Linux dhcp probleem

Pagina: 1
Acties:

• Zippy2000
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-02 15:48
Heb afgelopen week Suse 9.1 geinstalleerd op mn laptop op de VU Amsterdam, geen enkel probleem alles werkt, kan direct het internet op.
Het probleem is nu dat ik bij mn ouders zit en hier helemaal geen internet verbinding kan krijgen....

Ik zit hier achter een Unex router (weet niet precies welk type) en de DHCP server wil maar geen ip-adres vrijgeven. Heb net nog even een test gedaan met een Gentoo boot cd met hetzelfde resultaat.
Heb echt alle mogelijke instellingen geprobeerd in de netwerk instellingen maar niks schijnt te werken.
Ben gisteren de hele dag bezig geweest een oplossing te zoeken in GoT en via google, maar zonder resultaat.

Ik vraag me nu af of het aan mn linux instellingen ligt of dat het met instellingen in de router te maken heeft? (2 andere pcs met winXP hebben geen probleem met het verkrijgen van een ip).
Kan iemand mij hierbij helpen?

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Is de dhcp server vast ingesteld ? ik bedoel heeft ie de mac adressen voor de andere pc's in zijn lijst staan en geeft ie verder geen adressen uit ?

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• Zippy2000
Ik heb al geprobeerd mijn mac-adres in de router in te voeren en er een vast ip aan te verbinden, zonder resultaat.

• Zippy2000
De mac-adressen van de andere pc's zijn niet ingevoerd btw.

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 17:32

Roel

screen -x addict

Werkt het als je een vast IP instelt? Dan kun je namelijk meteen zien of het aan pc of aan de router ligt, of aan de kabel naar de router toe.

Post anders een 'ifconfig' (of met -a als je netwerkkaart er niet tussen staat) en als je het gevonden krijgt de dmesg informatie over je netwerkkaart.

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

• Zippy2000
Met een vast ip-adres werkt het niet.

ifconfig resultaten (typ het allemaal over van mn laptop scherm dus excuses voor het lange wachten):

eth0
Link encap:Ethernet HWaddr 00:0C:6E:35:9B:68
inet6addr: fe80::20c:6eff:fe35:9b68/64 Scope:Link
UP BROADCAST NOTRAILERS RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX Packets:0 errors:7 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:13 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:0 (0.0 b) TX bytes:4590 (4.4 Kb)
Interrupt:11 Base address:0xc000

lo
Link encap:Lacal Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
inet6 addr: ::1/128 SCope:Host
UP LLOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX Packets:42 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:42 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:2708 (2.6 Kb) TX bytes:2708 (2.6 Kb)

dmesg resultaten voor ethernetkaart:
eth0: Realtek RTL8139 at 0xfa83c000, 00:0c:6e:35:9b:68, IRQ 11
eth0: Identified 8139 chip type 'RTL-8100'
eth0: no IPv6 routers present

zou dat laatste niet het probleem kunnen zijn?

• Roel

Roel

screen -x addict

Dat laatste is geen probleem. Je kernel heeft ipv6 support maar kan geen ipv6 node vinden op je netwerk. Niks om je zorgen over te maken.

Wat ik wel raar vindt is deze regel:
RX Packets:0 errors:7 dropped:0 overruns:0 frame:0
Probeer eens een andere netwerkkabel?

• Zippy2000
Heb de kabel gepakt van deze computer (waarmee ik nu dus op internet zit). Werkt nog steeds niet.

Nog iets anders:
Tijdens het booten krijg ik de volgende melding:

. no IP adress yet.... backgrounding.
Waiting for mandatory devices: eth-id-00:0c:6e:35:9b:68
(dan is ie ff bezig en telt ie af van 15 naar 0)
eth0 interface could not be set up

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

knopper

Sander Knopper

Stel eens een vast ip-adres in in de range van je thuisnetwerk. Probeer dan het ip v.d. router te pingen. Als dat werkt dan ligt het niet aan de kabel...

code:
1
ping -c4 -i2 iprouter

• Roel

Roel

screen -x addict

knopper schreef op 05 september 2004 @ 11:55:
Stel eens een vast ip-adres in in de range van je thuisnetwerk. Probeer dan het ip v.d. router te pingen. Als dat werkt dan ligt het niet aan de kabel...
Zippy2000 schreef op 05 september 2004 @ 11:13:
Met een vast ip-adres werkt het niet.
Lezen is ook een vak.. Magoed,
. no IP adress yet.... backgrounding.
Wil gewoon zeggen dat de DHCP client een ip probeert te krijgen. Je zou eens kunnen proberen tcpdump of ethereal op te kunnen draaien terwijl je een ip probeert te krijgen.

Een andere optie is zelf de snelheid van je kaart in te stellen, dus bijvoorbeeld op 10mbit/half duplex zetten. Misschien dat je router daar problemen mee heeft in combinatie met je realtek netwerkkaartje.

• Zippy2000
statisch ip ingevoerd
bij pingen naar router krijg ik:

connect: Network is unreachable

Dit is echt heel frustrerend!

• Ajunne
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Ajunne

Uitje

Het verwondert me dat een vast ip ook niet wil werken. Ik heb namelijk wel al gehoord dat sommige (meestal el-cheapo) routers problemen hebben met het uitdelen van ip adressen aan linux. De DHCP server die er in gebakken zit is van zeer hoogstaande kwaliteit, zo hoog zelfs dat hij alleen maar werkt met Windows... Een vast ip instellen brengt dan meestal wel soelaas, maar als dat hier ook niet werkt moet er wel wat anders aan de hand zijn.

Even speculeren: kan het misschien zijn dat de router alleen maar verbindingen toelaat van ip adressen die hij in zijn dhcp leases heeft staan? Lijkt me zeer sterk, maar daarmee kun je effectief het gebruik van vaste ip adressen op je netwerk uitschakelen (om meer controle over het netwerk te krijgen). Staat daar soms iets van in de handleiding? Is dat een optie die je kunt in- en uitschakelen? Weet Google er iets over?

• Zippy2000
bij een 'tcpdump -vv' krijg ik het volgende:

tcpdump: WARNING: eth0: no ip4 adress assigned
tcpdump: listening on eth0, link type EN10MB (Thernet), capture size 96 bytes
12:16:41.193005 IP (tos 0x0, ttl 64, id 60482, offset 0, flags [none], length: 576) 0.0.0.0.bootpc > 255.255.255.255.bootps: BOOTP/DHCP, Request from 00:0c:6e:35:9b:68, length: 548, xid:0x4d665756, secs:10, flags: [Broadcast] (0x8000)
Client Ethernet Address : 00:0c:6e:35:9b:68 [|bootp]

Hier blijft hij dan heel lang op hangen en gaat het daarna weer opnieuw doen. Als ik hem dan afbreek krijg ik:

1 packets captured
1 packets received by filter
0 packets dropped by kernel

Verder heb ik geen flauw idee hoe ik in Suse mn ethernet kaart op half-duplex kan zetten. (Kan het nergens in de instellingen vinden)

Verwijderd

Misschien kan je proberen op die Linux-computer het ip-adres wat een windows-machine via dhcp krijgt handmatig in te voeren, dan heel snel de kabel uit de windows-computer te trekken en in de linux-computer te stoppen...

• Zippy2000
Dat was al iets wat ik had geprobeerd (je gaat echt hopeloze dingen proberen als het maar niet wil werken).
Ook dit heeft geen effect (maar dat is eigenlijk wel logisch)

• Zippy2000
Ikzelf begin nu toch te denken dat het aan de router ligt. Als ik al geen verbinding kan maken als ik de pc opstart met een gentoo boot-disk, dan kan het toch niet aan de linux instellingen liggen?

• Roel

Roel

screen -x addict

De instellingen in linux zien er imho goed uit.

Ik denk dat het de combinatie realtek netwerkkaart/router is.. 10 mbit half duplex zou misschien kunnen helpen. Je kunt geloof ik dat instellen met mii-tool, zie de manpage voor details....

• Zippy2000
als ik mii-tool opstart krijg ik de volgende foutmelding:

SIOCGMIIPHY on 'eth0' failed: Operation not supported
no MII interfaces found

bij het resetten van de MII instellingen krijg ik hetzelfde verhaal

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Is het niet raar dat je op je eth0 alleen een IPv6 adres krijgt? Vooral omdat alle applicaties aangeven dat er geen IPv6 support is? Ik vraag me af of je router jou dat v6 adres geeft; of dat het ergens anders vandaan komt. En waarom zegt ethdump
Client Ethernet Address : 00:0c:6e:35:9b:68 [|bootp]
:? Daar lijkt te staan dat er alleen een bootp daemon draait op je eth0; en geen dhcpcd?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Zippy2000
tijdens het booten start dhcpcd wel, maar blijft eindeloos zonder resultaat doorzoeken.

over ipv6 zegt dmesg:

eth0: no IPv6 routers present

Ik ben nu echt ten einde raad...

[ Voor 12% gewijzigd door Zippy2000 op 05-09-2004 13:34 ]

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Spider.007 schreef op 05 september 2004 @ 13:14:
Is het niet raar dat je op je eth0 alleen een IPv6 adres krijgt? Vooral omdat alle applicaties aangeven dat er geen IPv6 support is? Ik vraag me af of je router jou dat v6 adres geeft; of dat het ergens anders vandaan komt. En waarom zegt ethdump
[...]
:? Daar lijkt te staan dat er alleen een bootp daemon draait op je eth0; en geen dhcpcd?
volgens mij wordt een IPv6 adres niet toegekend door een router, maar verzint ie dat zelf, onder andere op basis van MAC adres. Zo is iedere netwerkkaart uniek.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• _fm
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

_fm

(spuit11-mode) Met mii-tool kun je de mode (half/full 10/100) vast instellen en je huidige link-status bekijken.
(/spuit11-mode)

De melding over ipv6 is voor normaal ipv4 gebruik van geen betekenis zoals al eerder gezegd. dhcp is de vervanger van bootp (en daarvoor had je weer rarp), dhcp heeft meer features (dhcp is wel bootp compatible), maar de poortnummer naar naam-mapping heet nog altijd bootpc(68) en bootps(67) (zie /etc/services), daarom dat je in je tcpdump iets over bootp ziet, maar je kunt er wel vanuitgaan dat dat gewoon dhcp is, tenzij je echt je dhcp client gedeinstalleerd hebt en ergens een bootp-only client gevonden hebt en ingestalleerd hebt

[ Voor 162% gewijzigd door _fm op 05-09-2004 14:14 . Reden: spuit nummer 11 ]

• Zippy2000
maargoed, het is nog steeds niet gelukt :( ik ga nog ff rondneuzen in de instellingen van de router en dan geef ik het toch echt op...

Dan komt voor mij de grote vraag:
Zal ik linux houden of toch maar weer XP erop zetten (waar het wel bij werkte).

In ieder geval allemaal bedankt voor de moeite!

ps. Als je toch nog een oplossing denkt te hebben, gewoon hier neerzetten want ik zit waarschijnlijk toch nog wel een tijdje te prutsen aan te probleem

• Roel

Roel

screen -x addict

Welke module gebruik je trouwens?
Er zijn namelijk 2 modules voor die realtek kaart, 8139too en 8139cp, misschien dat dat iets uitmaakt bij het gebruik van mii-tool? Ik kan van mijn realtek in m'n laptop wel gewoon de snelheid aanpassen en ik gebruik de 8139too module.

Overigens, als je een google search doet krijg je deze thread. Niet te verstaan, maar ze hebben het daar ook over 100/10 full en half duplex.. Maar of het geholpen heeft weet ik niet :P

Als 't ding wel met Windows XP werkte zou je er eens een dualboot op kunnen zetten en kijken op welke snelheid de netwerkkaart dan staat.

Verwijderd

Ik kan je mededelen dat ik ook dit probleem heb (gehad) maar zelf weer opgelost. De oplossing tussen aanhalingstekes is door de nic te configureren met je routers ip adres als dns (naamserver). Het is een oplossing tot zover want je zal merken dat je verbinding vrij traag zal zijn.

Mocht er iemand zijn met een andere en betere oplossing dan hoor ik het graag.

Succes ermee

The Hitman

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Roel schreef op 05 september 2004 @ 15:19:
[...]

Overigens, als je een google search doet krijg je deze thread. Niet te verstaan, maar ze hebben het daar ook over 100/10 full en half duplex.. Maar of het geholpen heeft weet ik niet :P

[...]
Kwestie van goed gebruik van de rest van de Google tools:

klik :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11-02 00:15
@The Hitman:
Volgens mij is het probleem nu net dat er geen verkeerd tussen router en pc mogelijk is. Het instellen van een DNS lost volgens mij niets op..

[ Voor 5% gewijzigd door viper op 05-09-2004 22:26 ]

Verwijderd

In mijn geval is het probleem wel opgelost, ik heb verbinding met het internet, nu de MAAR!
Check de router op de lan instellingen, ik kan daar zien dat de PC niet is aangemeld, het statisch IP is niet te zien en ook het MAC adres niet.

Duidelijk een geval van DHCP problemen. Heb hier nog geen oplossing voor en zie in verschillende forums dat menigeen hier last van heeft en vooral bij SUSE 9.1 Pro.

Ik heb overigens een Sweex ADSL router, iemand een oplossing?

• Zippy2000
Ik weet niet zeker of dit perse aan Suse9.1 ligt. Heb namelijk even een testje gedaan met de gentoo-bootcd, en daar lukt het ook niet mee. Kan geen ip-adres krijgen van de dhcp.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:11

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Misschien een domme opmerking, maar is die kabel wel okee? Je kunt niet pingen, ook niet met statisch ip dus dan zou ik zeggen: kabel rot.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mjah, daar lijkt het idd op, maar hij zegt dat een andere kabel het probleem ook niet oplost. Heb je al gegevens over welke module je gebruikt voor je realtec? En stop met /etc/init.d/dhcp eens even je dhcp client en start hem dan met de hand (dhcpcd gok ik?) met de verbose optie zodat je wat meer info krijgt.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Zwerver schreef op 07 september 2004 @ 14:44:
Mjah, daar lijkt het idd op, maar hij zegt dat een andere kabel het probleem ook niet oplost. Heb je al gegevens over welke module je gebruikt voor je realtec? En stop met /etc/init.d/dhcp eens even je dhcp client en start hem dan met de hand (dhcpcd gok ik?) met de verbose optie zodat je wat meer info krijgt.
dhclient ethX

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
en dan de verbose optie erbij ;) Die haal je uit de manpage van dhclient

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1