Voeding, kabel, HD of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mijn pc doet de laatste tijd een beetje vreemd, dit is het geval:

Als ik 2 hd's (2x maxtor 80gig ata) + een (lite-on 40x) brander en een dvd-speler aansluit dan start de pc zonder problemen op. Maar na een tijdje (altijd verschillend en soms helemaal niet) valt de 2e HD uit (windows zit 3 sec vast en gaat dan verder zonder die schijf). Pas na een reset komt die er weer bij, zonder problemen. Meestal hoor ik een paar tikken voor dat ie uitvalt.
Bij de eerste schijf gebeurt dat nooit en die is tevens het oudst (2 jaar, de ander 1 jaar)

De windows-hd (prim) en de dvd speler (slave) stond op 1 kabel
En de Brander (prim) en de backup-hd (slave) stond op de andere kabel

Als ik een cd-rom eruit haal gebeurt het minder vaak, maar wel af en toe.

De problemen gebeuren nog minder als ik de 2 hd's samen op 1 kabel zet.

Bovendien is de brander ook niet super meer en maakt vaker dan normaal een foutje, er zijn dan ook wel 100den cd's gebrand en 2 jaar oud.

Ook de windows-hd vertoont soms problemen, maar dan alleen het opstarten van windows. Dan zegt ie dat het geen geldige opstart-schijf is, maar na een reset gaat is altijd gewoon door. Eenmaal aan, dan geen problemen. (kan dus liggen aan de 2 jaar oude windows installatie of cold-boot)

Deze config heb ik al 2 jaar, en dan 1 hd erbij een jaar geleden voor backup en films/muziek e.d.
De problemen heb ik ongeveer een half jaar, dus niet direct.

Dit kan dus aan de voeding liggen, dat er geen stabiele output is, het kan aan de ata-kabels liggen of aan de HD en brander.

De HD's zijn flink gebruikt, alleen al meer dan 200 gig dataverkeer up en down load laatste jaar. (up en download en werken via windows-hd, alleen upload naar backup-hd, Windows-hd kreeg dus duidelijk het meeste data-verkeer en vertoont minder kuren.

Lang verhaal, maar ik hoop dat het duidelijk is.

(p.s. het gebeurt lang niet altijd en compleet random)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:32

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Mogelijkheden:

Voeding te zwak, of defect aan het raken
Lekke elco's op het moederbord
Defecte harddisk

Oftewel, goed zoeken en swappen. Zet die 2e harddisk eens op de andere controller, en de brander naar de 1e bijvoorbeeld. Of een andere combo. Ik zou wel zowiezo direct een backup van belangrijke zaken maken.

Je opstart problemen doen mij persoonlijk denken aan 1) rot mobo, 2) rotte voeding, 3) rotte harddisk. In die volgorde. Schroef die kast open en check de boel. Zeker omdat het compleet random is (gebeurt het ook als de PC maar héél eventjes is uitgeweest, of na een nacht stilstaan?).

[ Voor 13% gewijzigd door sebastius op 06-09-2004 12:36 ]

• floduR
  • Niet online
sebastius schreef op 06 september 2004 @ 12:36:
Mogelijkheden:

Voeding te zwak, of defect aan het raken
Lekke elco's op het moederbord
Defecte harddisk

Oftewel, goed zoeken en swappen. Zet die 2e harddisk eens op de andere controller, en de brander naar de 1e bijvoorbeeld. Of een andere combo. Ik zou wel zowiezo direct een backup van belangrijke zaken maken.

Je opstart problemen doen mij persoonlijk denken aan 1) rot mobo, 2) rotte voeding, 3) rotte harddisk. In die volgorde. Schroef die kast open en check de boel. Zeker omdat het compleet random is (gebeurt het ook als de PC maar héél eventjes is uitgeweest, of na een nacht stilstaan?).
Ik heb al wat geswapt, hij valt bijna niet meer uit nu de 2 hd's op 1 kabel zitten (de kabel van de windows-hd). Maar de brander heeft nog wel probleempjes (die nog steeds op de andere kabel staat), dat is ook moeilijker te testen, steeds branden en kijken, m'n rw's zijn ook niet meer de beste.

De opstartproblemen zijn (zo ver ik het nog weet) alleen bij een cold-boot, niet na korte tijd uit of reset.

Ik hoop dat het de 2e kabel is of de voeding (of beide desnoods), dan hoef ik geen grote dingen uit te kast te halen. Ik zal er eens een andere ata-kabel tussen zetten (maar moet nu weg, later in de middag weer tijd)

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Probeer een de SMART waardes uit te lezen met een proggie, zoals Speedfan oid. Kan zijn dat je HD raar doet door bepaalde waardes die niet binnen de grenzen vallen...In dat geval > garantie claimen...

Wat voor voeding heb je (sinds je maybe denkt dat het aan je voeding ligt)?

Instagram / YouTube

• Liquid-Man
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 19:06
wat ik had, is dat ze bij het bedrijf waar ik me pc in elkaar had laten zetten (omdat ik er toen nog niets van af wist) hadden ze de jumpertjes op de hdd's niet goed gezet en toen ik me pc overzette wou me 2e hdd het nog maar heel sloom doen, ik was hopeloos en had em zelfs geformat (later kwam ik er pas achter dat die jumpers niet op CS stonden... :() verder heb ik zelf ook gewoon me hdd's op 1 ata staan en me drives op de andere ata, nog geen problemen mee gehad.

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Liquid-Man schreef op 06 september 2004 @ 16:18:
wat ik had, is dat ze bij het bedrijf waar ik me pc in elkaar had laten zetten (omdat ik er toen nog niets van af wist) hadden ze de jumpertjes op de hdd's niet goed gezet en toen ik me pc overzette wou me 2e hdd het nog maar heel sloom doen, ik was hopeloos en had em zelfs geformat (later kwam ik er pas achter dat die jumpers niet op CS stonden... :() verder heb ik zelf ook gewoon me hdd's op 1 ata staan en me drives op de andere ata, nog geen problemen mee gehad.
Nee cableselect is lekker :/

Altijd Master en slave instellen. Scheelt een hoop gezeur

Default blanke hetero

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 09:24

AcouSE

Swedish Chef

Meer iets voor OH

[CME] -> [OH]

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Ik denk dat je gewoon zo snel mogelijk een voeding uit een anders syteem er ff in moet hangen. Echt grote kans dat dat het is!

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• DJ-B
  • Laatst online: 15:30
Mobo of voeding lijkt het probleem te zijn. Wat ligt er binnen je bereik? Kun je snel ff een andere voeding proberen? Zorg daarnaast dat je alle jumpers op master / slave hebt ipv CS.
Eventueel nog nieuwe IDE kabels kopen? Dat is niet zo heel erg duur :)

• Liquid-Man
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 19:06
EbAyzo schreef op 06 september 2004 @ 16:49:
[...]

Nee cableselect is lekker :/

Altijd Master en slave instellen. Scheelt een hoop gezeur
maarja, je hebt van die mensen die het verschil ertussen niet weten, ik wist het wel maarja die pino van dat bedrijf die wist het zogenaamd weer beter, dus werd het zo gedaan...

• floduR
  • Niet online
DJ-B schreef op 06 september 2004 @ 17:24:
Mobo of voeding lijkt het probleem te zijn. Wat ligt er binnen je bereik? Kun je snel ff een andere voeding proberen? Zorg daarnaast dat je alle jumpers op master / slave hebt ipv CS.
Eventueel nog nieuwe IDE kabels kopen? Dat is niet zo heel erg duur :)
Tja, eigenlijk geen van beide, maar dan regel ik liever een voeding... ik heb weinig zin om alles los te gaan halen. Ik gooi het nog even op een andere ata kabel, die heb ik wel liggen.

Hoop echt niet dat het iets groots is (hd(s)/mobo) de garantie is er van de meeste dingen al af en dan moet je weer iets nieuwers kopen (of tweede hands...)

Jumpers staan goed, dat zeker, CS hoeft heel niet meer in nieuwe systemen. Op sommige oude systemen met een iets nieuwe HD werkte alleen CS (of beter op CS)

edit:
Nu de ene HD vaak is uitgevallen en rare geluiden heeft laten horen, neem ik aan dat ie dat niet zo prettig vindt. Is er kans op permanente schade?

[ Voor 9% gewijzigd door floduR op 07-09-2004 00:46 ]

Pagina: 1