Tweeter kapot (advies gevraagd)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.278 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-04 02:49
Ik bezit een paar studiemonitorspeaker van Infinity (model: sm-225) Ik was gisteren harde muziek aan het draaien en op begeven moment merkte ik dat de tweeter van de rechter luidspreker het niet meer deed, hij is gewoon compleet verbrand/gesmolten.

Afbeeldingslocatie: http://62.216.8.249/gertus/IMG_3376kl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://62.216.8.249/gertus/IMG_3377kl.jpg

Ik weet de oorzaak en ik weet dat het mijn eigen schuld is. Op garantie kan ik ook nietmeer rekenen want de speakers zijn al een aantal jaren in gebruik.

Ik wil jullie om advies vragen, ik zie zelf twee mogelijkheden, de eerste om te proberen om dezelfde tweeter opnieuw te bestellen, en de tweede is om een ander model te kopen en dan in beide luidsprekers dat model tweeter te zetten.

De specs van de luidsprekers zijn:

10-200watts
48-20000HZ (+- 3db)
Crossover freq 450HZ / 2.5kHz
Sens 101dB spl @2.83v @1meter
Compatible with 4 - 8 Ohm
Tweeter 1" High-Output Fastglass Fiberglass Dome

Ik ben benieuwd hoe jullie dit zouden oplossen, het liefste heb ik de speaker weer zo snel mogelijk aan het werk, ik was altijd heel tevreden over het geluid.

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:08
Hoe oud zijn de monitors? Want als ze ouder dan 3 jaar zijn is het verstandig om 2 nieuwe tweeters te kopen en erin te zetten

Als je nieuwe tweeters wilt kun je met dit bedrijf bellen, zij zijn de importeur & kunnen dus originele tweeters bestellen ;) :

Harman Consumer Holland
Wilgenweg 8B
2964 AM Groot-Ammers

Telefoonnr:
0184-608060

Website:
www.harman.com

• wij
Jeroenz18 schreef op 05 september 2004 @ 10:34:
Hoe oud zijn de monitors? Want als ze ouder dan 3 jaar zijn is het verstandig om 2 nieuwe tweeters te kopen en erin te zetten

Als je nieuwe tweeters wilt kun je met dit bedrijf bellen, zij zijn de importeur & kunnen dus originele tweeters bestellen ;) :

Harman Consumer Holland
Wilgenweg 8B
2964 AM Groot-Ammers

Telefoonnr:
0184-608060

Website:
www.harman.com
De monitors zijn zeker ouder dan 3jaar, ik heb ze omstreeks 1999/2000 gekocht. Ik zal dat nummer maandag even opbellen om te informeren. Ook zal ik zometeen even die tweeter eruit schroeven om te kijken of er nog meer specs opstaan.

Ik ga er zelf een beetje vanuit dat ik twee nieuwe tweeters moet kopen. Maar ik ben echt helemaal niet bekend op dit gebied.

(wijziging: het zijn wel monitorspeakers, maar het maakt me helemaal niet uit hoe 'neutraal' het geluid klinkt. Ik vind het belangrijk dat geluid het mooi klinkt, maar ik gebruik de speakers niet voor studio of mix doeleinden.)

[ Voor 14% gewijzigd door wij op 05-09-2004 11:00 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-04 15:30
Misschien kun je de plaatjes wat resizen? Leuk dat je dat in de tags doet en de layout niet verneukt, maar nu staan mensen nog een hele bult info te downloaden...

We hebben niet allemaal een 8 MBit lijn...

Punctuality is the politeness of kings

• wij
dreamscape schreef op 05 september 2004 @ 10:57:
Misschien kun je de plaatjes wat resizen? Leuk dat je dat in de tags doet en de layout niet verneukt, maar nu staan mensen nog een hele bult info te downloaden...

We hebben niet allemaal een 8 MBit lijn...
Oke bedankt :) ik heb ze nu geresized naar 400x300!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik zou idd eens infinity vragen of ze er misschien nog hebben liggen. Anders proberen zo veel mogelijk over de speaker te weten te komen: filter ontwerp, gevoeligheid van de units, e.d. Dan kun je eventueel een vervangende tweeter uitzoeken. Of het dan echt gaat passen is altijd maar de vraag...

Maar tip voor de volgende keer: zet je amp niet zo hard dat ie gaat clippen, want dat is vermoedelijk hetgene wat je tweeter kapot heeft gemaakt.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• wij
deepspace schreef op 05 september 2004 @ 11:51:
Ik zou idd eens infinity vragen of ze er misschien nog hebben liggen. Anders proberen zo veel mogelijk over de speaker te weten te komen: filter ontwerp, gevoeligheid van de units, e.d. Dan kun je eventueel een vervangende tweeter uitzoeken. Of het dan echt gaat passen is altijd maar de vraag...

Maar tip voor de volgende keer: zet je amp niet zo hard dat ie gaat clippen, want dat is vermoedelijk hetgene wat je tweeter kapot heeft gemaakt.
Ik weet de crossover freq, dat is 2.5kHz dus te tweeter krijgt al het geluid binnen vanaf die freq? en ik weet de gevoeligheid (101db spl @1,83v @1meter). Ik denk dat ik met die gegevens al een heel eind zou moeten kunnen komen.

Ik kan ook het scheidingsfilter losschroeven, maar het zegt me verder weinig (behalve dat het een veel groter/ingewikkelder ding is dan ik had verwacht).

Over dat clippen, ik weet dat dat de oorzaak is alleen wist ik niet dat dat al kan gebeuren als me versterker op '12uur' (50% volumeknop) is ingesteld.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

wij schreef op 05 september 2004 @ 12:01:
Ik weet de crossover freq, dat is 2.5kHz dus te tweeter krijgt al het geluid binnen vanaf die freq? en ik weet de gevoeligheid (101db spl @1,83v @1meter). Ik denk dat ik met die gegevens al een heel eind zou moeten kunnen komen.

Ik kan ook het scheidingsfilter losschroeven, maar het zegt me verder weinig (behalve dat het een veel groter/ingewikkelder ding is dan ik had verwacht).

Over dat clippen, ik weet dat dat de oorzaak is alleen wist ik niet dat dat al kan gebeuren als me versterker op '12uur' (50% volumeknop) is ingesteld.
Waar heb je die info vandaan, want dat lijkt me niet te kloppen... 2,5 Khz is wel erg laag voor een 3-weg systeem, ik zou eerder 4~5 Khz denken, maar goed, gezien de groote van de woofers die erin zitten zou het nog wel goed mogelijk zijn. De 101 dB is eveneens onwaarschijnlijk, aangezien ik nog nooit een dome tweeter ben tegegekomen is dat zou halen... Als je dan echt je speakers zo hard hebt gezet, zou je nu helemaal doof moeten zijn :+

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Als ik jou was zou ik gewoon een nieuwe tweeter bestellen. Ben je hoggstwaarschijnlijk het minste geld aan kwijt en heb je gewoon de garantie dat het lekker werkt met de rest en dat het past. Een tweeter vinden die met 101 dB mee kan is niet zo makkelijk te vinden. Je hebt trouwens wel heel erg hard zitten luisteren dan, want 101 dB @ 2,83 V is geen kattepis. Ik twijfel ook wel aan die waarde trouwens.....dat zie je meer bij hoorn-systemen.

Edit: Deepspace denkt hetzelfde.........

[ Voor 6% gewijzigd door zimbab op 05-09-2004 12:13 ]

• wij
zimbab schreef op 05 september 2004 @ 12:12:
Als ik jou was zou ik gewoon een nieuwe tweeter bestellen. Ben je hoggstwaarschijnlijk het minste geld aan kwijt en heb je gewoon de garantie dat het lekker werkt met de rest en dat het past. Een tweeter vinden die met 101 dB mee kan is niet zo makkelijk te vinden. Je hebt trouwens wel heel erg hard zitten luisteren dan, want 101 dB @ 2,83 V is geen kattepis. Ik twijfel ook wel aan die waarde trouwens.....dat zie je meer bij hoorn-systemen.

Edit: Deepspace denkt hetzelfde.........
De waarden haal ik uit het instructieboekje dat ik erbij heb gekregen. Dit zijn de waarden die infinity zelf heeft opgegeven. Dat ze erg hard gaan klopt, maar of deze waarden ook 'realistisch' zijn daar kan ik niet over oordelen. Ik heb nu de tweeter losgeschroeft. Zal er eventjes wat foto's van maken!

Afbeeldingslocatie: http://62.216.8.249/gertus/IMG_3384.jpg
(letters achterop speakertje: 'Infinity 333287-001 101908s98-40 made in france'

Afbeeldingslocatie: http://62.216.8.249/gertus/IMG_3383.jpg

Dit is het scheidingsfilter dat zich in de luidspreker bevint:
Afbeeldingslocatie: http://62.216.8.249/gertus/IMG_3387.jpg

[ Voor 60% gewijzigd door wij op 05-09-2004 13:09 ]

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

101dB voor een dome is inderdaad gans onmogelijk :P Het hoogste wat ik zelf tegengekomen ben is 95dB/1w en dat is ook best hoog.
Waarschijnlijk ligt de gevoeligheid dichter bij 91dB/1w dan 101dB, dat haal je alleen met heel efficiente luidsprekers (die zeker geen f3 van 48hz hebben bij zo'n formaat) of hoornconstructies.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Ik weet niet precies hoe dat zit, maar de box doet 101dB aan 2,83 volt.
Ik weet niet hoeveel volt 1 watt is 8)7 , maar misschien heeft het met de meting te maken?

/me Als 1watt gelijk is aan 2,83volt dan heeft triple_A niks gezegd.. :O

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:47

Boss

+1 Overgewaardeerd

Bij mijn Wharfedales waren de tweeters ook een keer stuk. Bij conrad nieuwe gehaald...

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 september 2004 @ 14:39:
Ik weet niet precies hoe dat zit, maar de box doet 101dB aan 2,83 volt.
Ik weet niet hoeveel volt 1 watt is 8)7 , maar misschien heeft het met de meting te maken?

/me Als 1watt gelijk is aan 2,83volt dan heeft triple_A niks gezegd.. :O
2,83Vrms geeft 1W in 8 Ohm belasting: P = V2/R = 2,832/8 = 1.

Het is gebruikelijk om de SPL (geluidsdruk) curve van een luidspreker op te geven bij een ingangsspanning van 2.83Vrms.

• wij
Hmmm nou ik heb ze net opgebeld. Het gaat me €115 kosten om èèn nieuw orgineel tweetertje te bestellen. Ben er niet zo blij mee, denken jullie dat ik dat moet doen? Of alsnog twee willlekeurige andere tweeters kopen.

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
Tja. Als je semi-willekeurig tweeters erin zet zul je gegarandeerd problemen krijgen met de klankkleur en oneven frequentierespons. Een dikke 100 euro is op zich vrij normaal voor high-end tweeters, dus de engie manier om daar significant op te besparen is bovendien om -- in beide speakers -- met lowbudget tweets te gaan. Je hebt tegenwoordig tweetertjes voor 20-30 euro p/st die vrij goed zijn voor het geld, maar dan zou je eigenlijk de systeem respons moeten gaan meten en de crossover aanpassen voor de beste resultaten.. en dat gaat je niet zomaar lukken.

• Boekster
  • Laatst online: 07-01 15:25

Boekster

Naimoholic

wij schreef op 06 september 2004 @ 16:35:
Hmmm nou ik heb ze net opgebeld. Het gaat me €115 kosten om èèn nieuw orgineel tweetertje te bestellen. Ben er niet zo blij mee, denken jullie dat ik dat moet doen? Of alsnog twee willlekeurige andere tweeters kopen.
Tja, wie z'n billen brandt... ;)

Een identieke tweeter bestellen is het gemakkelijkst. Zeker als er nog 1 heel is is het vrij simpel te doen. Als je twee nieuwe tweeters koopt dan krijg je nooit meer een nette integratie (OK, het kan, maar het is moeilijk, zeker als je ook aan budgetten gebonden zit). Je filter zou je ook aan kunnen passen,maar dan kun je bijna nog beter een paar luidsprekers zelf gaan bouwen :p .

Music Addicted

Verwijderd

lijkt me toch veels te duur, ik heb 2 hoge 3 weg boxen en die kostten toen 69 euro per paar, bij de ALDI, en die zijn ook bekend elders hier op tweakers.net.

dan kan je nog beter een nieuwe boxen set kopen en daar de tweeter uitslopen.

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Verwijderd schreef op 06 september 2004 @ 16:44:
lijkt me toch veels te duur, ik heb 2 hoge 3 weg boxen en die kostten toen 69 euro per paar, bij de ALDI, en die zijn ook bekend elders hier op tweakers.net.

dan kan je nog beter een nieuwe boxen set kopen en daar de tweeter uitslopen.
Zeker nog nooit verder gekeken dan die luidsprekers dan ;) .

Er zijn nu eenmaal duurdere tweeters op de markt dan wat jij er aan uit zou willen geven. Die tweeters presteren beter dan diegene die in de Aldi luidsprekers zit. Je gaat een goede luidspreker tekort doen door er zo'n simpel ding in te zetten die niet integreert met de bestaande luidspreker en zijn componenten. Da's zonde, ze zien er verder niet onaardig uit :) .

De Avalon Eidolon Diamond heeft en tweeter van Diamant, ik dacht een Thiel unit van zo'n €4500,- . En reken maar dat die beter klinkt dan die dingen die in de Eltaxjes zitten :P .

Probeer dezelfde units te regelen als die er al in zaten. Dat is het gemakkelijkst.

Music Addicted

• wij
Boekster schreef op 06 september 2004 @ 16:41:
[...]

Tja, wie z'n billen brandt... ;)

Een identieke tweeter bestellen is het gemakkelijkst. Zeker als er nog 1 heel is is het vrij simpel te doen. Als je twee nieuwe tweeters koopt dan krijg je nooit meer een nette integratie (OK, het kan, maar het is moeilijk, zeker als je ook aan budgetten gebonden zit). Je filter zou je ook aan kunnen passen,maar dan kun je bijna nog beter een paar luidsprekers zelf gaan bouwen :p .
Ja je hebt wel gelijk denk ik, maar ik vraag me serieus af of die tweeter dat geld wel waard is. Ze klinken wel redelijk maar het zijn geen echte 'high-end' speakers. Met google.com vond ik oude ebay-advertenties waar de tweeter voor $30 werd aangeboden. Ik heb zelf een beetje het gevoel dat die €115 gewoon teveel geld is, maar aan de andere kant heb ik als ik twee willekeurige tweeters koop waarschijnlijk een minder resultaat. Ook omdat de crossover op 2.5khz is ingesteld en vrij groot deel van de muziek over de tweeter komt.

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Als je goede tweeters via eBay kunt vinden zou ik daar zeker eens goed naar kijken :) . €115,- is een redelijk bedrag en ik kan het me best voorstellen dat hij zo duur is omdat hij een aardig stuk van de frequentieband moet reproduceren. Er zijn niet veel tweeters die dat vanaf 2,5kHz kunnen. De opmerking van Zimbab en deepspace is daarom ook niet vreemd. crossovers op die frequentie zijn vrij apart in 3-weg systemen. Die komen vaak pas rond de 4kHz. Er zijn wel 2-weg systemen die dit doen. Maar ook die zijn er vrij weinig.

Ik vind het tot nu toe een apart geval ;) .

Music Addicted

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

kijk eens hier:
http://www.visaton.com/english/uebersicht/1_8_u.html

De meeste 1" tweeters kunnen wel vanaf 2-2,5KHz. Als dan ook de afmetingen nog een beetje kloppen kom je een heel eind.

Wise enough to play the fool

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

115 euro voor een vervangende tweeter lijkt me extreem belachelijk. Het is nu niet echt een high end tweeter als ik even naar die magneet kijk (die is ook voor een neudyn (of hoe je het ook schrijft) magneet nog best klein), en het frontpaneel lijkt plastic. Ik weet zeker dat je voor 115,- toch zeker wat beters kunt krijgen. Voor 40 euro heb je echt wel een prima tweeter, die je kunt inzetten (kijk eens bij Seas oid)! Filter moet je eventueel idd aanpassen. probeer de schakeling van dat filter eens te achterhalen (teken het op), misschien komen we dan wel verder. Vraag anderes bij Infinity. Vraag ook ff de gevoeligheid op, of de specs van de tweeter, dan kun je aan de hand daarvan een andere uitzoeken. Ik zou in ieder geval niet die 115 euro betalen. Dan maar wat meer moeite doen :) Koop in ieder geval geen willekeurige andere tweeter! Als je ergens de orginele goedkoeper kunt krijgen, dan moet je dat gewoon doen, scheelt een hoop werk ;)

google is heilig :+ : http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1137 (geen idee wat het voor een valuta is), ik zag ook nog wat ebay links, dus misschien komt ie een keer langs...

Zolas gezegt, als in de specs de gevoeligheid al niet klopt, dan zal de filter frequentie ook wel niet kloppen...

Tip: als je de tweeter vervangt, vervang dan de condensatoren van je filter (in ieder geval voor het hoog geen elko's), daar zul je nog eens flink wat winst door halen, en het hoeft niet zo heel duur te zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door voodooless op 06-09-2004 17:53 ]

• wij
Ik heb wat macrofoto's van het filter gemaakt, misschien dat jullie hier wat informatie aan kunnen aflezen.

Afbeeldingslocatie: http://62.216.8.249/gertus/infinity/IMG_3394.jpg
Afbeeldingslocatie: http://62.216.8.249/gertus/infinity/IMG_3402.jpg
Afbeeldingslocatie: http://62.216.8.249/gertus/infinity/IMG_3404.jpg
Afbeeldingslocatie: http://62.216.8.249/gertus/infinity/IMG_3405.jpg

Ik zal zelf niet weten wat het allemaal betekend en waar die dingen voor zijn.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Logischerwijs wordt de woofer wordt 1e orde lowpass gefilterd, de mid 1e orde lowpass en 1e orde highpass en de tweeter 2e orde highpass. Alleen de waarde van de spoel is wat vreemd, dit houdt in dat óf de tweeter een impedantie van rond de 30ohm heeft of dat er op deze manier gefilterd is:

Woofer 2e orde lowpass
mid 1e order low/high pass
tweeter 1e orde highpass

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• wij
m.m schreef op 06 september 2004 @ 20:10:
Logischerwijs wordt de woofer wordt 1e orde lowpass gefilterd, de mid 1e orde lowpass en 1e orde highpass en de tweeter 2e orde highpass. Alleen de waarde van de spoel is wat vreemd, dit houdt in dat óf de tweeter een impedantie van rond de 30ohm heeft of dat er op deze manier gefilterd is:

Woofer 2e orde lowpass
mid 1e order low/high pass
tweeter 1e orde highpass
Kan het zo zijn dat die 'rare' waarde ermee te maken heeft dat er aan de voorkant vam de luidspreker nog een stelschroef zit om de tweeter mee af te stellen (iets harder/zachter)?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-04 11:15
bel/mail voor de grap eens met infinity/harman in het buitenland (duitsland). Kan best zijn dat ze daar minder belachelijke prijzen hanteren :)

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

deepspace schreef op 06 september 2004 @ 17:45:
google is heilig :+ : http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1137 (geen idee wat het voor een valuta is), ik zag ook nog wat ebay links, dus misschien komt ie een keer langs...
Is een Zweedse site, dus zullen het wel Zweedse Kronen zijn. Volgens gwk.nl komt 375 kronen overeen met 42,70 euro. Maar ja.....het bestellen gaat wel iets lastiger worden neem ik aan.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-04 11:15
Ik heb weleens gemaild met hifikit, virendelijke mensen (niet al te best engels) en schappelijke verzendkosten

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
Ik denk dat die vervangingstweeter voor 115 euro kwa kwaliteit ongeveer overeenkomt met wat je van een losse tweeter van 40-75 euro kunt verwachten. Reserveonderdelen zijn *altijd* duurder dan iets vergelijkwaardigs nieuws, en zeker voor oudere produkten. Bij deze dingen die waarschijnlijk toch al jaren niet meer in de lineup zitten is het al een enorme service dat je die dingen uberhaupt nog kan krijgen.

Als ik jou was zou ik gewoon via ebay of google kijken of je een goedkope tweedehands unit kunt vinden. Vaak worden goede/klassieke/bekende speakers(ets) waarvan een driver kapot is gestript voor de nog werkende units en komen die op ebay terecht.

• wij
Raymond schreef op 06 september 2004 @ 22:07:
Ik heb weleens gemaild met hifikit, virendelijke mensen (niet al te best engels) en schappelijke verzendkosten
Hmm ik wil best graag proberen of ik het via die website (www.hifikit.se) kan bestellen, maar om een of andere reden kom ik maar niet op die website. Kan het zijn dat deze site down is? Kan iemand mij anders het email adres van die mensen geven?

Ik heb trouwens al gemerkt dat het waarschijnlijk toch goedkoper (of even duur) is om een orginele tweeter te bestellen. Zodra ik daar genoeg geld voor heb zal ik dat doen, ook omdat ik niet genoeg kennis heb om een goed vervangend exemplaar te kopen. En op deze manier weet ik zeker dat het goed klinkt. Dus iedereen bedankt voor de adviezen enzo zodat ik deze beslissing heb kunnen maken :)

[ Voor 38% gewijzigd door wij op 07-09-2004 14:05 ]

Pagina: 1