[ALG] Met een script email met attachements verzenden *

Pagina: 1
Acties:

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06-2025
Situatie:

Er zijn twee vestigingen van 1 bedrijf.
1 winkel is echt alleen een winkel en bij de andere vestiging zijn ook de andere afdelingen (boekhouding vooral)

nu wil ik bepaalde gegevens (dagomzetten kasgegevens bestellingen etc.) over laten sturen van de "losse" winkel naar de vestiging waar ook de boekhouding zit.

Om het maar even cru te zeggen: het personeel in die winkel is niet computerkundig genoeg om ze zelf een emailtje te sturen met een .xls of een .doc als attachement.

Bovendien is het elke dag uitvoeren van dezelfde handeling per definitie automatiseerbaar.

nou heb ik al gekeken naar de mogelijkheden van een url mailto:
ik kan dus via &subject= &body= al aardig wat automatisch laten gaan alleen het bijvoegen van een attachment is volgens de ene website wel en volgens de ander niet mogelijk. ook zou ik graag hebben dattie automatisch het mailtje verstuurt, want anders wordt het senden natuurlijk vergeten.

het bestand met de bestellingen heet gewoon elke dag bijv. bestellingen.doc dus dat zou prima passen in een scriptje die het afhandelt.

hoe/met wat voor scripttaal kan ik dit het beste aanpakken?
Aangezien ik geen speciale programma's in huis heb, doe ik het het liefste met bijvoorbeeld vbs, html ofzoiets, ik weet alleen niet of dat mogelijk is.

Ik kan alles natuurlijk ook sharen via een vpn verbinding, maar omdat ik de site www.tpc.int tegenkwam wil ik het graag emailen omdat het daar omgezet wordt en je het als fax ontvang. Of is dit uit praktisch oogpunt onveilig, te langzaam etc.?

dit emailen gaat met de volgende "syntax":

remote-printer.recipient_name@fax_number.iddd.tpc.int

nu weet ik bijvoorbeeld met batch bestanden, dat je dan kon maken:

remote-printer.%1@%2.iddd.tpc.int

als je dan iets had in de trant van:

mailto:remote-printer.%1@%2.iddd.tpc.int&subject=%3&attach=omzet.xls +send

want dan kan ik zo'n script gebruiken om aparte mails te senden met omzet bestellingen etc. Vervolgens kan ik via de rules van outlook alles in zn eigen mapje laten landen en/of mails laten printen via de fax service van tpc.

kan ik dit via batch voor elkaar krijgen, of heb ik html nodig voor het mailto: gebeuren?
en weet iemand hoe het versturen zelf automatisch gaat (dat men niet op het send knopje hoeft te drukken?)

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-05 15:19
Zeker niet aan gaan beginnen. Bedrijfskritische informatie moet je niet unencrypted emailen, en al helemaal niet via zo'n gratis service dan laten faxen.

Daarmee vallen die gegevens veel te makkelijk bij anderen in handen.

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:44

Basszje

Reisvaap!]

Afgezien daarvan is het opzetten van een email script niet altijd even eenvoudig voor iemand die niet echt thuis is met scripttalen. En het werkt voor ASP / VB totaal anders dan bv voor PHP. Wat je het best kan gebruiken is afhankelijk van de eisen, je server etc.

Lees je anders eens in in de belangrijkste verschillen en maak dan een keuze.

Standaard email scripts kan je overigens wel her en der op het net vinden bij sites als hotscripts e.d.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Verwijderd

misschien is het een betere oplossing om een VPN lijn tehuren tussen beiden bedrijven en daarmee een netwerk op te zetten. Ik zeg niet dat het een waterdichte oplossing is maar het is wel een heel erg stuk beter dan een gewoon mailtje te versturen