[DIY] Nog maar eens cheapo sub op basis van XXL amp

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 13:30
Ik heb de laatste week eens wat zitten spelen met het idee om goedkoop een subje te bouwen voor bij mijn Home theater setje, met gebruikmaking van het XXL Powersounds inbouwversterkermoduul (~50 euro). Na een tijdje spelen in WinISD heb ik de volgende opties (TW3000 kost ~40 euro, de AXX1010 en BSW 104 allebei ~55) gesimuleerd:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~insaneoc/VB%20Response%20Raveland%20TW3000.gif Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~insaneoc/VB%20Response%20Raveland%20AXX1010.gif Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~insaneoc/VB%20Response%20Ravemaster%20BSW%20104%20II.gif

Zoals je ziet hebben ze allemaal hun eigen voordelen: de TW3000 is iets goedkoper en komt, met enige afval, errug laag, maar das wel in een 125 liter doos (50x50x50). De AXX1010 is een heel klein doosje van maar 19 liter, maar haalt een iets minder lage frequentie, en de 104 heeft een niet heel erg groot doosje van 50 liter nodig om vrij goed tot de 30 Hz te gaan. Haalbare SPLs zijn vij alle drie gelimiteerd door de versterker in dit geval met de cheape XXL Powersound amp en praktisch gelijk aan elkaar. Heeft iemand nog andere chassis in de ~50-60 euro range die het evt beter kunnen doen? Ander commentaar op de verschillen tussen de drie die je niet in de grafiekjes leest?

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Ik weet zo snel niet even een andere driver te noemen, maar heb je ook gekeken wat je group delay nu is?

Edit:

Het is niet nodig om de meting @150w te doen. Dit vermogen komt namelijk écht niet uit de versterker, en de woofers zouden het toch niet zoals dit grafiekje zegt kunnen weergeven. De parameters veranderen naarmate het vermogen op de speaker groter/kleiner wordt.

[ Voor 57% gewijzigd door Barry|IA op 05-09-2004 19:52 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Uhm, ik heb zelf momenteel een MDS-08 (52 euro) met de xxl-powersound staan in een 36 liter kistje (BR). Weliswaar in een testkast, maar desalniettemin ben ik zeer te spreken over de resultaten tot nog toe.

Hij haalt zeker 30hz, alleen in een BR setup met de xxl-powersound is het vermogen beperkt. De oplossing is door het actieve filter van de xxl-amp aan te passen (dmv een paar extra weerstandjes). Dit zorgt ervoor dat, ipv pas bij 20hz te filteren, hij dit al bij 30 doet! Hierdoor klimt de driver niet zo snel in z'n xmax en kan je er veel meer vermogen uithalen!

Kosten zijn +- 50 cent a 1 euro... solderen is ook niet moeilijk, desgewenst kan ik wel een schematje online zetten.

Ik zou zeggen neem het in overweging. Ik ga hem zelf uiteindelijk in een 27 liter kastje bouwen (34.5*34.5*34.5)... vind ik een mooi formaat en hierdoor gaat de groupdelay iets achteruit (naar 16ms ipv 22) en het freq. bereik op het -3db punt van 29 naar 32hz... voor mij allemaal nog acceptabel!!

Succes met het maken van je keuze iig!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2004 19:28 ]

Verwijderd

Of deze. :*)
Kwam ik toevallig tegen.
Is trouwens de grote versie van de woofer die daniel_NL net postte.

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:29
Ik wil er wel even op wijzen dat de TW-3000 de dubbele conusoppervlakte heeft, en de dubbele Xmax van de MDS-08. Met 1 TW-3000 verplaats je dus evenveel lucht als met 4 MDS-08 woofers... scheelt aardig wat in maximale SPL!

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 07:14
Ik heb laatst 4 maal G1308A gekocht via ebay. Dit zijn de woofers van de infinity kappa 400. De grotere (G1310A) zitten in de kappa sub en de kappa 600. Ik heb ze nog niet ingebouwd (wordt een URPS) maar zien er wel OK uit. Misschien ook een overweging waard? En weer eens wat anders. Neem je 2 maal 1308 (of 1310) kom je op 4 Ohm en je zet ze tegenover elkaar in een (BR)kast zodat je kast stabieler wordt.
Fotootjes van de mijne (1308):
Afbeeldingslocatie: http://img25.exs.cx/img25/2157/woof1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img25.exs.cx/img25/350/woof2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img25.exs.cx/img25/5504/woof3.jpg
Ik weet alleen xmax niet. Wel zit je met 2 stuks alweer aan de 50 liter...

Zin.

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 13:30
Barry|IA schreef op 05 september 2004 @ 19:50:
Ik weet zo snel niet even een andere driver te noemen, maar heb je ook gekeken wat je group delay nu is?
Group Delay berekent deze tool helaas niet, dus dat is even lastig.
Edit:

Het is niet nodig om de meting @150w te doen. Dit vermogen komt namelijk écht niet uit de versterker, en de woofers zouden het toch niet zoals dit grafiekje zegt kunnen weergeven. De parameters veranderen naarmate het vermogen op de speaker groter/kleiner wordt.
Deze tool heeft (voor zover ik gezien heb tenminste) geen input voor hoeveel vermogen je erop zet, je kunt alleen het "nominal power handling" aanpassen. Dat heb ik dus maar semi-willekeurig bij allemaal op 150 gezet. Overigens pakt deze tool (Unibox) een stuk meer parameters mee dan WinISD, misschien zelfs wel ook veranderingen bij diverse power nivos.

Edit:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~insaneoc/WinISD-axx1010-sw3000-bsw104_gain.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~insaneoc/WinISD-axx1010-sw3000-bsw104_phase.gif

Zoals je ziet gaan er bij de "alternatieve" (tov de op got inmiddels bijna standaard AXX1010) designs behoorlijks delaypieken insluipen, maar zeker bij de SW3000 zitten die vrijwel onhoorbaar laag. Wat je ook ziet is dat WinISD met veel lager lopende grafieken komt. Ik gok dat dat met name de bijdrage is van "leaks" in Unibox, die de grafiek op een hoger nivo tillen. Gek genoeg is de AXX1010 grafiek juist hoger in winISD dan in unibox. De AXX1212 staat er overigens een beetje voor jan lul bij, die vind ik alweer een beetje duur worden, not to mention dat ie een relatief grote doos nodig heeft in vergelijking met z'n kleine broertje.

[ Voor 42% gewijzigd door Jasper Janssen op 05-09-2004 22:03 ]

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 07:14
beter lezen i shall
Unibox pakt Nominal Power voor de plot

[ Voor 124% gewijzigd door Redheinz op 05-09-2004 22:22 ]

Zin.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 september 2004 @ 20:41:
Uhm, ik heb zelf momenteel een MDS-08 (52 euro) met de xxl-powersound staan in een 36 liter kistje (BR). Weliswaar in een testkast, maar desalniettemin ben ik zeer te spreken over de resultaten tot nog toe.

Hij haalt zeker 30hz, alleen in een BR setup met de xxl-powersound is het vermogen beperkt. De oplossing is door het actieve filter van de xxl-amp aan te passen (dmv een paar extra weerstandjes). Dit zorgt ervoor dat, ipv pas bij 20hz te filteren, hij dit al bij 30 doet! Hierdoor klimt de driver niet zo snel in z'n xmax en kan je er echt een ongelooflijk geluid uit halen!

Kosten zijn +- 50 cent a 1 euro... solderen is ook niet moeilijk, desgewenst kan ik wel een schematje online zetten.
ik ben ook bezig met het bouwen van een sub op basis van de mds-08 en xxl amp en ik heb veel intresse in die aanpassing aan de versterker. hij klinkt namelijk prima, hij gaat alleen snel tegen zen x max aan zoals jij ook al opmerkte

een schemaatje zou ik dus erg interessant vinden!

ik heb overigens zeer beperkte ervaring met solderen... is dit een probleem?

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022

Hij haalt zeker 30hz, alleen in een BR setup met de xxl-powersound is het vermogen beperkt. De oplossing is door het actieve filter van de xxl-amp aan te passen (dmv een paar extra weerstandjes). Dit zorgt ervoor dat, ipv pas bij 20hz te filteren, hij dit al bij 30 doet! Hierdoor klimt de driver niet zo snel in z'n xmax en kan je er echt een ongelooflijk geluid uit halen!

Ik zou zeggen neem het in overweging. Ik ga hem zelf uiteindelijk in een 27 liter kastje bouwen (34.5*34.5*34.5)... vind ik een mooi formaat en hierdoor gaat de groupdelay iets achteruit (naar 16ms ipv 22) en het freq. bereik op het -3db punt van 29 naar 32hz... voor mij allemaal nog acceptabel!!

Hoe filter je hem dan, actief? Of passief?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:29
Zet eens een weerstand van 1 ohm in serie met de TW-3000 (tabblad signal in winisd), en verhoog de tuning frequentie naar 25Hz. De curve ziet er dan al een pak mooier uit...

Het is overigens niet zo zeer de group delay op zich die telt, eerder het product group delay x frequentie. Een group delay van 20ms bij 40Hz is veel erger dan een group delay van 30ms bij 20Hz.

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-07 08:47

Ik ben wel geïnteresseerd in het schema! :)

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

Verwijderd

Barry|IA schreef op 05 september 2004 @ 22:39:
[...]

Hoe filter je hem dan, actief? Of passief?
Je filtert dan actief... ik heb nu geen tijd maar ik zal kijken of ik vanavond even dat schematje online kan zetten :) !

Verwijderd

Okeej dan hier (zoals beloofd) het schematje met aanwijzingen:

#1 Het schema welke (als het goed is) iedereen met de xxl-amp in bezit zou moeten hebben. Het omcirkelde weerstandje moet dus vervangen worden.
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/89V7CNX9XRIT

#2 Zo ziet het er op de printplaat uit... het gaat om het kleine printje dat verticaal op de metaalplaat van de amp staat.
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/8YNB264D59A3

Zoals aangegeven in het schema en ook op de printplaat gaat het om weerstandje nr. R118.

Standaard is deze 180K wat inhoudt dat het -3db punt van het filter op 18,99Hz ligt.
Vervang je deze voor een:
56K weerstandje ---> 34 Hz (-3db)
68K weerstandje ---> 30,9 Hz (-3db)
82K weerstandje ---> 28,2 Hz (-3db)

Het gaat dus om de VERVANGING van slechts 1 weerstandje.
@Kramerdeman: Zelfs met beperkte soldeerervaring moet dit wel lukken ;) .
Pagina: 1