Combinatie CD-RW en DVD wordt niet geaccepteerd?

Pagina: 1
Acties:

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-03 12:29
Ik heb een Samsung DVD-rom drive over, en die wilde ik plaatsen in de computer van mijn broertje. Dit is nog een oude P3 733Mhz. Daarin zat eerst werkend: een Samsung CD-Rom drive. Later door een computerwinkel een Aopen CD-RW drive bijgezet. Werkt nog steeds prima.

Nu wil ik die oude Samsung CD-rom drive vervangen door die uit een Dell afkomstige Samsung DVD-rom drive en dan loopt ie vast (doet niets meer) bij het laden van XP. Overigens staat dan bij het opstarten, als de computer de drives checkt, driemaal None, ipv normaal bij de derde (van 4) "cd-rom." Toen hebben we alle mogelijke manieren uitgeprobeerd en het kwam het erop neer dat alleen de oude Samsung cd-rom drive met de Aopen wilde samenwerken. Want deze combinaties werken:
cd-rw en cd
cd en dvd
cd en dvd-rw
dvd en dvd-rw
cd-rw met de dvd drives werkten beide niet. Tevens hebben we van alle mogelijke opties de master en secondary ook omgedraaid geprobeerd.

Allemaal werken ze afzonderlijk wel gewoon, dus met slechts een drive in de computer. (DVD-rw drive was tijdelijk en als test of deze wel werkte ipv de normale dvd drive)
Overigens heeft de computerwinkel de BIOS ineens afgeschermd met een wachtwoord, dus daar kan ik niet in kijken op het moment. :( Zal het ze nog vragen.

Waar ligt het probleem??
Kan het eventueel aan een niet-ondersteuning van het moederbord liggen?

NB: Ik heb ook geprobeerd de Aopen cd-rw drive als (ik denk) secundary slave van het diskettestation te gebruiken, vervolgens startte alles goed, de dvd drive werkte gewoon, maar de Aopen was niet te zien.

pepernooot

Verwijderd

NB: Ik heb ook geprobeerd de Aopen cd-rw drive als (ik denk) secundary slave van het diskettestation te gebruiken, vervolgens startte alles goed, de dvd drive werkte gewoon, maar de Aopen was niet te zien.
hoe heb je dat precies gedaan dan? een floppy connector is namelijk wat kleiner :)

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:16
Jumpers goed staan, niet toevallig allebei op Master of dat soort vage dingen?

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• EHofman
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-01 20:59
Dell heeft de (nare) eigenschap om alle drivers op Cable Select te zetten. Dit geeft vaak problemen in "gewone" pc, daar er vaak geen cs ide cable gebruikt wordt. Zet de jumper op ms of sl, je zult zien....het werkt (ben zelf DELL engineer)

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-03 12:29
hoe heb je dat precies gedaan dan? een floppy connector is namelijk wat kleiner
Geen idee, maar de kabel die erheen liep, daarvan het einde loopt toch echt naar het diskettestation. Zal wel adapter opzitten ofzo? Was echt een cd-dvd drive connector en echt dezelfde kabel (dun ding... IDE?)
EHofman schreef op 05 september 2004 @ 16:56:
Dell heeft de (nare) eigenschap om alle drivers op Cable Select te zetten. Dit geeft vaak problemen in "gewone" pc, daar er vaak geen cs ide cable gebruikt wordt. Zet de jumper op ms of sl, je zult zien....het werkt (ben zelf DELL engineer)
mmm, ok. Dit zal vast in de BIOS gedaan moeten worden? Maar dan toch wel raar lijkt me dat de (dell) dvd-drive wel werkte met de oude cd-rom drive, maar niet met de nieuwe cd-rw drive :?
Maargoed, eerst maar eens in de BIOS zien te komen......

pepernooot