Wat voor techniek gebruiken jullie om documenten te genereren waarin complexe logica zit zoals of iemand in aanmerking komt voor een lening (kan van veel dingen afhangen), of iemand dit jaar genoeg verdient heeft om een bepaald formulier in te vullen.
Waar plaatsen jullie de logica? Zit alles bij elkaar ingeplakt? Dus de complexiteit van enterprise applicaties (databases, transacties), de complexiteit van de businesslogic (of je in aanmerking komt voor een lening) en dan nog een keer de visuele opmaak.
Ik ben op dit moment bezit met de ontwikkeling van een ruleengine en ik wil met een eenvoudige koppeling deze ruleengine kunnen aanspreken van een template engine zoals velocity. Hierin kan het document mooi opgemaakt worden zonder dat je met de enterprise of businessrules problematiek hoeft te prutsen. Verder heeft de ruleengine ook de mogelijkheid om de database te raadplegen of om de gebruiker te vragen om informatie. Aan de hand van een vragensessie met een gebruiker kunnen dus redelijk complexe documenten opgezet worden.
Op deze manier krijg je dus een strakke scheiding tussen de 3 lagen.
Wat vinden jullie van dit idee? Weten jullie betere of andere oplossingen?
[edit]
En dan een paar regels voor het kwijt raken van je rijbewijs:
Waar plaatsen jullie de logica? Zit alles bij elkaar ingeplakt? Dus de complexiteit van enterprise applicaties (databases, transacties), de complexiteit van de businesslogic (of je in aanmerking komt voor een lening) en dan nog een keer de visuele opmaak.
Ik ben op dit moment bezit met de ontwikkeling van een ruleengine en ik wil met een eenvoudige koppeling deze ruleengine kunnen aanspreken van een template engine zoals velocity. Hierin kan het document mooi opgemaakt worden zonder dat je met de enterprise of businessrules problematiek hoeft te prutsen. Verder heeft de ruleengine ook de mogelijkheid om de database te raadplegen of om de gebruiker te vragen om informatie. Aan de hand van een vragensessie met een gebruiker kunnen dus redelijk complexe documenten opgezet worden.
Op deze manier krijg je dus een strakke scheiding tussen de 3 lagen.
Wat vinden jullie van dit idee? Weten jullie betere of andere oplossingen?
[edit]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| Hallo
#if $engine.requestBool("is_man")
Meneer,
#else
Mevrouw,
we hebben op $engine.requestDatum("datum_overtreding") opgemerkt dat u
veel te hard heeft op de $engine.requestString(locatie_overtreding).
#if $engine.requestBool("rijbewijs_kwijt")
Daarom nemen we u rijbewijs af.
#else
Daarom komt u er dit keer vanaf met een waarschuwing.
Kusjes kusjes kusjes:
#if $engine.requestBool("agent_is_man")
Meneer agent.
#else
Mevrouw agent. |
En dan een paar regels voor het kwijt raken van je rijbewijs:
code:
1
2
3
4
| snelheidsovertreding = waargenomen_snelheid - toegestane_snelheid. if snelheidsovertreding>50 then rijbewijs_kwijt. if gedronken then rijbewijs_kwijt. if voertuig = lada then rijbewijs_kwijt. |
[ Voor 33% gewijzigd door Alarmnummer op 05-09-2004 16:53 ]