hoe volume te regelen van 5.1 set met losse eindversterkers

Pagina: 1
Acties:
  • 446 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• max3D
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb een prima DVD speler Philips (963SA) die alle dolby/DTS decoding al voor zijn rekening neemt. So far draai ik stereo, maar ik wil voor niet teveel geld toch eens gebruiken gaan maken van die 5.1 output. Het mag alleen niet te veel ruimte innemen allemaal daar het mijn stereo niet hoeft te vervangen.

Oplossing so far:
- leuke kleine speakertjes bouwen voor een 5.1 setup. Geen probleem: ontwerpen zat.
- 6 eindversterkertjes bouwen (gainclone oid). Lijkt ook wel te doen.
- voorversterker: onnodig

- volume regelen --> het probleem! Ik wil niet aan zes (evt 3 stereo) potmeters moeten gaan draaien om het totaal volume aan te passen.

Gek genoeg heeft de DVD speler allemaal instelmogelijkheden voor het relatieve geluid van de verschillende kanalen, maar geen master volume!

Heb inmiddels het hele internet afgeschuimd, maar zie maar geen simpele, redelijk low cost oplossing.

Wat ik tot nu gezien heb/overwogen:

-potmeters met ipv stereo nog meer 'decks', maar die lijken peperduur.
-alle drie stereo potmeters mechanisch koppelen (maar daar ben ik niet handig in)
-een 2ehands prologic oid receiver kopen met 6 in- en uitgangen. Blijken allemaal ontzettend grote joekels. Past niet in het compacte onopvallende plan.
-schema's met digitale volumeregeling. Nog geen een gevonden die multichannel doet en redelijk simpel is (ben maar een stuntelaar met elektronica)

Hoe lossen de tweakers het op? Waar vind ik meer info? Is er misschien toch een mooie slimline receiver in het 2e hands circuit? Ik ben uitgezocht...

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Nou, als je een digitale verzwakker splitst in het stuurgedeelte en het verzwakkende gedeelte, en vervolgens drie (of zes) van die verzwakkers aan één stuurgedeelte knoopt, moet je er wel komen, denk ik?

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-07 13:32

w00Dy

Make soap, not war

ik heb 6 losse gainclones voor dezelfde speler als jij. Ik heb voor iedere versterker een aparte potmeter, zo kan je het geluid perfect afstellen naar je sweetspot. Ik vind het net onhandig alles in 1 deck te stoppen.

• max3D
  • Niet online
@Kaj: "Nou, als je een digitale verzwakker splitst in het stuurgedeelte en het verzwakkende gedeelte, en vervolgens drie (of zes) van die verzwakkers aan één stuurgedeelte knoopt, moet je er wel komen, denk ik?"

Als ik wist wat je bedoelde zou ik gelijk aan de slag gaan, maar helaas als gezegd ben ik maar een prutser qua elektronika.

@woody: Ik wil gewoon snel en zonder de onderlinge verhoudingen aan te tasten (die regel ik op de DVD speler al) het totaal volume kunnen verhogen of verlagen.

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Ik heb hier een subwooferversterker liggen van Hypex, en daar hebben ze het ook wel leuk opgelost :) Het gaat hierbij om het knopje om de sattelite crossover in te stellen. (zal zo proberen foto te maken)

Er staan een hele rij potmetertjes achter elkaar (8 stuks) en daar gaat 1 metalen as doorheen! Dus wanneer je aan de knop draait dan bedien je alle potmeters tegelijk :)

edit:
foto gaat even niet maar het zijn zulke:
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/xl/4000_4999/4300/4310/4318/431834_BB_00_FB.EPS.jpg

Alleen dan met het gat door en door

[ Voor 20% gewijzigd door Blamm op 05-09-2004 17:04 ]

Verwijderd

Misschien is het een idee om uit te gaan van een flinke draaischakelaar ?

Die dingen zijn met veel standen en veel deck's te krijgen in allerlei kwaliteiten. Als je een 24-standen 6-deck schakelaar (maak voor breek) neemt met de juiste weerstanden er aan als spanningsdeler ben je er.
Elektuur heeft dit volgens mij meerdere malen beschreven.
Als je en goede schakelaar en 1% metaalfilmweerstanden gebruikt is de kwaliteit uitstekend, beter als de meeste normale logaritmische potmeters, zeker qua gelijkloop.

Alleen wel de juiste weerstandswaarden berekenen.. Zal eens zien of ik dat artikel kan vinden.

@ instelpotje hierboven:
Het is een leuke oplossing voor een instelling, maar als je er dagelijks aan draait gaat het denk ik maar kort mee. Ook vraag ik me af of die dingen wel logaritmisch te krijgen zijn ? - hetgeen voor een volumeregelaar wel heel prettig is.

[edit]
Even gezocht, het beteft dit artikeltje.
Het is compleet op hun site te koop, maar als je alleen de reeks weerstandswaarden wilt weten wil ik die wel even inkloppen..

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2004 17:33 ]

• max3D
  • Niet online
Schakelen lijkt me een prima oplossing, Heb nog wel ergens tabelletjes liggen voor een mooie log verdeling.
Staat in die Elektuur ook waar je een betaalbare 12/24 stappen 6 decks schakelaar kan kopen? (heb geen elektuur dus kan het artikel niet lezen zonder te betalen) Dat is so far mijn probleem. De goedkoopste die ik zag was al > 100 Euro.

Verwijderd

Elektuur zei verder niet veel over de schakelaar, ze gingen overigens helemaal uit van sterio, meer kanalen was toen nog niet zo in. ;)

Ik kijk nu net even rond naar schakelaars, Farnell heeft geschikte modellen tot 12 standen voor redelijke prijzen (van NSF, zelf samenstellen, enkele 10-tallen E). Maar het is idd niet zo gemakkelijk om iets te vinden.

Er zijn natuurlijk ook zat elektronische mogelijkheden, maar om meerdere redenen lijken me die niet zo aantrekkelijk. Onderdelen kunnen duur en/of slecht verkrijgbaar zijn en het foutloos opbouwen van zo een schakeling vereist best wat ervaring, zeker als er geen goed printontwerp beschikbaar is.

Een tussenoplossing is om te schakelen met relais. Je hebt er vrij veel nodig, ga uit van drie met twee omschakelcontacten (dus zes kanalen) per bit regel-nauwkeurigheid.
Als je genoegen neemt met een regeling in 16 (24) stapjes heb je er dan 12 nodig.

Aansturing kan min of meer direct met een rotary-encoder + een teller of iets dergelijks.

Goede relais zijn allicht beter te krijgen dat goede meer-deks schakelaars. :)
Zo houd je het audiosignaal in ieder geval gemakkelijk gescheiden van de aansturing van de relais.

[edit]
Je kunt met gewone standaard CMOS-analoge schakelaars overigens ook een eind komen, ik meen dat Elektuur dat ook ooit wel eens gedaan heeft in een ontwerp. Het lijkt me echter zelf niet zo super.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2004 19:50 ]

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-08 16:47
De oplossing is redelijk simpel, maar vereist wel nogal wat elektronica. Je hebt 3 stuks PGA2310 digitale volumeregelaars van TI nodig (kan je gratis samplen), en een microcontrollertje om de chips aan te sturen. Verder nog een voedingkje, en 12 cinchbussen, plus een leuk kastje, that's it...

Als je zelf niet zoveel ervaring hebt met elektronica, moet je nu nog iemand vinden die dat voor je wil bouwen :)

[ Voor 3% gewijzigd door subsonik op 05-09-2004 20:18 ]

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hieronder het blokschema van het voorstel van subsonik, afkomstig uit de PGA2310 datasheet:

Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~cjspeelman/elektronica/pga2310_3fold.png

De controller kan een eenvoudige PIC microcontroller van MicroChip zijn. Vraag me niet hoe je hiervoor software code schrijft, daar heb ik geen ervaring mee.

• max3D
  • Niet online
Dank voor de suggesties.

@AJWS Die relais oplossing moet ik nog eens over nadenken, maar die Farnell switches kan ik in hun catalogus niet vinden. Het is of 12 stappen of 6 decks, maar niets dat in de buurt komt van de combi.

Het blokschema met de digitale controllers is me geheel duidelijk, maar een praktisch schema kan ik er daarmee nog niet van baken. Laat staan dat ik een microcontroller kan programmer (maar an sich is programmeren geen enkel probleem, dus dat laatste is misschien overkomelijk). Iemand een concreet schema?

Zelf zag ik nog twee mogelijkheden:
- twee 12x3 draai schakelaars op een (1) as zetten. Moet vlgs iemand op het platliggende diyaudio.com eenvoudig kunnen met Elma switches. Weet ik zelf niet. Weet ook niet waar je ze in NL koopt. Iemand daar ervaring mee?

- een digitale potmeter bij Conrad (oudere catalogus) ad 15 Euro oid met UP/Down schakelaars (100 stappen!). Als ik vervang door een IR-gestuurd relais, ik gebruik drie potmeters met IR-ontvanger en een (1) zender zou ik ze simultaan moeten kunnen sturen lijkt me. Of het ook een beetje gelijk gaat en dus de verhoudingen tussen de kanalen bewaard blijven, heb ik geen idee van.

[ Voor 11% gewijzigd door max3D op 05-09-2004 22:01 . Reden: wat exacter geformuleerd ]

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
max3D schreef op 05 september 2004 @ 21:49:
Het blokschema met de digitale controllers is me geheel duidelijk, maar een praktisch schema kan ik er daarmee nog niet van baken. Laat staan dat ik een microcontroller kan programmer (maar an sich is programmeren geen enkel probleem, dus dat laatste is misschien overkomelijk). Iemand een concreet schema?
Een project dat gebruikt maakt van de PGA2310 volumeregelaar in combinatie met een PIC microcontroller is deze: http://www.mhennessy.f9.co.uk/preamp/index.htm
Dit is nogal een ambitieus project, maar kan wellicht dienen als inspiratie.

Een ander ontwerp met PGA2310 en AT90S1200 microcontroller:
http://www.aca-vogel.de/audio/mini/hamp.html

Nog een ontwerp met PGA2310 en AT89C2051 microcontroller: http://www.rotgradpsi.de/mc/amp51/amp51simplee.html

[ Voor 15% gewijzigd door CornelisJ op 05-09-2004 22:40 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Ik heb ooit eens iets vergelijkbaars geprobeerd (alleen dan voor een triamped stereo setup ipv een 5.1 set). Ik ben uiteindelijk voor een zes kanaals potmeter gegaan omdat een stappenschakelaar reteduur was en een electronische oplossing vond ik te ingewikkeld. Maar niet naar volle tevredenheid, loopt niet gelijk genoeg.
Wat ik zou doen als ik jou was, is gewoon een 5.1 receiver kopen, is waarschijnlijk een stuk goedkoper ook. En dan heb je meteen het probleem van de volumeregeling opgelost. En decoden met een DVD speler is bovendien zoiezo niks.

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-07 22:53
Decoden met een dvd speler is nix? Nu moet je niet alle DVD spelers op een hoop gooien. De 963 SA heeft betere DAC's dan menig HT versterker. En een DTS/DD chip blijft het zelfde...

• Jag

Jag

Abaddon1 schreef op 06 september 2004 @ 10:07:
Decoden met een dvd speler is nix? Nu moet je niet alle DVD spelers op een hoop gooien. De 963 SA heeft betere DAC's dan menig HT versterker. En een DTS/DD chip blijft het zelfde...
Dat is het punt niet, het gaat meer om dingen als bass redirection met instelbare crossover, levels en delays en evt (automatische) EQ mogelijkheden.

• @baddon
Dat HEEFT de 963SA allemaal ;)

EDIT:
Equalizer niet zover ik net heb kunnen zien...

[ Voor 49% gewijzigd door @baddon op 06-09-2004 12:14 ]

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 12:25

AcouSE

Swedish Chef

In de elektuur van april en mei van dit jaar stond een ontwerp voor een voorversterker met de PGA2311. Daarmee kun je gemakkelijk een zeskanaals voorversterker maken zoals hierboven al is weergegeven. De printen en microprocessor kun je kant-en-klaar bij de Elektuur bestellen.

Verwijderd

Dat is ook een leuke optie, maar echt goedkoop is het niet. De controller kost E 43,- de printen (2 kanalen per stuk) E 13,- geen id wat de PGA2311PA kosten.
Je hebt dan wel veel leuke extra's als afstandsbediening en ingangskeuzeschakelaars - en de spec's zijn zonder meer uitstekend. :)

De print is overigens het belangrijkste onderdeel in dit soort schakelingen. Zelf ontwerpen is lastig omdat simulatieprogramma's vaak niet alles zeggen en het veel werk is om meerdere proefmodellen te maken en door te meten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2004 13:12 ]

• daniel75
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-07 14:11
ik ben zelf op dit moment bezig met een 6-kanaals voorversterker met pga2310-chips en een PIC. Ik heb zelf ook een 963SA als bron.

Klinkt op zich lekker makkelijk, is het in principe ook, maar als het op hetzelfde kwaliteitsniveau moet als de 963 kan leveren, is het niet meer 'simpel'.

Je moet namelijk erg nauwkeurig en netjes werken. Layout is zeer kritisch, want je moet je digitale (stoor)signalen weg houden bij de analoge signalen. Verder moet je een zeer stabiele en schone voeding hebben voor met name het analoge deel. Een standaard driepoot hoeft hiet niet nauwkeurig genoeg voor te zijn. Ik heb zelf per chip een discrete voedingsregelaar gebouwd. Als het nodig blijkt extra opamp-buffertrapjes te gebruiken, zullen ook die hun eigen regelaars krijgen.

De simpelste oplossing is volgens mij een stappenschakelaar. Met 12 stappen kom je al een heel eind. Ik heb zelf ook ooit een 24-stappen stereo volumeregelaar gemaakt, en die 24stappen is al erg fijn verdeeld. Ik weet dat je bij rs-components stappenschakelaars kunt krijgen die je helemaal zelf samenstelt. Je koopt dan een asje waar je de gewenste schakelwafers op monteert.

De mooiste oplossing is idd de pga's. Maar da's dan ook de moeilijkste

• LynXz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-07 11:34
Je kunt natuurlijk ook gewoon een creative DDTS-100 nemen tussen je DVD speler en je 6 gainclones.

• max3D
  • Niet online
Hmm, de suggesties voor een digitale controller zijn zinnig als je meer controle wil dan alleen volume regeling. Voor mij is het te ingewikkeld en te duur zo te zien.

De 6 decks stappenschakelaars zijn te koop, maar gevuld met weerstandjes zijn ze als bouwpakket al minstens 270$ en dan is het nog een hoop gefrut. Moet nog prijzen zien te krijgen voor barebone stappenschakelaars. Meeste leveranciers zitten ver weg en rekenen hoge verzendkosten. De tip van daniel74 om bij rs-components eens te kijken heb ik gevolgd. Je kan ze daar idd zelf samenstellen, moet alleen nog uitpuzzelen welke onderdelen je exact moet bestellen voor een 6 kanaals en wat de prijs dus wordt.

De truc met een IR-zender met drie digitale stereo potmeters (Conrad) heb ik niemand over gehoord. Iemand een idee of dat gelijk zou lopen. Het lijkt me omdat je gewoon pulsen verstuurt die geteld worden op de drie potmeters.

De DDTS-100 leek me een gouden suggestie, want simpel en betaalbaar en nog een hoop grappen, aansluitingen en remote toe, maar als ik het aansluitschema bekijk lijkt het me onmogelijk dat de volume regelaar werkt als je de switchbox gebruikt op de stand PC (dat is wat ik wil omdat ik gedecodeerd signaal heb). Iemand daar ervaring mee? Het schema staat hier http://www.nordichardware...DTS-100-diagram_thumb.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door max3D op 07-09-2004 16:15 . Reden: ietsje duidelijker ]

• Jag

Jag

De goedkoopste oplossing lijkt me toch om gewoon een receiver te kopen. Voor 400,- heb je waarschijnlijk wel wat je wilt en dan heb je gewoon alles in 1 handige oplossing. Misschien niet zo orgineel maar het werkt wel goed :).
Zelf speakers bouwen is wel interessant.

• max3D
  • Niet online
ja, maar...
zoals ik in mijn OP al zei, wil ik een heel onopvallend setje. Dus ga ik zelf kleine speakertjes maken die ik zo afwerk dat ze mooi integreren in mijn interieur (dus een compleet verschillende afwerking voor de voor, achter en center speakers bijvoorbeeld). Verder stop ik de frontspeakers op een soort uitschuifrails zodat ik ze uit mijn tv-meubel trek bij gebruik, als een soort buitenspiegels.

Als ik dan een bak van 16 cm hoog en 10 kg moet neerzetten voor een volumeregelaar ben ik weer ver van huis. De slimline van pioneer (vsx-c501) zou wel draaglijk zijn, maar heeft geen pre-out, dus zit ik eeuwig opgescheept met de ingebouwde versterker.

Verder is het natuurlijk een soort stijfkoppig principe dat ik alles modulair wil en niets teveel wil, maar dat krijg je als je halve zolder al volstaat met apparaten die alles konden, maar toch net niet wat jij wil en waarvan je de goede functies niet kan benutten omdat het signaal er niet in kan of uit wil.

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 13:30
max3D schreef op 07 september 2004 @ 15:59:
De DDTS-100 leek me een gouden suggestie, want simpel en betaalbaar en nog een hoop grappen, aansluitingen en remote toe, maar als ik het aansluitschema bekijk is het net alsof de volume regelaar niet werkt als je de switchbox gebruikt op de stand PC (dat is wat ik wil omdat ik gedecodeerd signaal heb). Iemand daar ervaring mee? Het schema staat hier http://www.nordichardware...DTS-100-diagram_thumb.jpg
Volgens mij gat dat niet lukken. De DDTS100 heeft naar de switchbox toe alleen maar 6.1 analoog audio, en geen enkele controle functie. Daarnaast zit de volumeregelaar in de main doos, want je kunt 'm ook zonder switchbox gebruiken. Denk dat je in de PC stand inderdaad geacht wordt het volume te regelen met de PC. Kortom, wat er mist aan dit ding, is een 5/6.1 input.

Je zou hem alsnog kunnen kopen en modificeren om wel een 5.1 input te hebben, wellicht, maar ik vraag me sterk of dat zin heeft. Je wil de dacs in je dvd gebruiken omdat die zo'n geweldige kwaliteit heeft, idem gainclones (iig voor hun kosten), en dan ga je de analoge signalen door zo'n cheap dingetje routen?

Misschien een optie: Zie of je een Dolby Pro Logic (dus niet Digital) receiver kan vinden tweedehands voor weinig met een 5.1 input. Vervang vervolgens de eindstages. Dat moet zeker niet meer kosten dan de 100 euro van een ddts100 volgens mij.

De digitale pots: tja, geen idee of die in sync blijven lopen.

Analoge pots: Kun je denk ik beter laten. Geen enkele goeie surround amp of processor heeft 3 stereo analoge ganged pots voor de volume. Gelijk lopen daarvan zal erg slecht zijn.

• Jag

Jag

max3D schreef op 07 september 2004 @ 16:21:
ja, maar...
zoals ik in mijn OP al zei, wil ik een heel onopvallend setje. Dus ga ik zelf kleine speakertjes maken die ik zo afwerk dat ze mooi integreren in mijn interieur (dus een compleet verschillende afwerking voor de voor, achter en center speakers bijvoorbeeld). Verder stop ik de frontspeakers op een soort uitschuifrails zodat ik ze uit mijn tv-meubel trek bij gebruik, als een soort buitenspiegels.

Als ik dan een bak van 16 cm hoog en 10 kg moet neerzetten voor een volumeregelaar ben ik weer ver van huis. De slimline van pioneer (vsx-c501) zou wel draaglijk zijn, maar heeft geen pre-out, dus zit ik eeuwig opgescheept met de ingebouwde versterker.

Verder is het natuurlijk een soort stijfkoppig principe dat ik alles modulair wil en niets teveel wil, maar dat krijg je als je halve zolder al volstaat met apparaten die alles konden, maar toch net niet wat jij wil en waarvan je de goede functies niet kan benutten omdat het signaal er niet in kan of uit wil.
Sja modulair zou het niet zijn, maar ik zou de gainclones weglaten en dan heb je dus niets teveel. Je hebt idd wel een apparaat van de breedte van je dvd speler en iets van 14cm hoog, maar het ziet er wel een stuk chiquer uit dan zo'n Creative ding of een zelfgemaakte behuizing.
En het is ook prettig om te decoden in je receiver.

[ Voor 3% gewijzigd door Jag op 07-09-2004 16:37 ]

• @baddon
Misschien zoek je een aparte surround processor. Volgens mij heeft die een overall volumeknop. Gaan 6 tulpjes in en komen er ook weer 6 uit voor naar je gainclones. Ik weet alleen niet of goedkope merken ze hebben. TAG MClaren heeft um iig wel:

http://www.transtec.nl/article.php?id=177

EDIT:
Lol 3000 euri voor de goedkoopste 8)7 .

[ Voor 9% gewijzigd door @baddon op 07-09-2004 18:30 ]

Verwijderd

Mooie receivers zijn er in alle smaken..

Eigenlijk spreekt het idee van vijf nette gainclone-modules op een rij (in een 19" rackje ofzo) met ieder een mono volume-pot die aan de voorkant met een getand riempje gekoppeld worden me ook wel aan.
Conrad verkoopt dat soort dingen wel in de modelbouwafdeling, lijkt me goed te doen om te maken. Ziet er leuk uit, gelijkloop is afdoende en de kanaalscheiding is natuurlijk perfect ;)

Nu ja, beetje een maf plan. Wel lekker low tech. :P

• @baddon
Dat is geen receiver. Dat is een processor. Hij heeft geen luidsprekeraansluitingen. Maar het is net iets meer als een volumeknop voor 6 aansluitingen ;)

• daniel75
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-07 14:11
Verwijderd schreef op 07 september 2004 @ 18:38:
Mooie receivers zijn er in alle smaken..

Eigenlijk spreekt het idee van vijf nette gainclone-modules op een rij (in een 19" rackje ofzo) met ieder een mono volume-pot die aan de voorkant met een getand riempje gekoppeld worden me ook wel aan.
Conrad verkoopt dat soort dingen wel in de modelbouwafdeling, lijkt me goed te doen om te maken. Ziet er leuk uit, gelijkloop is afdoende en de kanaalscheiding is natuurlijk perfect ;)

Nu ja, beetje een maf plan. Wel lekker low tech. :P
volgens mij krijg je daar nooit een beetje gelijkloop uit. Zelfs getande riempjes zullen een beetje speling hebben, dus tegen de tijd dat de zesde potmeter een beetje bewogen heeft, heb je de eerste al een kwartslag rondgedraaid.

Dan kun je beter zoeken naar potmeters waar de as doorheen loopt. Dit is vaak het geval. Als je ze dan achter elkaar zet, kun je het asje van de volgende potmeter op de achterkant van de vorige lijmen.

Bijkomend voordeel van de digitale oplossing met PGA's: omdat je toch software aan het schrijven bent, kun je eventuele balans/fade regelingen etc. in dezelfde software, met dezelfde afstandsbediening eventueel, regelen. Je kunt dan tijdens het kijken van de film de onderlinge instellignen wijzigen zonder dat je naar het system-menu van je dvd speler moet.

Daniel

Verwijderd

Mwah, het zal aankomen op een nette uitvoering, maar met 40 mm wieltjes en een bijpassende riem zou het volgens mij wel goed moeten kunnen.
Die riemen worden speciaal voor dit soort toepassingen gemaakt, het zijn geen elastiekjes ofzo :)

Er zijn inderdaad best veel potmeters waar je aan de achterkant iets kunt zien draaien, maar een asje waar netjes een verlengstuk op past is volgens mij weer vrij zeldaam.

Je zou ook nog zes schuifpotmeters (of drie sterio) op een rij kunnen plaatsen. Die zijn dan redelijk samen of onafhankelijk te bedienen. Maar goede schuifjes zijn weer best aan de prijs. Dan hebben we volgens mij wel alle min of meer zinnige opties gehad nu, of wil iemand nog iets met LDR's voorstellen ? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2004 13:51 ]

• Jasper Janssen
Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 13:50:
Mwah, het zal aankomen op een nette uitvoering, maar met 40 mm wieltjes en een bijpassende riem zou het volgens mij wel goed moeten kunnen.
Die riemen worden speciaal voor dit soort toepassingen gemaakt, het zijn geen elastiekjes ofzo :)

Er zijn inderdaad best veel potmeters waar je aan de achterkant iets kunt zien draaien, maar een asje waar netjes een verlengstuk op past is volgens mij weer vrij zeldaam.

Je zou ook nog zes schuifpotmeters (of drie sterio) op een rij kunnen plaatsen. Die zijn dan redelijk samen of onafhankelijk te bedienen. Maar goede schuifjes zijn weer best aan de prijs. Dan hebben we volgens mij wel alle min of meer zinnige opties gehad nu, of wil iemand nog iets met LDR's voorstellen ? ;)
Voltage-controlled amps. 1 mono potmeter om een controle spanning te genereren en 6 stuks identieke circuitjes waarvan de gain geregeld wordt met een spanning. Als je balans issues enzo wilt regelen kun je tussen de main control en de andere nog een paar regelcircuitjes zetten.

Is de low-end/oude versie van de digitale oplossing, maar ik denk dat het makkelijker gelijklopend te krijgen is dan mechanische oplossingen. Zelfs met een stereo potmeter heb je vaak al dat de kanalen net niet helemaal gelijklopen, behalve als je een model hebt waarvan de andere lasergetrimd is om op de eerste te passen, en met 6 kanalen wordt dat nog veel erger.

• Jag

Jag

Ja, en ik kan uit ervaring vertellen dat die gelijkloop helemaal niet goed is. In mijn getriampde stereo set hoorde je echt duidelijk klankmatige veranderingen als je aan de volumeknop zat.

• Jasper Janssen
Komt opeens bij me op: Hoe doet een 5.1(4.1, 6.1, 7.1) PC speakerset dat eigenlijk? Die heeft volgens mij meestal een klein potmetertje in de remote, dat alle 6 kanalen regelt. Bij een echte 5.1 amp/receiver [Edit: de low budget ones, anyway. Met een volumegeregelde 5.1 ingang erop kan dat dus niet, tenzij 4 extra dacs goedkoper is dan losse volumeregelchip(s)] wordt volume volgens mij vaak zelfs helemaal binnen de DSP gedaan die er toch al in moet zitten voor de DD/DTS/DPL decoding, maar zo'n simpel setje heeft dat natuurlijk niet. Dus wat doet die? Een of andere vorm van digitaal aangestuurde IC(s), al dan niet monolithisch of multichip, gok ik.

[ Voor 16% gewijzigd door Jasper Janssen op 08-09-2004 22:44 ]

• max3D
  • Niet online
Nou een hoop mooie plannen. Ik ben definitief overtuigd dat ik niet in zee ga met een receiver, met een digital decoder of met mechanische oplossingen.

Ik twijfel nu tussen:

- de elektuur oplossing. Ik heb die twee nummers alvast nabesteld. Eigenlijk een
overpriced en overkill oplossing, maar ik heb de software bekeken en mijn handen jeuken om daar wat mee te doen...

-de digitale potmeter van Conrad met een eigen IR afstandsbediening. Goedkoop, maar of het werkt? Linkje naar handleiding met schema http://www.produktinfo.co...lc.cgi?art=115177&lang=nl

-een kitje voor een digitale regeling (PGA2310) met afstandsbediening uit Duitsland dat op ongeveer 200 Euro uitkomt ex voeding. Mooi blauw display en ab inbegrepen. Zie hier http://www.schuro.de/preisl-vc.htm

- een draaischakelaar. Ik heb dankzij AJWS tip bij rs-components een 12 standen 6 decks kit gevonden voor ongeveer 50 Euro. Niet zo mooi als 24 en geen goudkontakten, maar als ik mijn weerstanden slim uitkien kan ik genoeg subtiliteit in het belangrijke deel houden. Bij heel hard en heel zacht zijn wat grotere stappen geen probleem. Met een serie 0.1% weerstanden van Display wordt het een heel nauwkeurig ding. De subwoofer krijgt dan 1% weerstanden (maakt daarbij toch geen bal uit), want display verkoopt ze alleen per 5. Totale kosten iets van 80 Euro en wat werk voor een complete volumeregelaar.

[ Voor 6% gewijzigd door max3D op 09-09-2004 19:59 . Reden: schema conrad potmeter gevonden ]

Verwijderd

Wil Daniel75 contact met mij opnemen via dit forum??

Of iemand anders die mij kan vertellen waar ik het beste de PGA2311 volume
regelaar kan bestellen.

GROET!

H> 8)
Pagina: 1