Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Zelf een mutebox bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.640 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van mijn carputer projectje wil ik een mutebox bouwen voor als ik gewoon naar de radio luister en ik tegelijk het navigatiesysteem (met spraakfunctie) wil gebruiken.

Een mutebox is iets wat soms bij carkits zit die het geluid van de carkit over de speakers laat spelen (en ondertussen de radio uitschakelt). Ik wil zoiets bouwen maar dan op lijn-niveau in plaats van op speaker-niveau (aangezien ik met versterkers werk en ik anders nog een extra versterker zou moeten hebben voor het navigatiesysteem).

Ik dacht dus aan een schema van een 2 kanaals mengpaneel te gebruiken. Van dit schema laat ik de schuifregelaar voor de radio weg omdat er al een volumeknop op de radio zit en vervang ik de schuifregelaar van het andre kanaal door een draai-potmeter om het volume van de spraakbegeleiding te regelen (toch net iets handiger dan via het touchscreen het volume aan te passen).
Dan heb ik al het probleem opgelost om de carputer aan het bestaande audiosysteem te koppelen zonder schakelaars/radio-lijn-ingangen of extra versterkers en toch nog de radio te kunnen gebruiken...

Stap 1 voltooid: de spraakbegeleiding wordt over de speakers weergegeven

Stap 2: Als de carputer geluid weergeeft moet de radio zwijgen

Ik dacht hiervoor aan een relais dat ik aan de mute-draad van de radio hang zodat de radio het geluid dempt. Alleen kom ik nu in de problemen...

Dat relais moet natuurlijk aangestuurd worden, om dit te kunnen moet ik een systeem hebben dat detecteerd of er geluid zit op de lijnkabel van de carputer...

hoe doe ik dit? electronicafanaten... HELP

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000099.gif

LED vervangen door een 3912 met het relais in serie.

Anders deze aanpassen naar behoefte.

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000049.gif

Zat schema's te vinden op het www.
http://www.circuitsonline.net

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2004 08:58 ]

Verwijderd

Eerste schema heeft ie niks aan want het moet op line-niveau gebeuren en het tweede slaat ook nergens op, aanpassen naar behoefte, vertel er dan gelijk ff bij wat ie dan moet aanpassen en hoe, want zo is het alleen maar een makkelijke kreet.
De mute moet niet alleen ingeschakeld worden, maar ook weer uit, en niet op het ritme van de uitgang van de onderste schakeling.
Op CO zijn zat schema's te vinden ja, maar TS wil wel eentje waar ie iets aan heeft...
Ik heb er zo ook geen oplossing voor, veel ogenschijnlijk simpele dingen blijken in de praktijk nogal lastig te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Dat eerste schema heb ik idd niks aan omdat ik op lijn-niveau werk, dat tweede schema heb ik misschien wel wat aan, ik zie dat ik moet toekomen met een lijningang (dan pak ik gewoon het linkersignaal van de carputer) maar dan dien ik ook nog enkele transistoren staat, die moeten dus gevoed worden... Ik veronderstel dat de 12 volt aansluiting dus ook een ingang is...

De A in een rondje (M1) is dit een ampèremeten of zo? Ik zou anders niet weten wat het is...

Aanpassen naar behoefte, als die M1 een ampère meter is veronderstel ik dat dat dan een schema van een VU meter is, alleen zit er in die spraakbegeleiding niet echt veel bass (over het algemeen een vrouwenstem dat aangepast is om zuiver te klinken op een standaard speakertje van een schermpje of zo), ook zal tussen 2 woorden en bij een intonatieval in de spraakbegeleiding de VU meter terug slaan dus als ik hiermee een relais zou kunnen aansturen, dan zal die ook enkele keren uitslaan midden in de melding...

Ik ken wel *iets* van elektronica (Industriele wetenschappen gevolgd in het secundair onderwijs en daar kwam er wel eens een transistortje of zo voorbij) dus ik weet bijvoorbeeld dat een transistor kan versterken en dus een voeding nodig heeft, en dat een diode een spanningsval oplevert en gelijkricht, en dat een condensator als buffer en als filter kan gebruikt worden, maar hoe je met dit alles iets kan bouwen zit wel erg ver weg...

Ik heb nog eens gekeken op circuitsonline, maar iets bruikbaars voor iemand die er geen *** van kent is er eigenlijk niet op te vinden :(

Nog ideeën?

Softwarematig met een relais op de seriele op parallelle poort mag natuurlijk ook...

Edit: ik heb op het forum van circuitsonline dit schakelingetje tegengekomen, dit was het antwoord op een vrijwel identieke vraag op hun forum (iemand die thuis altijd de radio op heeft maar zonder gedoe wilde het geluid van zijn PC laten horen en dan ook zijn radio wou onderbreken...

Ik snap alleen niet goed hoe dit moet aangesloten worden, begrijpt er iemand dit schakelingetje?
Afbeeldingslocatie: http://www.ajpotts.fsnet.co.uk/vox.gif

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2004 13:16 ]

Verwijderd

Dat is ook zo'n soort schakeling, alleen is de aanspreek en afvaltijd van het relais regelbaar met VR2 en VR3.
AF is Audio Frequent, dus de line-ingang en RLY1 is het relais.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-11 20:38

ralpje

Deugpopje

Ik snap de ballen van dit soort schema's, maar ik zie wel dat deze schakeling een spanning van 12 volt uit gaat sturen volgens mij.
De meeste radio's hebben een muteschakeling op massa, dus zal bij spraak de masse op de mutedraad geschakelt moeten worden.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Die schakeling is heel simpel, op AF I/P sluit je het audiosignaal aan van het navigatiesysteem, op de +12 zet je 12 volt, ik zou voor in de auto wel een voeding maken met een 7809 omdat je normaal een redelijk instabiele 13,8 volt hebt en die rimpel zou je anders weleens kunnen gaan horen door je versterker heen, die schakeling werkt ook nog op 9 volt.

Met RLY1 kun je dus het audiosignaal overschakelen van de gewone radio naar het navigatiesysteem.
edit: of zoals ralpje zegt, je kunt met het relais ook het mute signaal schakelen.

TR2 kan maar 100 mA aan, dus ik zou een relais pakken die zeker niet meer dan 80 mA trekt, er moet ook nog een diode antiparallel overheen, zoiets als een 1N4148.

-ive is trouwens de - van de voeding en het audiosignaal.

[ Voor 6% gewijzigd door bobo1on1 op 06-09-2004 14:05 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:15

AcouSE

Swedish Chef

[EL] in de titel gevrot en "HELP" eruit gevrot. :) :)

Verwijderd

Topicstarter
bobo1on1 schreef op 06 september 2004 @ 14:03:
Die schakeling is heel simpel, op AF I/P sluit je het audiosignaal aan van het navigatiesysteem, op de +12 zet je 12 volt, ik zou voor in de auto wel een voeding maken met een 7809 omdat je normaal een redelijk instabiele 13,8 volt hebt en die rimpel zou je anders weleens kunnen gaan horen door je versterker heen.

Met RLY1 kun je dus het audiosignaal overschakelen van de gewone radio naar het navigatiesysteem.
edit: of zoals ralpje zegt, je kunt met het relais ook het mute signaal schakelen.

TR2 kan maar 100 mA aan, dus ik zou een relais pakken die zeker niet meer dan 80 mA trekt, er moet ook nog een diode antiparallel overheen, zoiets als een 1N4148.

-ive is trouwens de - van de voeding en het audiosignaal.
Er komt een gestabiliseerde 12V DCDC voeding in met een ITPS (of zoiets, iets dat alles tussen de 9 en 16 naar 12 gooit), daar zal ik wel nog een paar honder milli ampère kunnen afsnoepen van de 12 volt lijn (voeding is berekend voor PC componenten maar ik gebruik veel laptop componenten dus een beetje reserve op de 12 volt lijn)

Heel de schakeling moet waarschijnlijk in een metalen bakje komen de massa hang ik dan ook aan dat bakje op 1 punt en daar leg ik nog een draadje naar het centrale massapunt in de koffer (waar ook mijn versterkers en de htpc zelf geaard worden)

Een zuinige relais vinden moet wel lukken, de componenten ook, de schakeling bouwen ook wel (met veel geduld en verbrande fikken :+)

Maar zoals ik zei zit de electronica een beetje ver, dus heb ik nog 2 vraagjes...

Wat bedoel je met antiparallel? (heb het nog geweten, maar het zit nu te ver weg)

Ben je 100% zeker dat het type diode het juiste type is?

Verwijderd

Gewoon parallel aan het relais, alleen moet ie in sperrichting staan, het is uiteraard niet de bedoeling dat ie gaat geleiden.
1N4148, 1N4007, is allemaal bruikbaar.

Verwijderd

Het klinkt heel gek, maar weet je wat een REEDS relais contact is? In een magnetisch veld zal die contact gaan maken. Een magnetisch veld kan je opwekken met een spoel van een klein luidsprekertje. Dat kleine luidsprekertje kan aangesloten zijn op de bron die andere bronnen afsluit bij inductie in het spoeltje. Het REEDS relais reageert dan op het spoeltje en schakelt dan die andere bronnen daarmee uit.

Het REEDS relais zou dan moeten reageren op zwakke spoeltjes uit zoiets als een tweeter, of je maakt zelf een spoeltje om het relais, zou wel eerst goed testen. Dit is meer een mechanische oplossing...

Met een REEDS relais kun je dus galvanisch gescheiden schakelen afgezien van evt inductie spanningen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 september 2004 @ 22:39:
Gewoon parallel aan het relais, alleen moet ie in sperrichting staan, het is uiteraard niet de bedoeling dat ie gaat geleiden.
1N4148, 1N4007, is allemaal bruikbaar.
Ik heb even vlug die diode er bij getekend en ook even op de tekening gezet dat de stuurstroom van het relais maximum 100mA mag zijn (handig om een boodschappenlijstje te maken)...

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/benjiv/files/vox.gif

Klopt dit zo een beetje?

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Je kan het relais gebruiken om een groter relais aan te sturen :P

@pieter-p: de frequentie van een audiosignaal is veel te hoog om een reed-relais om te gooien. Meestal ook veel te zwak dunkt mij...

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal zien wat er te krijgen is van relais en als ik niets goeds vind beneden de 100mA@12V kan ik idd met 2 relais werken..

Staat de diode D3 goed?

Ik heb deze er zelf bijgetekend omdat jullie de tip gaven er een antiparallel bij te zetten, klopt dit nu zo een beetje?

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
volgens mij wel... als je hem om zou draaien zou de stroom door de diode gaan lopen en niet door het relais...

edit:
ik denk i.v.m. de inductie van de relais

[ Voor 21% gewijzigd door MeMoRy op 09-09-2004 14:49 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Moet je trouwens een relais gebruiken, kan de collector niet rechtstreeks aan die mute ingang?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 16:31:
Moet je trouwens een relais gebruiken, kan de collector niet rechtstreeks aan die mute ingang?
De mute ingang van de radio zal niet eens gebruikt worden, het is niet enkel de bedoeling dat de radio onderbroken wordt, maar ik wil de carputer liefst ook nog een beetje horen, het luidsprekertje van het touch screenschermpje voldoet prima voor navigatie, maar niet voor DVD of mp3, daarvoor heb ik toch liever mijn 4.1 sound van de installatie.

Het relais is een dubbelpolig wissel relais, misschien zelfs wel een 4 polig wissel relais (de achterspeakers krijgen dan een apart signaal in plaats van gewoon het voorste afgetakt). Heel het schakelingetje komt in een magnetisch afgeschermde behuising (metaal oid). Deze behuizing wordt elektrisch gekoppeld aan de massa van de auto (draadje leggen tot het centrale massapunt van de installatie, radio, carputer zelf...). Het behuisinkje krijgt 6 (2 radio, 2 carputer, 2 out) of 10 (2 voor de radio, 4 voor de carputer, 4 out) female RCA aansluitingen, de buitenkant (massa) wordt gewoon aan het metaal van het behuisinkje gekoppeld (massa = referentie punt, als je het referentie punt van alle signalen samen legt en goed aard worden eventueel opgepikte stralingen naar de massa van de wagen afgevoerd en heb je ook geen last van aardlussen).
De binnenkant (signaal zelf) gaat naar het relais.

Als ik ga voor 4 kanaals geluid verbind ik in de mutebox de voorkanalen van de radio door naar de achterkanalen, zodat ik ook achteraan geluid heb als de radio op staat.

Verwijderd

werkt dit nu helemaal zoals je het beschrijft?
Pagina: 1