Toon posts:

[speech browser]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een site waar toegankelijk hoog in het vaandel staat. Dus we zorgen voor nette html, semantische code etc en roepen dat blinden met een speechbrowser of braille regel en mensen met een pda, tekst browsers e.d. de hele boel veel beter kunnen "lezen"

Maar dat zou ik eigenlijk weleens willen testen. Ik heb HAL, geinstalleerd (dacht ik dat het een 30 dagen trial was, was het een 30 minuten trial 8)7 ), maar die leest doodleuk de gerenderde inhoud van je scherm voor, waardoor tabellen en met css uitgezette hulpjes (zoals "skip navigation") niet goed worden verteld.

Heeft iemand enig idee wat nu veelgebruikte screenreaders zijn? Drempelsweg kon me ook niet echt verder helpen. Zijn er misschien brailleregel emulators ofzo? Ik heb echt geen idee hoe je navigeert, op de een of andere manier moet je toch weten of iets een link is en die kunnen volgen. HAL vertelt me dat niet

Misschien kent iemand een visueel gehandicapte? misschien hebben we zelfs wel visueel gehandicapte GoT bezoekers, zou ideaal zijn :D

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2004 17:40 ]

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
op http://www.alistapart.com/topics/accessibility/ staan veel artikelen met goede tips, en er staat ook ergens een artikel (http://www.alistapart.com/articles/fir/) waar ze FIR op veelgebruikte speechprogramma's testen, misschien dat je er wat mee kan.

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 19:26

Blauw

De Schreeuw

Wat je nu doet is natuurlijk wel erg bewonderenswaardig maar ik heb wel het gevoel dat de visueel gehandicapten zelf wel hun trucs hebben om de inhoud zo goed mogelijk op het scherm te krijgen. Bovendien heb jij voorkennis doordat je weet hoe de website er uit ziet, en ben jij niet in het bezit van de trucjes die een visueel gehandicapte waarschijnlijk wel gebruikt. Nu kan het best best zorgen voor een zo goed mogelijke schone code :)

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Jozzz schreef op 05 september 2004 @ 17:46:
Wat je nu doet is natuurlijk wel erg bewonderenswaardig maar ik heb wel het gevoel dat de visueel gehandicapten zelf wel hun trucs hebben om de inhoud zo goed mogelijk op het scherm te krijgen. Bovendien heb jij voorkennis doordat je weet hoe de website er uit ziet, en ben jij niet in het bezit van de trucjes die een visueel gehandicapte waarschijnlijk wel gebruikt. Nu kan het best best zorgen voor een zo goed mogelijke schone code :)
Ik denk het niet hoor. Visueel gehandicapten kunnen niet in een oogopslag zien waar de navigatie staat, en welke content ze kunenn skippen. Ik denk ook niet dat visueel gehandicapten echt trucjes hebben. Ik denk wel dat de topicstarter al wat meer over accesibility heeft gelezen, dus dat hij wel weet waar hij mee bezig is.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 10:01

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Hier kun je echt vanalles vinden over de verschillende browsers/plugins voor gehandicapten en hoe je daar als webdeveloper mee om moet gaan:

http://diveintoaccessibility.org/

[ Voor 69% gewijzigd door Johnny op 05-09-2004 17:52 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
@Johnny: ziet er erg uitgebreid uit, ga ik even induiken

@Jozzz: de code is bijzonder schoon en semantisch correct (iets wat imho bewonderenswaardig is voor een dergelijk project). Dus het zou netjes moeten werken (tabellen netjes met scope attributen enzo), alleen HAL maakt dus al een potje van m'n nette tabellen. Dus in de praktijk werkt het niet altijd. En omdat ik geen flauw idee heeft wat het meest gebruikt wordt, stel ik deze vraag.

• JeromeB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-03 22:07

JeromeB

woei

chris schreef op 05 september 2004 @ 17:50:
[...]

Ik denk het niet hoor. Visueel gehandicapten kunnen niet in een oogopslag zien waar de navigatie staat,
Daarom ben ik voorstander om link-elementen te gebruiken als navigatie (in Mozilla werkt dit dus al).
chris schreef op 05 september 2004 @ 17:50:
,en welke content ze kunenn skippen. Ik denk ook niet dat visueel gehandicapten echt trucjes hebben. Ik denk wel dat de topicstarter al wat meer over accesibility heeft gelezen, dus dat hij wel weet waar hij mee bezig is.
Het is misschien wel verstandig om dit artikel ook eens doortelezen:
http://www.naarvoren.nl/artikel/blind_surfen.html

PC load letter? What the fuck does that mean?

Verwijderd

Opera 7.6 heeft wat ondersteuning voor speech properties (uit de CSS3 speech module) die je kunt gebruiken door middel van een '-xv-' prefix. Ik geloof dat er geen officiele informatie beschikbaar is, maar wat ik heb kunnen vinden staat hier: Multimodal Opera Browser.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:16

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Is dit ook trouwens niet iets waar Tweakers.net meer rekening mee zou kunnen houden?

Alleen al het forum zou fantastische zijn om een eigen tool te creeeren voor gehandicapten. Misschien iets voor de coders onder ons?

[ Voor 3% gewijzigd door Falcon op 06-09-2004 19:03 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:12

crisp

Devver

Pixelated

The Real Falcon schreef op 06 september 2004 @ 19:03:
Is dit ook trouwens niet iets waar Tweakers.net meer rekening mee zou kunnen houden?

Alleen al het forum zou fantastische zijn om een eigen tool te creeeren voor gehandicapten. Misschien iets voor de coders onder ons?
Met de nieuwe forum layout proberen we daar al zoveel mogelijk rekening mee te houden door schone semantisch correcte code te genereren; we stappen daarmee al helemaal af van de huidige table-gebaseerde layout.

Intentionally left blank

Pagina: 1