[kde] Geluidsknopjes op Logitech tobo -> kanaal instellen

Pagina: 1
Acties:

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:17

decramy

root@birdie:~#

Topicstarter
Pff das nog best moeilijk om een titel voor te maken...

Ik heb hier een logitech (cordless desktop pro) ramplank voor me liggen met multimedia buttons. 2 daarvan zijn voor het volume.
Ik heb dmv kcontrol al die 2 buttons aan weten te zwengelen, maar hij pakt het verkeerde kanaal. Hij neemt master ipv PCM. PCM heb ik door ALSA te gebruiken...

Kan ik zowiezo zelf de knopjes aanpassen? (evelopje = mail opstarten etc)
En zo ja -> waar?

Ik gebruik trouwens Deb unstable

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Bekijk met xev de keycode van de knop en kijk of je windowmanager ondersteuning biedt om deze keycodes aan acties te verbinden. Ander kun je hier eens tussen kijken :)

[ Voor 23% gewijzigd door Spider.007 op 05-09-2004 16:56 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Open kmix, rechtermuisknop op master kanaal, toetsen definieeren, volume up selecteren, knop op toetsenbord indrukken etc etc. (Je zult waarschijnlijk wel eerst je andere settings moeten wissen, i.e. PCM kiezen en knopinstellingen wissen)

De toetsen bindingen kan je instellen bij de programma's zelf (kijkk onder instellinge) en in het kde control center, regio en toegankelijkheid, Khotkeys

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2004 11:38 ]

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:31
Ik gebruik Lineak om de toetsen op mijn Internet Navogator tobo te gebruiken. Werkt prima. Maar misschien moet ik ook eens naar de kde versie ervan kijken.

Ik gebruik 'xmmscontrol' om het volume te regelen. Hiermee stuur je dan het PCM kanaal aan ipv master.

oh, en met xosd krijg je zo'n groene OSD zoals ook op je tv :)

[ Voor 12% gewijzigd door balk op 06-09-2004 13:04 ]

• decramy

decramy

Topicstarter
WOW tnx spinnetje!
even prutsen, maar dan kom je een heel end ;)

nog 1 vraagje: met welk commando lock ik m`n session?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11-02 00:15
Ik heb een aantal tips:
KMilo is de service die KDE heeft om je multimedia toetsen op je keyboard af te vangen.
Uiteraard de tip die al gegeven is om met hotkeys je volume te regelen met kmix oid.
Verder heb je nog khotkeys waarmee je nog heel veel shit kan regelen m.b.t shortkeys/mousegestures/etc.

• decramy

decramy

Topicstarter
ik heb zelf met xmodmap gewerkt, waardoor ik een F20 kreeg. even in ~/.kde/Autostart een progje geplaatst wat xmomap met mijn config starte.
En dan idd in khotkey de key`s met amixer volume veranderen...

locken kan trouwens met kdesktop_lock...

• Wilke
  • Laatst online: 13:43
Wat viper zegt is het handigst.

Je hoeft als je KDE gebruikt niet gaan prutsen met allerlei vreemde kleine progjes met cryptische toetsencodes en configfiles en blablabla. Dus xmodmap, xev, lineak etc. zullen zonder twijfel werken, maar het kan veel makkelijker.

Je kunt namelijk gewoon in het Control Center instellen wat voor toetsenbord je hebt (ik weet zeker dat die van jou in het lijstje staat): Regional & Accessibility - Keyboard Layout - kies jouw Keyboard Model uit het lijstje.

Vanaf dan kun je gewoon overal in KDE waar je shortcuts kunt toewijzen gewoon op een van die extra knoppen drukken, die herkent hij dan vanzelf.

En als het goed is hoef je voor die volume +/- dingen niet eens iets te doen, die werken in KDE 3.2.x en 3.3 sowieso standaard al :) (maar zoals je zei, misschien wel op PCM terwijl jij Master wilt, dat weet ik zo niet).

Als je knopjes zoals 'mail' en 'webbrowser' etc. wilt toewijzen, kun je dus gewoon de KDE menu editor pakken (rechtermuisknop op K-menu, menu editor), programma aanklikken uit het menu, op vakje naast 'current shortcut key' klikken, en dan op een van die multimedia knopjes drukken. Klaar :)

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:31
nou, misschien moet ik kde herstarten maar hier werkt het niet. Kan het komen omdat m'n tobo met een usb converter in een ps/2 poort zit? Ik heb een Logitech Internet Navigator en die stuurt andere codes als ie in een usb poort zit 8)7

Als ik weer eens reboot ga ik het wel testen :)

offtopic:
ik had trouwens nooit gedacht dat ik die extra toetsen zou gaan gebruiken maar die volume/play/stop/next etc knoppen zijn erg practisch! De rest gebruik ik eigenlijk nooit

Verwijderd

PS2 zou het goed moeten doen. USB geeft wel problemen, tenminste bij mij (Logitech Internet Navigator)

• Wilke
  • Laatst online: 13:43
USB weet ik niet, ik heb ook een Logitech Internet Navigator keyboard (PS/2) waarbij zonder dat ik er ook maar een vinger naar uitsteek (behalve instellen dat ik zo'n toetsenbord heb dan) al die knopjes gewoon werken.

Je moet wel een redelijk recente KDE-versie hebben (vanaf 3.2 denk ik).

• decramy

decramy

Topicstarter
xev en xmodmap zijn wel duidelijk!
Net als heel linux: Je moet het even snappen, maar je hebt wel de schoonste oplossing (IMO)

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Wilke schreef op 07 september 2004 @ 11:34:
USB weet ik niet, ik heb ook een Logitech Internet Navigator keyboard (PS/2) waarbij zonder dat ik er ook maar een vinger naar uitsteek (behalve instellen dat ik zo'n toetsenbord heb dan) al die knopjes gewoon werken.
Thnx voor de tips. USB werkt hier ok trouwens (met een Logitech internet navigatior keyboard).

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Pagina: 1