Toon posts:

[delphi] mysql over odbc, automatisch inloggen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik heb een applicatie die met de standaard bde-componenten connect met een mysql database. Hij maakt verbinding via odbc (ingesteld in de bde administrator). Nu moet ik elke keer als ik het programma opstart de username en wachtwoord van de database invullen, kan dit op een of andere manier automatisch gebeuren? Ik kan hier onder de bde-administrator nl. geen optie voor vinden.

alvast bedankt voor reactie!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:27

Tomatoman

Fulltime prutser

Als je in de Helpfiles van Delphi het zoekwoord 'login' intypt, geeft het eerste het beste resultaat uitgebreid het antwoord, nota bene met een stukje code erbij :Z. Ik krijg niet de indruk dat je zelf zo hard naar het antwoord gezocht hebt.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Verwijderd

Topicstarter
Hmjah, hier had ik al gekeken maar de help zegt hetvolgende:

For BDE, dbExpress, and InterBase express datasets, the user name and password connection parameters can be accessed through the Params property. (For BDE datasets, the parameter values can also be associated with a BDE alias, while for dbExpress datasets, they can also be associated with a connection name).

Nu heb ik een table op een datamodule staan met de databasename property op die db die via odbc connect.
Probleem:

1. Bij mij heeft een TTable geen Params property
2. Ik heb die username en pw ingesteld in de bde administrator en toch vraagt hij er steeds om.

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

• Als je nou eens even mijn hint had gevolgd, had je het antwoord allang gehad.

• Als je in de helpfiles op het woord Params had gezocht, had je had antwoord ook al gehad.

• Als je in het eerste het beste boek over Delphi de hoofdstukken over database programming had opengeslagen, had je het antwoord ook gehad.

[ Voor 60% gewijzigd door Tomatoman op 05-09-2004 15:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet in welke help jij aant zoeken bent maar ik vind hier dus duidelijk nix over een tbdedataset.params of ttabel.params, ik zit hier ook al een dag door die help te zoeken maar kan bij een TTable nix vinden wat met het logingebeuren te maken heeft.

Dus graat wat info over WAT je hebt gevonden in die help ipv waar je het allemaal gevonden hebt want ik zie hier nergens iets staan waar ik verder mee kom.
Ik kan in de bde-administrator de database-naam en de loginnaam invoeren, deze komen dan ook automatisch in het database-login dialoogschermpje te staan maar het wachtwoord moet ik elke keer opgeven.

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

[list]• Als je het help-onderwerp 'login' intypt, verschijnt helemaal bovenaan het topic 'login dialog box'. Is dat nou echt zo moeilijk te vinden?

• Als je het help-onderwerp 'Params' intypt, zie je alle componenten verschijnen die een Params property hebben. Daar staat inderdaad geen TTable bij, maar wel een paar andere componenten die je herkent van de BDE tabsheet op het component palette. Tijd om op onderzoek uit te gaan.

• Als je de talloze bij Delphi meegeleverde demo programma's bekijkt, vind je het antwoord ook.

• In ieder boek over Delphi database programming staat het antwoord ook gegeven.

Het zal je duidelijk zijn dat ik niet bereid ben je het antwoord direct te geven. Reden: in Programming & Webscripting wordt verwacht dat je zelf een redelijke inspanning levert om de oplossing voor je probleem te vinden. Alle hints die ik hierboven heb gegeven, had je zelf kunnen bedenken en ook zonder veel moeite had je het antwoord dus zelf kunnen vinden. Je mag van geluk spreken dat dit topic niet meteen is dichtgegooid door een moderator :)

Verwijderd

Topicstarter
nou tomatoman, ik spring een gat in de lucht hier! :r

nog ff voor de mensen die hier later mss met dezelfde issue zitten en niet op gefrustreerde replies zitten te wachten:
je kunt uit de bde tab een tdatabase-component nemen die je aan de odbc-alias linkt. vervolgens kun je hier bij de params als key 'PASSWORD' zetten en bij de value je wachtwoord. username kun je hier onder een param met key 'USER NAME' zetten maar kan ook in de bde administrator bij de database opgegeven worden. vervolgens zet je van deze tdatabase de loginprompt op false en link je al je ttables aan de tdatabase-component ipv direct aan de alias die je in de bde administrator hebt ingesteld.

en nu maggie echt op slot!! :)

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

En wie het allemaal nog eens goed wil nalezen zoekt 10 seconden op Google en vindt het antwoord ook :)

Pagina: 1