Ik krijg maar geen WinXP op mijn SATA disk...

Pagina: 1
Acties:

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-02 08:01
Ik heb vandaag eindelijk mijn nieuwe pc, en hoe blij ik ook was, daar schiet nu niks meer van over omdat ik WinXP maar niet krijg geïnstalleerd. Ik ben ondertussen al meer als 4uur aan het proberen. Maar nu ben ik toch echt ten einde raad.

Wat is het probleem? Wel ik heb de FAQ, en heel GOT eigenlijk zitten doorlezen en daar word gesproken over een Raid Array aanmaken, en een jumpertje verzetten en dergelijke gesproken. Maar daarvan vind ik niks op mijn mobo noch bios. Ook stond er dat die bij modernere mobo's vanzelf gebeurt, maar toch niet bij mij.

Wat is het eigenlijke probleem: tijdens de installatie van windows druk ik F6 installeer de meegeleverde nForce Raid drivers, maar tijdens de reboot begint alles weer gewoon opnieuw. In het begin kreeg ik een foutmelding, maar nu niet meer. Ik denk dat alles wel goed gaat tot die reboot, dan mag die toch niet opnieuw beginnen, wel?

Systeemsspecs:
AMD Athlon 64 3400+ Newcastle
MSI K8N Neo Platinum
1GB Corsair Twinx XL PC3200
Albatron GeForce 6800GT
Creative Audigy 2 ZS
Seagate Barracuda 7200.7 160GB SATA

Ik weet dat jullie met velen zijn hier op GOT met een gelijkaardige config die perfect werkt, dus help mij :) Als er vragen zijn, ik blijf constant online totdat mijn nieuwe pc aan de gang is.
(Heb nu 2 PC op mijn kamer staan; wel vet eigenlijk :P)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
krijg je wel in windows setup je harddisk goed te zien?

En staat je bios op SCSI booten (ik weet het niet zeker maar ik geloof dat dat bij SATA zo moet :S)

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600; Woonkamer: Asrock DeskMini B860, Core Ultra 5 245K, 16GB DDR5-7600

• Skyline GT-R
En waar kan ik dat vinden, wat ik vind in mijn bios het woord RAID nog niet eens :X

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Bij Boot Devices?

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:36
Dit probleem heb ik ook gehad. Download de drivers van de MSI-site (http://www.msi.com.tw/pro...detail.php?UID=572&kind=1) en het werkt wel.

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-03 11:41
tijdens de install op f6 rammen en je sata floppy met drivers erin proppen?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Bockelaar schreef op 04 september 2004 @ 20:34:
tijdens de install op f6 rammen en je sata floppy met drivers erin proppen?
dat heeft de TS toch al gedaan?
ik F6 installeer de meegeleverde nForce Raid drivers
En inderdaad, dat SCSI gedoe zou gewoon onder boot sequence moeten staan (of boot priority enz enz)

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600; Woonkamer: Asrock DeskMini B860, Core Ultra 5 245K, 16GB DDR5-7600

• reno74
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-03 16:30
Een bekend probleem. De bijgeleverde diskette heeft 2 drivers voor xp. Je moet slechts de SATA driver selecteren nadat je F6 hebt ingedrukt.

Als je de bios verder standaard hebt staan, zou het nu goed moeten gaan. *als de harde schijf tenminste goed is aangesloten

Athlon64 XP 3000+@2000Mhz, 1GB DDR400 , 160GB 8mb SATA , MSI k8t, ATI RADEON 9800pro, 17"tft philips, Lite-0n LTD166s Pioneer A08 en NEC 3500 , 3dmark2003 5754, 3d 2001 18777, Pc2: Athlon XP 1900+, 256 mb DDR, Geforce 3 TI 19"Flatron

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Is er ook geen optie "Enable s-ata/raid of iets dergelijks in het BIOS?

ARME AOW’er

• idef1x
  • Laatst online: 11-03 22:23
Bij mijn Asus pundit bareboontje kon je het idd in de BIOS opgeven als bootdevice.
Verder was het bij mij niet nodig om op F6 te rammelen bij de XP installatie.
Is wel een XP install met SP1, misschien dat dat nog uitmaakt :? (heb zoiets ergens gelezen)

Verwijderd

In je bios staat bij de tweede of derde optie van boven (linker kolom) iets over onboard devices, daar staat ook ergens de raid config bij.
Je moet ook nog even kijken of je sata poorten wel aan heby staan, die kun je nl. ook uit zetten.

Ik lees een boel dingen over raid,... maar wilt je wel een raid array aanmaken?
Als je dat niet wilt hoef je die drivers ook niet te installeren (geen F6 tijdens installatie winxp)

Verder klopt het (zoals al gezegd) dat de bijgeleverde diskette met raid drivers voor winxp niet goed is.
Als je de raid drivers nodig hebt moet je ze even opnieuw downloaden.
suc6

Edit: effe bios gechecked.
Sata aan en uit zetten:
Intergrated Periphials->Onboard Device hier kun je de verschillende sata poorten aan en uit zetten.
In dit zelfde menu vind je ook "Raid Config", als je dus een raid array wilt maken kun je hem daar aan zetten en aangeven voor welke poorten de raid config van toepassing is. (ide en of sata)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2004 21:29 ]

• Skyline GT-R
Ok ik heb de raid functies al in mijn bios gevonden, maar welke dingen moet ik nu van de diskette installeren? De nVidia Storage controller, of de NVIDIA RAID Controller?

En in de bios in het Raid menu, wat moet ik enable en disable? Mijn HDD zit op SATA 1

Tijdens de instal loopt het fout wanneer ik het schijfstation moet selecteren waarop ik winXP wil zetten,

Fout: IRQL NOT LESS OR EQUAL
iemand enig idee?

EDIT:
Lol, nu heb ik een andere fout. Wat heb ik gedaan, in bios onder Raid Config, heb ik die op Enable gezet en dan enkel achter SATA1 ook op enable gezet.
Dan ik heb winXP setup laten dan maar nu krijg ik de foutmelding: UNMOUNTABLE BOOR VOLUME, iemand enig idee

[ Voor 26% gewijzigd door Skyline GT-R op 05-09-2004 12:05 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23:05
Waarom installeer je RAID-drivers? Je hebt hebt toch maar één harddisk?

Verwijderd

Skyline GT-R schreef op 04 september 2004 @ 20:17:
Wat is het eigenlijke probleem: tijdens de installatie van windows druk ik F6 installeer de meegeleverde nForce Raid drivers, maar tijdens de reboot begint alles weer gewoon opnieuw. In het begin kreeg ik een foutmelding, maar nu niet meer. Ik denk dat alles wel goed gaat tot die reboot, dan mag die toch niet opnieuw beginnen, wel?
Hij begint overnieuw met de installatie? Dan lijkt het me dat je weer boot vanaf de cd, wat niet de bedoeling is. De eerste keer moet je booten vanaf de cd. Na de reboot moet hij booten vanaf de harde schijf. Meestal krijg je, als je bij je boot sequence CD-ROM hoger hebt staan dan je harde schijf: 'Druk op een knop om te booten vanaf CD-ROM...' (oid). Dat moet je dus niet doen (alleen de eerste keer dus).

• Skyline GT-R
Verwijderd schreef op 05 september 2004 @ 12:04:
[...]

Hij begint overnieuw met de installatie? Dan lijkt het me dat je weer boot vanaf de cd, wat niet de bedoeling is. De eerste keer moet je booten vanaf de cd. Na de reboot moet hij booten vanaf de harde schijf. Meestal krijg je, als je bij je boot sequence CD-ROM hoger hebt staan dan je harde schijf: 'Druk op een knop om te booten vanaf CD-ROM...' (oid). Dat moet je dus niet doen (alleen de eerste keer dus).
Ja weet ik ook wel, maar mijn PC mag dan gewoon nog niet rebooten, dat is het probleem. Hij moet mij dan laten kiezen op welke partitie ik winXP wil installeren :)

• BizonKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03-2025
Ik had ook niks dan problemen toen ik mijn sata schijf wou installeren, misschien ben je dat topic wel tegengekomen in je zoektocht hier.
Blijkt nu dat alles goed was zoals ik het deed, jumpertje op moederbord om sata te enablen, die sata drivers laden met F6 enz. En dus geen array maken als je toch maar 1 HD hebt!
Het enige wat ik verkeerd deed - en let nu op :P - Je moet even wachten als je dat ziet inladen bij het opstarten. Er wordt dan de sata bios ingeladen ofzo, ik weet niet precies. Maar dat duurt dus een paar seconden, laat hem maar doen.
Geen verborgen trucs dus volgens mij door nog ergens een extra toets in te drukken o.i.d.
Succes!

edit: oh ja, bij de bios heb ik de startsequence ingesteld op "boot other device", da's alles.

[ Voor 20% gewijzigd door BizonKid op 05-09-2004 12:19 ]

Verwijderd

Skyline GT-R schreef op 05 september 2004 @ 12:07:
[...]

Ja weet ik ook wel, maar mijn PC mag dan gewoon nog niet rebooten, dat is het probleem. Hij moet mij dan laten kiezen op welke partitie ik winXP wil installeren :)
Dus hij reboot gelijk nadat je de drivers hebt geselecteerd of pas als hij klaar is met het kopieren van de bestanden? Je komt dus niet bij het scherm waar je je harde schijf kan selecteren (reboot hij dan of geeft hij aan dat hij geen harde schijf kan vinden?).

• HMS
  • Laatst online: 11-03 23:28

HMS

hmm dit probleem heb ik ook ongeveer,

ik heb bij vriend van mij PCtje in elkaar gezet

Specs:

Asus A7V600-X (-eay0z)
Maxtor 6Y080M0 (Serial ATA 80GB 8mb cache 7200rpm)
Asus 9600XT videoplankje

maar het probleem is, zodra we windows XP Proffesional willen installeren krijgen we dit

http://www.seagate.com/support/disc/images/sata_detect1.jpg

we hebben ook geen SATA Drivers bij de HD gelevered

wie kan me helpen want we zijn er gister 1-2 uur mee bezig geweest ?

• BizonKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03-2025
HMS, je moet toch echt wel windows vertellen dat er een sata drive in je pc zit hoor.
Anders hier eens kijken bij de site van het moederbord:
http://www.asus.com/suppo...e=VIARAID220d.zip~zaqwedc
Dit zouden volgens mij de juiste drivers moeten zijn.

Zie ook http://www.asus.com/suppo...ModelName=A7V600&Type=All
helemaal onderaan.

[ Voor 16% gewijzigd door BizonKid op 05-09-2004 12:34 ]

• HMS
  • Laatst online: 11-03 23:28

HMS

iig bedankt voor je hulp ik zal het proberen :)

• Skyline GT-R
Verwijderd schreef op 05 september 2004 @ 12:16:
[...]

Dus hij reboot gelijk nadat je de drivers hebt geselecteerd of pas als hij klaar is met het kopieren van de bestanden? Je komt dus niet bij het scherm waar je je harde schijf kan selecteren (reboot hij dan of geeft hij aan dat hij geen harde schijf kan vinden?).
Idd, ik kan niet bij het scherm waar je je hdd kunt selecteren. Dus wat moet ik doen? Het is duidelijk dat windows geen HDD vindt :S

EDIT
Ik ben wat op de Knoledge base gaan rondkijken, en vond daar deze nuttige info:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;nl;315403 , blijkbaar ligt het probleem niet zozeer bij het feit dat ik een SATA schijf gebruik maar wel aan het feit dat ik een ingeschakelde cache heb. Eens zien hoever we nu geraken :)

[ Voor 25% gewijzigd door Skyline GT-R op 05-09-2004 13:32 ]

Verwijderd

Skyline GT-R schreef op 05 september 2004 @ 13:22:
[...]

Idd, ik kan niet bij het scherm waar je je hdd kunt selecteren. Dus wat moet ik doen? Het is duidelijk dat windows geen HDD vindt :S

EDIT
Ik ben wat op de Knoledge base gaan rondkijken, en vond daar deze nuttige info:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;nl;315403 , blijkbaar ligt het probleem niet zozeer bij het feit dat ik een SATA schijf gebruik maar wel aan het feit dat ik een ingeschakelde cache heb. Eens zien hoever we nu geraken :)
Dat zou heel goed kunnen. Ik zou er niet van uitgaan dat Windows de schijf niet herkend, aangezien hij dat dan gewoon meldt ipv. simpelweg reboot. Ik denk idd dat het misschien een goed idee is het probleem niet bij de sata drive te zoeken.

• Skyline GT-R
Ik heb het probleem gevonden :D:D:D

Maar het had niks te maken met mijn HDD, wel dat ik probeerde te installeren via mijn NEC DVD Writer, dat mag dus blijkbaar niet ;) Gelukkig dat ik ook een Samsung DVD lezer heb, dus nu ben ik de setup bezig, toch bedankt voor je replies wat ik was een SATA noob, en nu niet meer zo echt, hopelijk kan ik jullie later weer eens helpen.

Ook bedank ik mijn neef die mij heeft helpen zoeken naar een oplossing :D

• Thomson
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-01-2025
Héhé, ik was gewoon wat aan het rondzoeken en ik kwam er bij uit.

(Heb het btw hier gevonden)

Edit: Vergeten te zeggen dat ik die neef ben :p)

[ Voor 14% gewijzigd door Thomson op 05-09-2004 20:00 ]

Pagina: 1