[no go] via, xp, abit, edimax, usb 2

Pagina: 1
Acties:

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
betreft usb upgrade (AHUM) pc met xp home, sp1, 512 mb ddr, asus ti 7700

Ik kocht bij informatique de externe 3,5 hdd case (q-tec 750H usb 2.0) voor een hdd. Daarbij een 80 gig maxtor met 8 mb cache en fluid ballbearing.

Mijn pc bleek geen usb 2 te hebben op het mobo, een abit kr7a-raid
De externe usb disk werkte wel gelijk, maar trrraaaaaaaaaaagggggg.....

Dus een pci kaart gekocht usb 2.0, 4 poorts, van edimax, 19 euro bij vobis.

Ik had er zin in, ik wilde die (reeds werkende) externe disk wel eens full speed zien.
Dus: updaten, pc-bios had ik al de laatste versie, maar er waren nieuwe via 4in1 voor mijn mobo tov wat ik had. Voor de q-tec was er al een nieuwe driver.
En voor de via chip op de edimax niet, dus ik heb geswitched tussen de originele op cd en de in xp zittende driver, geen soelaas.

Het test proggie HD-tach bleef na elke poging van configureren een scherpe flatline tonen van een zielige 1 (één) MB !!! Dit bij de 8 MB test.

En oh ja, ik heb ps/2 muis en keyboard, in het bios usb onboard disabled, alle usb devices verwijderd (kwa kabeltjes)
In hardware alles ok, geen conflicten.

Iemand nog iets wat ik over het hoofd gezien heb!?

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Verwijderd

Tsja het kan erg vaag gaan, ik had onderstaand probleem,
USB2.0 poort soms USB1.1
En is opgelost met een hubje ertussen, het slaat echt nergens op. Qua logica dan, maar het werkte bij mij,

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 september 2004 @ 03:35:
Tsja het kan erg vaag gaan, ik had onderstaand probleem,
USB2.0 poort soms USB1.1
En is opgelost met een hubje ertussen, het slaat echt nergens op. Qua logica dan, maar het werkte bij mij,
Daar was 1 antwoord=O... dan gaat de USB2.0 detectie chip niet helemaal goed. Lastig maar niets aan te doen.

Dus a wordt niet herkend, b wel, en dus werkt a wel dooorrrr b heen...
En van je 5 poorten, gebruik je er nu 1.
Ik moet een hub aanschaffen, of een andere usb pci kaart... lekker dan...

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
notsonewbie schreef op 05 september 2004 @ 03:52: [...]Dus a wordt niet herkend, b wel, en dus werkt a wel dooorrrr b heen... En van je 5 poorten, gebruik je er nu 1.
Ik moet een hub aanschaffen, of een andere usb pci kaart... lekker dan...
Deze ervaring lijkt me wel handig voor in een FAQ over usb 2 kaartjes, want wat blijkt: Ik ging vast kijken wat ik wilde aanschaffen als ik de edimax 4 poorts usb 2 pci kaart terug zou brengen naar vobis.

Ik kwam op een fabrikanten site en die gaf een zeer uitgebreide uitleg.
Wat blijkt:
Mijn 4 poorts usb 2.0 pci kaart van edimax, blijkt maar -1- usb 2.0 poort te hebben!
De andere 3 zitten er voor spek en bonen bij (low usb, dus nog niet eens 12 mb per seconde, in HD tach halt een usb-card reader -1- MB flatline...)

Voor dit moment haal ik, met mijn in externe q-tec usb 2.0 casing gestoken oude 40 gig maxtor, met 2 mb cache, gemiddeld 18 MB doorvoer aldus de test utility HD tach.
Maar dus alleen op de meest linkse poort van de usb 2.0 pci kaart van edimax, als je tegen de achterkant van de pc aankijkt...

En het kAn zelfs zo zijn dat deze interne kaart 'onderuit gaat' als ik er een usb 1.1 device in doe, dan werken ineens alle poorten op 1 MB doorvoer...
WIl ik dus meer usb 2.0 devices aansluiten, dan moet ik NOG een uitgave doen, namelijk een USB 2.0 hub kopen waarvan WEL alle poorten usb 2.0 zijn.

Update:
Chipset VIA VT6302
Bus PCI Local Bus Ver 2.2 Compliant
Type USB Version 2.0

* * * Speed each port 480M/bps
NIET dus, maar 1 poort ondersteunt mijn externe HDD op usb 2.0 speeds.

Compatible USB 1.1 Device Compatible
Feature USB 2.0 EHCI and USB 1.1 OHCI Compliant
Supports Up to 127 USB Devices
Provides 4 External Ports
Power Over current protection, each port 500mA
Connect USB-A connector

[ Voor 20% gewijzigd door notsonewbie op 06-09-2004 19:28 ]