... Het is hier DIE-HARD.... wat had je dan verwacht? Dat we veilige marges gingen aanhouden? ;)
Uiteraard die hard. Ben zelf nog niet helemaal up to date en bekend met alle termen. Mijn laatste knutselactiviteiten stammen uit '03, dus vandaar.

I got a problem-solver and its name is revolver

• Tedman111
  • Laatst online: 02-07-2023

Tedman111

-=ProzaC=-

Dethroned schreef op 07 september 2004 @ 09:02:
[...]

Eh als ik jou sig lees dan heb jij wel bijna 800 MHz op luchtkoeling draaien en wat zijn 950 MEM stock dingen ? Sorry dat zegt me echt helemaal niks

[...]

*knip ;) *
Wat in mijn sig staat gaat over mijn Geforce FX overclock onder andere, mijn CPU is dus 750MHz ge-overclocked idd maar het is geen Prescott, maar een Northwood.

Geforce FX 5900XT @ 475MHz Core, 950MHz Mem stock cooling, geen voltmod/biosflash! Gaat dus over het feit dat ik mijn Geforce FX heb ge-overclocked naar FX 5950Ultra clockspeeds, 475MHz voor de GPU zelf en 950MHz voor ut geheugen (mem, memmory dus) op stock cooling, dat houdt in dat ik geen andere koelers/koelblokjes op mijn FX heb gezet, behalve de koeling die in mijn case aanwezig is (Chieftec Dragon Miditower, flink wat fans dus ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door Tedman111 op 07-09-2004 17:34 ]

Early to rise misses the prize, because sleeping-in late just feels great!

• snek_one
ok in tussen heb ik kunnen klooien met voltages en cas instellingen..
die p4p800-e deluxe is weer iets heel anders als andere moederborden waar ik mee gewerkt heb dus duurde het ff voordat ik door had waar die te veranderen waren.. gewoon spd uitzetten.. duuuh..

maar ja, we zijn er *helaas* achter gekomen dat het geheugen in die pc niet een twinx setje is maar de gewone cmx512-3200c2pro, we hebben het geheugen nu dus maar niet als dual draaien maar gewoon..

dit scheelde meteen aanzienlijk bij de stabiliteit, het bleek toen opeens mogelijk om toch op 230fsb te draaien... helaas had ik geen tijd meer om verder te clocken aangezien het erg laat werd...

zijn er nog mensen die ervaring hebben met de p4p800-e instellingen zoals Performance Mode en Memory Acceleration? wat deze precies doen is mij niet duidelijk, waardoor ik niet goed door heb wat wij er aan hebben en of het onstabiliteit kan veroorzaken..

het vreemde is dat de 9800pro snel artifacts vertoond als er gebruik wordt gemaakt van dual instellingen... maar niet bij single.. tot nu toe dacht ik dat dat alleen zou gebeuren als de 9800pro te hoog staat geclockt..

weet iemand trouwens het voltage van die corsair cmx512-3200c2pro? op de website valt hier niets over te vinden, ook niet bij verschillende google searches...
het draaide eerst op een te lage instelling (2.0v ofzo) en nu op (2.65v) maar ik lees ook veel over corsair ram dat op 2.75 draait... iemand hier ideeen over?

overigens alvast bedankt voor de tips, m'n eigen pc draait dankzij jullie alweer een stukje sneller ;)

Pagina: 1