Anoniem: 114034 schreef op 08 september 2004 @ 02:14:
[...]
Hee gezelligerd, wacht dacht jij dan van komma's en aanhalingstekens?
Maar om effe 'ontopic' te blijven, ik zie dat ' verneukeratief' wat jij stelt bij ' die eikels van Raynox' wat betreft andere hoeken en belichting niet zo...
Die hele zin kan zonder leestekens, het is grammaticaal correct. Maar ik zal je een stukje uitleg geven.
1e foto; Z3 zonder Raynox:

Belichting komt over de kern van de bloem, waardoor aan de onderzijde een schaduw valt, ergens tussen de 15 en 20% van die kern is goed belicht, de rest is eigenlijk onderbelicht.
2e foto; Z3 met een DCR-150:

De belichting valt nu zo dat de gehele kern van de bloem goed is uitgelicht. Als men exact een gelijke setup had gekozen was de 15-20% van hierboven overbelicht geweest en de rest goed, of was dat stukje goed belicht en de rest onderbelicht, zoals in de foto hierboven het geval is. De belichting is dus veranderd (meest logische: twee softboxjes erbij. Bovendien is de hoek waaronder gefotografeert wordt veranderd, je kijkt minder 'recht van boven' op de bloem, hierdoor krijg je ook een ander beeld.
3e foto; Z3 met DCR-250:

Wederom is hier de belichting anders dan bij de Z3 zonder Raynox, de kern is geheel uitgelicht. Ook de hoek waaronder de foto is gemaakt is veranderd.
Wat ik mis bij dergelijke foto's is de instellingen qua diafragma, sluitertijd en ISO (witbalans ook eigenlijk wel). Als ik kijk naar de
grote versie van het plaatje met de DCR-250, dan vind ik hem eigenlijk niet echt goed: veel ruis, weinig detail, flets zelfs. Dat vind ik eigenlijk bij alledrie wel, waarom is er dan niet gekozen voor een opstelling met een statief, klein diafragma, langere sluitertijd, meer belichting en een goed gekozen witbalans? Eigenlijk weet ik het antwoord daarop ook wel: dat doen mensen die deze lensjes kopen ook niet thuis na; zo iemand hobbelt zijn/haar tuin in of pakt de camera tijdens een wandeling en wil hetzelfde resultaat uit de hand behalen. (Ja daarop zijn uitzonderingen.)
Als blijkt dat deze foto's zijn gemaakt met een (semi) professionele opstelling, dan vraag ik me toch af waarom er geen beter resultaat kon worden bereikt. En ja ik ben een zeikerd, dat weet ik, daar ben ik me bewust van, maar als je iets gaat kopen wil je ook wel kwaliteit en een eerlijke vergelijking
[
Voor 8% gewijzigd door
Floor-is op 08-09-2004 12:03
]