CD's bewaren

Pagina: 1
Acties:
  • 491 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:36
Ik heb laatst op een ander forum gehoord, dat cd's opelkaar bewaren erg slecht is voor de cd's. Het zou cd-rot bevorderen. En met op elkaar bewaren bedoel de cd's bewaren zoals ze in een spindel zitten.

Nu wilde ik vragen of iemand weet of dit waar is. Want tegenwoordig krijg je veel spellen waar je 3cd's opelkaar zitten in het hoesje. (oa Commandos3 en Counter Strike Condition Zero)

Ik heb nu het volgende gedaan, ik weet neit of dit helpt maar oke.
Als je een spindel koopt, zit er als laatste altijd zo'n doorzichtige cd, ter bescherming van de laatste cd.

Ik heb deze doorzichtige cd nu tussen die twee cd's gelegt in mn hoesje.
Dus zo --> Cd1, doorzichtige (nep)cd, cd2
En cd3 heb ik dan links in het hoesje gelegt.

(hopelijk staat dit topic hier goed)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:14
Pittie schreef op 06 september 2004 @ 10:22:
Ik heb laatst op een ander forum gehoord, dat cd's opelkaar bewaren erg slecht is voor de cd's. Het zou cd-rot bevorderen.
Linkje?

Volgens mij kan het niet zoveel kwaad, zolang je cd's maar op een droge, zonlichtvrije en niet te hele plek zijn opgeslagen...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Pittie
ut was laatst ter sprake op ondertitels.info (maar ze hebben dit topic inmiddels verwijdert)

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Wellicht een rare tik van mij, maar ik bewaar CD's altijd om en om op elkaar. Hierdoor voorkom ik dat een CD kan krassen door de bovenkant van een andere CD (vaak bevatten de CD's aan de bovenkant ook een beetje relief, wat krassen kan bevorderen).

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

BtM909 schreef op 06 september 2004 @ 10:27:
Wellicht een rare tik van mij, maar ik bewaar CD's altijd om en om op elkaar. Hierdoor voorkom ik dat een CD kan krassen door de bovenkant van een andere CD (vaak bevatten de CD's aan de bovenkant ook een beetje relief, wat krassen kan bevorderen).
nou, de onderkant van een cd kan wel wat hebben, alleen de bovenkant niet

TS, ben je niet in de war met LP's? die mag je idd niet stapelen

Verwijderd

Volgens mij veroorzaakt bewaren in spindels vervormingen in cd's Dat gebeurt ook als je cd's in die jeweldoosjes horizontaal ipv vertikaal bewaart maar dan in mindere mate. Ik heb hier cdr's die zo vervormt is dat als je die cdr's plat op een vlak tafel leg kan je het redelijk makelijk zien dat het niet vlak is.

Verwijderd

XanderH schreef op 06 september 2004 @ 10:24:
[...]

Linkje?

Volgens mij kan het niet zoveel kwaad, zolang je cd's maar op een droge, zonlichtvrije en niet te hele plek zijn opgeslagen...
Zie hier nieuws: Verhandeling over juiste behandeling cd's en dvd's

• Pittie
Verwijderd schreef op 06 september 2004 @ 10:40:
[...]

TS, ben je niet in de war met LP's? die mag je idd niet stapelen
Nee, absoluut niet, maar ik wist ook niet zeker of ik het moest geloven, dus ik dacht vraag het hier eens, miss had een van jullie er al eens van gehoord ;)

Verwijderd

CD's kun je het beste verticaal bewaren, net als LP's - om vervorming (en dus instabiliteit) te voorkomen. Dat doet niets tegen CDschimmel of CDwormen aangezien die er vanaf de fabriek al inzitten. Het enige wat je daartegen kan doen is vacuum verpakken bij een temperatuur van 4'C.

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op 06 september 2004 @ 10:40:
[...]

nou, de onderkant van een cd kan wel wat hebben, alleen de bovenkant niet
Onderkant van de CD is wat mij betreft het beschrijfbare (met een brander ;)) gedeelte. Als ik oude CD's bekijk zitten daar toch meer krassen op dan de bovenkant. :)

Maar ik zei al, wellicht een rare tik :P

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

• Pittie
ah okej, dus dan valt het op elkaar bewaren wel mee, maar ik lees wel niet in deze link
nieuws: Verhandeling over juiste behandeling cd's en dvd's

Cd's kun je beter horizontaal dan verticaal bewaren, dus dan is het beter om mijn dvd hoesjes plat te leggen, (Ik bewaar nu allemaal rechtop, maar es gaan veranderen dan)

Verwijderd

BtM909 schreef op 06 september 2004 @ 10:45:
[...]

Onderkant van de CD is wat mij betreft het beschrijfbare (met een brander ;)) gedeelte.
en da's dus niet waar. de onderkant is gewoon een dikke laag polynogwa plastic. hij schrijft onderaan de bovenkant, en die wordt idd alleen maar beschermd door een dun laagje folie oid.

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:10

Basszje

Reisvaap!]

Dit hoort thuis bij de opslagmedia >>

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

De rot waar je het over hebt is afaik meer van toepassing op cd-r(w)'s en niet normale cd's. Daarnaast gaat het artikel op de FP over het archiveren waarbij de schijfjes goed zouden moeten blijven voor de komende decennia en verder. Iig wel iets andere randvoorwaarden dan de gemiddelde studeerkamer.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-03 22:50

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik bewaar al mijn gebrande CD's/DVD's in spindeldoosjes van 50 en soms 100 stuks. De oudste CD's zijn al ouder dan 5 jaar en nog probleemloos te lezen. Dat zijn dan wel Phillips CD's.

This footer is intentionally left blank

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op 06 september 2004 @ 10:48:
[...]

en da's dus niet waar. de onderkant is gewoon een dikke laag polynogwa plastic. hij schrijft onderaan de bovenkant, en die wordt idd alleen maar beschermd door een dun laagje folie oid.
onderaan de bovenkant :?

Ik heb het over de fysieke kanten van een CD. Als je een audio CD pakt dan heb je aan de ene kant info over de artiest of whatever en aan de andere kant de muziek. Wat noem jij boven- en onderkant van een CD?

Verwijderd

de bovenkant is de kant met de info over de artiest. meteen daaronder staat de muziek, nog steeds redelijk aan de bovenkant. onderaan zit een dikke laag kunststof, maar die is transparant zodat het net lijkt alsof de muziek aan de onderkant zit.

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Toevallig was ik vd week m'n CD bakken 's aan't doorstruinen om een en ander naar MP3 om te zetten. Ik ben namelijk bezig met een HTPC, en wilde wat CD's op de HDD hebben, zodat ik niet telkens een CD hoef te wisselen en lekker random kan draaien.
De betere CD's waar ik echt even voor ga zitten beluister ik natuurlijk niet in MP3, maar de overige, die ik vaak op de achtergrond draai, wilde ik dus wel even overzetten.
Kom ik opeens bij een CD die behoorlijk wat kronkel lijntjes aan de buitenrand vertoond, tot wel zo'n anderhalve cm naar binnen (aan beide kanten zichtbaar). De lijntjes waren heel erg dun, en ik heb de CD gelukkig zonder problemen kunnen rippen. Maar ik schrok toch wel even. Had natuurlijk wel gehoord van CD rot.
Maar dit niet zo snel verwacht. De CD was al wel een jaartje of 10 oud. Verder trof ik er nog enkelle met rare vegen in de CD, die dat eerst niet hadden, maar ook daar geen afspeel en rip problemen.
De CD's zijn trouwens netjes bewaard, licht komt er nauwelijks bij, dus dat zal het probleem niet zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door _XipHiaS_ op 06-09-2004 11:40 ]

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

om effe te verduidelijken... ikz al proberen een visualisatie te maken...

CD:

----------------------- Bedrukkingen met foto&Tekst
----------------------- Reflectielayer
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x Schrijflayer
----------------------- Protective Layer

^^^^^^^^^^^ Signaal
| | | | | | | | | | | | | LASER

Maw; je schrijft "door" de protective layer aan de onderkant, maar de data komt terecht op een fractie van de bovenkant....

daarom ook dat een krasje langs de bovenkant vaak dodelijk is voor een cd, terwijl een streepje trekken met een Stanley mes langs de onderkant nog te repareren valt met een strijkijzer.

[ Voor 6% gewijzigd door bogy op 06-09-2004 11:39 . Reden: laser vergeten toe te voegen ]

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
daarom ook dat een krasje langs de bovenkant vaak dodelijk is voor een cd, terwijl een streepje trekken met een Stanley mes langs de onderkant nog te repareren valt met een strijkijzer.
lol
moeder: jongen wat ben je aan het doen?
ik: ik ben mijn cd's aan het strijken
moeder: :?
nooit geweten dat dat kon...er staat toch op de verpakking dat ze niet boven een bepaalde temp mogen komen...lijkt me dat een strijkijzer dat negeert :+

ik ben het verder wel met je eens wat betreft de boven/onderkant. Zo'n beetje iedereen die ik ken leggen cd's met de kant waar je tekst op schrijft op tafel terwijl krassen aan die kant FUNEST zijn voor je cd..geheid fouten op dat punt
terwijl ik een cd wel eens als test behoorlijk aangerand heb (geen rare dingen gaan denken :+) op de leeskant en hij werkte nog prima.

[ Voor 4% gewijzigd door shardphoenix op 06-09-2004 12:01 ]

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
foutje

[ Voor 100% gewijzigd door shardphoenix op 06-09-2004 12:00 ]

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

bogy schreef op 06 september 2004 @ 11:37:
om effe te verduidelijken... ikz al proberen een visualisatie te maken...

CD:

----------------------- Bedrukkingen met foto&Tekst
----------------------- Reflectielayer
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x Schrijflayer

^^^^^^^^^^^ Signaal
| | | | | | | | | | | | | LASER

Maw; je schrijft "door" de protective layer aan de onderkant, maar de data komt terecht op een fractie van de bovenkant....

Thnx voor de uitleg, maar dat wist ik al... Het gaat mij erom dat als ik, praktisch gezien, naar m'n CD's kijk, ik meer krassen aan de onderkant heb (de Protective Layer) dan aan de bovenkant (Bedrukkingen met foto&Tekst) ;)

En ik heb vaak genoeg CD's gezien, die niet meer leesbaar zijn omdat de onderkant teveel krassen had :)

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik bewaar ze gewoon in een cd map, 200 cd's kunnen erin, en dat voor 7 euro.
Pagina: 1