Toon posts:

MSI Neo2 K8N Platinum. Booten van SATA schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heya,

Ik heb een AMD Athlon64 3500+
MSI K8N Neo2 Platinum s939 (ik heb de laatste nieuwe BIOS erop staan)
1024MB Paired corsair XMS ram PC3200 DDR400
60gig IBM IDE 7200RPM (primary IDE master)
80gig Maxtor IDE 7200RPM (primary IDE slave)
Western Digital Raptor 10.000RPM SATA schijf 36.7gig (SATA 1)

Doel:
Ik zou graag WindowsXP booten van op mijn WD Raptor schijf, om het allemaal wat vlotter te doen verlopen.

Probleem:
Ik dacht dat ik een FDD nodig had om de SATA drivers te laden tijdens de installatie van WinXP, maar van sinds ik dit mobo heb geinstalleerd wordt mijn floppy drive niet gedetecteerd, en ik dacht dat het aan de FDD zelf lag. Maar zelfs met een nieuwe floppy drive eraan werkte het niet.

Maar, ik heb die raptor er pas achteraf ingestoken, er zit namelijk nog een OS op mijn primary IDE, en ik heb de raptor schijf (met dat OS op m'n IBM schijf) eerst gepartitioneerd... met als gevolg dat WinXP setup die schijf (E:) ziet (dus ZONDER SATA drivers), en je er de windows files op kan kopieren.

Wanneer ik nu die WD op 1 zet in het bios (HD boot priority list), dan boot hij van de realtek gigabit onboard kaart denk ik! Hij zegt namelijk iets ivm intel drivers en dan Media Test Failure, check cable en vervolgens invalid partition table.

Ik snap er echt niks meer van;
Waarom werkt m'n FDD niet? Waarom kan ik niet booten van die SATA schijf?

Ik zou jullie erg dankbaar zijn voor een antwoord.

Dank bij voorbaat,
DJ007

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2004 15:17 ]

• scorched
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-08 10:20

scorched

Maximum Overdrive

Allereest, groeten hoeft niet op Got :)

Staat de floppy controller enabled in het bios en het op juiste formaat (1,44 mb) en staat de bootvolgorde goed. Mocht je floppy het dan nog niet doen probeer een andere fdd kabeltje en kijk of ie goed zit en op de juiste connector.

Verwijderd

Topicstarter
allemaal al gechecked, geen resultaat

• steven2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-08 13:22
/off topic

Al search gebruikt? Er is al een topic over dit mobo. Graag eerst eens zoeken en dan vragen :)

/off topic

Maar om op je vraag antwoord te geven. Eerst andere HDD's afkoppelen. Dan gaan installeren en je hoeft geen diskette te gebruiken om alleen non-RAID aansturing te gebruiken. Nadat WinXP erop staat weer afsluiten en HDD's aankoppelen. Daarna kan je met Schijfbeheer de Drive-letters goed instellen :)

ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001

• Dinh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-05-2025
Hoi DJ007,

Ik denk zelf dat het beter is als je beide IDE harddisk eerst eruit haalt. Dus alleen CD/DVD-Rom + Raptor erin. Windows XP installeren, en dan de IDE schijven installeren.

Er kan ook een probleem optreden als je wilt booten op je raptor. In dat geval: stel raptor op 1 van de HD boot order
1e boot op CD, 2e boot nogmaals op CD, 3e op harddisk

Als ik 1e boot op harddisk zet (dus op de raptor) dan skipt hij de raptor en gaat dan naar 2e boot. En als ik op 2e boot de hd zet, dan moet ik een CD Boot negeren om te kunnen booten op mijn raptor.

Hoop dat je wat aan hebt. Veel succes ermee...

Verwijderd

Topicstarter
bedankt alvast kerels, ik zal het morgen es proberen :)

• Doogie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb vandaag zelf met dit probleem geworsteld en heb de oplossing gevonden: download nieuwste SATA drivers van www.msi.com.tw, sluit alleen je SATA drive aan en volg deze instructie:
1. Hook up the drive to serial port 1/2/3/4. There has been issues around with people using SATA port 1 and 2 in regards to overclockability. If possiblealways use SATA port 3 or 4 unless doing a Raid 0+1 or 1 where 4 are required.
2. Very first thing we will do is boot into the BIOS and go into “Standard CMOS Features”
3. Check to make sure your drive is located on what SATA channel you have the drive plugged into
4. Go into “Integrated Peripherals”
5. Press ENTER on “Onboard Devices”
6. Press ENTER on “RAID Config”
7. Locate the “SATA1/4 RAID” make sure whatever port it is plugged into is enabled.
8. Return to “Onboard Devices” menu
9. Locate the SATA1/SATA2 – SATA3/SATA4 and enable the option that corresponds with your drive.
10. From here we will exit/save
11. Upon posting you will now see the NVIDIA Raid Bios and press F10 to enter.
12. Here you will see your new drive located on the left side of the 2 panels “Free Disks” and “Array Disks”.
13. Simply hit the right arrow key and the drive will shoot over from the left to the right side.
14. Make sure the “RAID Mode” is Stripping and Striping Block at 64k or Optimal. Hit F7 (Finish)
15. You will now see an “Array List”; as long as the drive is listed as healthy we are good.
16. CTRL-X to Exit. The computer should reboot.
17. We need to go directly into the bios right after the system posts.
18. Go into “ Advanced BIOS Features”

*NOTE*

When you have a serial hard drive hooked up to this motherboard ahd have arrived at this point you will be able to go into “Hard Disk Boot Priority”. Please go in here and you will see NVIDIA Stripe here. Please make sure this is the top #1 option with your page up/down to select this.

19. You will want first boot device to be CD-ROM for Windows XP/2k installs.
20. You will want the second boot device to read HARD DRIVE; this corresponds to the “Hard Disk Boot Priority List”.
21. Save/Exit
22. As most of you know when you enter the Setup for Win2k/WinXP you will need to hit F6 to load additional drivers for other SCSI devices.
23. When you arrive at the “Press S” menu please make sure you load BOTH of the NVIDIA SCSI/Storage drivers.

This means you will load "NVIDIA RAID CLASS DRIVE" hit <Enter> then hit S again and select "Nvidia Nforce Storrage Controller" hit <Enter>

You must do this step or windows has no idea what you want it to search for in regards to possible storage space.

From here you should be able to complete the install of Windows XP/2K fine. You can go into the bios and make “hard drive” first boot if you wish now.
Zie ook http://forum.msi.com.tw/thread.php?threadid=54484

Deze methode heeft voor mij succes. Je floppy probleem kan ik echter niet direct thuisbrengen.

• Madcat
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Doogie schreef op 05 september 2004 @ 23:02:
Ik heb vandaag zelf met dit probleem geworsteld en heb de oplossing gevonden: download nieuwste SATA drivers van www.msi.com.tw, sluit alleen je SATA drive aan en volg deze instructie:

[...]
Zie ook http://forum.msi.com.tw/thread.php?threadid=54484

Deze methode heeft voor mij succes. Je floppy probleem kan ik echter niet direct thuisbrengen.
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem, echter werkt mijn disk wel maar deze is niet goed ofzo.
ik heb een MSI k8n neo platinum en een maxtor 200G S-ata disk

Mijn probleem zit niet bij het booten maar zelfs al bij de instalatie van window XP zelf.

ik heb van mijn single disk een stripping raid gemaakt en de beide drivers geladen via mijn floppy.

dan schrijft windows tijdens de instalatie (successvol) de hele directory structuur. maar als hij dan de files wil gaan schrijven dan vraagt hij om de "nvidia raid driver (scsi)"

is iemand dit probleem al eerder tegen gekomen?

[ Voor 6% gewijzigd door Madcat op 08-11-2004 14:27 ]

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-07 06:51

Skyline GT-R

RB26DETT

een_madcat schreef op 08 november 2004 @ 14:25:
[...]

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem, echter werkt mijn disk wel maar deze is niet goed ofzo.
ik heb een MSI k8n neo platinum en een maxtor 200G S-ata disk

Mijn probleem zit niet bij het booten maar zelfs al bij de instalatie van window XP zelf.

ik heb van mijn single disk een stripping raid gemaakt en de beide drivers geladen via mijn floppy.

dan schrijft windows tijdens de instalatie (successvol) de hele directory structuur. maar als hij dan de files wil gaan schrijven dan vraagt hij om de "nvidia raid driver (scsi)"

is iemand dit probleem al eerder tegen gekomen?
Dit probleem ken ik van ergens :Y) Ik heb het namelijk zelf ook gehad, een MSI K8N Neo Platinum en ik probeerde toen ook windows XP te installeren op een 160GB SATA schijf, maar de setup sluite zichzelf als wanneer dat beeld hoorde te komen van dat ik mijn partitie moet kiezen. Toen kreeg ik een BSOD: Unmountable Boot Volume. Ik heb toen alles geprobeert: SATA drivers, Raid instellingen, BIOS instellingen, niets holp. UITEINDELIJK lag het probleem niet bij de SATA schijf, maar WEL bij het feit dat ik probeerde te installeren van mijn NEC ND3500A dvd-brander. Windows wou namelijk installeren op de 2mb cache van de schijf (hoe dom). Maar toen ik mijn DVD-rom aansloot, geen enkel probleem, en die SATA drivers zijn dus helemaal niet nodig... Mail me voor meer info, of kijk op mijn topic dat ik daar toen over heb geopent ;) Ik krijg maar geen WinXP op mijn SATA disk...

• Madcat
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Skyline GT-R schreef op 08 november 2004 @ 17:06:
[...]

Dit probleem ken ik van ergens :Y) Ik heb het namelijk zelf ook gehad, een MSI K8N Neo Platinum en ik probeerde toen ook windows XP te installeren op een 160GB SATA schijf, maar de setup sluite zichzelf als wanneer dat beeld hoorde te komen van dat ik mijn partitie moet kiezen. Toen kreeg ik een BSOD: Unmountable Boot Volume. Ik heb toen alles geprobeert: SATA drivers, Raid instellingen, BIOS instellingen, niets holp. UITEINDELIJK lag het probleem niet bij de SATA schijf, maar WEL bij het feit dat ik probeerde te installeren van mijn NEC ND3500A dvd-brander. Windows wou namelijk installeren op de 2mb cache van de schijf (hoe dom). Maar toen ik mijn DVD-rom aansloot, geen enkel probleem, en die SATA drivers zijn dus helemaal niet nodig... Mail me voor meer info, of kijk op mijn topic dat ik daar toen over heb geopent ;) Ik krijg maar geen WinXP op mijn SATA disk...
hey SUPER!

het werkt nu wel, wat het probleem was, was dat ik windows instaleerde vanaf mijn DVD writer (NEC 1300), waardoor het op een of andere manier fout ging.

ik heb het nu vanaf mijn CD writer geinstaleerd en nu gaat het wel goed
Pagina: 1