220 Volt fan "dimmen"

Pagina: 1
Acties:
  • 5.977 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noodels
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik wil graag een 220 Volt fan dimmen (18W).

Nu lees ik in diverse topics hier en via google dat de 1 zegt dat het wel kan met een "lampendimmer" en de ander zegt van niet.......

Nu kwam ik bij Conrad de oplossing tegen denk ik......

Heeft iemand hier ervaring mee of andere ideeen?

edit:

MOTOR EN LAMPREGELAAR DIMMER
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/m/1000_1999/1300/1300/1300/130004_LB_00_FB.EPS.jpg
Art. 130004 / Regelmogelijkheden ohmse en inductieve belasting
http://www.produktinfo.co...penregler_de-en-fr-nl.pdf

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 04-09-2004 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:08

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wil je het art# even hier neer posten? Kunnen we meekijken. :)

Met een lampendimmer kan het wel, het zou de spanning verlagen. Wel heb je kans op storing (radio/tv/flikkerende CRT's), afkomstig van de dimmer. Wat dat betreft zijn het echt klote apparaten. :/

[ Voor 6% gewijzigd door PD2JK op 04-09-2004 18:27 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elteck
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-07-2024
Kan je linkje niet openen, omdat ik niet "ingelogt" ben bij Conrad.

Maar met een dimmer kan het. Je kunt ook simpelweg naar de bouwmarkt gaan en een snoerdimmer voor verlichting kopen.
Let wel, alle dimmers zijn eigenlijk choppers, d.w.z. ze schakelen heel snel de stroom aan en uit. Wat je regelt is het percentage van de tijd dat de stroom ingeschakeld staat. Daarom zul je wel een 100 Hz (2 x netfrequentie) brom horen.

Als je die brom vervelend vind. Bij Conrad hebben ze ook draadgewonden weerstanden van 15 Watt. Als je er een neemt van 1200 Ohm en die in serie met je ventilator zet, draait ie ongeveer op half vermogen.

elteck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-06 13:30

Deem

Ontcijfer mij!

Zoiets zou idd goed kunnen met een lampendimmer omdat deze de spanning verlaagt. Het maakt dus niet uit hoeveel stroom het apparaat verbruikt.
Wat betreft het flikkeren zat dat wel meevallen. Hier heb ik er geen last van.

"May our framerates be high and our temperatures low."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noodels
  • Niet online
Nou dan gaan we die van Conrad maar eens bestellen en kijken wat het is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sw_reijnders
  • Laatst online: 09-08-2022
uuuuhm allemaal heel leuk met die dimmers. maar dat geldt toch alleen voor motoren die werken op gelijkstroom????

voor een 220V wisselspanningsmotor heb je toch een frequentieregelaar nodig (die overigens schijt duur zijn)!!!!!!!!

Volgens mij wordt het toerental van de motor bepaald door de frequentie van 50 hz die het nederlands spanningsnet levert. Met een frequentieregelaar kun je deze naar beneden brengen en zodoende minder toeren draaien.

Je zou een oude mixer kunnen slopen en daar de regelaar van gebruiken. Dan heb je 3 standen of iets dergelijks. Dat is niet precies een frequentieregelaar. wat het wel is weet ik niet. Maar in ieder geval geen dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11-2024
ik heb eigenlijk precies hetzelfde probleem

ik heb er een van 19 Watt, een Papst 4658 N 120 MM

ik gebruik ook een lampendimmer op het moment, maar dit is niet erg handig aangezien de lampendimmer voor lampen gemaakt zijn, en dus andere stromen.
Ik heb het eens aan mn natuurkunde docent gevraagd, die zei dat ik het beste een potmeter kon maken, maar die moet dan berekend zijn op die 19,(of in jouw geval 18 W) en die is dan precies op maat.

wat ik ook merk, is dat hij pas gaat draaien als hij genoeg juice krijgt, en dan hoor je ook dat de motor te zwaar is, verder krijg je soms last van variatie in toerental, omdat de lampendimmer een afwijking heeft

edit: @ W mozart: zou het misschien mogelijk zijn om de lampendimmer aan te passen voor je fan?

[ Voor 8% gewijzigd door coller op 04-09-2004 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noodels
  • Niet online
Het lijkt mij dat een boormachine ongeveer de zelfde motor bevat als een fan

En met deze module kan je een boormachine dimmen

@coller

Dan mag je wel een zware potmeter bestellen....

[ Voor 20% gewijzigd door Noodels op 04-09-2004 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Noodels schreef op 04 september 2004 @ 20:14:
Het lijkt mij dat een boormachine ongeveer de zelfde motor bevat als een fan

En met deze module kan je een boormachine dimmen

@coller

Dan mag je wel een zware potmeter bestellen....
nee, die van een boormachine is compleet anders, ooit wel eens een ventilator met stator gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w_m0zart
  • Laatst online: 19-07-2022
Je kunt in plaats van een dimmer, proberen in serie met de 220V fan een condensator te plaatsen. Dan gaat er geen vermogen verloren, (wordt niets warm). Ik heb dit ook gedaan met een 220V fan, in combinatie met een relais. Je kunt echter niet een te kleine waarde nemen, omdat dan de fan niet wil opstarten. Gebruik deze formule om de 'weerstand' X van de condensator te berekenen bij 50Hz wisselspanning:

X=1/(314*C)

(Zo heeft bijvoorbeeld een condensator van 1 uF een wisselstroomweerstand van ongeveer 3.2 kOhm.)

Pas wel heel goed op met de condensator, er kan ook nog een hoge spanning op staan als hij niet is aangesloten.
Verder moet de condensator natuurlijk tegen deze hoge spanning kunnen.

Het beste kun je eerst met een gewone weerstand testen wat voor een waarde het moet zijn, daarna dit door een condensator vervangen.

edit:
klein typfoutje

[ Voor 3% gewijzigd door w_m0zart op 05-09-2004 03:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noodels
  • Niet online
Ik heb alleen ooit eens geleerd dat je geen stofzuigermotor onbelast mag laten draaien.......

Maar met een dimmer die aan fase-aansnijd/afkapt werkt ook niet?

@ w_m0zart

Alleen jammer dat je op die manier de snelheid niet traploos kan regelen.....

[ Voor 23% gewijzigd door Noodels op 04-09-2004 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elteck
Jullie halen twee motoren door elkaar.

Een 220 V fan heeft een asynchrone kooi-anker motor, zonder koolborstels. Een boormachine en een stofzuiger hebben een serie motor, met koolborstels. Het toerental van een boormachine en stofzuiger zijn in princiepe oneindig en worden door de ventilator en het vermogen begrenst. De regeling in een boormachine is dan ook een chopper (dimmer).
In princiepe wordt inderdaad de snelheid van een 220V fan (kooi-anker) bepaald door de netfrequentie, 50 Hz. Echter als je een dimmer gebruikt, wordt effectief de spanning verlaagt. Hij komt dan vermogen te kort om de 50Hz te volgen en gaat dus een beetje brommen. Dat wordt ook wel slip genoemt. Een vraaie regeling is het inderdaad niet, maar het ideaal van een frequentie regelaar is prijstechnisch gezien onrealistisch.

Dat de regeling beroerd is met een dimmer, heeft niets te maken met stroom, want hij regelt de gemiddelde spanning. Dat komt puur omdat je een door frequentie bepaald toerental met vermogen gaat terug regelen.

Als het beter wilt regelen, kun je beter een 12 Volt gelijkspannings ventilator kopen. Da's goedkoper dan een frequentie regelaar en die laat zich wel makkelijk regelen. Bijv. met zo'n standaart stekker trafo (zo een die je van 1.5V - 12V kan instellen, die kosten heel weinig).

Succes!

elteck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noodels
  • Niet online
Ja ik heb nu een fan die echt mega stil is alleen hij draaid net iets te hard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122282

Doe dit met een triac regeling ,schakeling tevinden op internet
kijk maar eens op Google "triac dimmer circuit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Das een gewone dimmer, Elteck heeft net uitgelegd waarom dat niet geschikt is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-06 22:37
elteck schreef op 04 september 2004 @ 21:02:
Jullie halen twee motoren door elkaar.

In princiepe wordt inderdaad de snelheid van een 220V fan (kooi-anker) bepaald door de netfrequentie, 50 Hz. Echter als je een dimmer gebruikt, wordt effectief de spanning verlaagt. Hij komt dan vermogen te kort om de 50Hz te volgen en gaat dus een beetje brommen. Dat wordt ook wel slip genoemt. Een vraaie regeling is het inderdaad niet, maar het ideaal van een frequentie regelaar is prijstechnisch gezien onrealistisch.
Klopt helemaal ...

De meeste tafel ventilatoren en afzuig kappen ed maken dankbaar gerbuik van die slip om de snelheid van de motor te regelen, meestal in de vorm van een veldwikkeling met aftakkingen.

Maar een condensator van een paar uF in serie met je fan werkt prima, als het enkel gaat om hem langzamer te laten draaien en niet zozeer om hem te kunnen regelen is dat je oplossing.

Voor een kamer ventilator heb ik ooit een aanloopcondensator van een motor gebruikt ( iets van 6uF ) en dat werkte prima, zet wel eventjes een 220k 5W weerstandje over de aansuitingen van de condensator anders kun je een leuke opsodemieter krijgen als je de stekker op het juiste moment uit het stopcontact haalt en dan besluit de pennen aan te raken.

[ Voor 1% gewijzigd door Sine op 04-09-2004 22:53 . Reden: heel erge typo :o ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elteck
Ja die condensator is een heel goed idee. Had daar even niet bij stil gestaan, maar da's veel beter dan een weerstand. Let wel op dat ie ongeveer 400 Volt aan kan en die weerstand van 220K eroverheen is zeker geen overbodige luxe. Als ik het goed uitreken zou je ergens tussen de 2uF (50% vermogen) en 4uF (75% vermogen) nodig hebben. (uF = micro Farad)

Neem je er twee van 2 uF, kun je ze parralel zetten als je 4uF nodig hebt. Zo duur zijn ze niet.

elteck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

Neem een 24 Volt (2x12) trafo. Sluit de ventilator aan op de 230Volt draden. Sluit de 2x12v aan op een versterker. Stuur de versterker aan met een signaalgenerator van 0 tot 60 Hz. Ik heb het zelf nooit geprobeerd maar dit zou toch moeten werken?

Maak nu een compacte schakeling van een signaalgenerator en een sterke eindtrap i.p.v. die versterker en generator, en sluit daar de trafo op aan, en daarop de ventilator.
Afbeeldingslocatie: http://img82.exs.cx/img82/2309/dcschem.th.gif
(Ik ben de bron kwijt).

Ik ben al eens aan het puzzelen geweest met printplaat met sporen: 9 sporen breed, en 9 onderbrekingen... natuurlijk nooit echt gebouwd... maar simpel te bouwen.
Afbeeldingslocatie: http://img88.exs.cx/img88/8500/motorsturing.th.gif

Ik heb alleen begrepen dat 230V ventilatoren niet echt houden van een regeling: ze zijn gewoon afgestemd op 50Hz/230V...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

Over zo'n condensator in serie: dat luistert nogal nauw. Als ie net iets te groot is loopt je ventilator te hard, of steeds harder; als ie te klein is start ie niet. Dus moet je het testen met verschillende waarden condensators.
N.B.: gebruik wel condensatoren voor hoge spanningen. Ik had 630VAC.

Ik kom voor mijn 230VAC ventilator op 330nF voor de lage (stille) snelheid, maar hij start niet op, en 491nF (470nF // 22nF) voor de startsnelheid, maar die geeft teveel herrie.
Dus gebruik ik een schakelaar: opstarten met die 491nF, en dan terugschakelen naar 330nF. Die 491nF gebruik ik bij tropische dagen.
Helaas vergeet ik af en toe om te schakelen vanaf 491nF, dus staat de ventilator in serie met de 330nF: dan start ie niet, en wordt de boel te warm.... :(
Ook wil de ventilator soms niet eens opstarten met 491nF, of draaien op 330nF. Maar íets grotere condensatoren geven weer te hoge snelheden, met teveel herrie.
Problems, problems, problems....

Aangezien ik die 230V niet in mijn PC-kast wil hebben zou ik toch gewoon voor een 12Volt ventilator gaan.
Pagina: 1