[Access] Automatisch importeren van .csv bestand

Pagina: 1
Acties:
  • 380 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deddiekoel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-04 14:48

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Mij is gevraagd een 'tooltje' te maken waarmee een bepaald overzicht kan worden gegenereerd. Dit heb ik gedaan mbv Access en het werkt op zich naar behoren. Het probleem dat ik er nu mee heb is dat het niet bepaald gebruiksvriendelijk is. Dit komt namelijk omdat de bron voor het overzicht uit een .csv bestand moet komen. Deze import gebeurt momenteel met de hand en is daarbij niet eens rechttoe rechtaan de wizard aflopen. Er zit namelijk een (heel belangrijk) datumveld in. Helaas is dit veld in een amerikaanse notering en om deze import soepel te laten verlopen moet ik eerst mijn regionale settings naar Engels(VS) zetten. Dit is allemaal wat omslachtig en daarom wil ik kijken of dit niet automatisch kan.

Mijn probleem is dat ik vrijwel niets van VBA weet. Ik heb wel eens een functie van het net geplukt en deze aangepast en ook nog werkend gekregen maar daar houdt het op. Wat ik graag wil is een macro waarmee ik automatisch het .csv bestand in de database kan importeren zonder dat ik (of iemand anders) daar iets meer voor hoeft te doen dan op een knop te klikken. Ik weet alleen niet eens of dit mogelijk is en hoe ik hiermee moet beginnen!

Verlanglijstje: Switch 2, PS5 Pro Most wanted: Switch 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik denk dat het toch echt tijd wordt om VBA in te duiken. Wat jij wilt wordt lastig om met een wizard te bouwen. Er zit een behoorlijk uitgebreide VBA-reference bij Access meegeleverd.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Ik hoef geen hele wizard. Ik wil gewoon een knop die steeds hetzelfde bestand ophaalt en die naar een tabel importeerd en dat met de correcte overzetting van de datum.

Misschien dat ik dit wil uitbreiden met de mogelijkheid om zelf het bestand aan te wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Deddiekoel schreef op 06 september 2004 @ 09:52:
Ik hoef geen hele wizard. Ik wil gewoon een knop die steeds hetzelfde bestand ophaalt en die naar een tabel importeerd en dat met de correcte overzetting van de datum.

Misschien dat ik dit wil uitbreiden met de mogelijkheid om zelf het bestand aan te wijzen.
Ik heb het ook niet over een wizard voor je eindgebruiker, maar die wizards die standaard in Access zitten...

Wil je een import-functie maken, dan moet je toch echt gaan uitzoeken hoe je een file importeert en de afzonderlijke kolommen eventueel manipuleert :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Er bestaan dus geen geen VBA functies die een dergelijke import functionaliteit overnemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Deddiekoel schreef op 06 september 2004 @ 09:59:
Er bestaan dus geen geen VBA functies die een dergelijke import functionaliteit overnemen
Ja :) Maar [PW] is meer bedoeld om zelf uit te zoeken en dan met concrete problemen hier terecht te komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113297

BtM909 schreef op 06 september 2004 @ 10:04:
[...]

Ja :) Maar [PW] is meer bedoeld om zelf uit te zoeken en dan met concrete problemen hier terecht te komen ;)
wat zijn jullie hier streng zeg. bekijk even docmd.transfertext en kom dan terug met "concrete problemen" :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Thanks! Ik ga daar meteen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Anoniem: 113297 schreef op 06 september 2004 @ 10:55:
[...]

wat zijn jullie hier streng zeg. bekijk even docmd.transfertext en kom dan terug met "concrete problemen" :) .
Jullie :? Ik 'hoor' eerder bij [WG] dan [PW] hoor :P

Maar zonder een regel code in 't topic wordt het toch snel een kan iemand even...-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:58
Even een oude }:O uit de sloot halen

Ik kwam eenzelfde probleem tegen. (en heb gelukkig wel een beetje vaardigheid in VBA). Ik moet regelmatig komma gescheiden bestanden automatisch inlezen. Op dit moment doe ik het volgende.
ik lees via
code:
1
2
3
4
5
6
    Open strBestandsnaam For Input As #iFileNr
    While Not EOF(iFileNr)
        Line Input #iFileNr, strRegel1
        'Voeg toe aan recordset'
        'RecordsetUdate
    Wend

Daarnaa ga ik middels instr(,regel1,";") de waarden terug vertalen naar kolommen. Al met al redelijk omslachtig want ik weet dat er ook een DoCmd.Transferdatabase optie is.

Daarom dacht ik aan het volgende

code:
1
DoCmd.TransferDatabase acLink, Text, "Naam", acTable, Locatie_en_Bestandsnaam], [TabelNaam]

Maar het gaat fout bij het Database Type. Ik heb géén idee hoe je aangeeft dat het gaat om een CSV bestand met kolomnamen op regel één dat is gescheiden door ; tekens
Pagina: 1