Toon posts:

Radiosignalen in de vorm van FM-frequentie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor de laatste tijd veel over de i-pod met fm-zender. Je ziet steeds meer radio via Internet. Waar denken jullie dat de toekomst ligt voor radio via de ether. Gaan we straks allemaal via Internet radio luisteren (bijvoorbeeld in de auto via WIFI) of blijven we bij het oude vertrouwde en zeer geliefde FM-frequenties via de ether.

p.s. Ik vraag me af wat de bandbreedte is van de fm-frequentie en hoeveel data per seconde verzonden kan worden. Kan iemand mij dit vertellen?

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Analoge FM uitzendingen zullen vervangen gaan worden door Digitene.
Net als de huidige analoge TV zenders (publiek).

Radio over ip over wifi is voor de massa geen interessante oplossing.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Een voordeel van fm radio tov. internet radio is dat het een signaal is dat er gewoon is, niemand merkt dat je het gebruikt en een ander niet.
Met internet radio kost elke gebruiker weer extra bandbreedte, niet extreem veel maar bij elkaar zou het toch een flinke lading worden.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

samo

yo/wassup

Een i-pod met fm-zender heeft volgens mij niks met internet-radio te maken, maar meer met de mogelijkheid je auto-radio als speakerset te gebruiken dacht ik.
Verder zal radio en tv digitaler worden, en zal je voor meer extra dingen extra moeten betalen.
In de UK doen ze veel met digitale tv, maar ik kan me moeilijk voorstellen wat daar leuk aan is...

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 15:49
Wolfboy schreef op 06 september 2004 @ 02:48:
Een voordeel van fm radio tov. internet radio is dat het een signaal is dat er gewoon is, niemand merkt dat je het gebruikt en een ander niet.
Met internet radio kost elke gebruiker weer extra bandbreedte, niet extreem veel maar bij elkaar zou het toch een flinke lading worden.
je kan het natuurlijk ook multicasten, dan heb je een stream en iedereen pikt het op als hij of zij het wel, net als traditionele radio eigenlijk :)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Verwijderd

of blijven we bij het oude vertrouwde en zeer geliefde FM-frequenties via de ether.
AM bestaat zelfs nog, dus wat dat betreft zie ik geen snel einde voor FM ;)

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

little_soundman schreef op 06 september 2004 @ 02:45:
Analoge FM uitzendingen zullen vervangen gaan worden door Digitene.
Yep, met de mooie naam DAB, Digital Audio Broadcasting. Men is er al mee gestart in Amsterdam e.o.

Maarja, 't zal nog wel een eeuwigheid duren voor de oude vertrouwde analoge zenders uit de ether verdwijnen. Zelf luister ik alleen in de auto naar gewone radio, maar wat mij betreft hoeft dat echt niet te worden vervangen; ik ontvang de meeste zenders perfect storingsvrij met een prima geluid. :) * Bergen is tevreden met de huidige radio!

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-01 10:48
Of door een systeem als dat XM in Amerika: digitale radio vanaf de satteliet 8)

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

justice_strike schreef op 06 september 2004 @ 03:53:
[...]

je kan het natuurlijk ook multicasten, dan heb je een stream en iedereen pikt het op als hij of zij het wel, net als traditionele radio eigenlijk :)
dat is waar maar vaak is de verbinding via wifi oid. niet goed genoeg om dat constant vol te houden.
maar met een buffer van een paar minuten moet ook dat wel lukken maar dan is het niet actueel meer

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

T_E_O schreef op 06 september 2004 @ 09:08:
Of door een systeem als dat XM in Amerika: digitale radio vanaf de satteliet 8)
Op de schotel zit hier ook ergens een radiozender die speciaal voor winkels is bedoeld. Ik weet niet hoeveel winkels dat gebruiken, van 1 tuincentrum bij mij in de buurt weet ik 't toevallig. Die draaien gewoon non-stop muziek zonder gelul tussendoor en speciaal voor die zender hebben ze een schotel aangeschaft.
Pagina: 1