Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[HDD-based MP3-spelers] Defragmenteren nuttig en / of goed?

Pagina: 1
Acties:

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ik heb een tijdje terug een topic gestart, omtrent dit onderwerp, hij liep toen alleen uit op wat anders, en werd het topic gesloten...

Echter zit ik nog wel met de vraag van toen, en ik vraag me af wat jullie ervaringen er in zijn, dus bij deze poging 2...

Ik heb namelijk een 15GB MP3-speler van Philips. Jawel, de HD100... ;)
Doet er eigenlijk niet zo gek veel aan toe...
Mijn vraag is namelijk of defragmenteren van een HDD-based MP3-speler kwaad kan, en of het de performance verbeterd. Van dat laatste zou je zeggen van wel, het is immers een HDD, waar je alle bestand-deeltjes weer netjes bij elkaar zet...

Maar dan komt echter wel weer de vraag, of het wel goed is, dat je je trouwe HDD-based spelertje wel defragmenteerd... Het lijkt mij aan een kant namelijk ook wel logisch, dat het een beetje gefragmenteerd op de speler komt te staan, doet hij namelijk niet voor niets lijkt me...

Dus bij deze de vraag, wat is in dit geval nou wijsheid? :?
Alles lekker zo laten, of eens in de zoveel tijd je trouwe speler een performance boost geven door middel van defragmenteren?

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Wat wil je bereiken: je muziek sneller afspelen?!
Gewoon niet eens over nadenken; dat doet dat apparaat wel voor je!
En net als gewone harddisken met een Billie-OS: het defragmenteren kost veel meer tijd dan het aan snelheidswinst oplevert, en daarbij slijt alleen je harddisk, en het vreet accutijd...

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
RemcoDelft schreef op 04 september 2004 @ 23:00:
Wat wil je bereiken: je muziek sneller afspelen?!
Wat ermee te bereiken lijkt me duidelijk... Snellere opstart en laadtijden...
Gewoon niet eens over nadenken; dat doet dat apparaat wel voor je!
En net als gewone harddisken met een Billie-OS: het defragmenteren kost veel meer tijd dan het aan snelheidswinst oplevert, en daarbij slijt alleen je harddisk, en het vreet accutijd...
Maar wie zegt dat het veel tijd kost? Dat valt namelijk reuze mee hoor. Heb net in nog geen 10 minuten mijn speler gedefragmenteerd en voor de zekerheid er een schijfcontrole over gegooit... En dan valt de slijtage ook wel mee lijkt me... ;)

En accutijd? Heb je geen netspanning voor je speler dan? :+ ;)

EDIT: En je wint weer accutijd later terug, doordat je minder lang hoef te wachten bij het laden / zoeken van een liedje... ;)

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 05-09-2004 12:09 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Subtiel schopje...

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-11 21:33
Test een uit of de performance verbeterd?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Zoutvat schreef op 05 september 2004 @ 22:12:
Test een uit of de performance verbeterd?
Ja bij mij starttte de boel idd sneller op... Vraag is echter alleen of de speler het wel zo fijn vind...

Mijn speler vond het volgens mij niet zo heel erg super fijn, die had vanmorgen (nadat ik 2 albums toevoegde...) een vastloper (heeft ie nu nog last van :/)

Dus moet de mijne even openschroeven en dan even van de stroom ontdoen of zo :9 Ben alleen bang dat de tekst in het schermpje gebrand is nu :(

Heb mijn probleem inmiddels opgelost, door de softreset uit te voren (pijl omhoog en volume + tegelijk indrukken...)

Heb hem tevens weer op snelheid getest, en hij is nog altijd even snel uiteraard :)

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 06-09-2004 20:27 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
schaamteloze schop O+

Ben namelijk best wel benieuwd of er nog meerdere mensen zijn die hun HDD-based MP3-speler(s) defragmenteren, en of het bij hun ook daadwerkelijk nut heeft gehad... :)

[ Voor 81% gewijzigd door CH4OS op 10-09-2004 10:17 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
GJ-tje schreef op 10 september 2004 @ 10:16:
schaamteloze schop O+

Ben namelijk best wel benieuwd of er nog meerdere mensen zijn die hun HDD-based MP3-speler(s) defragmenteren, en of het bij hun ook daadwerkelijk nut heeft gehad... :)
Bij Xclef spelers zal het zeker zin hebben. Deze zoekt nadat je de inhoud hebt veranderd de complete hd na op muziek. Hoe meer nummers verspreid staan (gefragmenteerd), hoe langer dit duurt.

Het is wel zo, dat als je alleen maar muziek erbij zet (toch ruimte zat ;) ), dat het dan niets uit maakt of je wel of niet defragmenteerd. Fragmentatie krijg je wanneer je bestanden gaat verwijderen en er "gaten" onstaan in de structuur.

Vergelijk het met een boekenkast. Wanneer je hier 1 voor 1 een boek in stopt, gaat dat prima. Haal je er na een tijdje een dun boek uit (er onstaat een gat) en stop je er later een dik boek bij, dan zullen de eerste hoofdstukken van dit dikke boek in het gat komen en de overige hoofdstukken op de rest van de lege planken. Wanneer je dit boek nu wilt lezen moet je dus 2x een paar hoofdstukken pakken ipv in 1 x het hele boek te pakken. Dit kost extra tijd.
Pagina: 1