Toon posts:

Netwerkverbinding zorgt voor "gekraak" in Win XP pro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik was muziek aan het luisteren in Winamp en het viel me op dat elke minuut een soort "gekraak" in het geluid zat. Ik probeerde dezelfde mp3's af te spelen in Media Player > zelfde probleem.
Na enig zoekwerk ben ik erachter gekomen dat het gekraak weg is als ik mijn netwerkverbinding uitschakel. Ik heb 2 netwerkkaarten en met beide heb ik hetzelfde probleem.

Overigens is het niet alleen gekraak in de muziek, maar blijft het hele systeem heel even "hangen" elke minuut. Ik heb de firewall van Win XP ingeschakeld.

Tot voor kort had ik Win2K, hierin had ik het bovenstaande probleem niet.

Het lijkt/is verder niet een heel ernstig probleem, maar wellicht dat iemand weet wat ik er aan kan doen (en dan niet als oplossing m'n netwerkverbinding uitschakelen, want ik wil graag internetten en muziek luisteren tegelijkertijd als het kan...)

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:54
Heb je de nieuwste drivers? Ook van je geluidskaart that is.
En wat zijn de specs van de rest van je systeem?

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

je hebt toevallig toch geen OUTLOOK op je pc openstaan? want telkens die mail checked kraakt mijn winamp ook

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

Verwijderd

Topicstarter
AMD Duron 1200 MHz, K7S5A Mainboard, 512 SD-RAM intern, 1 netwerkkaart op moederboard en 1 PCI netwerkkaart, WinXP Pro met nieuwste updates

Als het goed is heb ik de nieuwste drivers (ook van geluidskaart), maar bij beide netwerkkaarten heb ik hetzelfde probleem (als ik de netwerkkabel verwissel), waardoor het me onwaarschijnlijk lijkt dat het aan de driver ligt. Van de on-board netwerkkaart heb ik ook al meerdere versies van drivers geprobeerd, geen verschil.

Mijn geluidskaart is een TerraTec EWS 88 MT (voor multitrack opnames), maar het ligt denk ik niet aan de geluidskaart, het is meer dat het probleem me pas opviel bij het luisteren naar muziek. De muisaanwijzer blijft bijvoorbeeld ook "hangen" op het moment dat de muziek gekke dingen gaat doen.

En zoals ik zei: als ik de netwerkverbinding uitschakel, dan is het probleem "opgelost".

• MADG0BLIN
En je bent geen rare dingen aan het doen die veel cpu geruiken, of die je pc veel belasten?

Verwijderd

Topicstarter
bogy schreef op 06 september 2004 @ 11:43:
je hebt toevallig toch geen OUTLOOK op je pc openstaan? want telkens die mail checked kraakt mijn winamp ook
Nee, ik gebruik Mozilla Thunderbird, maar staat niet open. Het enige dat open staat is Windows Messenger, ik probeer nu even of dat iets uitmaakt.

Verwijderd

Topicstarter
MADG0BLIN schreef op 06 september 2004 @ 11:44:
En je bent geen rare dingen aan het doen die veel cpu geruiken, of die je pc veel belasten?
Nee, mijn WinXP is nog erg leeg, m'n oude harde schijf was vastgelopen, waardoor ik net alles opnieuw erop heb staan. Ik heb zelfs nog geen Office geinstalleerd (meestal zorg Office ook wel voor aparte storingen).

En ik heb nog even gecheckt: het is echt op de seconde exact elke minuut dat de boel "vastloopt".

• MADG0BLIN
Gebruik je beide netwerk kaarten? Of gebruik je er maar eentje?
Als je er maar eentje gebruikt, probaar dan de andere die je niet gebruikt eens uit te schakelen en dan kijken wat er gebeurt. :)

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:58
Misschien dat het draadje voor je geluidskaart langs een ander apparaat in je PC loopt en daardoor een storing krijgt?

let the past be the past.

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hebben je netwerkkaart(en) en je geluidskaart soms hetzelfde IRQ? Dat had ik laatst ook met mijn onboard netwerkkaart en mijn geluidskaart. Ik had ook nog een extra netwerkkaart en nadat ik de onboard netwerkkaart had uitgeschakeld in de bios was mijn probleem opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
MADG0BLIN schreef op 06 september 2004 @ 11:54:
Gebruik je beide netwerk kaarten? Of gebruik je er maar eentje?
Als je er maar eentje gebruikt, probaar dan de andere die je niet gebruikt eens uit te schakelen en dan kijken wat er gebeurt. :)
Heb ik geprobeerd, maar zonder succes. Ik gebruik maar 1 van de twee netwerkkaarten.

Het er een beetje op dat er elke minuut ergens een soort routine wordt uitgevoerd zodra ik internetverbinding heb, misschien dat de XP firewall gekke dingen doet... het is trouwens ook in de Task Manager (het CTRL-Alt-Del gebeuren) in de grafieken van CPU gebruik te zien dat er een klein piekje is op het moment van de "kraak", het is echter niet echt een schokkend iets (ca 10% CPU-gebruik), Winamp zelf zorgt voor grotere pieken bij het afspelen.

@The_Talker: m'n geluidskaart heeft IRQ 5, m'n onboard LAN IRQ 7 en mn PCI netwerkkaart IRQ 5. Dus juist de externe netwerkkaart heeft zelfde IRQ als de geluidskaart... heeft het dan zin om iets in de BIOs te gaan veranderen?

• the_shadow
  • Laatst online: 17-04 13:34

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

SPee schreef op 06 september 2004 @ 11:56:
Misschien dat het draadje voor je geluidskaart langs een ander apparaat in je PC loopt en daardoor een storing krijgt?
Daar dacht ik ook metteen aan. Een slechte netwerk kabel of geluidskabel kan dit makkelijk veroorzaken. Ik denk dat dit een kwestie van slechte kabels is.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• Jarod
  • Niet online
Nee, dan heeft het geen zin om in het BIOS iets te gaan veranderen. Blijft het gekraak ook als je de externe netwerkkaart uitschakeld in het apparaatbeheer?

Verwijderd

Topicstarter
The_Talker schreef op 06 september 2004 @ 13:04:
Nee, dan heeft het geen zin om in het BIOS iets te gaan veranderen. Blijft het gekraak ook als je de externe netwerkkaart uitschakeld in het apparaatbeheer?
Ja, het blijft hetzelfde verhaal. Ik zal eens proberen om een aparte firewall te installeren (ZoneAlarm oid) en dan de XP firewall uit te schakelen, misschien dat dat iets uithaalt, maar ik verwacht er niet al te veel van...

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Misschien dat je de optie dat Explorer automatisch naar printers en netwerk-shares gaat zoeken uitzetten..

• Sepiroth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 10:17
Verwijderd schreef op 06 september 2004 @ 13:48:
[...]

Ja, het blijft hetzelfde verhaal. Ik zal eens proberen om een aparte firewall te installeren (ZoneAlarm oid) en dan de XP firewall uit te schakelen, misschien dat dat iets uithaalt, maar ik verwacht er niet al te veel van...
Dat gaat zeer waarschijnlijk niks uitmaken.
Ik zit met exact hetzelfde probleem en heb geen firewall op mijn pc geinstalleerd (firewall in modem).
Misschien dat je de optie dat Explorer automatisch naar printers en netwerk-shares gaat zoeken uitzetten..
Staat bij mij ook al uit, helpt ook niks....

[ Voor 16% gewijzigd door Sepiroth op 06-09-2004 13:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sepiroth: hmm tsja dat schiet niet echt op dan, heb je ook Win XP Pro?

ik hoor hier net dat het ook wel eens een virus/wormachtig iets zou kunnen zijn, misschien ook niet zo gek, omdat exact elke minuut iets gebeurt en het niet gebeurt als ik geen internetverbinding heb...

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2004 20:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na lang zoeken bleek ik toch een worm binnengehaald te hebben en wel de W32.Sdbot.Worm

Het is een worm uit begin 2003 (!) die weinig schade aanricht verder, maar mijn virusscanner (AntiVir met nieuwste updates) heeft em op een of andere manier niet herkend. De FreeScan van McAfee zag em wel. Norton geeft em een andere naam, te weten W32.HLLW.Donk.

Achteraf dus mijn vraag bij het verkeerde topic geplaatst, maar goed dat kon ik ook niet echt weten, misschien dat andere mensen hier nog iets aan hebben. Op de sites van McAfee en Norton kun je vinden hoe het virus zich verspreidt en wat je er aan kunt doen, mocht dat nodig zijn. Oh en het (gratis) programma Stinger van McAfee zegt dat ie het virus herkent, maar in de praktijk blijkt dat niet te werken.

Zo, de hele middag samengevat in een paar zinnen, maar goed dan heb je ook wat...
Pagina: 1