[CPU] intel 530 boxed, lawaaiige cooler

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 13:40

T-8one

take it easy, take a sisi

Topicstarter
2 weken geleden een nieuw systeempje gebouwd. Daarin ondermeer een Intel 530 geplaatst (Prescott 3.0GHz)
Maar nu maakt de cooler die er standaard bij zat (boxed) verschrikkelijk veel lawaai. Het is een heel eentonig geluid wat je indd van een ventilator zou verwachten maar naar mijn idee veel te hard. Nu dacht ik dat m'n CPU misschien erg warm werd en daarom de cooler erg hard gaat draaien, maar dit is volgens mij ook niet het geval (46C)

Wat ik mij afvraag is of meer mensen deze standaard cooler op hun cpu hebben geplaatst, en of zij ook vinden dat deze erg veel lawaai maakt. Het is voor mij het eerste systeem wat ik gebouwd heb met een 775CPU en dus ook een ander type cooler. Dus ik heb niets om me te vergelijken, als ik het lawaai echter vergelijk met de (standaard) cooler die op m'n AMD zit is die van m'n AMD muisstil.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:20
't Is eigenlijk heel simpel: als jij vindt dat dat ding teveel herrie maakt moet je d'r een stillere cooler op zetten. Wat iemand anders ervaring ook is, jij zal het een herrie ding blijven vinden :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

ik weet niet of er op je moederbord een soort van C.O.P. zit ? (CPU Overheat Protection) Maar het zou kunnen dat die verkeer ingestelt staat. Komt het geluid echt bij je fan vandaan? Zit je fan niet klem waardoor het gat waar de propellers in draaien ovaal is en de wieken teken de behuizing aankomen. Ik zeg ook maar wat.

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:42
Verwijderd schreef op 04 september 2004 @ 19:42:
ik weet niet of er op je moederbord een soort van C.O.P. zit ? (CPU Overheat Protection) Maar het zou kunnen dat die verkeer ingestelt staat. Komt het geluid echt bij je fan vandaan? Zit je fan niet klem waardoor het gat waar de propellers in draaien ovaal is en de wieken teken de behuizing aankomen. Ik zeg ook maar wat.
het is een intel, als die te warm word schakelt ie terug naar 80mhz d8 ik..

ik den kdat je een andere fan nodig hebt, zalmanetje ofzow 8)

Verwijderd

Ik heb eenzelfde situatie gehad met de boxed cooler van een 2,8 Ghz Prescot. Die maakte ook ongelooflijk veel lawaai. De leverancier van de hardware was het daar ook mee eens na het horen van het geluid. Deze heeft er vervolgens een boxed cooler van een Northwood opgezet en dat klonk al een stuk aangenamer zonder dat de temperaturen eronder te lijden hadden. Zoals Consolefreak al zegt raad ik je toch aan om een Zalman ofzo erop te zetten.

Verwijderd

ik kom straks dus ook met dit probleem te zitten, maar ik heb nog geen enkele koeler gezien die socket 775 ondersteund.

Iemand die wel een goede koeler voor het socket 775 weet??

of zou een socket 478 ook op een 775 passen??

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2004 21:14 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:50
De nieuwere P4 coolers maken idd een klereherrie.

Sinds ze zijn overgestapt op coolers met STAANDE koelribben is het net een straaljager. De oudere (en oa celeron) koelers hebben de koelribben liggend, en niet in een soort stervorm, en zijn rustiger.

Beste is idd een Zalman 7000 ofzo kopen. Kost iets, maar is tenminste STIL. (imho)

Verwijderd

Ik heb de 7000 al-cu en die is rete stil (zeker met de fanmate).

Verwijderd

dus ik begrijp dat de standaard zalman (voor socket 478) ook op socket 775 past, ookal wordt dat niet aangegeven?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2004 21:48 ]

• Ossenaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-08 17:31

Ossenaar

Oss de Gekste !!!

Zorg dat je een asus mobo'tje hebt zodat je Q-fan aan kunt zetten. Ahhh de stilte 8)

De kick van Electric!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 september 2004 @ 21:27:
dus ik begrijp dat de standaard zalman (voor socket 478) ook op socket 775 past, ookal wordt dat niet aangegeven?
Volgens mij is dat toch echt niet mogelijk hoor...

Verwijderd

Nokko schreef op 04 september 2004 @ 22:22:
[...]

Volgens mij is dat toch echt niet mogelijk hoor...
cker wete :P

das bale dan

Verwijderd

Ik heb vorige maand ook een nieuwe Intel 3Ghz processor met die boxed cooler gekocht.
En hij maakt idd een tering herrie.
Naar aanleiding van dit artikel reviews: PC Cooler versus Zalman: imitatie versus origineel? heb ik enkele dagen later de Zalman CNPS7000B-Cu gekocht.

En geen moment spijt van gehad. :P
Hoor nu vooral mijn harddisks, terwijl de Zalman toch echt op volle toeren draait mbv de fanmate en de temperatuur is hetzelfde gebleven. :)

Vind dit eik niet zo netjes van Intel, dat ze er zo'n lawaaierge CPU fan bij leveren.... :/

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2004 22:54 . Reden: typo ]

Verwijderd

om het even concreet samen te vatten voor de T.S.

als je toch de kant van de stillere koelers op gaat is de Zalman CNPS7000B - CU / CNPS7000B - ALCU een goeie optie

let er wel op dat je de B versie koopt, want versie A past niet op jouw socket !!!

k heb zelf ook ervaring met die koelertjes en ze zijn echt superstil ...

P.S. als je de fan regelbaar wil maken raad ik je aan om die FanMate er tussenuit te laten en je fan automatisch laten regelen door een proggie, bijvoorbeeld Speedfan

http://www.almico.com/speedfan415.exe

en deze zo af te regelen dat je fan bij lage temps langzamer zal draaien ... heb ik ook gedaan met mijn P4tje

en het is i.c.m. een goeie stille casefan genieten in stilte :)

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Uhm, ik weet niet of het bekend is, maar een zalman gaat echt niet passen op een socket 775 board op dit moment.

Als je een ASUS board neemt kun je in de bios QFan 2 op 60% instellen en je hoort de koeler vrijwel niet meer.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-08 10:57

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

1 van de coolers wat wel zou moeten passen is de Thermaltake Silentboost en enkele van de Jungle series.

-Te huur

Verwijderd

Rick2001 schreef op 04 september 2004 @ 23:48:
Uhm, ik weet niet of het bekend is, maar een zalman gaat echt niet passen op een socket 775 board op dit moment.

Als je een ASUS board neemt kun je in de bios QFan 2 op 60% instellen en je hoort de koeler vrijwel niet meer.
welke koeling gebruik jij dan aangezien ik zie dat de jouw socket 775 op 4.05 Ghz draait :9 :X ?

En wat voor temps haal jij stressed?

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 september 2004 @ 23:41:
om het even concreet samen te vatten voor de T.S.

als je toch de kant van de stillere koelers op gaat is de Zalman CNPS7000B - CU / CNPS7000B - ALCU een goeie optie

let er wel op dat je de B versie koopt, want versie A past niet op jouw socket !!!

k heb zelf ook ervaring met die koelertjes en ze zijn echt superstil ...

P.S. als je de fan regelbaar wil maken raad ik je aan om die FanMate er tussenuit te laten en je fan automatisch laten regelen door een proggie, bijvoorbeeld Speedfan

http://www.almico.com/speedfan415.exe

en deze zo af te regelen dat je fan bij lage temps langzamer zal draaien ... heb ik ook gedaan met mijn P4tje

en het is i.c.m. een goeie stille casefan genieten in stilte :)
Een Zalman koeler past niet op Socket 775, eerst onderzoeken voor je iemand iets aanraad... ;)

• T-8one

T-8one

Topicstarter
Nokko schreef op 05 september 2004 @ 11:56:
[...]

Een Zalman koeler past niet op Socket 775, eerst onderzoeken voor je iemand iets aanraad... ;)
Ik ben in ieder geval blij dat er meer mensen tot de conclusie zijn gekomen dat de nieuwe coolers van Intel erg veel lawaai maken. Keb indd een asus bord dus zal eens kijken of ik die instellingen kan wijzigen. En eens even rondneuzen of er al coolers verkrijgbaar zijn voor de 775 socket. Maar zelf kon ik ze ook nog niet vinden.

Verwijderd

Ik denk dat je nog even moet wachten blijkt ook uit dit artikel:
reviews: CeBIT 2004: koeling & algemeen / praktisch

dus ze komen er wel aan, en voor het moment kan je kijken of je q-fan hebt en aanzetten. of een fan-mate (6euro bij mycom) en de fan op lage toeren laten draaien, gaat wel ten koste van je temperaturen, maar is wel stiller.

• T-8one

T-8one

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 september 2004 @ 18:56:
Ik denk dat je nog even moet wachten blijkt ook uit dit artikel:
reviews: CeBIT 2004: koeling & algemeen / praktisch

dus ze komen er wel aan, en voor het moment kan je kijken of je q-fan hebt en aanzetten. of een fan-mate (6euro bij mycom) en de fan op lage toeren laten draaien, gaat wel ten koste van je temperaturen, maar is wel stiller.
Ik heb Q-Fan ingeschakeld in dit helpt indd wel iets, maar nog niet echt super. Ik vind de Fan gewoon erg lawaaierig vergeleken met andere coolers.

• Rick2001

Rick2001

Als je Qfan2 op 60% instelt mag je toch echt wel stellen dat de fan erg stil is. Het is inderdaad niet onhoorbaar, maar wel zeer stil te noemen.

@dikkie dik, ik draai met watercooling en haal volgens het ASUS board maximaal 50 graden stressed. Dit schommelt in ieder geval tussen de 40 en de 50 afhankelijk van load. Mijn watercooling koelt in ieder geval ook de Northbridge en de 5900 PCI-E videokaart die ook redelijk geclocked is.
4.05GHz is in ieder geval nog niet het maximale dat ik uit deze cpu geknepen heb tot nu toe. >:)

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Rick2001 schreef op 06 september 2004 @ 01:34:
Als je Qfan2 op 60% instelt mag je toch echt wel stellen dat de fan erg stil is. Het is inderdaad niet onhoorbaar, maar wel zeer stil te noemen.

@dikkie dik, ik draai met watercooling en haal volgens het ASUS board maximaal 50 graden stressed. Dit schommelt in ieder geval tussen de 40 en de 50 afhankelijk van load. Mijn watercooling koelt in ieder geval ook de Northbridge en de 5900 PCI-E videokaart die ook redelijk geclocked is.
4.05GHz is in ieder geval nog niet het maximale dat ik uit deze cpu geknepen heb tot nu toe. >:)
:o leuk idee :D

maarre heb jij dan een blokje kunnen vinden voor socket 775 of ben je zelf creatief aan de gang geweest :*) ?

en welk merk? (ben erg nieuwsgierig)

• ngumi788
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2022
Er is iets merkwaardigs met de temperatuur ontwikkelingen van de prescott aan de hand. Ik heb er op dit moment 3:
1. een celeron 2,4 deellast (10%) 37 graden vollast (100 %) 44 graden
2. prescott 2,8 (478) deellast (10%) 43 graden vollast (100 %) 58 graden
3. prescott 2,8 (775) deellast (10%) 46 graden vollast (100 %) 58 graden

De celeron waarden komen overeen met de northwoods 1,6A die ik gebruik.
Beide 2,8 processoren gaan bij een behoorlijk tmpgenc klusje 4 uur naar de maximale temperatuur en de fan naar 5200 toeren. Alsof een vliegtuig opstijgt. De celeron doet dezelfde klus in 7 uur en hoor je hoegenaamd niet. Allen gebruikt in dezelfde type lian li kast met orginele intel koelers.

• T-8one

T-8one

Topicstarter
ngumi schreef op 06 september 2004 @ 19:28:
Er is iets merkwaardigs met de temperatuur ontwikkelingen van de prescott aan de hand. Ik heb er op dit moment 3:
1. een celeron 2,4 deellast (10%) 37 graden vollast (100 %) 44 graden
2. prescott 2,8 (478) deellast (10%) 43 graden vollast (100 %) 58 graden
3. prescott 2,8 (775) deellast (10%) 46 graden vollast (100 %) 58 graden

De celeron waarden komen overeen met de northwoods 1,6A die ik gebruik.
Beide 2,8 processoren gaan bij een behoorlijk tmpgenc klusje 4 uur naar de maximale temperatuur en de fan naar 5200 toeren. Alsof een vliegtuig opstijgt. De celeron doet dezelfde klus in 7 uur en hoor je hoegenaamd niet. Allen gebruikt in dezelfde type lian li kast met orginele intel koelers.
Ik had al eerder gehoord dat de prescott CPU's een stukje warmer worden. Sterker nog, bij aanschaf van m'n kast werd mij geadviseerd een kast te nemen die geoptimaliseerd was voor de Prescott CPU, omdat de snellere uitvoeringen nog warmer gaan worden.

• Rick2001

Rick2001

Verwijderd schreef op 06 september 2004 @ 17:42:
[...]

:o leuk idee :D

maarre heb jij dan een blokje kunnen vinden voor socket 775 of ben je zelf creatief aan de gang geweest :*) ?

en welk merk? (ben erg nieuwsgierig)
Ik heb een 1a-hv3 waterblock. Hiervoor heb ik gewoon een andere socket houder aangeschaft die geschikt is voor socket 775 en perfect past.

Hier staat het waterjacket getest op nummer 1.

http://www.startbase.info/testergebnisse-chartliste-wb.htm

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik heb een prescott 550 op 3,4 ghz lopen met de standaard bijgeleverde "koeler".

Zijn er nu al beter koelers op de markt ? Het liefst een stille zou wel mooi zijn.

De standaard koelert van intel doet het wel maar met specifieke benches en tools zie ik de "score" omlaag gaan zodra de cpu tegen de 72 graden aankomt.
Trottelt de processor omlaag ? Ik vermoed van wel, dus zoek ik een andere en beter 775 koeler.

Iemand die het weet ?

Alvast bedankt _/-\o_

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Voor "Welke koeler?" vragen hebben we een compleet subforum B)

Die-Hard Overclocking & Cooling

Maar zoals in elk subforum het geval is, neem éérst de aldaar geldende FAQ door eer je er een topic wil neerzetten. Daarin staat ook het e.e.a. over koelers.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.