Toon posts:

1u server plaatsen

Pagina: 1
Acties:
  • 89 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om een 1u server te gaan plaatsen in het globalswitch datacenter. Ik heb alleen nog geen ervaring met het plaatsen van 1u servers in 19'' racken. Eerst stapelde ik namelijk alle 4u servers gewoon op elkaar, als ik dan de onderste nodig had, was er wel een probleem :)

Een 19'' cabinet bestaat uit 4 (2x voor 2x achter) van zo'n ijzeren bevestiginsstaven. Hoe zorg je er nu voor dat een 1u kast bevestigd wordt met een slide-rail?

Ik wil mijn 1u server zelf bouwen omdat ik hier veel componenten al heb liggen. Deze server gaat uit het volgende bestaan:

AMD Athlon XP 2000+ + 1u koelertje
512MB RAM
Maxtor 2x 60GB of 1x western digital 120GB
cd-rom drive
Tyan moederbord
Chieftec 19'' 1U 300W ATX black (ezeeeserver.com)
19'' Slide Rails for 60cm deep
rounded IDE-kabels

Kan deze configuratie zonder problemen in het datacentrum gezet worden of wordt hij te warm of klopt er iets niet dan wil ik dit graag weten.

Verwijderd

Die case heeft nogal weinig cooling, zou misschien een probleem kunnen geven. Best eerst degelijk testen voor je de server plaatst dus :).

Als je de eerste keer een server wil gaan plaatsen kan je best gewoon een beetje meer betalen om hem te laten plaatsen door de mensen van het datacentre. Het kost je dan wel iets meer, maar dan weet je dat ie goed en dan zie je gelijk ook zelf hoe het moet :).

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-04 21:39
de diepte van een 19 inch rek is variabel, maar je 1 u sliderails kan je als het goed is verstellen. verder wordt er vaak 1 schroefgaatje ruimte tussen 2 apparaten gehouden i.v.m. koeling.... suc6

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:33
Een 1u niet met sliders monteren :? Kan dat niet ofzo :?

Mja en of deze te warm wordt, geen idee.. je kunt wel wat aan de airflow doen: casefans.
Je specs zijn niet superspannend, helemaal niet als je niet gaat overclocken.

Maar goed, specificeer je daadwerkelijke probleem nogeens?

Motor onderhoud bijhouden

Verwijderd

willem169 schreef op 06 september 2004 @ 00:16:
Wat een onzin.
Welke idioot overclockt er nu een server? Zeker in een 1U case, lekker veel cooling en zo. |:(
Man, als je niks nuttigs te zeggen hebt zwijg dan gewoon.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-04 15:46
Mijn 1U kast hangt gewoon zonder sliders ofzo in het rack.

Een setje sliders is wel zo handig als je dat ding eens los wil halen, maar goed, niet perse noodzakelijk. Wel raadzaam, ook ivm "doorhangen"

Kwa koeling is 1U een kriem, zorg vooral bij een AMD ervoor dat je de temp onder controle houd. Ook hdds worden warm enz, dus een paar extra casefans is nooit slecht, en herrie maakt niet uit in datacenter ;)

Ik heb zelf een P3 1Ghz als server, dat is ook al enorme overkill. Hoe meer Mhz, hoe meer hitte. En voor simpel webserverwerk heb je geen CPU power nodig, pas als je met databases echt aan de gang gaat enz..

[ Voor 22% gewijzigd door DJSmiley op 06-09-2004 00:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het goed heb, kan ik dus elke slide-rail gebruiken om in het rack te bevestigen.

Een paar mensen zeggen hier dat de kast misschien te warm wordt. Natuurlijk ga ik het eerst uitproberen. Daarvoor zet ik hem in een ruimte waar het rond de 30 graden is en laat hem daarna 24uur lang met 100% belasting draaien (of is dit iets teveel?).

Ik wil het wel in een keer goed hebben, het OS er goed op instaleren en er hopelijk niet teveel problemen mee hebben. Als ik soms er even naartoe moet is het niet erg maar het moet niet elke maand worden ofzo omdat de server weer eens te heet is geworden.

Mijn vraag is dus of ik met deze kast goed genoeg koelt om deze componenten fatsoenlijk te koelen. Of moet ik toch een andere kast/koeling/ gebruiken.

Nog een andere mogelijkheid die ik heb is de componenten aanpassen.
Hierbij blijft bijna alles het zelfde alleen komt er een 2,8Ghz pentium 4 processor in met een ander moederbord.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2004 00:29 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:33
vkgandalf:
Wat een onzin.
Welke idioot overclockt er nu een server? Zeker in een 1U case, lekker veel cooling en zo. |:(
Man, als je niks nuttigs te zeggen hebt zwijg dan gewoon.
Pardon? :D

Dat laatste geldt echt voor jezelf want wat ik met die opmerking bedoelde is dat 1u al geen pretje is qua koeling en als je dan ook nog eens met je CPU snelheid gaat zitten hufteren gaat dat de temperatuur bijvoorbeeld al helemaal niet ten goede komt.

Meer niet en ik kom ook niet uit de erwtensoep als je denkt dat ik een server wel zou overclocken; maar goed. Volgende keer iets minder snel uit de school klappen dus...

Motor onderhoud bijhouden

Verwijderd

Ik zou de western digital hd gebruiken. 1 hd maakt natuurlijk minder warmte dan twee ;).

Je zal de maximale lengte van je sliders eens moeten uitproberen, maar meestal gaan die dingen tot ongeveer een meter, en de meeste racks zijn ergens tussen de 80cm en de 100cm. En zelfs als de sliders te kort zijn kan je ze waarschijnlijk nog bevestigen, weliswaar iets minder stabiel.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

willem169 schreef op 06 september 2004 @ 00:30:
Dat laatste geldt echt voor jezelf want wat ik met die opmerking bedoelde is dat 1u al geen pretje is qua koeling en als je dan ook nog eens met je CPU snelheid gaat zitten hufteren gaat dat de temperatuur bijvoorbeeld al helemaal niet ten goede komt.
Hij heeft wel een punt, hoor ;) Er is, zoals je zelf al aangeeft, niet veel dommer dan een machine waar je niet bij kan buiten de spex draaien, en toch begin *jij* over het overklokken van die dingen :)

Verder zou ik 2x60GB monteren, en dan liefst gemirrored (hoeveel traffic heb je voor dat ding begroot?); en ik zou het ding even flink benchen met een paar telefoongidsen erop als je zeker wilt weten dat je temps niet te hoog worden.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Ja, 2x60GB in RAID1 kan ik ontzettend voor zijn, mits je d'r de ruimte voor hebt, vaak gaat in een 1u kast slechts 1 HDD. Zéker geen P-ATA schijf in z'n uppie laten werken, want met 24/7 duty gaat dat geheid fout, met RAID1 heb je nog wát speling om een nieuwe HDD te regelen.

CPU: tsja, wat voor een is het? Een palomino? Ik zeg je nu al: die wordt héét. Zeker in 1U. Hij kan misschien wel veel hebben, maar let op. Als je een thoroughbred hebt is d'r geen probleem.

CD-ROM drive: Past dat gewoon? Een standaard 5¼" drive? Klein moederbord dan.

Verder zie ik geen probleem, alhoewel ik niet weet wat je d'r mee wilt doen.

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad palomino, zou deze dan erg veel problemen opleveren? En zou de intel pentium 4 van 2,8ghz het beter doen in de 1u kast?

Verwijderd

De palomino zal het wel redden, maar, zeker met een 1u koeler, wordt het lastig. Je bent erg afhankelijk van wat er boven/onder en achter je hangt, en de airco in de zaal. Ik zou zeggen: probeer het, blijft hij onder/op 80: dan is het OK, d'r boven is eigenlijk stoppen. Alhoewel sommige moederborden al zeggen: no-go bij 75 graden, kan een palomino in principe op 90 draaien, maar 80 is een goeie grens.

De P4 van 2,8GHz? Tsja, northwood zal ik wel durfen, prescott ook niet. Nogmaals: ik weet niet wat je wilt serveren, maar misschien is een Sempron iets voor jou? Anders een AXP 2800+je, die zijn vrij koel.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
globalswitch? Hang je 'm op bij Garnier dan ofzo? Dacht dat die site over niet al te lange tijd tegen de vlakte ging :)

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:41

Rmg

willem169 schreef op 06 september 2004 @ 00:30:
[...]
Meer niet en ik kom ook niet uit de erwtensoep als je denkt dat ik een server wel zou overclocken; maar goed. Volgende keer iets minder snel uit de school klappen dus...
willem169 schreef op 06 september 2004 @ 00:16:
Euuh.. jezelf een beetje tegenspreken?

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
kunnen jullie nokken met willem afkatten en een nuttige hobby zoeken ofzo? :) Overigens wordt een palomino in een 1U even heet als in een desktop-tower. Enige verschil is dat je in een 1U beter je best moet doen om er even veel m3's per uur door heen te pompen als in een tower :) maar in de meeste datacentra nooit echt problemen mee gehad. Goeie koperen blokken gebruiken en een paar stevige centrifugaalfans voorin en je komt een eind. Desnoods met dun kartonachtig papier een luchttunnel (fanduct) tussen een fan en je cpu-block creëeren zodat je daar iig genoeg lucht langs forceert. Vergeet echter ook de rest van je case niet (hdd(s)!).

Het lijkt me dat de toko waar je gaat hangen de kooi @ GS open moet gooien, dan is er dus iemand aanwezig die weet hoe sliders werken en hoe je ze ophangt. Normaal is het: moertjes losdraaien, in rack vastzetten aan voor en achterkant, moertjes vastzetten zodat het ding niet meer kan uitrekken/induwen, andere kant zelfde verhaal, server er inprikken, kabels eraan, en kijken of ie goed in het 'slot' valt, oftewel dat als je de server naar voren haalt deze op een moment niet verder kan (en dus nooit onverwacht bij 'even naar voren halen' spontaan uit het rack kan flikkeren). 1U betekent 2 kooimoeren (van die schroefgaten met een metalen lipje eromheen zodat ie in een vierkant gat van een rack-stijl kan klikken) per stijl, met 1 gaatje tussenruimte, afhankelijk van je hoster 1, 2 of 3 gaatjes onder/boven de laagste/hoogste kast in het rack. Vooral daarom wil je iemand van de hoster erbij hebben die je vertelt waar ie mag hangen.

[ Voor 97% gewijzigd door HunterPro op 06-09-2004 02:20 ]

• MJ85
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03-2025
HunterPro schreef op 06 september 2004 @ 02:11:
kunnen jullie nokken met willem afkatten en een nuttige hobby zoeken ofzo? :)
Met stom :X

.

Verwijderd

kunnen jullie nokken met willem afkatten en een nuttige hobby zoeken ofzo?
Afkatten? Ik zie dat er gewoon gereageerd wordt op iets dat door willem169 gezegd wordt. Zolang we het een beetje netjes houden tegenover de persoon zelf zie ik niets in het commentaar dat niet door de beugel kan.
En dát voegt dus al helemaal niks toe. Houd je buiten het topic als je niet ontopic kunt blijven.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2004 08:01 ]

Verwijderd

wat ga je op de server draaien >?

Verwijderd

Bietje laat he ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.